Lucrarile lui Prognosis
#1
Postat 09 May 2010 - 12:08 PM
Provenind din depoul DP Satu Mare, aceasta frumoasa locomotiva produsa de Roco, a fost trimisa la Slobozia pentru instalarea luminilor pe led-uri. Un model foarte bine realizat, cu numeroase detalii si accesorii multiple. Dupa ce am migalit o zi intreaga la montarea unor accesorii minuscule, bare de sustinere, stergatoare, prize electrice, conducte de aer, ba chiar si tustucul de pulverizare a apei in parbriz, am trecut la elaborarea unui plan pentru trecerea de la becuri la led-uri.
Mai greu a fost sa realizez un procedeu prin care sa pot aplica acest sitem de iluminare pentru ca locomotiva, are un sistem pe baza de ghiduri de lumina curbe, cam ca la BR 218 Roco, ce ocolesc strategic cabina si se termina in dreptul becului in unghi de 90 de grade la capatul prismei, pentru farul central fata de cel pentru farurile de pozitie.
Pentru aceasta cerinta, am lipit intre ele, doua leduri SMD de la Zextar, alb-cald. Lipitura a fost facuta pentru a aduce in paralel, in unghi de 90 grade, doua leduri, unul pentru farul central si unul pentru pozitii.
Conectarea pe placa de baza am facut-o in punctele de alimentare de pe sina, folosid pentru lumina rosie un rezistor de 1k inseriat cu led-ul si un rezistor de 820 ohmi inseriat cu cele doua led-uri alb-cald (lipite in paralel pentru ca au nevoie de ceva mai mult curent ca sa se aprinda). Pentru ca acest tip de led-uri superflux au incorporat si cate o dioda de protectie la inversarea de sarcina (din fabricatie, fapt deosebit de eficient pentru protectia led-ului), a trebuit sa alimentez separat fiecare grup prin cate o rezistenta dupa cum am explicat mai sus. Aceste led-uri nu permit legarea in antiparalel, pentru ca se pun in scurt prin dioda de protectie.
Recomand calduros acest tip de led-uri SMD superfulx comercializare de zeXstar la un pret fara concurenta, marele avantaj fiind acela ca au un constructie o dioda de protectie la tensiune inversa.
Detalii si imagini http://trenulete.info/locomotiva-rh-1142-o...o-imbunatatiri/
#2
Postat 09 May 2010 - 12:11 PM
O alta locomotiva din seria celor trimise de la depoul HP Botosani este si aceasta BR 185.516-2 Connex de la Piko. Motivul sosirii in depoul PanArin este acela de schimbare a luminilor de la becuri la diode luminiscente.
Pentru acest lucru sa procedat la construirea unor placute de circuit dupa modelul casetei de distributie prin ghid de lumina original. Am folosit LED-uri punctiforme de 1,8 mm de la …., pe care le-am montat dupa schema de pe site, folosta dealtfel si la locomotiva BR 254 Arco de la Ploiesti numai ca in cazul de fata am legat separat fiecare grup (fiecare cabina) inseriat cu cate un rezistor de 820 ohmi.
Pe fiecare placa sunt lipite cate 5 leduri. Trei albe in paralel si alte doua rosii in paralel intre ele, dar in antiparalel cu cele albe. Din pacate, in urma unei mici neintelegeri intre mine si windosu’ meu, pozele initiale au disparut subit de pe card, fapt pentru care, plin de recunostinta la adresa lu’ microsoft, am desfacut locomotiva si am facut alte poze, care nu sunt la fel de explicite si elaborate precum erau primele.
Detalii si imagini http://trenulete.info/br-185-connex-piko-i...are-pe-led-uri/
#3
Postat 09 May 2010 - 12:13 PM
Locomotiva BR 218 de la Roco, cu decodor incorporat, a fost trimisa de la Depoul Sbingu Ploiesti pentru modificari substantiale. Detinatorul era nemultumit in primul rand de calitatea iliminarii, cu led galben si pe farul central si pe cele de pozitie, de lipsa luminilor rosii dar mai ales de prezenta prismelor gigantice si hidoase in spatiul a ceea ce ar fi trebuit sa fie cabina, deci implicit de lipsa cabinei. Clar inca o lucrare in doua fronturi. Mai intai am indepartat prismele (ghidurile de lumina) originale si am extras mastile farurilor.
1. Realizarea iluminatului
2. Confectionarea cabinei
Am folosit noile led-uri punctiforme de 1,8 mm, alb-cald, pentru lumina farurilor si tot led-uri punctiforme de 1,8 mm pentru pozitiile rosii.
Pentru realizarea cabinei am folosit un forex mai special, de 1,2 mm grosime. Acesta are pe o fata culoarea galbena, iar materialul de baza are culoarea neagra, fapt pentru care am ales acest forex, pentru ca astfel este impiedicata lumina reziduala de la faruri sa patrunda in cabina.
Legaturile cu instalatia electrica si probele.
Am folosit o conexiune fixa cu fire lipite pe placa masinii, pentru ca avand decodor incorporat fara comanda separata la lumini, acestea vor functiona nonstop in functie de directia de mers. In momentul in care se va folosi decodor voi gasi o solutie ca sa lumineze in functie de directie de mers. Probabil ca voi muta legaturile de pe paralelul captatorilor de linie, pe sloturile ledurilor originale de pe placa. Pentru moment ramane asa. Ledurile sunt legate in paralel pentru ca cele albe au tensiuni de deschidere mai mari decat cele rosii si legate in serie toate cele 3rei leduri albe, nu se vor aprinde decat la viteze mari. Practic ledurile albe sunt toate trei in paralele si in acelasi timp in antiparalel cu cele rosii. In felul acesta, inseriate cu un rezistor de 820 de ohmi, luminile albe vor fi mult mai puternice fata de cele rosii reflectand realitatea…
Mai multe detalii si poze http://trenulete.inf...are-pe-led-uri/
#4
Postat 09 May 2010 - 12:14 PM
Automotorul VT 135 Piko sosit de la Botosani pentru instalarea luminilor pe LED-uri este gata de plecare in depoul HP Botosani. Pentru iluminare am folosit LED-uri bicolor bipolar Rosu-Galben de la zeXstar. Mai intai am indepartat vechile sisteme de iluminare pe becuri.Am avut in vederea un montaj simplu care sa permita descarcerarea vagonului fara interventia pistolului de lipit si fara sa atarne fire electrice intre caroserie si sasiu. Lucrarea s-a impartit in doua fronturi distincte.
1. Colectarea tensiunii
2. Corpul farurilor
http://trenulete.inf...ini-pe-led-uri/
#5
Postat 09 May 2010 - 12:15 PM
O locomotiva veche, din generatia anilor ‘70 realizata pe sasiu metalic. Alimentarea de tip vechi, cu care culegea tensiune pe o polaritate prin rotile de pe cazan si pe o polaritate cu rotile de pe tender, facea dificila aplicatia automata de pe diorama, dar punea in pericol si statia in cazul digitalizarii prin punerea in scurt a blocurilor de alimentare. Am modificat acest gen de alimentare, aplicand o lamela de contact pe cazan, pe partea rotilor izolate, care colecteaza acum tensiune si de pe aceasta parte prin cele trei loti locomotoare… La tender am impartit “munca” de colectare a tensiunii intre cele doua boghie in mod egal printr-un artificiu. Am sectionat greutattea metalica in care ajungea curentul prin suruburile boghielor si am izolat partile intre ele. Ambele polaritati si-au gasit continuitatea prin cabluri cu alimentarea de pe rotile de tractiune de pe caza care colecteaza acum pe ambele parti. In plus, am adaugat la colectarea curectului si carutul purtator cu cele doua osii ale sale, ca contribuie si ele acum la o alimentare cursiva.
Dupa legarea tuturor firelor, am creat reteaua de alimentare intre tender si cazan. Motorul de tractiune avea un umar de prindere rupt. Cum acesta era dina ntimoniu, dificil de lipit maia les ca ruptura era chiar in locul unde o gaura filenatata facilita prinderea lui de sasiu, a fost schimbat integral cu un al t motor din aceiasi generatie, pastrat pentru “cine stie ce” prin magaziile depoului PanArin. Asta inseamna ca e bine sa pastrezi…
Pentru iluminare am folosit leduri alb cald de la zexstar la farurile lokomotivei si leduri punctiforme rosii de la HGD, pentru felinarele de pe tender. Ele sunt alimentate printr=o punte de diode redresoare si inseriate cu cate un rezistor de 820 ohmi la faruri si 920 ohmi la lampile finale de pe tender.
http://trenulete.inf...-br-38-liliput/
#6
Postat 09 May 2010 - 12:16 PM
O americană mai cu… fason! http://trenulete.inf...a-mai-cu-fason/
Ştim cu toţii cât de frustrant este uneori atunci când rulăm jucăriile Mehano, cele din gama Hobby, la care iluminatul lasă mult de dorit. O astfel de locomotivă americană, a fost transferată de la Depoul Ploieşti pentru intervenţii la atelierele PanArin. Inginerii şi meseriaşii din Blumenberg au studiat problema şi au găsit soluţii pentru remedierea acestui neajuns. Comparând diverse poze ale locomotivei originale, s-a hotărât amplasarea luminilor de poziţie conform cu originalul.
Încă de la primele probe, s-a dovedit că ingeniozitatea meseriaşilor de la depoul PanArin este fără cusur. Luminile au funcţionat corect şi eficient în ambele sensuri, dând o notă deosebită unei locomotive destul de fadă fără lumini… Şi după o probă firească pe traseele din Blumenberg, masiva americană se pregateşte de plecare spre depoul C.F.Sbingu Ploiesti, unde va intra în pâine începând de duminică.
#7
Postat 09 May 2010 - 12:17 PM
Am intrat de curand in posesia unei locomotive pe care mi-am dorit-o foarte mult. E103 produsa de Roco in 1974, dupa cum reiese dintr-o eticheta lipita in interiorul caroseriei. Aflata intr-o stare jalnica de degradare, murdara, cu placile de circuite distruse, exfoliate si completate hidos cu sarme grosolane, plina de mizerie si fara un tapon. Efectul a fost instantaneu cand am desfacut-o. Nici nu imi imaginam ca o voi putea pune pe picioare.
Dupa ce am facut-o bucati, am curatat-o meticulos cu alcool si am degresat-o cu axion. Placile de circut le-am copiat si le-am refacut integral exact dupa modelul original, doar ca am facut mici modificari. Mai precis, in locul diodelor care alimentau becurile, am montat rezistentele necesare noului sistem de iluminare. Am folosit LED-uri SMD de la zeXstar desigur. Pentru lumina alba, am lipit alaturat in paralel, in unghi de 90 de grade, doua leduri alimentate printr-o rezistenta de 1100 de ohmi. Pentru lumina rosie am inseriat ledul cu un rezistor de 920 ohmi.
http://trenulete.inf...nare-si-lumini/
http://www.youtube.c...h?v=y9pQFFEiBQQ
#8
Postat 09 May 2010 - 12:20 PM
Locomotiva sosita prin Obiwan, prezenta o iluminare neadecvata. Ca mai toate locomotivele din gama hobby. Inca de cand a venit am decis ca trebuie sa intervin si in ea. Au urmat multe incercari pentru ca sistemul la aceasta locomotiva este deosebit de ciudat si de complicat. Prisme lungi, compartimente de difuzarea luminii in plafon, etc., duc la pierderea intensitatii luminoase. Am decis reconfigurarea iluminarii pe baza de leduri. Am adaptata lungimea ghidurilor de lumina la necesitatile actuale.
Acestea treceau initial prin camari diferite dar una pe langa cealalta “furand” lumina prin inductie. Efectul era ca se propagau usor luminile rosii in directia de mers inainte si invers. Este practic o eroare de proiectare pe care am descoperit cum sa o elimin.
Am facut numeroase modificari ale ghidului de lumina si am conceput o placuta suplimentara pe care sunt amplasate leduri necesare farurilor.
La final, dupa toate interventiile, farurile lumineaza ca la carte, la cea mai mica tensiune aplicata sinelor, inainte de a pleca din loc.
#9
Postat 09 May 2010 - 12:22 PM
Intentionez ca in scurt timp sa demarez o actiune de montare lampi semnalizare din smd-uri foarte mici, scoase dintr-un telefon mobil.
BR 290 iluminare pozitii
Astazi am executat o lucrare pe care o aveam planificata de foarte mult timp. De fapt am demarat operatiunea de confectionare a blocului de lumini de pozitie la una din frumoasele BR 290 Roco. Sunt multi posesori ai frumoasei locomotive ce si-ar dori ca aceasta sa posede lumini de pozitie, lucru cu care Roco nu s-a invrednicit si la modelul hobby. Iata ca Prognosis i-a venit de hac si a construit primul prototip, pe baza de leduri punctiforme de 1,8 mm diametru. Detalii si imagini din procesul de productie in pagina BR290 - iluminat
#10
Postat 09 May 2010 - 12:24 PM
MODIFICARI a� la Prognosis (episodu' 6)
lumini la ambielaj
Frumoasa mea "Ducesa", a stat 20 de ani cu pinioanele blocate, in urma unei caderi de pe catedra, pe vremea cand o impumutasem de la un pasionat, pentru a ma da mare cu ea la liceu!
Trebuie sa va spun ca mecanica era varza in ea, intrucat fostul propietar, in incercarea lui de a o repara, mai mult a zapacito.
Dupa cateva ore de munca, am reechilibrat si ajustat la pozitie fiecare pinion si acum merge saraca mai bine ca un ceas elvetian...
Nemultumit de faptul ca pe inserat nu mai vedeam frumusete de timonerie in miscare, stimulat si de un filmuletz vazut pe net dar si de poze de pe la altii din gradina, am desfacut-o iar si am montat pe fiecare parte cate un LED galben si o rezistenta aferenta (1000 &937;)...
LED-ul si rezistenta sunt mascate de peretii laterali si nu razbate decat lumina propagata de-a lungul timoneriei, pe langa sine, sporind efectul de miscare al bieletelor si bielelor!
...si iata rezultatul:
Nu stiu daca se vede bine in poza dar va garantez ca efectul este deosebit pe intuneric....e o feerie!
#11
Postat 09 May 2010 - 12:26 PM
Colectoare electrice pe tender la BR 55
Am preluat contractul de leasing a acestei superbe masini de la Caile Ferate PDI.
Initial m-a enervat faptul ca nu se alimenta bine si am dat vina pe sinele mehano, dar... saraca avea nevoie de alimentare mai stabila si functionala in curbe, acolo unde o masina cu 4 osii in linie, tinde intotdeauna sa se urce pe sine rupand astfel contactul cu ele numai prin vibratii, fapt cu totul suparator caci duce la intreruperi sacade care te scot din minti.
Drept urmare m-am decis sa o "supra-alimentez" !
In acest scop am folosit lamele de contact de la o aburoasa TT dezafectata pe care le-am pozitionat si fixat sub primele doua osii din tenderul generos remorcat din scurt de aburoasa.
Nu a trebuit sa gauresc podeaua tenderului caci am folosit pentru traversare gaura nitului de fixare a contra-greutatii tenderului.
Deasupra, am lasat generos lungime la fire, pentru ca in eventualitatea unor alte interventii in tender (cum ar fi introducerea de lampi finale albe), accesul sa fie lejer.
Am inpachetat frumos firele rebele si le-am pozitionat si fixat cu scoch.
Acesta mai are si rolul de a fixa temporar dar stabil, galeata tenderului de sasiu.
Galeata a trebuit insa sa suporte un decupaj de cca. 4 mm pentru a facilita pasarea cablului catre motor. O gaura ar fi fost total incomoda tinand galeata ancorata de cablu si ar fi adus prejudicii in momentul interventiilor ulterioare.
Nu am avut la acel moment cablu negru si cel albastru folosit atunci, cade greu la imagine, dar in perspectiva al voi schimba...
Noua locatie http://trenulete.info/locomotiva-cu-aburi-...oare-pe-tender/
va urma
#14
Postat 10 May 2010 - 05:39 AM
Am reusit sa termin reconditionarea si aranjarea bieletelor la BR 55 G8.
La modelul meu antic Piko, bieletele erau foarte prost montate. Niturile prea largi faceau ca bietele bieelete sa stea ca in pomul de Craciun, rastignite in toate directiile si urat privirii! Stateau strambe si se miscau urat si anormal incalecandu-se deseori! Dupa ce am studiat numeroasele voastre piosturi despre cum ar trebui sa arate corect, am decis!
In primul rand pozitia lor era in contratimp, una inainte si una inapoi, dupa aceea niturile erau foarte largi, jocul intre bielete era imens si mai mereu se bloca transmisia iar zgomotul era infernal.
In acest sens am procedat la demontarea grupurilor si apoi cu ciocanel mic am strans niturile la limita in care bieletele sa nu mai joace si sa calce stramb.
Pentru a le fixa corect, am facut o mica gaura in bacul menghinei, in care sa intre fix capul extreior al nitului, si pentru a lovi in el am confectionat dintr-un surub de 6mm, un dorn cu cap semioval concav, cu care am batut niturile toate din nou pana le-am adus in pozitia corecta.
In fine, va prezint aici un filmulet cu locomotivele mele aburoase, urmand ca dupa revelion sa postez exact etapele restaurarii locomotivei G8. Trebuie doar sa mentionez ca la ora actuala masina nu mai are tractiune, deoarece am decupat si extirpat motorul cancerigen si antic din cabina fochistului.
Cabina vreau sa o restaurez si sa o "mobilez" dupa modelul corect al cabinei! Am modificat structura sasiului si am gandit pozitia noului motor pe care al voi monta tooocmai la ...anul care vine!
In filmulet, BR55 G8 este pe liber cu toate osiile, dar am filmat ca sa vedeti ce lin merge si ce usor se inscrie acum in curbe fara sa se mai blocheze osiile.
Trebuie sa stiti ca nici pinioanele dintre osiile motoare nu mai sunt montate pe ea in acest moment. caci vreau ca actinarea s-o fac numai pe osia principala iar transmisia fortei sa se faca prin biele la fel ca la original.
Nu stiu ce voi reusi dar incerc! Dupa ce am citit numeroasele posturi despre biele si bielete ma gandesc ca ar trebui sa traga si asa, fara zgomotoasele pinioane cu dintii mici din epoca veche de la piko!
Pot sa va spun ca este foarte silentioasa asa si a disparut zgomotul uruitor produs de pinioane!
#15
Postat 10 May 2010 - 07:57 PM
Vechimea primei mele aburoase, zgomotul produs de aceasta in timpul rularii precum si proasta aliniere a bieltelor, m-au determinat sa intru in RK la BR55 G8. Masina de tip piko foarte vechi, modelul cu masa la colectorul motorului, se misca parca din zi in zi mai greu.
Iata ce am facut din aceasta masina:
#16
Postat 11 May 2010 - 10:47 AM
Aceasta minunata locomotiva, a trecut prin numeroase modificari si a suportat multe interventii pentru imbunatatire! Lipsea insa cu desavarsire instalatia de iluminare, fapt pentru care am programat-o la interventia chirurgicala inerenta!
Gata! Iata o proba:
Urmeaza luminile pe tender!
#17
Postat 12 May 2010 - 05:51 PM
Am desavarsit sistemul de iluminare astfel incat pe tender am lumini alb-rosu functie de directia de mers, iar pe felinarele locomotivei numai alb indiferent de directia de mers!
In paralel am reusit sa termin CFR-izarea partiala a masinii. Am pus inscripptiile CFR si pe tender. Am vizitiat linkurile date de forumisti, multumesc Catalin, si m-am documentat. Mai am de lucru la ea daca vreau sa fie cum trebuie. Ma simt insa tare rau si renunt momentan la lucru.
Am reusit sa redau viata acestei frumoase locomotive, prima mea aburoasa...
Referitor la tematica topicului, iata ce am mai facut la o locomotiva BR55 G7.
Am descoperit ca in cabina fochistului, cazanul are cateva fante in zona superioara si am decis ca pot exploata acest fapt. Am folosit fantele originale ale cazanului locomotivei pentru a monta lumina in focarul cazanului. Arata super in mers aprinzandu-se "focul" in functie de viteza locomotivei...
In faruri am montat initial led-uri galbene, dar acum, cu noile led-uri alb-cald, am inlocuit led-urile galbene cu unele alb-cald. In tender am folosit led alb-cald iar in spatele lui am montat smd rosu exact intre piciorusele led-ului alb. Lumina se trasmite perfect prin corpul transparent al led-ului alb.
Asa am lumina alb-rosu pe tender. In fata inca nu m-am decis sa fac modificarea...
Aceasta postare a fost editata de Prognosis: 12 May 2010 - 05:52 PM
#18
Postat 13 May 2010 - 07:11 AM
http://trenulete.inf...4-imbunatatiri/
Probleme foarte mari imi crea in curbe, carutul cu osia alergatoare din fata! In primul rand, cupla prea lunga, metalica si conectata la sasiu, se agata de tampoane in curbe si punea in scurt circuitul. Apoi, la macaze, acelasi lucru ma scotea din sarite!
Cum era si rupta, m-am decis sa o elimin definitiv. Asa ca am taiat-o din dreptul rupturii.
Unul din scopurile cuplei era si acela de contragreutate a carutului, pentru a-l tine pe sine.
Oricum nu-l tinea, iar posibilitatea montarii unor cleme elastice, pentru revenirea pe centru la iesirea din curbe, nu exista.
Solutia a fost incarcarea carutului cu o piesa de plumb, testata pana cand carutul nu a mai sarit de pe sine in curbe!
Pentru ca avea o scara rupta si lipsa, Ducesa arata jalnic pe partea respectiva, asa ca m-am decis sa fac aceasta scara.
foto: sacara ...lipsa
Am folosit ca material o cartela de telefon din care am taiat cu foarfeca piesele componente, exact dupa modelul celei existente pe partea cealalta, apoi le-am finisat marginile cu smirghel fin si le-am lipit cu picatura!
Am fixat-o cu adeziv la locul ei...
... apoi am intarit-o pe spate cu o folie de acetofan mai groasa, provenind de la ambalajul unui macaz mehano,
Am vopsit sra cu rosu pe fata... si cu negru pe spate...
Rezultat final...
#19
Postat 29 May 2010 - 02:31 PM
Automotorul a ajuns cu bine la Botosani si a intrat in circulatie. Iata un film cu el ruland in forta pe Caile Ferate HP Botosani http://trenulete.inf...ini-pe-led-uri/
#20
Postat 20 June 2010 - 12:36 PM
http://trenulete.inf...ri-si-iluminat/
Sosita tocmai de la Botosani, batranica din imagine, o copie a Ducesei mele, model realizat de Piko in anii de glorie, a intrat in depoul PanArin pentru interventii la sistemul de rulaj si la iluminare. A urmat proiectarea si modificarea sistemului de iluminat frontal. Acesta se prezenta intr-o combinatie placa textolit-bec-soclu metalic de greutate-arcuri de preluare tensiune. M-am decis sa folosesc cat mai mult din sistemul original astfel incat modificarile sa fie in ton cu sistemul folosit si practice, mobile si usor de intervenit ulterior. In acest sens am reprodus placuta de textolit pe placa de circuit cu o singura fata placata.