PZL-7a , PZL 11c, scara 1/72 sau cronica unor machete nereusite
#21
Postat 04 May 2010 - 06:47 PM
Piesa O este capacul rezervorului de benzina iar I este "racul" pe care sunt prinse cele doua mici bombe. Cred ca in acest caz avionul avea pe burta (nu am gasit nicaieri asta pe schite) o ferestruitca de vizare, situata sub picioarele pilotului. Ea apare, in cocpit, formata din doua parti, pe podeaua, intre rastelul pentru rachete si cutiile de munitie pentru mitraliere.
Indicatia de montare a sistemului de ochire este corecta, adica "grila" se afla linga parbriz iar "cuiul catarii" inspre bordul de atac al aripii!!!
#22
Postat 10 May 2010 - 03:58 PM
In stinga sunt piesele pentru PZL-7. De sus in jos, de la stinga la dreapta:
- mansa, scaun (tabla de cupru)
- podeaua cu racul pentru rachete (stiren), capacul locasului rezervorului de benzina.
- "cazile" mitralierelor (tabla de cupru)
In dreapta sunt piesele, Pe-uri originale, Part, pentru PZL-11C, de sus in jos, de la stinga la dreapta:
- capacul locasului rezervorului de benzina, corpurile mitralierelor
- mansa (am prefert firul de stiren, mansa din PE era plata rau!), con protectie motor, rotile
- manetele de gaze, podeaua cu racul pentru rachete Vereya (racurile au fost supradimensionate, am trebuit sa le reindoi si sa le mai pilesc nitel) si dispozitivele de prindere pentru cutiile cu munitie, "cazile" mitralierelor (locasul pe unde trece teava mitralierelor, mitralierele fiind in cocpit, armate manual)
- busola,"rama" ce inglobeasza scaunul (e montat deja), podeaua si palonierele (nu sun in poza), radiatorul (e pe dos)
- racurile bombelor si partea suparioara a ramei, unde vine fixat tabloul de bord.
Cu scaunul am avut probleme in sensul ca instructiunile de montaj erau total aiurea. In primul rind, roata (piesa 16 pentru cei ce, poate, vor lua coala de PE-uri. Reglaj trimer???, o sa aflu eu) din stinga, si maneta (piesa 21. Scaunul este fixat in citeva "buloane", in partea de sus doua ,si jos inca doua, deci nu vad cum s-ar regla inaltimea. Maneta ar mai putea fi pentru pretensionarea centurilor) cu placa de montare (piesa 20) din dreapta, nu sunt prinse de scaun, cum da Part, ci de "rama"(pisea 1). Apoi, tot pe rama, pe partea din spate a V-ului sunt doua gauri, de o parte si de alta. Part nu spune ce-i cu ea dar m-am prins ca pe acolo trece un ax ce tine rotita, scaunul si acea maneta cu placa de montaj.
Am dezlipit totul si am luat-o de la capat.
Am montat corect suportul de sub scaun(piesele 14 si 15).
Apoi am facut doua saibe distantoare din plastic pe care le-am montat intre rotita (16) si rama (1), respectiv placa manetei (20) si rama (1).
La final, pe o sirma de constantan (material mai rigid decit cuprul) cu diametrul de 0,33 mm, am facut un "sandwici" din saiba, roata, scaun, maneta, placa suport a manetei si saiba. Axul l-am trecut prin cele doua gauri si am rigidizat totul cu superglue.
O poza cu radiatorul in pozitia din fata. Am decupat, indoit si lipit cu cositor cele 20 de piese, defapt 21 cu placa de baza, separate, pomenind toti sfintii din calendar si diverse parti anatomice, mai mult sau mai putin expuse soarelui.
P.S. Intr-adevar, rotita (piesa16) este pentru reglare trimer.
#24
Postat 12 May 2010 - 02:19 PM
In stinga se vede cum e la PZL 7 iar in dreapta cum ar trebui sa fie (PZL 11). Alaturi e si planu cu desenul corect.
Asa ca am lipit doau bucati din plastic, usor indoite, in deschizatura.
Dupa ce s-a uscat bine, am taiat cit am putut sa vad eu ca e corect. Parca, parca putea fi mai bine....
Am mai facut tabloul de bord si busola, pentru PZL 7.
Tabloul de bord ar fi trebuit sa fie concav pe lateralele de sus, in stinga si dreapta busolei, dar interiorul cocpitului e pilit convex, asa ca, pentru o usoara lipire, l-am facut asa.
Wurger, nu prea stau la pinda, joc pe post de infanterist ori SAW.
#25
Postat 03 June 2010 - 03:15 PM
M-am apucat sa fac cadrele din interiorul cocpitului dar uitasem sa probez daca intra bine rama de PE. Ei bine...nu intra! Asa ca m-am apucat sa frezez pina la limita zona de contact. A iesit destul de subtire, dupa cum se vede. Asta o sa-mi creeze probleme la regravare.
Dupa asta am definitivat pozarea cadrelor.
Sus e la ZPL 11, jos la PZL 7.
Intre timp s-a uscat si "chitul" de pe aripa PZL-11, asa ca l-am slefuit. Treaba a iesit exact asa cum ma asteptam, adica cu bule (gauri) in material. Va trebui sa-l chituiesc cu niste superglue, orificiile fiind mici.
Deoarece profilu bordului de fuga la PZL -7 era gresit, a fost si el incarcat cu acelasi "chit". Aici au fost mai putine goluri (si material mai putin!) Am lipit pe aripa o bucata de hirtie cu desenul corect, la scara, urmind ca surplusul de plastic sa fie indepartat.
Deocamdata atit. Cred ca ma voi apuca de motoare, si pe acolo mai trebuie adaugat cite ceva.
#27
Postat 23 May 2011 - 04:44 PM
Dupa un an de zacere prin cutii, am constatat ca plasticul in amestec cu nitrotoluen, pe post de chit, a lucrat. Cu alte cuvinte, nu recomand aceasta metoda, oricit de viscoasa ar fi solutia. In timp tot va lucra. Mai bine un chit bicomponet. E tot e bine ca nu am apucat sa-l vopsesc.
Acu' incerc sa-mi aduc aminte ce am facut si cam ce ar mai trebui de facut. Nu-i buna o pauza asa de lunga!
#28
Postat 23 May 2011 - 05:25 PM
Nu recomand nici eu "chit-ul" stiren dizolvat in nitrosolv. La rece tine dar cind este cald incepe sa lucreze. Acelasi lucru observ si cind folosesc excesiv adezivul Tamiya Extra Thin Cement. Ma gindesc tot mai serios sa incerc sa lipesc pe viitor jumatatile de fuselaj si aripile direct cu superglue, astfel sunt scutit de multe belele. Desigur, depinde de model, depinde de detalii, dar sunt convins ca merge, trebuie doar sa te obisnuiesti cu o nou tehnica de lipire.
Z-mare, astept cu nerabdare noi progrese! ;)
#29
Postat 24 May 2011 - 12:34 AM
Eu zic ca tot topirea plasticului si sudarea a doua piese e cea mai buna.
Aceasta postare a fost editata de wurger: 24 May 2011 - 12:35 AM
#30
Postat 24 May 2011 - 11:45 AM
#31
Postat 26 May 2011 - 11:43 AM
Am reusit sa fac "cusca" din cocpit pentru PZL-7, folosind niste bagete de stiren de 0,3X0,7 mm (defapt pe lic scrie 0,5X0,8, dar de data asta a fost in avantajul meu!)
Pentru rezolvarea "tablelor" de la imbinarile de pe intrados, am avut in vedere doua metode:
- folosirea de fir de cupru, lipit in niste santuri discrete, doar pentru ghidaj
- folosirea de straifuri de tabla, lipite in niste santuri mai adinci.
Am ales a doua varianta, mi s-a parut mai usor de facut si mai aproape de realitate.
Asa ca am purces la taierea, cu o ghilotina foto, a straifurilor de tabla, dintr-o cutie de bere (bauta de altii!). Cam greu, dar am reusit sa obtin fisii de aceeasi latime.
#32
Postat 26 May 2011 - 12:10 PM
Daca imi e permisa o sugestie (ca tot folosesti tabla ): Fa cinste prietenilor tai bautori de bere cu cateva doze de Löwenbräu (ambalaj albastru pal). Vei avea prieteni multumiti si tabla suficienta pentru multe proiecte...
Avantajul e ca tabla din aceste doze are doar 0.1 mm, respectiv mai subtire decat in alte doze si mai usor de lucrat cu ea.
Atentie la vopseaua exterioara, dar mai ales la lacul aplicat pe fata interioara a dozei. Si desi nu cred ca trebuie sa-ti reamintesc eu, vezi ca tabla asta de aluminiu oxideaza al naibii de repede.
Spor sa ai.
#33
Postat 26 May 2011 - 04:24 PM
La o singura treaba ma gindesc. Ele, in realitate, au latimea de 15 mm (1,5 mm pe un plan 1:10). Deci la scara 1/72 ar trebui sa aiba...0,2 mm. Hai sa zic 0,3 mm, ca a se vada mai bine!
#37
Postat 07 June 2011 - 10:07 AM
Problema e ca ...a ramas problema. Adica, cam asa ceva am si eu. Adica concavitatea mitralierei lunga (ca in desenul lui Mamutel si poza lui AdiP, eu aveam doar un desen), cu ea pe jumatate si ca in desenele lui AdiP.
Adica:
si
(cea lunga e numai pe hirtie, si nu am scaner)
La prima varianta am si o poza
Numai ca, parerea mea, nu stiu daca in zona nu este o zgirietura, sau ceva asemanator, care da senzatia ca adincitura este scurta! In orice caz, arata ca in primul desen de mai sus.
Cred ca voi merge pe varianta, desen Mamutel, poza AdiP.
Inca o data multumiri.
#38
Postat 07 June 2011 - 03:04 PM
Ai mai jos cateva exemple, precum si ceva profile si pozele autentice aferente.
Lunga :
Scurta:
Bibliografie : Polish WIngs nr.03 (PWS 10, Avia BH 33, PZL 7A) , Monografie PZL 7, etc.
#39
Postat 07 June 2011 - 04:03 PM
#40
Postat 10 June 2011 - 01:19 PM
Am folsit folie de aluminiu (vezi mai sus) de la o cutie de bere, folie de aluminiu autocolanta si folie de plumb cu grosimea de 0,1 mm.
Partea de jos a mers relativ bine. Am trasat, pe urmele gravurii existente, santuri in care am introdus si lipit cu superglue, strarifuri din tabla de aliminiu. Din pacare plasticul kit-ului este de proasta calitate (nu stiu daca am mai spus asta?), are tendinte de exfoliere superficiala. Ca atare, se graveaza greu, pe merginile santului aparind exfolieri (se pot vedea in poze, partile mai albe)Dupa lipirea straufurilor a urmat o nivelare a lor, in asa fel incit sa fie aduse, cit de cit, la scara.
Pe extrados am folosit initial folie de aluminiu autocolanta (partea dreapta in fotografie) apoi folie de plumb. Latimea straifurilor este egala cu cea a gravarii existente.
Folia de aluminiu autocolanta nu mi-a placut cum se lucreaza cu ea, "aluneca" pe lipici, se dezlipeste la capete, se curbeaza daca dau cu degetul pe ea. Pe partea stinga am folosit folie de plumb. Treaba a mers si mai rapid si fara problemele enumerate mai sus. Inca nu am vopsea la indemina, dar am sa dau un strat de vopsea (defapt grund) sa vad cum apare. Daca sunt probleme, folia de aluminiu o sa o dau jos, si refact totul cu folie de plumb.