Pagina 1 din 1
Ion BOBOCEL
#1
Postat 18 June 2010 - 05:14 PM
La peste 90 de ani, a trecut in lumea celor drepti Ion Bobocel.
Batranul Bobocel sau nea Jenica, cum il numeam noi (si nu numai noi), a fost cel ce a infiintat Federatia Romana de Modelism, federatie pe care a infintat-o in 1968.
Nu este singurul merit pe care l-a avut de-a lungul anilor pentru ca acea federatie infiintata avea printre ramurile de modelism pe care le cunoasteti si kartingul.
A indragit modelismul inca din anii liceului. In 1937 infinta in Pitesti doua cercuri de aeromodelism.
La Bucuresti construieste primul aeromodel cu motor pe benzina.
In 1942 construieste un motoplanor cu motor cu benzina, motoplanor care se comanda singur neexistand statii radiocomanda.
Motomodelul a fost lansat de pe aeroportul Gileşti (avea un motor Kratmo de 5 cmc., greutate 1.850 gr. si anvergura de 1.450m.) si după o oră de zbor liber cu motorul oprit (a prins termica) a planat si a aterizat în fata Palatului Regal al României(Calea Victoriei- Ateneul Roman), fiind confiscat de politistul zonei. A fost inapoiat cu felicitări.
In timpul celui de-al doilea razboi mondial a zburat pe avioane de transport si legatura. ”L-am transportat chiar pe Bâzu Cantacuzino", povestea uneori mandru.
Multe a facut nea Jenica.
In 1952, primea de la nepoate marelui Aurel Vlaicu toate schitele de constructie pe care aceasta le avea.
In 1965 devine primul care detine un kart, kartul fiind proiectat chiar de el.
Tot in 1965 realizeaja si prima salupa cu jet.
In 1977 facea machetele care au aparut in filmul dedicat vietii lui Aurel Vlaicu, film regizat de Mircea Dragan, una dintre machete imitand exact zborul avionului real.
Machete lui Vlaicu II realizata la scara 1:10 , estimata la peste 15000 de euro, a fost donata de nea Jenica Muzeului din Munchen - "să ştie cine am fost, suntem şi vom fi în aviaţie".
Batranul, n-a facut numai avioane. Fiind un inginer extraordinar, a facut si prima macheta a unei masini de epoca comandata cu o statie radiocomanda. Ore in sir am stat privind-o uimit.
Cu toate astea, a fost un om deosebit de modest, gata oricand sa dea un sfat sau o mana de ajutor si rareori lipsea de pe la concursuri.
Din lumea modelismului romanesc, cu mana pe inima, pot spune ca era unul dintre cei mai iubiti oameni.
Se afla acum alaturi de antrenorul si prietenul meu Horatiu.
Nea Jenica va fi incinerat maine la ora 9 la crematoriul Vitan Barzesti.
Dumnezeu sa-L aiba-n paza!
Batranul Bobocel sau nea Jenica, cum il numeam noi (si nu numai noi), a fost cel ce a infiintat Federatia Romana de Modelism, federatie pe care a infintat-o in 1968.
Nu este singurul merit pe care l-a avut de-a lungul anilor pentru ca acea federatie infiintata avea printre ramurile de modelism pe care le cunoasteti si kartingul.
A indragit modelismul inca din anii liceului. In 1937 infinta in Pitesti doua cercuri de aeromodelism.
La Bucuresti construieste primul aeromodel cu motor pe benzina.
In 1942 construieste un motoplanor cu motor cu benzina, motoplanor care se comanda singur neexistand statii radiocomanda.
Motomodelul a fost lansat de pe aeroportul Gileşti (avea un motor Kratmo de 5 cmc., greutate 1.850 gr. si anvergura de 1.450m.) si după o oră de zbor liber cu motorul oprit (a prins termica) a planat si a aterizat în fata Palatului Regal al României(Calea Victoriei- Ateneul Roman), fiind confiscat de politistul zonei. A fost inapoiat cu felicitări.
In timpul celui de-al doilea razboi mondial a zburat pe avioane de transport si legatura. ”L-am transportat chiar pe Bâzu Cantacuzino", povestea uneori mandru.
Multe a facut nea Jenica.
In 1952, primea de la nepoate marelui Aurel Vlaicu toate schitele de constructie pe care aceasta le avea.
In 1965 devine primul care detine un kart, kartul fiind proiectat chiar de el.
Tot in 1965 realizeaja si prima salupa cu jet.
In 1977 facea machetele care au aparut in filmul dedicat vietii lui Aurel Vlaicu, film regizat de Mircea Dragan, una dintre machete imitand exact zborul avionului real.
Machete lui Vlaicu II realizata la scara 1:10 , estimata la peste 15000 de euro, a fost donata de nea Jenica Muzeului din Munchen - "să ştie cine am fost, suntem şi vom fi în aviaţie".
Batranul, n-a facut numai avioane. Fiind un inginer extraordinar, a facut si prima macheta a unei masini de epoca comandata cu o statie radiocomanda. Ore in sir am stat privind-o uimit.
Cu toate astea, a fost un om deosebit de modest, gata oricand sa dea un sfat sau o mana de ajutor si rareori lipsea de pe la concursuri.
Din lumea modelismului romanesc, cu mana pe inima, pot spune ca era unul dintre cei mai iubiti oameni.
Se afla acum alaturi de antrenorul si prietenul meu Horatiu.
Nea Jenica va fi incinerat maine la ora 9 la crematoriul Vitan Barzesti.
Dumnezeu sa-L aiba-n paza!
#9
Postat 19 June 2010 - 05:01 PM
Chiar dacă nu am avut onoarea şi plăcerea de a-l cunoaşte personal, sunt sigur că a fost un spirit scânteietor, un om care poate că s-a născut înaintea adevăratei sale vremi şi, în momentul sfârşitului, a plecat dintre noi împăcat cu gândul că a lăsat o urmă importantă, în trecerea sa prin lumea asta. Acum a ajuns, cu siguranţă, într-una mai bună. Dumnezeu să-l ierte şi să-l odihnească!
#10
Postat 19 June 2010 - 05:37 PM
Dumnezeu să-l ierte şi să-l odihnească!
Cei mai multi dintre cei care nu au practicat sau nu practica modelismul intr-un cadru organizat afla mai greu despre astfel de personalitati. Este trist ca se scriu randuri despre ei si meritele lor numai la astfel de momente. Toata stima pentru gestul lui Crios. Ma gandesc ca o postare pe forum are totusi efemeritatea sa.
Cateva randuri in paginile publicatiilor destinate acestei pasiuni ar insemna ceva, mai ales in cazul celor care nu ne-au parasit deja.
Cei mai multi dintre cei care nu au practicat sau nu practica modelismul intr-un cadru organizat afla mai greu despre astfel de personalitati. Este trist ca se scriu randuri despre ei si meritele lor numai la astfel de momente. Toata stima pentru gestul lui Crios. Ma gandesc ca o postare pe forum are totusi efemeritatea sa.
Cateva randuri in paginile publicatiilor destinate acestei pasiuni ar insemna ceva, mai ales in cazul celor care nu ne-au parasit deja.
#12
Postat 19 June 2010 - 11:12 PM
Odihneasca-se-n pace.
Inca un spirit care a plecat pentru a ne imbogatii galeria de personalitati cu care ar trebui sa ne mandrim cu fiecare ocazie.
Asa e, o postare pe un site are efemeritatea ei si e palida pe langa realizarile pe care le-a enumerat Crios.
Ce-ar fi sa dam numele lui unui salon anual de machete. Ca asociatie nu avem inca.
Inca un spirit care a plecat pentru a ne imbogatii galeria de personalitati cu care ar trebui sa ne mandrim cu fiecare ocazie.
Asa e, o postare pe un site are efemeritatea ei si e palida pe langa realizarile pe care le-a enumerat Crios.
Ce-ar fi sa dam numele lui unui salon anual de machete. Ca asociatie nu avem inca.
Arata acest topic
Pagina 1 din 1