PZL-7a , PZL 11c, scara 1/72 sau cronica unor machete nereusite
#104
Postat 20 December 2012 - 02:50 PM
Am folosit vopsele Gunze, lacuri, RLM 83 si RLM 76 pentru PZL-11 si RLM 83, Humbrol 29 si RLM 76 pentru PZL-7.
Desi partile metalice au fost "slefuite" cu hirtie abraziva de 1000 si apoi date cu grund special pentru metal, de la Gunze, in unele locuri vopseaua a sarit de pe suprafetele din aluminiu. Tot aluminul s-a mai dezlipit pe ici pe colo, partile metalice de pe intrados, unde am folosit aluminiu. Stiu ca aluminul este dificil de lipit chiar si cu superglue, din cauza suprafetelor oxidate, dar l-am folosit pentru ca mi-a fost mai...comod. Este ultima data cind mai folosesc acest material!
#105
Postat 20 December 2012 - 08:17 PM
#106
Postat 20 December 2012 - 11:06 PM
Aluminiul autoadeziv, in timp, se comporta foarte bine, nu se mai dezlip.este, de accea am si incercat sa-l folosesc. Trebuie manevrat cu gija imediat dupa lipire, deoarece nu este stabil pe pozitie, ca sa zic asa. Problema e cu aderenta vopselei din cauza stratului de aoxizi ce se formeaza la suprafata aluminiului.
#108
Postat 21 December 2012 - 08:42 AM
Am evitat sa folosesc banda de mascare (dedicata sau nu), tocmai pentru a nu risca exfolierea vopselei. Am folosit in schimb bucati de ziar, cufundate in prealabil intr-o cana cu apa calduta si aplicate pe suprafata machetei, uscata - binenteles.
Merge perfect pentru mascari, lasa timp pentru pozitionare precisa si evident se ia jos fara nici un fel de bataie de cap. Chiar daca se folosesc vopsele acrilice, acestea nu interactioneaza cu apa din ziar, cu conditia ca cea din urma sa nu balteasca pe suprafata ce urmeaza a fi vopsita.
Strict legat de cele doua aparate :
Imi place vopsirea (nici nu avea cum sa nu-mi placa); astept sa vad finalizarea.
Legat de planuri si ampenaje, eu as fi folosit stiren tras la cald, nu fasii de aluminiu. Ar fi ajutat la o slefuire mult mai precisa, efectul fiind pe masura volumului de lucru. Nu mai vorbesc de problemele ce apar la lipirea metalului pe plastic, caci adezivul necesar operatiei nu permite decat o singura incercare de pozitionare. Munca multa si care face cinste machetistului, insa mare consumatoare de nervi si cu rezultate de multe ori prea putin spectaculoase.
In fine, discutia pe marginea materialelor e putin tardiva la acest moment.
Astept si eu continuarea subiectului frumos al topicului.
Spor sa ai Alexandru.
#109
Postat 21 December 2012 - 01:08 PM
Frumoasa vopsire la ambele machete. Pacat de problemele de care spui cu exfolierea. Credeam ca stii ca aluminiul este extrem de greu de vopsit in asa fel sa reziste mecanic sau la mascari. Grundul pentru metale nu cred ca este adecvat pentru aluminiu, din ce am patit pina acum, pot sa iti spun ca nu este prea bun nici pentru PE-uri! Vopseaua tinde sa plezneasca la cea mai mica atingere sau lipire cu banda adeziva!
Pentru aluminiu exista un lac 2K ( bicomponent) care este folosit des la lacuirea jentilor auto. Acel lac adera bine la aluminiu dar nu stiu cit de agresiv este lacul cu plasticul, mai ales ca se usuca foarte incet si solventul are timp sa lucreze pe suprafata de plastic. Trebuie testat dar de preferinta pe plasticul machetei la care lucrezi deoarece in functie de producator stirenul folosit este mai mult sau mai putin sensibil la diluanti agresivi! Asa cum a zis si Adi, as fi mers pe foi de stiren, presupun ca asta vei face data viitoare!
Succes in continuare!
Tibi
#111
Postat 21 December 2012 - 01:58 PM
Tibi, stiam despre "calitatile" aluminiului, dar am zis ca, folosind acel grund, poate tine. Am folosit grund de la Gunze, special pentru piese din metal. Pe PE l-am folosit si sunt foarte multumit. Normal ca la indoirea metalului crapa, de asemenea, aderenta vopsea - superglue este mai buna decit cea grund - vopsea! Eu curat vopseaua de pe locurile unde trebuie efectuata vopsirea.
#112
Postat 08 February 2013 - 01:38 PM
Am ajuns la decaluri. Pe extrados, derstul de simplu pentru PZL-7, pe intrados nitel mai complicat. A trebuit sa tai decalurile pentru a intra intre acele table, si inca ceva in plus, pentru a tine cont si de grosimea tablei. Dar s-a rezolvat.
Daca pentru PZL-7 am avut decaluri din kit, pentru PZL-11, a trebuit sa caut prin cutia cu maimute. Am gasit ceva, din pacate calitatea a lasat de dorit. Din 12 decaluri avute la indemina, am reusit cu chiu cu vai sa pun ...patru. Crapau la cea mai mica atingere, uneori chiar pe buretele ud, ce sa mai zic de taiat, aia a fost imposibil. Si, ca sa fie treaba facuta, a doua zi un decal s-a lipit pe jumatate de deget, iar altul s-a crapat nasol de tot. Le-am dat jos, ehe, ce nu s-a lipit dedeget, s-a lipit biiiiine de tot de macheta, asa ca a trebuit revopsit, pe ici pe colo, prin punctele esentiale.
Cum ramasesem fara decaluri, a trebuit sa astept pina am ajuns acasa ca sa iau toata cutia. A trebuit sa sacrific doua seturi de decal pentru Bf109E3. Pe extrados a mers bine, pe intrados nitel mai greu, nu prea rezistau la interventia bisturiului. Pina la urma le-am pus si acolo.
Si motoarele, mai de aproape
#113
Postat 08 February 2013 - 02:38 PM
Galbenul tactic al avioanelor noastre era chiar atit de viu? Oricum insa va fi estompat de weathering.
Mult noroc!
#115
Postat 16 April 2013 - 02:42 PM
Am mai uzat pe ici pe colo, ceva murdarie, apoi am dat un strat de lac semimat, de la Aeromaster, ca asta am avut la momentul acela la indemina. E mai degraba lucios, dar la final mai dau un semimat Sinto si sper sa rezolv problema.
am facut si bechiile. Amortizoarele erau invelite intr-un burduf de piele, pe care am incercat sa-l simulez cu putin lipici Contacta liquid special. Initial am incercat cu aracet, era mai usaor de manevrat, dar dupa uscare, stratul de material raminea foarte, foarte subtire, asa ca dupa vreo 7 straturi am renuntat si am trecut la lipici. Acesta a fost mai greu de "modelat" dar pina la urma s-a "aranjat", ca sa zic asa.
tevile de esapament de la PZL-7, nu s-au pozitionat deloc bine, parca prea sunt in afara. Ma gindesc sa le dezlipesc, sa le mai tai si sa le pun la loc. O problema e, ca Murphy nu doarme, daca in timpul operatiei, mici cum sunt, imi zboara una din penseta....
La parbrizul de la PZL-11, fotoincizie de la Part, au aparut probleme: nu s-a potrivit deloc. (de parca s-ar fi potrivit ceva la avionul asta!!!!! !) A trebuit sa mai adaug putina folie de stiren, si ceva chit. Sa vad acuma cum o sa slefuiesc zona, fara sa stric prea multe. Noroc ca inca nu am pus minerele, asa cum am avut intentia.
#117
Postat 16 April 2013 - 06:19 PM
1.In antepenultima poza-cu bechia- se vede ceva ca o scama de pe ampenajul drept spre fuselaj pana pe dunga galbena.
2. Aparatoarea bechiei poate fi facuta si modelata usor din bucatele de culee topite in diluant..
3.Daca lipesti tevustile de o banda de hartie , le tai fara sa zboare...
4. Ma ia cu fiori cand vad chitul langa parbriz...neurochirurgie nu alta...
Cum am mai zis, o bijuterie de avionas....
Aceasta postare a fost editata de busila: 16 April 2013 - 06:21 PM
#118
Postat 16 April 2013 - 09:52 PM
Am cateva PZL 7 si 11 care asteapta in cutii insa dupa cat vad ca te-au chinuit nu prea cred ca ma voi apuca de ele curand
O intrebare am: de ce la 11 ai folosit dipuri diferite de cruci? crucea de pe fuselaj e diferita ca model de ce de pe aripa.
#120
Postat 17 April 2013 - 08:48 AM