Forum Machete,Modelism,Hobby: PZL-7a , PZL 11c, scara 1/72 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 8 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

PZL-7a , PZL 11c, scara 1/72 sau cronica unor machete nereusite

#21 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 04 May 2010 - 06:47 PM

Nu se pune ca stiai!!! :pc: :8P: Din fericire, stiu ce este fiecare piesa in poarte si unde trebuie montata! Ce voiam eu sa subliniez prin acest "test" este ambiguitatea in care se scalda indicatiile de montaj furnizate de firma Part :80: . Eduard iti arata precis locul unde se monteaza o piesa, prin colorarea zonei respective. Din pacate, se pare ca Part are niste graficieni...rebusisti!
Piesa O este capacul rezervorului de benzina iar I este "racul" pe care sunt prinse cele doua mici bombe. Cred ca in acest caz avionul avea pe burta (nu am gasit nicaieri asta pe schite) o ferestruitca de vizare, situata sub picioarele pilotului. Ea apare, in cocpit, formata din doua parti, pe podeaua, intre rastelul pentru rachete si cutiile de munitie pentru mitraliere.
Indicatia de montare a sistemului de ochire este corecta, adica "grila" se afla linga parbriz iar "cuiul catarii" inspre bordul de atac al aripii!!!

#22 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 10 May 2010 - 03:58 PM

In sfirsit am reusit sa scap de asamblatul PE-urilor. In paralel am facut si citeva din piesele pentru PZL-7.

Imagine atasata: PZL_3_007.jpg

In stinga sunt piesele pentru PZL-7. De sus in jos, de la stinga la dreapta:
- mansa, scaun (tabla de cupru)
- podeaua cu racul pentru rachete (stiren), capacul locasului rezervorului de benzina.
- "cazile" mitralierelor (tabla de cupru)

In dreapta sunt piesele, Pe-uri originale, Part, pentru PZL-11C, de sus in jos, de la stinga la dreapta:
- capacul locasului rezervorului de benzina, corpurile mitralierelor
- mansa (am prefert firul de stiren, mansa din PE era plata rau!), con protectie motor, rotile
- manetele de gaze, podeaua cu racul pentru rachete Vereya (racurile au fost supradimensionate, am trebuit sa le reindoi si sa le mai pilesc nitel) si dispozitivele de prindere pentru cutiile cu munitie, "cazile" mitralierelor (locasul pe unde trece teava mitralierelor, mitralierele fiind in cocpit, armate manual)
- busola,"rama" ce inglobeasza scaunul (e montat deja), podeaua si palonierele (nu sun in poza), radiatorul (e pe dos)
- racurile bombelor si partea suparioara a ramei, unde vine fixat tabloul de bord.
Cu scaunul am avut probleme in sensul ca instructiunile de montaj erau total aiurea. In primul rind, roata (piesa 16 pentru cei ce, poate, vor lua coala de PE-uri. Reglaj trimer???, o sa aflu eu) din stinga, si maneta (piesa 21. Scaunul este fixat in citeva "buloane", in partea de sus doua ,si jos inca doua, deci nu vad cum s-ar regla inaltimea. Maneta ar mai putea fi pentru pretensionarea centurilor) cu placa de montare (piesa 20) din dreapta, nu sunt prinse de scaun, cum da Part, ci de "rama"(pisea 1). Apoi, tot pe rama, pe partea din spate a V-ului sunt doua gauri, de o parte si de alta. Part nu spune ce-i cu ea dar m-am prins ca pe acolo trece un ax ce tine rotita, scaunul si acea maneta cu placa de montaj.
Am dezlipit totul si am luat-o de la capat.
Am montat corect suportul de sub scaun(piesele 14 si 15).

Imagine atasata: PZL_3_002.jpg

Apoi am facut doua saibe distantoare din plastic pe care le-am montat intre rotita (16) si rama (1), respectiv placa manetei (20) si rama (1).

Imagine atasata: PZL_3_005.jpg

La final, pe o sirma de constantan (material mai rigid decit cuprul) cu diametrul de 0,33 mm, am facut un "sandwici" din saiba, roata, scaun, maneta, placa suport a manetei si saiba. Axul l-am trecut prin cele doua gauri si am rigidizat totul cu superglue.

Imagine atasata: PZL_3_008.jpg
Imagine atasata: PZL_3_009.jpg

O poza cu radiatorul in pozitia din fata. Am decupat, indoit si lipit cu cositor cele 20 de piese, defapt 21 cu placa de baza, separate, pomenind toti sfintii din calendar si diverse parti anatomice, mai mult sau mai putin expuse soarelui.

Imagine atasata: PZL_3_010.jpg

P.S. Intr-adevar, rotita (piesa16) este pentru reglare trimer.

#23 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4049
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 11 May 2010 - 09:42 AM

Se vede ca-i frate cu Karasu', si la firma de PE si la nationalitate de avion.
Si noi se pare ca suntem veri intru nebunie.
Felicitari Z ! Se pare ca nervii tai s-au calit de-a lungul pandelor de la intrecerile de pushcoace.

#24 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 12 May 2010 - 02:19 PM

Deschizatura cocpitului la PZL-7 era cit o huda de mina, asa ca a trebuit sa o mai reduc.

Imagine atasata: PZL_4_002.jpg

In stinga se vede cum e la PZL 7 iar in dreapta cum ar trebui sa fie (PZL 11). Alaturi e si planu cu desenul corect.
Asa ca am lipit doau bucati din plastic, usor indoite, in deschizatura.

Imagine atasata: PZL_4_003.jpg

Dupa ce s-a uscat bine, am taiat cit am putut sa vad eu ca e corect. Parca, parca putea fi mai bine....

Imagine atasata: PZL_4_004.jpg Imagine atasata: PZL_4_005.jpg

Am mai facut tabloul de bord si busola, pentru PZL 7.

Imagine atasata: PZL_4_006.jpg

Tabloul de bord ar fi trebuit sa fie concav pe lateralele de sus, in stinga si dreapta busolei, dar interiorul cocpitului e pilit convex, asa ca, pentru o usoara lipire, l-am facut asa.
Wurger, nu prea stau la pinda, joc pe post de infanterist ori SAW. :pc:

#25 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 03 June 2010 - 03:15 PM

Am mai lucrat cite ceva, unele treburi fiind facute de doua ori! :pardon:
M-am apucat sa fac cadrele din interiorul cocpitului dar uitasem sa probez daca intra bine rama de PE. Ei bine...nu intra! Asa ca m-am apucat sa frezez pina la limita zona de contact. A iesit destul de subtire, dupa cum se vede. Asta o sa-mi creeze probleme la regravare.

Imagine atasata: PZL_5_004.jpg

Dupa asta am definitivat pozarea cadrelor.
Sus e la ZPL 11, jos la PZL 7.

Imagine atasata: PZL_5_008.jpg

Intre timp s-a uscat si "chitul" de pe aripa PZL-11, asa ca l-am slefuit. Treaba a iesit exact asa cum ma asteptam, adica cu bule (gauri) in material. Va trebui sa-l chituiesc cu niste superglue, orificiile fiind mici.

Imagine atasata: PZL_5_001.jpg

Deoarece profilu bordului de fuga la PZL -7 era gresit, a fost si el incarcat cu acelasi "chit". Aici au fost mai putine goluri (si material mai putin!) Am lipit pe aripa o bucata de hirtie cu desenul corect, la scara, urmind ca surplusul de plastic sa fie indepartat.

Imagine atasata: PZL_5_009.jpg

Deocamdata atit. Cred ca ma voi apuca de motoare, si pe acolo mai trebuie adaugat cite ceva.

#26 Useril este offline   Cassin 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 409
  • Inregistrat: 08-April 06
  • Location:Baia Mare
  • Interests:Machete statice avioane de orice fel (de preferinta cu elice din WW II) 1/72

Postat 22 May 2011 - 11:03 AM

Salutari Z-mare. Ca sa te mai impulsionez un pic in activitate vis a vis de PZL P-11C, postez pentru tine pozele cutiei originale in care era ambalata macheta in 1970. Spor la lucru. Cassin

Imagine atasata: DSCF2459.JPG

Imagine atasata: DSCF2460.JPG

Imagine atasata: DSCF2461.JPG

Imagine atasata: DSCF2462.JPG






Dimensiunile cutiei 18x11x2 cm.

#27 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 23 May 2011 - 04:44 PM

Cu sau fara ajutorul lui Cassin, m-am reapucat de PZL-uri.
Dupa un an de zacere prin cutii, am constatat ca plasticul in amestec cu nitrotoluen, pe post de chit, a lucrat. Cu alte cuvinte, nu recomand aceasta metoda, oricit de viscoasa ar fi solutia. In timp tot va lucra. Mai bine un chit bicomponet. E tot e bine ca nu am apucat sa-l vopsesc. :hi:
Imagine atasata: pzl11_1.JPG
Acu' incerc sa-mi aduc aminte ce am facut si cam ce ar mai trebui de facut. Nu-i buna o pauza asa de lunga! :hi:

#28 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2771
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 23 May 2011 - 05:25 PM

Salut,

Nu recomand nici eu "chit-ul" stiren dizolvat in nitrosolv. La rece tine dar cind este cald incepe sa lucreze. Acelasi lucru observ si cind folosesc excesiv adezivul Tamiya Extra Thin Cement. Ma gindesc tot mai serios sa incerc sa lipesc pe viitor jumatatile de fuselaj si aripile direct cu superglue, astfel sunt scutit de multe belele. Desigur, depinde de model, depinde de detalii, dar sunt convins ca merge, trebuie doar sa te obisnuiesti cu o nou tehnica de lipire.

Z-mare, astept cu nerabdare noi progrese! ;)

#29 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4049
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 24 May 2011 - 12:34 AM

Tibi, imi aduc aminte de 2 kituri mai vechi (mult mai vechi) lipite cu SG la care s-a deschis fuselajul cand le-am luat in mana, dupa 2-3 ani de stat in raft - Un Me 110 de la Revell (matrita Monogram 1/72) si un Matchbox ... Seagull.
Eu zic ca tot topirea plasticului si sudarea a doua piese e cea mai buna.

Aceasta postare a fost editata de wurger: 24 May 2011 - 12:35 AM


#30 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2771
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 24 May 2011 - 11:45 AM

Multumesc pentru avertizment wurger! atunci trebuie sa caut alta metoda de lipire, sincer in ultima vreme am avut surprize neplacute. Adezivul Tamiya este exceptional dar din pacate plasticul lipit lucreaza in momentul in care anumiti factori ai permit asta. Am observat ca la caldura plasticul devine moale. Chiar daca zona este chituita cu chit sau super glue, dupa un timp apare o dunga suparatoare.

#31 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 26 May 2011 - 11:43 AM

Asa...
Am reusit sa fac "cusca" din cocpit pentru PZL-7, folosind niste bagete de stiren de 0,3X0,7 mm (defapt pe lic scrie 0,5X0,8, dar de data asta a fost in avantajul meu!)
Imagine atasata: untitled_3.JPG
Imagine atasata: untitled_4.JPG
Imagine atasata: untitled_5.JPG

Pentru rezolvarea "tablelor" de la imbinarile de pe intrados, am avut in vedere doua metode:
- folosirea de fir de cupru, lipit in niste santuri discrete, doar pentru ghidaj
Imagine atasata: untitled_2.JPG

- folosirea de straifuri de tabla, lipite in niste santuri mai adinci.
Imagine atasata: untitled_1.JPG
Am ales a doua varianta, mi s-a parut mai usor de facut si mai aproape de realitate.
Asa ca am purces la taierea, cu o ghilotina foto, a straifurilor de tabla, dintr-o cutie de bere (bauta de altii!). Cam greu, dar am reusit sa obtin fisii de aceeasi latime.
Imagine atasata: pzl_11_012.jpg

#32 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 26 May 2011 - 12:10 PM

- Nice work Z-tule !!

Daca imi e permisa o sugestie (ca tot folosesti tabla :hi: ): Fa cinste prietenilor tai bautori de bere cu cateva doze de Löwenbräu (ambalaj albastru pal). Vei avea prieteni multumiti si tabla suficienta pentru multe proiecte... :hi:
Avantajul e ca tabla din aceste doze are doar 0.1 mm, respectiv mai subtire decat in alte doze si mai usor de lucrat cu ea.

Atentie la vopseaua exterioara, dar mai ales la lacul aplicat pe fata interioara a dozei. Si desi nu cred ca trebuie sa-ti reamintesc eu, vezi ca tabla asta de aluminiu oxideaza al naibii de repede.

Spor sa ai.

#33 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 26 May 2011 - 04:24 PM

Stiu problemele legate de tabla de aluminiu, dar avind ni vedere ca lamela este pusa intr-un sant, cred ca o sa stea sufucient de bine.
La o singura treaba ma gindesc. Ele, in realitate, au latimea de 15 mm (1,5 mm pe un plan 1:10). Deci la scara 1/72 ar trebui sa aiba...0,2 mm. Hai sa zic 0,3 mm, ca a se vada mai bine! :hi:

#34 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 06 June 2011 - 09:51 AM

Intrebare: are cineva o poza/desen cu pozitia decuparii pentru mitraliera la PZL-7?? Eu am trei pozitionari diferite. Ma gidesc ca o consultare nu strica. Multumiri!

#35 Useril este offline   mamutel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1317
  • Inregistrat: 15-August 07

Postat 06 June 2011 - 04:50 PM

Poate te ajuta cu ceva

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: PZL-7a 1.jpg
  • Imagine atasata: PZL-7a 2.jpg


#36 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 06 June 2011 - 06:06 PM

Un 7a din escadrila 162, in vara lui 1939
Imagine atasata: PZL 7a  Escadrila 162 31.08.1939.jpg
Un 7a cu camera foto FK28
Imagine atasata: PZL 7a cu camera foto FK 28.jpg

Trei planse
Imagine atasata: PZL 7 Prototip 2 serie a-1274.jpgImagine atasata: PZL 7 Prototip 2-1274.jpg
Imagine atasata: PZL 7a cu parbriz PZL 11a-1274.jpg

O axonometrie :
Imagine atasata: axonometrie-1274.jpgImagine atasata: axonometrie 2-1274.jpg

plus o imagine de la Ghimbav, din vara lui 1941
Imagine atasata: PZL 7a  Scoala de la Ghimbav vara lui 1941-1274.jpg
:-D

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 06 June 2011 - 06:06 PM


#37 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 07 June 2011 - 10:07 AM

Multumiri Mamutel, detaliile din cocpit sunt chiat la fix, multumiri AdiP.
Problema e ca ...a ramas problema. Adica, cam asa ceva am si eu. Adica concavitatea mitralierei lunga (ca in desenul lui Mamutel si poza lui AdiP, eu aveam doar un desen), cu ea pe jumatate si ca in desenele lui AdiP.
Adica:
Imagine atasata: pzl.JPG
si
Imagine atasata: pzl_2.JPG
(cea lunga e numai pe hirtie, si nu am scaner)
La prima varianta am si o poza
Imagine atasata: pzl7-f01.jpg
Numai ca, parerea mea, nu stiu daca in zona nu este o zgirietura, sau ceva asemanator, care da senzatia ca adincitura este scurta! In orice caz, arata ca in primul desen de mai sus.
Cred ca voi merge pe varianta, desen Mamutel, poza AdiP.
Inca o data multumiri.

#38 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 07 June 2011 - 03:04 PM

Imagini cu ambele versiuni ar mai fi, atat in varianta lunga cat si in varianta scurta, insa din imaginile pe care le mai am, parese ca predomina varianta de carenaj scurt, respectiv cu lamele de racire/ventilatie a armei.
Ai mai jos cateva exemple, precum si ceva profile si pozele autentice aferente.

Lunga :
Imagine atasata: P7a Nr.4-1250.jpgImagine atasata: P7a seria 6-141-1250.jpg


Scurta:
Imagine atasata: P7a nr.1-1250.jpg
Imagine atasata: P7a 49-1500.jpgImagine atasata: P7a prabusit.jpg

Imagine atasata: P7a 1a.jpgImagine atasata: P7a 1-1330.jpg
Imagine atasata: P7a 2-1330.jpg
Imagine atasata: P7a 999-1250.jpgImagine atasata: P7a 999 a-1500.jpg

Bibliografie : Polish WIngs nr.03 (PWS 10, Avia BH 33, PZL 7A) , Monografie PZL 7, etc.


#39 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 07 June 2011 - 04:03 PM

Multumesc AdiP. La varianta scurta trebuie avut in vedere ca ori o fac descoperita, adica fara lamele (nu am vazut asta decit in poza aratata de mine mei sus), ori acoperita cu lamele. In caest caz trebuie sa caut o varianta constructiva, ceva de genul unei bucati de plastic cu taieturi ce simuleaza acele lamele. Mai am pina acolo, deocamdata ma muncesc cu lamelele de pe aripi! :crazy:

#40 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 10 June 2011 - 01:19 PM

Am terminat o aripa, cea de la PZL-7a.
Am folsit folie de aluminiu (vezi mai sus) de la o cutie de bere, folie de aluminiu autocolanta si folie de plumb cu grosimea de 0,1 mm.
Imagine atasata: pzl_7 001_ed.JPG
Partea de jos a mers relativ bine. Am trasat, pe urmele gravurii existente, santuri in care am introdus si lipit cu superglue, strarifuri din tabla de aliminiu. Din pacare plasticul kit-ului este de proasta calitate (nu stiu daca am mai spus asta?), are tendinte de exfoliere superficiala. Ca atare, se graveaza greu, pe merginile santului aparind exfolieri (se pot vedea in poze, partile mai albe)Dupa lipirea straufurilor a urmat o nivelare a lor, in asa fel incit sa fie aduse, cit de cit, la scara.
Imagine atasata: aripa.JPG
Imagine atasata: aripa_3.JPG
Pe extrados am folosit initial folie de aluminiu autocolanta (partea dreapta in fotografie) apoi folie de plumb. Latimea straifurilor este egala cu cea a gravarii existente.
Imagine atasata: aripa_5.JPG
Folia de aluminiu autocolanta nu mi-a placut cum se lucreaza cu ea, "aluneca" pe lipici, se dezlipeste la capete, se curbeaza daca dau cu degetul pe ea. Pe partea stinga am folosit folie de plumb. Treaba a mers si mai rapid si fara problemele enumerate mai sus. Inca nu am vopsea la indemina, dar am sa dau un strat de vopsea (defapt grund) sa vad cum apare. Daca sunt probleme, folia de aluminiu o sa o dau jos, si refact totul cu folie de plumb.

Arata acest topic


  • 8 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

5 useri citesc topicul
0 membri, 5 vizitatori, 0 utilizatori anonimi