Citeaza
Scrisoare deschisă către:
Ministerul Apărării Naţionale - Domnului ministru Gabriel Oprea
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului – Doamnei ministru Elena Udrea
Ministerul Administraţiei şi Internelor – Domnului ministru Vasile Blaga
Ministerului Transporturilor – Domnului ministru Radu Berceanu
Vă înaintăm această scrisoare deoarece suntem ingrijoraţi de soarta incertă a Muzeul Aviaţiei - instituţie de cultură unică în România, aflată in Sectorul 2, ameninţată serios de o Hotărâre a Consiliului Local al Sectorului 2. Muzeul Aviaţiei este înfiinţat prin Hotărârea Guvernului României nr. 197/02.03.1990 "pentru cinstirea iluştrilor înaintaşi ai aviaţiei române şi reintegrarea în patrimoniul naţional a realizărilor de prestigiu în domeniul aeronautic" şi se află în subordinea Ministerului Apărării Naţionale şi Departamentului Aviaţiei Civile, cu statut de unitate militară aflată în subordinea Statului Major al Forţelor Aeriene (UM 01965).
Semnatarii acestei scrisori consideră că pentru memoria aeronauticii române este extrem de important ca acest muzeu, singurul de profil din ţară, să îşi păstreze actualul sediu în actuala configuraţie, atât din motive istorice cât şi pentru păstrarea patrimoniului şi pentru promovarea aviaţiei în România şi în Europa, fiind de o valoare naţională inestimabilă.
Ne temem serios că acest patrimoniu UNIC se va distruge şi că nu vor mai fi bani de reamenajare, urmând ca muzeul sa devină de fapt doar un depozit al memoriei aeronauticii române!
Din 2006, Muzeul Aviaţiei este amplasat la sediul din Strada Fabrica de Glucoza nr. 2-4, Sector 2, Bucureşti. La 18 martie 2010, Consiliul Local al Sectorului 2 a emis hotărarea 44/18.03.2010 prin care se solicită "trecerea imobilului din Str. Fabrica de Glucoză nr. 2-4 din domeniul public al statului şi din administrarea M.Ap.N. în domeniul public al Sectorului 2 al Municipiului Bucureşti".
Argumente pentru păstrarea actualei locaţii:
Actualul teren al Muzeului are o semnificaţie istorică, fiind un sit memorial, parte din baza aeriană Pipera, înfiinţată în 1915, un adevărat leagăn al aviaţiei româneşti. În plus:
- De pe acest aerodrom au plecat primele curse aeriene internaţionale transcontinentale din istoria aviaţiei mondiale ale (CFRNA - Compania Franco Româna pentru Navigaţie Aeriană. CFRNA este "străbunica" Air France şi a Tarom, iar acest teren de zbor este terenul de pe care s-a inaugurat transportul aerian de calători, marfă şi poştă internaţional aşa cum îl cunoaştem astăzi.
- De pe acest teren au decolat avioanele care au apărat Bucureştiul de atacurile sovietice şi americane în timpul celui de al doilea război mondial.
- De pe acest aerodrom au zburat aviatorii militari români, adevărate nume de legendă care reprezintă simboluri ale aviaţiei şi aeronauticii neamului românesc.
- Aici s-a realizat primul şi singurul tip de radar românesc: START, dezvoltat în centrul de repararare pentru staţii de radiolocaţie care a funcţionat între anii 1958 şi 2005.
Argumente pentru păstrarea actualei suprafeţe:
Muzeul se întinde pe o suprafaţă de aproximativ 10ha, pe care se află hangare, ateliere, depozite şi exponate. Muzeul are în patrimoniu peste 90 de aeronave, staţii de radiolocaţie, tunuri de artilerie antiaeriană, rachete sol-aer şi peste 10.000 repere din domeniul aeronautic inclusiv aeronave şi documente unicat (de exemplu arhiva Henri Coandă).
- O parte din actualul patrimoniu muzeistic este în curs de restaurare şi expunere. Deschiderea în ultimul an a unei noi săli cu exponate arată evoluţia constantă a Muzeului.
- Construcţiile, hangarele şi cladirile de pe teren sunt unice în ţară şi au încarcătură istorică şi constituie patrimoniu de arhitectură industrială.
- Amenajarea şi deschiderea unei săli de istorie a aviaţiei de vânatoare şi bombardament din cel de-al doilea război mondial.
- Muzeul are şi alte aeronave încă neamplasate (rămase în urma în fostele locaţii, cum ar fi avionul de recunoaştere şi bombardament bimotor IL-28 rămas la Otopeni) şi modele neexpuse încă de MiG-21 Lancer (cel mai longeviv avion de lupta din înzestrarea Forţelor Aeriene Române), MiG-23 şi AN-2.
- Sunt aşteptate şi alte aeronave de mari dimensiuni, aflate acum în înzestrarea Forţelor Aeriene Române, care vor fi scoase din serviciu în viitor: AN-24, AN-26, AN-30, C130 Hercules, dar şi alte aeronave care vor fi de mare interes pentru publicul vizitator: elicopterul Eurocopter Dauphin (care a decolat cu cuplul Ceausescu de pe CC), ROMBAC 1-11, singurul tip de avion reactiv de transport mediu curier fabricat în licenţă în România, elicopterul Kamov 26.
- În atelierele de restaurare şi clădirile depozit se află piese în curs de restaurare unice în lume cum ar fi La-9 (exista doar două în lume), Il-10, Yak-18, Mil 4 etc. O eventuală mutare a acestora va aduce serioase distrugeri nu numai patrimoniului aeronautic românesc dar şi celui mondial.
Considerăm că reducerea sau afectarea spaţiului acestui muzeu ar duce la imposibilitatea de a se dezvolta a muzeului şi distrugerea lui de facto. Orice muzeu, mai ales unul cu specific aeronautic, trebuie să aibă spaţiu de extindere, nu poate fi un organism "mort", static, ci unul dinamic, care se extinde prin îmbogaţirea patrimoniului său. Dacă este îngrădit fizic, spaţial, şi nu i se permite să se dezvolte, interesul pentru el va fi pierdut, daca nimic nou nu mai este de admirat: nu putem limita muzeul la un petic de pământ pentru că mai devreme sau mai târziu se va sufoca. Preluarea şi sistematizarea clădirilor şi a terenului înseamnă distrugerea şi desfiinţarea muzeului. Semnatarii acestei scrisori consideră că nu exista "spatiu excedentar" la Muzeul Aviatiei ci doar spaţiu temporar neocupat, adică un spaţiu destinat dezvoltării prin îmbogăţirea patrimoniului.
Spaţiul pe care nespecialiştii îl consideră "excedentar" este destinat exponatelor de mari dimensiuni (avioane, elicoptere, rachete), iar daca terenul va fi dezmembrat prin construirea de locuinţe pe spaţiul "excedentar", Muzeul Aviaţiei va fi blocat , inclusiv ca acces şi vizibilitate.
Costurile necesare unei eventuale mutări a patrimoniului în altă locaţie şi construcţia unor clădiri adecvate sunt imense. Pentru mutarea sa într-o altă locaţie ar fi necesare investiţii financiare considerabile dedicate transportului patrimoniului tehnic, amenajării unor noi hangare şi unei echipe vaste de muzeografi şi restauratori. În actualele condiţii de criză economică, aceste investiţii sunt imposibile, în consecinţă Muzeul Aviaţiei ar fi distrus de facto.
Să nu uităm că, în 2010, aviaţia şi aeronautica română aniversează un dublu centenar: cel al primului zbor al lui Vlaicu, la bordul avionului propriu, şi cel al avionului cu reacţie: Henri Coandă! Iar România, alături de Franţa, Marea Britanie şi Statele Unite, face parte din clubul restâns al ţărilor cu aviaţie de pionierat. Considerăm că înainte de a aparţine administratorilor săi, Muzeul Aviaţiei a aparţinut şi va aparţine publicului larg, pasionaţilor de aviaţie şi profesioniştilor din aviaţie, cetăţenilor României şi Europei şi nu în ultimul rând bucureştenilor!
Credem că HCL nr. 44/18.03.2010 a Consiliului Local al Sectorului 2 are consecinţe insuficient aprofundate. Asociaţiile şi fundaţiile care au ca scop promovarea aviaţiei şi a istoriei acesteia, asociaţiile şi grupurile pasionaţilor de aviaţie şi zbor precum şi persoanele interesate pe care le reprezentăm vor continua să lupte, prin toate mijloacele legale, normale şi democratice împotriva distrugerii Muzeului Aviaţiei.
Pe deplin conştienţi de importanţa rezolvării problemei locuinţelor în Bucureşti, suntem încrezători în găsirea unor soluţii care vor dezvolta Capitala fără a o văduvi de valorile sale. În acest sens, în cursul zilei de luni 26 aprilie 2010 o delegaţie a semnatarilor se întâlneşte cu domnul Neculai Onţanu, primar al Sectorului 2, Bucureşti, la ora 11.00 la sediul Primăriei Sector 2.
Prin urmare, Doamnelor şi Domnilor Miniştri, vă solicităm oprirea de urgenţă a proiectului, o dezbatere publică privind situaţia critică a Muzeului Aviaţiei române şi alegerea unei alte locaţii pentru construcţia de locuinţe.
Aşteptăm răspunsul dumneavoastră la asociatia @ aripiromanesti.ro, telefon 0734.101.887, fax 0314.052.715, persoană de contact Dragoş DOBRE, la care putem oferi şi informaţii suplimentare.
Bucureşti
26 aprilie 2010
Lista semnatarilor:
Profesor universitar doctor Valeriu Avram
Dan Antoniu - cercetator istoric în domeniul aeronautic
Profesor Vasile Tudor - Istoric de aviaţie
Gl-lt. ® Aurel Niculescu – Comandant al Aviaţiei Militare 1970-1977
Gl. Fl. Aer. ®Ion Guzu - Presedintele Consiliului de Onoare al Ordinului Virtutea Aeronautică
Gl. Mr. ® Constantin Mereu – fost inspector Statul Major General
Ştefan Davidovici – Arhitect
Asociaţia „Aripi Româneşti”- Dobre Dragoş - Adrian, vicepreşedinte
Fundaţia erou cpt. aviator „Alexandru Şerbănescu” - Arbanaş Eleonora, Preşedinte
Fundaţia culturală „Bartoc” – Bartoc Alexandru Dan, Preşedinte
ARPIA (Asociaţia Română pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii) – gral ® Rus Iosif, Preşedinte
Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA), Simona Popescu, PR Manager
Federaţia Militarilor din România- gral de brigadă ® Ropan Nicolae, Preşedinte
Fundaţia cosmonaut Dumitru Prunariu
Centrul de Resurse pentru participare publică (CeRe)
Asociaţia Culturală "Mileniul 3" – Roşiori, Mihai Atanasie Petrescu
Asociaţia "Societatea Română a Radioamatorilor"
Grupul fotografilor români de aviaţie „Romanian Spotters”
Asteptam si alti semnatari: persoane fizice, institutii, asociatii, grupuri etc.