
PZL-7a
Vinator monoloc, in intregime metalic, aripa parasol, avionul a fost proiectat de un colectiv condus de ing. Zygmund Pulawski si a fost foarte apreciat pe plan international datorica calitatilor sale deosebite, la acea vreme. Modelul de aripa, asa numita "paleta poloneza" (aripa de pescarusi) oferea o foarte buna vizibilitate in timpul luptei. De remarcat ca a fost primul avion de vinatoare realizat in intregime din metal. Primul zbor a fost efectuat in 1931.
Caracteristici tehnice:
- anvergura: 10,57 m
- lungime: 6,98 m
- inaltime: 2,69 m
- viteza maxima327 Km/h la 4000 m altitudine
- plafon: 8500 m
- autonomie: 600 km
- motor: Scoda-Bristol Jupiter VIIF
- putere motor: 500 C.P.
- greutate maxima: 1476 kg
- armament: 2 mitraliere

PZL-11c
Dezvoltare a lui PZL-7, PZL-11, este un avion de vinatoare, monoloc, in intregime metalic. A fost prezentat unei delegatii romane conduse de fratele Regelui Carol al II-le, Printul Nicolae. Dovedindu-se superior prototipurilor realizate la IAR, in martie 1933 se hotareste comandarea a 50 de bucati PZL-11b. Ulterior, in 1935, sub licenta poloneza, se incepe productia in tara variantei PZL-11f.
Caracteristice tehnice:
- anvergura: 10,72 m
- lungime: 7,55 m
- inaltime: 2,85 m
- viteza maxima 390 Km/h la 5000 m
- plafon: 11.000 m
- autonomie: 700 km
- motor: Bristol Mercury IVa
- putere motor: 700 C.P.
- greutate maxima: 1476 kg
- armament: 4 mitraliere

In timpul agresiunii, in septembrie 1939, a Germaniei naziste si a URSS asupra Poloniei, parte din avioanele din dotare au ajuns in Romania. Asa se face ca aviatia romana a avut in dotare 13 PZL-7a si 33PZL-11c. In scurt timp s-a dovedit ca aceste aparate nu mai fac fata noilor avioane de vinatoare, asa ca au fost retrase si trimise catre scolile de pilotaj sau pentru misiuni in spatele frontului.
Kit-urile.
Kitul pentru PZL-7 provine de la Mastercraft. Are 37 de piese, plastic de culoare gri, bine centat, destule bavuri, plus o parte transparenta, cam grosuta. Gravat destul de fin in negativ, insa nu stiu cit de corect, nu am avut cu ce sa compar. Din pacate lipseste acea textura specifica tablei ondulate de pe aripi si profundoare. De asemenea nu am avut niste planuri pentru a vedea cit de corect este in forme. Detaliile in cocpit sun extrem de sarace. Foaia de decaluri permite patru inmatriculari: doua poloneze, una germana si una romaneasca. Instructiunile de montaj sunt calre, schema de camuflare este data in vopsele de la Humbrol, Revell, Gunze Sangyo si Model Master.

Kitul pentru PZL-11c este de la RPM. Are 22 de piese, plastic de culoare gri, usor metalizat. Injectia este bine centata, destule bavuri. Partea transparenta, parbrizul, este si in acest caz destul de gros. Gravat in pozitiv, corect, dar cu putine detali, mai ales pe aripa. Este corect in forme. Detaliile in cocpit sunt extrem de sarace, doar un scaun. Foaia de decaluri permite o singura inmatriculare, poloneza. Instructiunile de montaj sunt simple, dar clare. Schema de camuflare este data in vopsele de la Humbrol.

Desi aripa are acea textura specifica tablei ondulate, are um mare defect: atit pe intrados cit si pe extrados, injectia are un defect, in sensul ca pe zona centrala, lipsesc acele "onduleuri". O sa vad cum rezolv problema. Desi nu lipseste mult material, chituirea este exclusa din cauza riscului de a crapa la regravare. O sa ma mai gindesc ce voi face, dar nici sugestiile voastre nu sunt de lepadat.

Pentru detaliere am si un set de fotoincizii de la Part, pentru varianta PZL-11c. Parte din componente vor fi "dublate" in plastic sau folie de cupru, pentru a detalia ambele avioane.
Asa cum stim, foliile cu fotoincizii de la Part sunt foarte detaliate dar au niste explicatii de asamblare de te baga in boala: mai mult deduci decit intelegi!

Deocamdata atit.