cristim, la 7 Apr 2010, 09:33, a spus:
Mda... m-am convins in ceea ce priveste alegerea materialului pentru baza. Am vazut ca se mai foloseste si pfl de 3 mm asezat deasupra cadrului. Si din cautarile mele am gasit si un astfel de cadru.
si daca pana la urma voi face din pfl sau plasa cred ca pot lucra si la lungime/latime, si stage care crezi ca este dimensiunea ideala daca as vrea sa folosec 2 trasee. Am o ideea despre ce as vrea sa contina diorama mea dar inca nu imi pot imagina un traseu al liniilor si asta ma impiedica sa incep constructia.
O zi buna!
Pana la traseul liniilor "retraseaza" tema machetei.
In functie de tema aleasa vei face si traseul.
Cat priveste formele de relief la trenurile in miniatura este invers ca in realitate.
In modelismul feroviar formele de relief sunt date, in 99% din cazuri, de traseul proiectat/ales.
Totul, absolut totul, pleaca de la tema aleasa.
Structura pentru macheta la TT a fost astfel aleasa deoarece s-a dorit ca macheta sa fie dintr-o singura bucata iar traseul a fost dat de tema: o halta aproape parasita, undeva la munte, langa o fosta cariera de piatra care, pentru functionare, avea nevoie de energie electrica, deci o mica centrala, conducte de aductiune si un canal de fuga la care se adauga o linie de garare ce nu mai este racordata la linia principala, un depozit de fier vechi si cam atat.
Tema machetei.
Daca ai stabilit tema desenul liniilor vine mai usor.
Multi dintre cei care fac o macheta feroviara pleaca de la conceptul "vreau linie dubla ca sa pot rula mai multe trenuri", un concept, in principiu, bun dar, in practica, nu prea bun.
Cat de indemanatic ai fi nu ai sa poti, chiar in sistemul digital dar neasistat de calculator, sa coordonezi mai mult de doua garnituri iar daca este vorba sa schimbi semnale si macaze lucrurile se complica rau de tot si din frumusetea de doua linii ai sa te alegi exact cu ce ai inceput cand ti-ai luat start setul - doua ovale concentrice pe care "alearga" in sensuri opuse doua garnituri.
Nu este o pledoarie pentru linie simpla desi, in cazul machetelor feroviare de mici dimensiuni, este recomandata linia simpla pentru castigul de spatiu.
Pana pui o schita sau descrii un scenariu hai sa trecem, putin, pe la structura.
La structura sunt partizanul desenului de la TT compusa din lonjeroane si traverse,
fara planseta pe toata suprafata, pentru usurarea intregii lucrari, accesul facil la toate componentele ce presupun mecanisme de actinare ascunse sub nivelul solului, interventii la circuitele electrice.
Fara prea multe comentarii doar o intrebare:
Daca macheta ar fi stat pe o planseta cam cum crezi ca trebuia procedat ca sa pot interveni la un macaz – traseul este pe patru nivele, sau la un circuit electric de iluminat de la gard, aflat pe “gradena” cea mai de sus?
Diferenta dintre nivelul, hai sa-i spunem, zero si nivelul patru este de 10 cm.
Sigur, solutii sunt dar toate, cu exceptia lucrului pe coaste suport pentru relief din plasa, implica o munca elaborata pentr creerea de trasee pe unde sa treaca cablaraia unei machete, si nu e putina, ca sa poti scoate/baga firele, cu atat mai mult cu cat, probabil, relieful ai sa-l faci prin metoda polistirenului.
Pana si o banala macheta CF preformata, confectionata din plastic, are un minim de cadru pentru rezistenta si este goala pe dinauntru.
Ai spus ca faci dintr-o planseta de brad.
Este usoara acuma cand nu ai pus nimic pe ea.
Fiecare gram conteaza. Cu cat este mai grea cu atat creste riscul de torsionare la manipulare.
La TT am pus diagonale pentru a nu permite torsiunea avand in vedere lungimea destul de mare, pentru un modul/segment al machetei.
Desi l-am folosi
nu recomand, pentru infrastructura caii de rulare, pfl-ul de 3-6 mm.
Am neplacuta experienta de a-l vedea torsionat datorita umiditatii ca sa nu mai povestesc ce am patit la calibrarea liniilor dupa ce am intervenit cu aracet pe el.
Pentru infra caii de rulare, in cazul in care se merge pe varianta structurii de tip schelet la macheta, recomand OSB de 6-9 mm grosime sau lemn stratificat.
Spoor!
Aceasta postare a fost editata de LDH: 14 April 2010 - 11:38 PM