Messerschmitt Me 163 Komet B-0, B-1, S, prototip Scara 1/72 Producatori: Academy, Hobby Boss
#1
Postat 28 March 2010 - 04:13 PM
Scurt istoric
In octombrie 1941, baza de incercari de la Peenemunde reuseste sa ridice in aer primul aparat de zbor cu motor racheta din istorie. La comanda unitatii de Komet-uri proaspat formate, este plasat Oblt. Wolfgang Spate, retras de pe frontul de est.
Aparatul, poreclit de germani "oul zburator", zboara cu o viteza de peste 1000 km/h, decoland de pe un carucior care se desprindea de patina oleo-pneumatica a avionului, imediat dupa decolare. Combustibilul folosit era format din 2 substante extremde periculoase,care, amestecate, reactionau violent, asigurand, astfel, propulsia micului avion: T-Stoff - peroxid de hidrogen si C-Stoff - amestec de metanol si hidrazina. Motorul Komte-ului, HWK 109-509, creat de Helmuth Walter, mai era folosit si pe aparatele Bachen Ba 349, si putea asigura in jur de 7 minute de zbor, timp in care pilotul aducea avionul la altitudinea necesara interceptarii aparatelor inamice si facea 2 treceri, incercand sa angajeze si sa distruga bombardierele Aliate. Dupa cele 7 minute, combustibilul se termina, avionul urmand sa planeze pana la pista de aterizare. Neavand tren de aterizare, aparatul detinea o patina oleo-pneumatica, ce avea rolul de a amortiza socul aterizarii. Desi destul de greu de doborat de aparate inamice in timpul zborului, 163-ul era desosebit de vulnerabil in timpul planarii catre aerodrom, majoritatea aparatelor doborate in razboi fiind atacate in aceasta etapa a zborului.
Diferentele dintre variantele B-0 si B-1 nu sunt foarte sesizabile: aparatele B-0 erau inarmate cu 2 tunuri de 20 mm, pe cand cele B-1 aveau tunuri de 30 mm. Diferente structurale intre cele 2 variante nu existau, cu exceptia portiunii fuselajului din zona evacuarii, de sub deriva: la variantele B-0 apare un orificiu elipsoidal, pe cand la varaintele B-1 apar 2 orificii orizontale liniare.
Tipul S este varianta biloc a "monstrului", folosita pentru antrenamente si acomodare.
Camuflajul Komet-ului a variat foarte putin: primele avioane erau camuflate cu RLM70/RLM71 - extrados (eventual, "pete" de RLM70/RLM71 pe fuselaj) si RLM65 (light blue) pe intrados (sau, la unele aparate, pe intreg fuselajul). Imediat dupa intrarea lor in serviciu, insa, s-au introdus si noile culori standard: RLM81 (brown-violet) si RLM82 (light green), iar majoritatea Komet-urilor au fost vopsite cu asemenea culori.
Inmatricularile erau realizate cu cifre albe, de obicei un numar cu 2 cifre, cifre galbene sau litere. Exemple de inmatriculari: "18 alb" "14 alb" "11 galben" "PK+QL" "VD+ER", etc.
Statistici:
Viteza maxima: peste 1000 km/h
Viteza aterizare: 270 km/h
Autonomie: ~7 min de zbor
Armament: 2 tunuri de 30 mm
SG500 Jagdfaust (5 obuse de 50mm propulsate de o racheta si care erau declansate automat de o celula fotoelectrica si, cu care Franz Kelb a obtinut, se pare, o victorie impotriva unui B17 - surse contradictorii).
Aparate construite: 364 (279 de serie)
Victorii obtinute: 16 (B 17, de Havilland Mosquito, etc)
Aparate pierdute in confruntarile aeriene: 6
Aparate pierdute din cauza defectiunilor/bombardamentelor/aiurea: nenumarate
#2
Postat 28 March 2010 - 04:44 PM
Messerschmitt Me 163 B-1 Komet
Hobby Boss, Scara 1/72
Kitul Hobbyboss este un kit de "weekend", nu degeaba ii spun "easy assembly kit". Cutia, de marimi simtite, ascunde un kit format din 17 piese, din care una transparenta si una "de rezerva" - bechia vine in 2 variante: carenata/necarenata. Ansamblul fuselaj-aripi vine intr-o singura bucata, doar intradosul fuselajului fiind separat. Piesele sunt gravate in negativ, destul de pronuntat, pe alocuri. N-am apucat sa studiez inca tot detaliul liniilor de panou insa am observat cateva diferente (minore, ce-i drept), intre partea centrala a fuselajului machetei si partea corespunzatoare a avionului real. Fiind un easy kit, interiorul este de-a dreptul absent, avand o singura piesa asamblabila, tetiera scaunului. Singurele detalii ale cockpit-ului sunt scaunul - extem de slab si foarte subdimensionat si mansa, care e, de fapt, un batz. Tetiera este, de asemenea, subdimensionata si incorecta, ca forma. Nu este gravat niciun instrument de bord sau alte detalii.
Trenul de aterizare este bine reprezentat, insa chingile patinei sunt extrem de grosolane si intampina probleme la asamblare.
Per ansamblu, avionul se asambleaza bine, fiind nevoie de ceva chit la imbinarile intradosului cu restul fuselajului.
Cupola se aseaza bine pe pozitie, insa trebuie putin slefuita pentru ca partea din spate sa se alinieze cu fuselajul.
Antena si tubul pitot sunt bine reprezentate, o evolutie fata de mult mai slabul kit Academy (la aceasta sectiune).
Cutia mai contine si o foaie cu decaluri, de o calitate buna, care ofera 2 variante: nemteasca, "13 alb", cu tot cu svastici, sau captura britanica, cu cocarde si decal pentru deriva, si inmatricularea "P galben" . Pentru ambele variante, producatorul pune la dispozitie o gramada de stenciluri, care, insa, trebuie neaparat aplicate pe suprafata lucioasa, avand in vedere ca, daca avionul este atins des, acestea cad.
Foaia cu instructiuni este color pe paginile 1 si 4, oferindu-ne, pe ultima pagina, profilele color ale celor 2 variante de camuflaj. Ce au omis ei este faptul ca in loc de Braunviolet, au pus RLM70, pe care ei il denumesc "RLM8 BROWN VIOLET". Schitele cu etapele asmblarii sunt bune, insa, la cat de banala este asamblarea, nu prea le-am dat importanta. Pe prima pagina, este reprezentat un avion in zbor, de fapt o macheta, insa care nu are nici bechie nici patina.
Raportul calitate/pret este unul avantajos, kit-ul costand 18 lei.
Cutia
Foaia cu instructiuni Pag 1
Foaia cu instructiuni Pag 2-3
Foaia cu instructiuni Pag 4
Continutul kit-ului
Foaia cu decal-uri
Aceasta postare a fost editata de tommy: 28 March 2010 - 04:52 PM
#4
Postat 28 March 2010 - 06:09 PM
Vroiam sa fac de ceva timp acest Komet, doar din pricina faptului ca e primul aparat care a efectuat un zbor operational si la al carui mansa era maiorul W. Spate. Avionul a fost vopsit complet in rosu de catre mecanicii sai, pentru a marca acest eveniment.
Asamblarea (partea 1)
M-am decis sa-l fac "out of the box", desi mi-ar fi placut mai mult sa scot unul de la Academy, pe care sa-l fac cu cockpit-ul deschis. Am inceput prin a asambla intradosul fuselajului de restul corpului, chituind destul de putin linia dintre cele 2 piese. Dupa asta, am purces la asamblarea nasului de ansamblul precedent, unde am chituit extem de fin linia dintre piese si la asamblarea derivei, care n-a avut nevoie de chit. Decis sa nu ma complic DELOC cu interiorul, am lasat sa se usuce chitul, urmand sa vopsesc camuflajul, nemascand interiorul (cupola am decis sa o vopsesc separat, avand in vedere faptul ca mascol-ul mi-a inghetat in timpul iernii si n-aveam sub niciun chip banda mascatoare, ca, deh, aveam mascol).
Prima faza a asamblarii (scuze de calitatea foto, uitasem sa activez functia macro :D)
Intradosul
Vopsirea (partea 1)
Primul lucru care l-am facut a fost sa spal macheta cu apa si detergent de vase, pentru degresare.
Dupa uscarea chitului (cateva zeci de minute), primul lucru care l-am facut a fost sa spal macheta cu apa si detergent de vase, pentru degresare; apoi, mi-am facut curaj sa trec la vopsirea la aerograf (pt prima data!). Am asamblat tot sistemul aerograf-furtun-compresor si am deschis compresorul la treapta 1 (2 bar deschis-3 bar inchis). Am trecut, preventiv, cativa ml de diluant Agama pentru acrilice prin aerograf. Dupa aceasta, am turnat cam 2 ml de diluant in aerograf, fara sa-l pulverizez. Imediat, am turnat cam 3-4 ml de vopsea rosie (la sfarsit mi-am dat seama ca e cam multa), RLM23, 3-4 ml de diluant si 2 picaturi de detergent de vase, amestecand continutul cam 90 de secunde.
Am inceput vopsirea extradosului la o presiune de ~ 1 bar si cu robinetul de sub aerograf inchis pe jumatate. Vopseaua am aplicat-o in 3 straturi subtiri, in decurs de 30 min.
La intrados, insa, am avut probleme, vopseaua incepand sa se acumuleze in diverse zone ale aripilor. Am trecut imediat la stregerea zonelor vopsite (care s-au curatat impecabil). Vazand ca aerograful incepe sa improste vopsea, am crescut putin presiunea de lucru si am deschis complet robinetul aerografului,marind, in acelasi timp, distanta dintre aerograf si macheta. Intr-un final, am reusit sa vopsesc si intradosul, aplicand 2 sau 3 straturi succesive de vopsea.
In timpul vopsirii
Asamblarea (partea 2)
Dupa ce am lasat avionul sa se usuce cateva zeci de minute, am trecut la asamblarea trenului de aterizare. Prima data am atasat chingile, care au opus putina rezistenta inainte de a le introduce complet in orificiile desemnate. Imediat, de chingi am atasat si patina, pe care am lipit sistemul de prindere al rotilor. Intregul ansamblu l-am vopsit negru, cu pensula.
Vopsirea (partea 2)
Am asteptat ca piesele lipite (cu superglue) sa se fixeze bine pe pozitii, dupa care am trecut la vopsirea cockpitului. Prima data am dat un overall cu RLM66 Black Grey, nediluat. Dupa aceasta, am vopsit tetiera cu Tan si mansa cu negru. Am asteptat ca vopseaua sa se usuce si am lipit cupola, cu adeziv UHU pentru suprafete transparente, dupa care am vopsit-o cu rosu,la pensula.
Intre timp, am reusit sa vopsesc si rotile trenului de aterizare, direct pe culee, cu negru, in zona cauciucului si cu RLM82 Light Green, jantele. Desi avionul a fost complet vopsit in rosu, ma indoiesc ca mecanicii i-au vopsit si trenul de aterizare,avand in vedere faptul acesta era intreschimbabil. Tot pe culee am vopsit si tubul pitot, elicea si bechia - cu Aluminiu. Cauciucul rotii-spate l-am vopsit cu negru.
Vopsirea rotilor si a bechiei
Asamblarea (partea 3)
Ultima faza a asamblarii a constat in atasarea rotilor la trenul de aterizare, lipirea tubului pitot, a elicei si a bechiei, precum si lipirea si vopsirea antenei.
Decalurile
Neavand niciun fel de lac lucios la indemana, nu m-am avantat sa lipesc (inca) prea multe decaluri. Initial, am lipit doar crucile de pe extrados, paralel cu fuselajul, insa numeroase imagini cu avioanele reale arata ca crucile erau vopsite atat paralel cu bordul de atac, cat si paralel cu fuselajul. Si cumna-mgasit nicio imagine cu ACEST avion, in particular, m-am decis sa le fac asa, avand in vedere ca aparatul era printre primele livrate iar tendinta era de a aplica insemnele aviatiei paralel cu fuselajul.
N-am lustruit prea mult zona de aplicare a decalurilor, avand in vedere ca culorile acrilice isi schimba nuanta cand sunt lustruite. Am aplicat si svasticile, care sunt prezente in cate 2 componente fiecare.
Cea mai mare problema pe care o aveam era ca nu geseam litere pentru inmatricularea "PK+QL". Astfel, m-am bagat in foile cu decaluri din fiecare cutie cu machete pe care o am acasa si, intr-un final,am gasit cam ce voiam, la un kit Stuka, de la Academy. Literele le-am imprumutat de la decalul cu denumirea avionului si a producatorului, din partea de sus a foii: "K", "O" si "L" erau deja pe foaie iar "p"-ul la-m obtinut dintr-un "N" si un "U". Urmeaza sa mai atasez coditza la "O" si sa obtin "Q".
Curatarea aerografului
Dupa ce am terminat de vopsit cu rosu, m-am hotarat sa-l curat definitiv si sa vopsesc restul cu pensula. Prima data am trecut 5 ml de apa distilata prin el,pentru o curatare preliminara, dupa care am trecut si 3 ml de diluant, la o presiune mai mare. Am micsorat ppresiunea putin si am suflat inca vro 3 ml de diluant.
Imediat dupa,l-am desfacut, curatand piesele cu servetele moi, inmuiate in diluant.
Tot procesul a durat cam 20 de minute.
Aerograf: BD 181
Compresor: AS 189
Observatii: compresorul s-a incalzit cat de cat, avand in vedere ca a functionat aproape tot timpul, timpii de pauza fiind foarte mici.
Desi nu e recomandat sa amestec vopseaua in cupa,am incercat sa nu cada in ea bucati de vopsea intarita, cu care am blocat partial aerograful la celalalt Komet.
Vopsele folosite:
Agama N 30 M RLM 23 Red
Agama N 17 M RLM 82 Light Green
Agama A 9 M Tan
Agama N 19 M RLM 66 Black Grey
Agama 07 M Black
Agama 46 Me Aluminium
Agama 32 Me Gun Metal
Am folosit, sesizabil, cam 3-4 ml de vopsea rosie si cam 15 ml de diluant.
Putty:
Agama Synthetic Putty
Adezivi:
Superglue
UHU - adeziv pentru suprafete transparente
Pensule:
Nr 2
Nr 0
Aceasta postare a fost editata de tommy: 28 March 2010 - 06:10 PM
#5
Postat 28 March 2010 - 11:27 PM
Nu cred ca a mai fost pana acum un topic asa de PAS CU PAS ca asta. Adica spus tot - mai- aveai putin si precizai cati pasi ai facut pana la chiuveta.
Excelent, fara gluma.
Daca spuneai doar ca ai vopsitr cu rosu in 3 straturi, precis erau unii care se autoflagelau ca lor nu le iese asa Tzak-pak. Iete ca nu intotdeauna iese. Te chinui si reusesti.
Ca unica carcoteala. Prima data cand iesi din casa (pe lumina), uita-te la cauciucurile primei masini pe care o vezi...Da' fi sincer cu tine, nu porni de la idei preconcepute. Sa vezi ce culoare au. Daca ai si mobil negru poti face comparatia loco.
Felicitari pentru lucrare !
#6
Postat 29 March 2010 - 12:42 AM
Din nefericire, la tzara nu am apa curenta, asa ca pana la ghiuveta am facut cam 36 de km (pana in Iasi)
Cat despre cauciuce, stiu ca nu sunt nici pe departe negre. Insa cred ca o pot rezolva cu ceva pigment "dust", tot de la Agama, cu care sa le fac mai "gri". Dupa care, bineinteles, un lac mat, pentru conservare si pastrare "la rece".
Aceasta postare a fost editata de tommy: 29 March 2010 - 12:45 AM
#8
Postat 29 March 2010 - 10:00 AM
Nu mai vazusem de mult o lucrare de-a ta,relizez ca esti fan al acestui aparat,daca nu ma insel ai vreo 3-4 facute
Mie imi plac teribil kit-urile astea easy de la Hobbyboss,desi nu toate sunt asa corecte
Felicitari pentru realizare si prezentare
Aceasta postare a fost editata de axor: 29 March 2010 - 10:03 AM
#9
Postat 29 March 2010 - 11:50 AM
Z-mare, la 29 Mar 2010, 09:54, a spus:
Multumesc!
axor, la 29 Mar 2010, 11:00, a spus:
Nu mai vazusem de mult o lucrare de-a ta,relizez ca esti fan al acestui aparat,daca nu ma insel ai vreo 3-4 facute
Mie imi plac teribil kit-urile astea easy de la Hobbyboss,desi nu toate sunt asa corecte
Felicitari pentru realizare si prezentare
little_o...e_guy_e0.gif
Merci! Am 6 facute .