Ca termen se refera la trecerea timpului si cum se reflecta aceasta asupra diverselor obiecte din na tura in functie de tot ce le inconjoara (praf, umiditate, conditii atmosferice, etc. etc. si desigur interventia omului asupra ...... , sau neinterventia lui).
Am facut de-a lungul timpului observatii asupra acestui aspect ca sa-l pot reda cat mai aproape de realitate in dioramele mele (si nu pentru ca ar fi o moda).
Am facut in cadrul uniui proiect (nu s-a concretizat niciodata) studii in Muzeul Satului si din pacate doar 2 poze.
Foto 1 - imediat dupa refacerea unei anexe dintr-o gospodarie (interior acoperis)
Foto 2 - la 6 luni dupa prima poza (aceiasi anexa - exterior - lemnul dupa cum se observa are alta culoare)
Va mai supun atentiei inca un caz - o masina care timp de 2 saptamani nu a fost miscata din loc si nici spalata - cu toate ca este la origine lucioasa o sa vedeti ca in conditiile date luciul a disparut si pe ea se afla urme urate de praf mazgalite rau daca in perioada asta a ma si poat. (Nu-i bai ca o spal maine si devine din nou frumoasa ).
Daca la masina respectiva sunt deja zgarieturi si ploua mai des, in 6 luni rugina e mai mult de cat evidenta.
Aluminiul nu rugineste si nici alama sau bronzul, dar se inegresc in contact cu oxigenul care e un oxidant eficient.
Daca un avion e transportat spre "cimitir" si in conditiile in care razboiul s-a terminat (1945) si mijloacele de transport au cu totul alta treaba atunci ce a ramas din fuselaj dupa demontare cu siguranta a fost tras cu caii. Va imaginati cum arata un astfel de fuselaj cand a afuns la locul faptei?
Atentia cu care s-ar transporta un avion deja nefolositor in conditiile date, nu exista pur si simplu.
Astea sunt elemente care cred eu ca trebuiesc subliniate intr-o diorama.
Ma opresc momentan aici si pun cele doua poze din Muzeul Satului.
Bafta!
Pagina 1 din 1
Weathering-ul si ce vrea el.
#3
Postat 24 January 2005 - 01:48 PM
Weathering-ul e o problema 'spinoasa'... Din cauza ca de cand ma ocup de machete (adica vreo 5 ani aproape), am vazut un numar extraordinar de mic de machete la care weathering-ul arata 'corect'... Prin corect intelegand ca se ia macheta, se ia o poza a avionului, si se vede ca macheta reproduce GRADUL de uzura al avionului real...
De cele mai multe ori, am vazut machete fie uzate de parca ar fi zburat 100 de ani non-stop, fie noi-noute. Sincer, prefer sa vad o macheta care arata noua, decat una care arata de parca a fost scoasa dintr-o groapa de gunoi.
Ideea de baza la weathering e sa incerci sa reproduci uzura care rezulta din studierea fotografiilor avionului pe care il reproduci. Din pacate, asta e foarte rar posibil, sa gasesti o poza a exact acelui avion, in exact perioada pentru care vrei sa-l modelezi. Si atunci te apuci sa presupui, pe baza unor avioane similare pentru care ai poze...
Eh, si aici dai in MAREA problema a weathering-ului... Pe baza unor poze interpretate gresit, te apuci si tragi concluzii, evident gresite... Cel mai probabil, iti sare in ochi o poza de avion 'uzat', ti se pare ca arata 'bine', si o tii pe calea asta... Desi ala era unul singur, care cine stie ce o fi patit, iar restul aratau mult mai curate... Ce conteaza, doar arata bine, asa murdar, nu?
Am vazut foarte putini modelisti care fac pasul sa studieze imaginea de ansamblu, si sa traga niste concluzii corecte. In general, se merge pe baza unor supozitii, sau pe baza acelui 'artistic license'... Acel 'arata bine asa'.
Si nu-i rau ca se intampla asta. Fiecare face macheta cum ii place, asta-i scopul final... Mai prost e ca se apuca unul care zice 'da' prea-i curata, dar n-are vopsea sarita, n-are nustiuce, vopseaua nu arata asa, etc... ' Stiti la ce ma refer....
Domnilor... Machetele trebuie sa reproduca cat mai fidel obiectul real... 'Cat mai fidel' e insa o chestie de gust, iar gusturile nu se discuta. Nu conteaza ca RLM-ul X e mai inchis sau mai deschis... Nu conteaza ca avea sau nu vopsea sarita... Asta o face fiecare dupa cum crede... Oare cei care pun mare pret pe faptul ca au nimerit dupa mult timp EXACT nuanta de RLM X, si atrag dupa aia atentia ca restul nu au nimerit-o tocmai pe a lor, merg pe calea asta a 'perfectiunii' pana la capat? Ma indoiesc. Pentru ca nu exista perfectiune in modelism, intotdeauna o sa o dai in bara cu ceva, e inevitabil...
A, si Crios...
No offense, dar merele nu se pot compara cu perele...
Pozele alea demonstreaza intr-un fel ce spuneam mai devreme... Poze reale (netrucate), care interpretate gresit duc la o concluzie gresita...
Compari lemnul din interior, cu cel din exterior. Compari lemnul NOU adaugat, cu cel vechi de ceva ani. Lemnul dupa sase luni nu ajunge pe peretele unei case asa cum arata la tine in poze. Nici in SASE ANI. Aia e o lucrare de restaurare, si probabil a fost ajutat, daca intr-adevar era nou, si dupa cat zici tu a ajuns asa.
Ca sa nu zici ca imi dau doar cu presupusul, locuiesc la casa, si am lucrat destul cu lemne... Printre altele, mi-am facut singurel acoperisul la casa, si dupa 6 (SASE) ani, lemnul arata foarte bine. E inca 'auriu', cu exeptia unor zone in care s-a innegrit nitel, e normal. Desi a plouat pe el, a nins, a stat in soare si a inghetat. Poate peste inca vreo 2 ani, o sa se innegreasca, si o sa inceapa sa se apropie de cum arata cel din poza. Desi, eu n-am vazut inca lemn sa arate asa decat dupa MUUULT timp.
De cele mai multe ori, am vazut machete fie uzate de parca ar fi zburat 100 de ani non-stop, fie noi-noute. Sincer, prefer sa vad o macheta care arata noua, decat una care arata de parca a fost scoasa dintr-o groapa de gunoi.
Ideea de baza la weathering e sa incerci sa reproduci uzura care rezulta din studierea fotografiilor avionului pe care il reproduci. Din pacate, asta e foarte rar posibil, sa gasesti o poza a exact acelui avion, in exact perioada pentru care vrei sa-l modelezi. Si atunci te apuci sa presupui, pe baza unor avioane similare pentru care ai poze...
Eh, si aici dai in MAREA problema a weathering-ului... Pe baza unor poze interpretate gresit, te apuci si tragi concluzii, evident gresite... Cel mai probabil, iti sare in ochi o poza de avion 'uzat', ti se pare ca arata 'bine', si o tii pe calea asta... Desi ala era unul singur, care cine stie ce o fi patit, iar restul aratau mult mai curate... Ce conteaza, doar arata bine, asa murdar, nu?
Am vazut foarte putini modelisti care fac pasul sa studieze imaginea de ansamblu, si sa traga niste concluzii corecte. In general, se merge pe baza unor supozitii, sau pe baza acelui 'artistic license'... Acel 'arata bine asa'.
Si nu-i rau ca se intampla asta. Fiecare face macheta cum ii place, asta-i scopul final... Mai prost e ca se apuca unul care zice 'da' prea-i curata, dar n-are vopsea sarita, n-are nustiuce, vopseaua nu arata asa, etc... ' Stiti la ce ma refer....
Domnilor... Machetele trebuie sa reproduca cat mai fidel obiectul real... 'Cat mai fidel' e insa o chestie de gust, iar gusturile nu se discuta. Nu conteaza ca RLM-ul X e mai inchis sau mai deschis... Nu conteaza ca avea sau nu vopsea sarita... Asta o face fiecare dupa cum crede... Oare cei care pun mare pret pe faptul ca au nimerit dupa mult timp EXACT nuanta de RLM X, si atrag dupa aia atentia ca restul nu au nimerit-o tocmai pe a lor, merg pe calea asta a 'perfectiunii' pana la capat? Ma indoiesc. Pentru ca nu exista perfectiune in modelism, intotdeauna o sa o dai in bara cu ceva, e inevitabil...
A, si Crios...
No offense, dar merele nu se pot compara cu perele...
Pozele alea demonstreaza intr-un fel ce spuneam mai devreme... Poze reale (netrucate), care interpretate gresit duc la o concluzie gresita...
Compari lemnul din interior, cu cel din exterior. Compari lemnul NOU adaugat, cu cel vechi de ceva ani. Lemnul dupa sase luni nu ajunge pe peretele unei case asa cum arata la tine in poze. Nici in SASE ANI. Aia e o lucrare de restaurare, si probabil a fost ajutat, daca intr-adevar era nou, si dupa cat zici tu a ajuns asa.
Ca sa nu zici ca imi dau doar cu presupusul, locuiesc la casa, si am lucrat destul cu lemne... Printre altele, mi-am facut singurel acoperisul la casa, si dupa 6 (SASE) ani, lemnul arata foarte bine. E inca 'auriu', cu exeptia unor zone in care s-a innegrit nitel, e normal. Desi a plouat pe el, a nins, a stat in soare si a inghetat. Poate peste inca vreo 2 ani, o sa se innegreasca, si o sa inceapa sa se apropie de cum arata cel din poza. Desi, eu n-am vazut inca lemn sa arate asa decat dupa MUUULT timp.
#4
Postat 24 January 2005 - 02:03 PM
Sunt multe aspecte de discutat, comentat !
Cartula a atins multe din ele.
As adauga un punct de vedere nespus pana acum: daca faci macheta fara nici un pic de weathering, parca arata "ca o jucarie". De aceea eu prefer cu ceva weathering. Mai mult sau mai putin, asta depinde de multi factori.
Cartula a atins multe din ele.
As adauga un punct de vedere nespus pana acum: daca faci macheta fara nici un pic de weathering, parca arata "ca o jucarie". De aceea eu prefer cu ceva weathering. Mai mult sau mai putin, asta depinde de multi factori.
#6
Postat 24 January 2005 - 02:19 PM
Da Cartula ai dreptate! Este greu sa faci un avion EXACT asa cum il vezi intr-o fotografie prin simplu motiv ca, de cele mai multe ori, il vezi dintr-un singur unghi.Cum arata pe intrados sau pe parctea cealalta, doar banuiesti! Si atuni faci tot felul de liceente mai lult sau mai putin ...poetice! Dar vorba prietenului Wurger: cind incepi sa te intrebi daca nu e prea mult, e deja prea mult! Ce trebuie invatat este echilibrul si asta se face privind in jur!
Referitor la RLM -uri: am mai spus-o si o repet, NU trebuie sa murim cu spectrofotometrul de git, ci sa ne apropiem cit mai mult posibil de culorile UNANIM acceptate pe care apoi sa le folosim.In caz contrar o sa avem doua Bf-uri cu un RLM 74/75/76 de ...trei feluri! Si chestia cu "sa-mi placa mie" e cu doua taisuri. Si lui Maverick (sa ma ierta ca-l pomenesc, fara nici un gind rau de altfel!) i-au pacut anumite culori si ce a iesit.......Daca RLM 76 este un gri verde-albastrui, atunci nu folosec un gri neutru, doar ca-mi place cum arata, e clar!
Alexandru
Referitor la RLM -uri: am mai spus-o si o repet, NU trebuie sa murim cu spectrofotometrul de git, ci sa ne apropiem cit mai mult posibil de culorile UNANIM acceptate pe care apoi sa le folosim.In caz contrar o sa avem doua Bf-uri cu un RLM 74/75/76 de ...trei feluri! Si chestia cu "sa-mi placa mie" e cu doua taisuri. Si lui Maverick (sa ma ierta ca-l pomenesc, fara nici un gind rau de altfel!) i-au pacut anumite culori si ce a iesit.......Daca RLM 76 este un gri verde-albastrui, atunci nu folosec un gri neutru, doar ca-mi place cum arata, e clar!
Alexandru
#7
Postat 24 January 2005 - 02:39 PM
Z-mare, asta cu RLM-urile e si ea cum e.... Stiu ce spui, dar am vazut atat de multe discutii pe teme d-astea.... Cu 'un pic mai deschis', un pic mai nustiuce... Sincer deja ma cam obosesc. Dar asta-s eu...
Ce spuneam eu ca fiecare are propriile lui 'limite'... In functie de limitele personale, construiesti o macheta sau faci o 'jucarie', cum zicea Max. Si aproape sigur altii au alte limite, si trateaza ceea ce faci conform propriilor limite.
Ce spuneam eu ca fiecare are propriile lui 'limite'... In functie de limitele personale, construiesti o macheta sau faci o 'jucarie', cum zicea Max. Si aproape sigur altii au alte limite, si trateaza ceea ce faci conform propriilor limite.
#8
Postat 24 January 2005 - 03:25 PM
cartula, la Jan 24 2005, 01:48 PM, a spus:
A, si Crios...
No offense,
No offense,
Am deschis subiectul nu pentru ca m-am simtit ofensat ci pentru ca are aspecte super interesante si tocmai pentru ca acea patina a timpului de cele mai multe ori e perceputa diferit in realizare machetelor.
Cartula a observat bine ca in multe cazuri weathering-ul e folosit in exces.
In alte cazuri (si cazul care m-a determinat sa dechid discutia) nu este de loc.
Spun ( ma repet) astea sunt pareri personale si fiecare isi face macheta dupa cum vrea sa o gandesca.
Respectivul nu a mizat pe weathering. Eu unul asi fi mizat inca din scenariu si gandirea dioramei, dar asta nu inseamna ca il condamn. El a gandit altfel si poate din motive intemeiate.
Am vrut sa atrag atentia doar ca weathering-ul e un element destul de important in conjunctura realizarii unei diorame.
Pana la urma weathering-ul tine de felul cum percepi lucrurile si cum vrei sa le redai si tine intradevar de studiul lucrurilor redate de cele mai multe ori in poze.
Daca pozele nu exista si tine de imaginatie atunci (tot parerea mea e ca) trebuie gandit cu o oarecare logica a lucrurilor si evenimentelor.
Cu lemnul de care si pe care vi l-am prezentat e o alta socoteala intradevar (o sa povestesc mai in colo). In conditii normale lemnul chiar neprotejat se "inegreste" in timp foarte indelungat.
Totusi ca o alta observatie de defect reprezentat de unii dioramisti, un copac nu e maro. Faceti o verificare in teren.
Bafta!
#9
Postat 25 January 2005 - 10:53 AM
In principal am vrut sa atrag atentia asupra a doua lucruri.
1 - fotografia e foarte importanta, dar trebuie verificata si din alta sursa (pe cat posibil)
2 - daca weathering-ul e facut corespunzator senzatia de jucarie dispare.
Ca idee realizarea acestei machete (foto1 si foto2 de la inceputul discutiei sunt fotografii ale machetei - nimeni n-a facut atunci poze pentru ca aveam legitimatie de intrare gratuita) s-a bazat pe documentarea la fata locului, documentare care a durat cateva luni - planuri, masuratori, weathering la fata locului.
Nici macar muzeografii nu i-au putut gasi vreo hiba .
Bafta!
1 - fotografia e foarte importanta, dar trebuie verificata si din alta sursa (pe cat posibil)
2 - daca weathering-ul e facut corespunzator senzatia de jucarie dispare.
Ca idee realizarea acestei machete (foto1 si foto2 de la inceputul discutiei sunt fotografii ale machetei - nimeni n-a facut atunci poze pentru ca aveam legitimatie de intrare gratuita) s-a bazat pe documentarea la fata locului, documentare care a durat cateva luni - planuri, masuratori, weathering la fata locului.
Nici macar muzeografii nu i-au putut gasi vreo hiba .
Bafta!
Arata acest topic
Pagina 1 din 1