Aceasta postare a fost editata de dany: 08 November 2010 - 05:49 PM
Romanian Fighter Colours 1941-1945 carte in curs de aparitie la editura MMP
#141
Postat 08 November 2010 - 05:42 PM
#142
Postat 08 November 2010 - 05:42 PM
Citeaza
Imi cer scuze fata de autori caritii cat si fata de cei care au participat la realizarea ei.
Citeaza
Multumesc pentru sfat.
Citeaza
Sunt de parere ca nu mai suntem in ani '60, '70, ... , unde nu numai informatiile erau putine in anumite cazuri ci si tehnologia (de studiere si redare) era alta. Cu siguranta suntem cu toti constienti ca pe parcurs cu cat cercetam mai mult descoperim mai mult si nu trebue sa ne oprim din cercetare.
Insa ar fi frumos si cinstit fata de cititori (pt ca acestea sa nu mai creada ca se fac glume cu pasiunea lor) ca sa se publice ceea ce se stie cat mai bine, ce este mai concret si mai sigur (nu sigur absolute).
In cazul multor avioane ARR la momentul acesta s-au strans destule informati si poze care ne fac sa tragem concluzii cat mai corecte despre cum a fost acel avion (un exemplu ar fi BF-109G2 Nr.14 galben "Monika"unde pentru realizarea profilului color au fost stranse si publicate pe net o impresionanta colectie de poze, si alte ex mai pot fi date). In cazul acestor avioane este suberb sa publicam astfel de informatii,documente,poze,profile, astfel se lamuresc anumite chestii in legatura cu avionul si pe viitor probabilitatea ca aceste profile sa fie supuse criticarii e foarte mica, un cititor va capata incredere in carte, avand in fata pe langa profil, poze, documente care confirma profilul.
In cazul altor multe avioane ARR abia acum apar cateva informatii, in special poze. In cazul acestora nu zic sa nu fie publicate poze sau informatii cu ele insa interpretari,descrieri sau profile as prefera sa nu fie publicate, pt ca inafara faptului ca probabilitatea criticarii asupra lor e mult mai mare pot exista machetisti (si nu numai) care pot lua aceste interpretari, descrieri , profile ca bune informatii si pe viitor e posibil sa se demonstreze contrariul.
In speranta ca nu voi fi interpretat gresit, tin sa mentionez ca in cele ce am scris mai sus nu fac referire sau acuze la nici o carte anume sau autori a acesteia, e o discutie generala asupra ce i-ar place pasionatului de aviatie romana si modelistului Marin GC sa vada in noile publicati, cu speranta ca noile publicatii sa nu mai faca aceleeasi greseli ca unele publicatiile existente, si nu ma refer doar la greseli de interpretare ci si de morala fata de cititori.
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 08 November 2010 - 05:46 PM
#143
Postat 08 November 2010 - 05:57 PM
radub, la 8 Nov 2010, 16:07, a spus:
De asemenea, in ultimul an am reusit sa punem un nume pe culorile folosite pe IAR, iar Dan Antoniu a fost mereu implicat. Mai multe detalii despre camulfajul IAR80 si cum de s-a ajuns sa aflam culorile vor fi in o noua carte despre IAR care va apare in curand (si care nu putea fi pusa laolalta fara ajutorul lui Dan Antoniu).
Asadar, Dan Antoniu ramane la fel de relevant ca si pana acum.
Radu
He he Radu. Ma bucur sa aud despre cartea ta cu IAR 80 despre care noi am mai discutat! Sambata asta am facut rost de un document interesant. Se numeste: PROCES_VERBAL Incheiat de Comisia Flotilei 2 Vanatoare pentru verificarea modului de comportare a bombardamentului in picaj a avionului IAR-80 (interesante chesti gasesti in talciocuri printre mileuri si bibelouri). este un raport pe 5 pagini de calc cu sigla IAR despre toate procedurile efectuate cu acest avion la momnetul testarii bombardamentului in picaj. daca nu este prea tarziu ti-l pot trimite spre publicarte. bafta!
#144
Postat 08 November 2010 - 07:52 PM
Citeaza
Da, teoretic ai putea spune ca acum modelistii nu vor gresi la macheta avionului BF-109G2 Nr.14 galben "Monika" avand atatea informatii si fotografii alb negru. Dar te-ai gandit daca peste un an doi o sa apara o fotografie color in care culorile de pe avion sunt cu totul altele! Atunci modelistul nu a fost pus pe o pista gresita ?
Cine decide ca un profil color al unui avion are destule informatii stranse ca sa putem spune stop, aici este capatul, nu mai cercetam. Poate cineva sa confirme ca doua, trei, opt , zece fotografii sunt indeajuns. Cine stabileste asta ?
Este valabil pt discutia cu IAR 80/81 de mai sus. Trebuia sa ne oprim cu cercetarea camuflajului cand deja se stabilise de toata lumea ca erau doua culori pe extrados.
Si mai este un lucru pe care il omiti . Foarte multi dintre modelistii (in care ma includ si eu) vor sa realizeze avionul unui pilot anume ( de obicei un as). Multi am intrat in hobby atrasi de povestirile cu eroii nostri Serbanescu, Cantacuzino etc .
Ce ar fi sa facem toti doar macheta avionului Lt. Dumitrescu ( pentru care avem o gramada de poze cu IAR 81C nr 320) si sa ne prezentam la expozitie ca fratii gemeni sau precum chinezii ( greu de deosebit).
Nu toate profilele din carte ale asilor romani au la baza zeci de fotografii. Dar sunt totusi eroii nostri ii iubim trebuie sa-i facem cunoscuti in lume. Sunt multi asi (Hartmann, Marseille) ale caror avioane nu au fost la inceput interpretate corect ( poate nici in ziua de azi) si totusi foarte multi fani le-au modelat.
In sfatul meu adresat tie era si un cuvant pe care l-ai sarit "Extrem" Nu duce pasiunea la extreme. Nu privi lumea doar in alb si negru.
Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 08 November 2010 - 07:53 PM
#145
Postat 08 November 2010 - 08:13 PM
horia, la 8 Nov 2010, 17:57, a spus:
Cred ca este prea tarziu pt cartea lui Radu, dar nu este niciodata tarziu pentru istoria mereu vie a acestui fascinant avion. Foarte posibil pe viitor o reeditare in lb engleza a cartii Dl Antoniu si dl Cicos despre IAR 80. Atunci cu siguranta va fi folositor si acest document.
#146
Postat 08 November 2010 - 08:29 PM
Citeaza
Citeaza
Fiecare generatie ar fi putut spune asta:
nu mai suntem in anii '60, '80 unde nu numai informatiile erau putine in anumite cazuri ci si tehnologia (de studiere si redare) era alta
nu mai suntem in anii '80, 2000 unde nu numai informatiile erau putine in anumite cazuri ci si tehnologia (de studiere si redare) era alta
nu mai suntem in anii 2000, 2020 unde nu numai informatiile erau putine in anumite cazuri ci si tehnologia (de studiere si redare) era alta
Si atunci care din generatii trebuia sacrificata cea din anii 60 -80 pt ca nu trebuia sa sa bucure de machete asteptand anii 2000.
Sau generatia 2010 ( prin care te numeri si tu MGC) trebuia sa nu mai construiasca machete si sa astepte anii 2020-2030 cand tehnologia superavansata o sa ne dea posibilitatea sa vizionam holograme hiperspatiale super precise ale avioanelor asilor romani complete cu mostre de culoare tridimensionale .
Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 08 November 2010 - 08:39 PM
#147
Postat 08 November 2010 - 08:48 PM
Dan are dreptate, poate ca aceste date au un loc mai potrivit intr-o editie revizuita a cartii lui Dan Antoniu care e bogata pe partea istorica. Cartea mea se axeaza in special pe partea tehnica, dar ma voi uita la date si voi vedea daca sunt destule aspecte tehnice (care sa fie si de interes cuiva) care sa isi aiba rostul in carte.
Radu
#149
Postat 08 November 2010 - 10:47 PM
Citeaza
Nu e vorba de un adevar absolut si incontestabil, acesta nu se stie daca il vom afla vreodata, dar decat o singura poza pentru inspiratie mai multe poze ne apropie mai mult de adevar si specific iar nu un adevar absolut.
Citeaza
In primul rand as dori sa stabilim, desi am mai spus-o, nu sustin ideea ca ar trebui sa ne oprim vreodata din cercetare, oricat de multe informati avem, e bine sa cautam mai departe, cu siguranta ne va bucura nespus de mult gasirea oricarei alta poza/document descoperit care confirma sau infirma cele precizate anterior.
Nu e nevoie de cineva sa decida gata, e de ajuns , asta este adevarul insa cititorul va decide si va fi multumit sa constate, dupa studierea sa a pozelor si documentelor din carte (si nu ma refer la vreo carte anume) sau articol, ca profilele sunt realizate corect si sunt bazate pe documente solide.
‘Si atunci care din generatii trebuia sacrificata cea din anii 60 -80 pt ca nu trebuia sa sa bucure de machete asteptand anii 2000.
Sau generatia 2010 ( prin care te numeri si tu MGC) trebuia sa nu mai construiasca machete si sa astepte anii 2020-2030 cand tehnologia superavansata o sa ne dea posibilitatea sa vizionam holograme hiperspatiale super precise ale avioanelor asilor romani complete cu mostre de culoare tridimensionale .’
Nu e nevoie de vreun sacrificiu si nu precizez sa nu se mai faca machete in asteptarea adevarului absolut sau tehnologiei absolute, dar daca acum sau acum X ani nu se publicau interpretari doar dupa vorbe sau doar dupa o poza neclara erau mai putine “dezinformari” de unde unii trag concluzi “dubioase”.
Incerc sa discutam aici nu direct de machetisti, care sunt diferiti, abordeaza subiectele in felul lor si executa machete dupa bunul plac personal, ci de baza lor de inspiratie, carti, articole, in care eu as dori (si poate nu sunt singurul care doreste acest lucru) sa se publice descrieri, interpretari opinii cat mai corecte (nu corecte absolut) si sustinute de documente,poze, in caz de nu pot fi sustinute ar fi mai bine sa nu se publice interpretarile personale.
Observ ca parerile noastre personale sunt destul de diferite in legatura cu ce ar fi placut sa contina o carte sau articol din baza de date al unui machetist sau pasionat de ARR si oricat ne-am raspunde unul altuia nu cred ca vom ajunge la vreo "intelegere". Daca si dumneavoastra sunteti de acord as prefera sa inchidem subiectul, asta nu inseamna ca va impun sa nu mai raspundeti.
#150
Postat 08 November 2010 - 11:41 PM
Citeaza
Si eu observ ca parerile noastre despre ce trebuie tiparit intr-o carte difera. Este normal sa fie asa. Dar vreau totusi sa subliniez, conteaza si parerea generala ( adica a mai multor cititori) si din punctul asta de vedere se pare ca parerea ta este cam singulara ( cel putin pe acest forum). Deci va trebui ori sa te supui majoritatii ori va trebui sa navighezi singur pe o mare de incertitudini asteptand salvarea sub forma unei carti facute dupa chipul si asemanarea ta. Asa ca sunt de acord sa inchidem subiectul (care oricum a fost tot de tine redeschis).
horia, la 8 Nov 2010, 22:11, a spus:
deci, nu mai mult de 3 picaje pe zii ca se stric la stomac pilotii...
Horia astea sunt deja informatii dubioase eu cred mai degraba dupa 3 picaje te constipi . Nu este bine sa dezinformezi cititorii, eu zic sa cauti informatii mult mai sigure eventual sa fie tiparite color.
Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 08 November 2010 - 11:44 PM
#152
Postat 09 November 2010 - 12:52 AM
Citeaza
Cititorul nu poate decide doar dupa pozele publicate in carte daca un profil este corect sau nu. Primordial este cat de multa incredere au cititorii in cel ce a interpretat si studiat acele poze deci nu interpretarea in sine cat persoana care a facut-o. Si ca sa nu vorbim doar vorbe uite bucataria din spatele interpretarii unor fotografii care au ajutat la realizarea profilului color al IAR81C nr 323 cu Bambi pe capota motor. Aceasta bucatarie nu putea fi publicata in carte din motive lesne de inteles.
La polul opus as putea exemplifica la cum nu trebuie interpretata o fotografie ( vezi stele rosii pe He112) pentru un profil color intro carte de la edit Modelism..
Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 09 November 2010 - 01:05 AM
#153
Postat 09 November 2010 - 10:08 AM
dany, la 8 Nov 2010, 17:42, a spus:
Foarte posibil. Pana acum nu s-a descoperit vreun document sa confirme daca a existat o culoare "locala".
Dar retroactiv privind la realizarile fabricii IAR putem observa urmatoarele perioade:
-1925-1938 -camuflajele avioanelor fabricate erau similare cu cele frantuzesti ( vezi Potez XXV) deci posibil odata cu licentele sa fi importat si vopseluri din Franta.
- 1939- 1942 - camuflajele avioanelor fabricate erau similar cu cele englezesti ( vezi IAR 80). Documentele din arhiva Brasov confirma importuri de vopseluri din Anglia ( posibil odata cu importul de Hurricane si Blenheim).
- 1942-1944 camuflajul la unele avioane se reduce la o singura culoare de extrados, un verde inchis ( vezi IAR 81C) iar Bf 109 G asamblate sau fabricate au camuflaj inspirat dupa modelul german. Documentele din arhiva Brasov confirma importul de vopseluri din Germania incepand cu 1942.
Despre asa zisa culoare "locala" avand in vedere ca industria romana nu a fabricat vopseluri nici inainte si nici in timpul WW2, nu este exclus ca anumite ateliere de reparatii sa fi folosit vopseluri mixate ( import franta, anglia, germania) si atunci intradevar poate fi vorba de o culoare "locala"
#154
Postat 09 November 2010 - 01:19 PM
Pesimist : Ce cosmar, am stricat macheta de IAR de 40 de lei vopsind-o gresit.
Optimist : Ce bine ca am gresit-o p-aia (de la MPM sa zicem) ca oricum arata cam aiurea. Acum am ocazia sa fac una buna cu kitul de la ParcModels si cu noile descoperiri privind schema de camuflaj.
Intre cele doua - Nu cred ca-mi voi permite sa mai "stric" o macheta ce va aparea in viitor la alta firma, inca si mai corecta si mai scumpa (60 lei poate). Am de gand sa ma opresc la o singura macheta de IAR si aia vreau sa fie supercorecta. Voi apela si la spiritism daca e cazul.
#155
Postat 09 November 2010 - 02:14 PM
Mgc151184, la 8 Nov 2010, 20:47, a spus:
Cu exceptia aspectelor pur stiintifice (formule matematice, substante chimice, forte fizice) orice aspect din lumea din jurul tau, fie ca e scris, televizat, difuzat, spus, etc, este o "interpretare personala".
Alege orice vrei tu, si pun pariu ca eu voi vedea acel lucru in alt fel decat tine. Asta nu e pentru ca eu sunt superior. "Interpetarea personala" la care ajung eu e formata de cresterea mea, educatia mea, ce am citit, ce am invatat, ce am studiat, ce stiu si capacitatea mea mintala cu care procesez aceste lucruri.
Unii sunt dotati cu astfel de "intuitii" care le permit sa faca "interpretari personale" care schimba lumea. Darwin a avut o "interpretare personala" a naturii. Newton a avut o "interpretare personala" a fortelor fizice. Einstein a avut o "interpretare personala" a universului. De fiecare data cand aceste lucruri au fost expuse, s-a schimbat modul in care omul intelegea ceva. Pentru unii, aceste "interpretari personale" sunt impenetrabile si imposibil de inteles. Unii chiar le condamna si refuza sa le accepte. Asta nu inseamna ca aceste "interpretari personale" sunt eronate. Aia care refuza sa accepte noile descoperiri raman in pestera, pe cand restul lumii evolueaza.
Asa e evolutia! Toti evoluam. Si felul in care intelegem trecutul se schimba o data cu noi. Atavismul e mereu condamnat la extinctie.
Radu
#156
Postat 09 November 2010 - 02:55 PM
Citeaza
Pesimist : Ce cosmar, am stricat macheta de IAR de 40 de lei vopsind-o gresit.
Optimist : Ce bine ca am gresit-o p-aia (de la MPM sa zicem) ca oricum arata cam aiurea. Acum am ocazia sa fac una buna cu kitul de la ParcModels si cu noile descoperiri privind schema de camuflaj.
Intre cele doua - Nu cred ca-mi voi permite sa mai "stric" o macheta ce va aparea in viitor la alta firma, inca si mai corecta si mai scumpa (60 lei poate). Am de gand sa ma opresc la o singura macheta de IAR si aia vreau sa fie supercorecta. Voi apela si la spiritism daca e cazul.
Nu cred ca este modelist sa nu fi trecut prin cele doua etape: Prima de bucurie pentru ca a realizat o macheta mai completa decat predecesorii sai si a doua etapa de cosmar cand peste un timp afla ca s-au gasit informatii noi si macheta lui nu mai este de actualitate.
Imi aduc aminte cum realizand macheta de Hurricane la 1/24 ma bucurasem ca eram primul care aplicasem emblema esc 53 Mickey Mouse pe fuselaj. Predecesorii nu avusesera acest amanunt si ma consideram superior lor
Dar mai aproape de zilele noastre am descoperit ca altcineva a cercetat mai mult subiectul si a devenit superior mie ( ghici cine: incepe cu R ) si ca macheta mea de Hurricane numai corespunde din punct de vedere al corectitudinii camuflajului ( in mod special intradosul).
Si cum bine spunea Radu: Asta este evolutia.
#157
Postat 09 November 2010 - 03:25 PM
wurger, la 9 Nov 2010, 13:19, a spus:
Wurger ne-ai desconspirat Noi de fapt am falsificat documentele de la Brasov. Pavel ne-a oferit 50% din profit la vanzari al Kit-urilor de IAR 80/81 cu noile camuflaje.
Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 09 November 2010 - 03:26 PM
#160
Postat 09 November 2010 - 08:57 PM
Printre documentele descoperite in Arhiva Brasov, singurele culori care au fost identificate ca au fost folosite de IAR Brasov au fost Cerrux/Hexol importat din Anglia la IAR80, DuCo (DuPont) importat din Italia la Savoia (cele in trei culori pe extrados) si cateva vagoane de Herbig Haarhaus care era fabricant de culori RLM. Culorile DuCo apar doar in un document despre vopsirea Savoia, dar se stie ca si Savoia au fost de la un moment dat vopsite in doua culori pe extrados. Nu am gasit nimic despre culori frantuzesti.
In cartea despre camuflaje, am consemnat aceste lucruri in sectiunea despre culori si insemne.
Mai multe detalii despre culorile de pe IAR80 si intreaga istorie a descoperirii si identificarii acestor vopsele sunt incluse in viitoarea carte despre IAR80.
Dar nu are rost sa stricam din "supriza" si sa dam pe forum totul. Cumparati cartea despre camuflaj si cititi acolo Meria! Si nu zic asta pentru ca am fost si eu implicat un pic, ci chiar e buna!
Radu