le-am zis-o. cred? crede si nu cerceta
#1
Postat 28 October 2005 - 09:16 PM
#3
Postat 28 October 2005 - 11:58 PM
din pacate gresesti putin. cel care a inventat/perfectionat sistemul in Anglia a fost Gogu Constantinescu, tot roman, nu Coanda. Oricum dispozitivul a evoluat, nu a aparut deodata iar cei de pe Discovery aveau si ei dreptate, cel care l-a introdus in Germania a fost Fokker dupe ce s-a inspirat se spune de la un avion frantuzesc ce avea montate pe elice niste deflectoare de metal.
#4
Postat 29 October 2005 - 12:50 PM
Horia, chestiile astea cu cine a inventat "mai primul" ceva este o obsesie nascuta din nationalism sforaitor. Ca exemplu, o gramada de natii de pe lume pretind ca ei au inventat avionul. Daca e sa te uiti de exemplu la rusi, astia au inventat totul inclusiv mersul pe jos da ai naibii de capitalisti le-au luat-o inainte si au brevetat chestia. (de obicei formula e asa: un taran needucat a descoperit ca poti sa faci ... daca pui ... si mai adaugi ... si gata)
De asemenea, in lume Coanda nu este mentionat ca inventator al motorului cu reactie (ala a fost Frank Whittle) ci doar ca precursor ala acestuia, printre altii.
El este amintit ca cel care a pus la punct formula principiului aerodinamic care se cheama acum "principul lui Coanda".
Radu
#5
Postat 29 October 2005 - 02:15 PM
radub, la Oct 29 2005, 01:50 PM, a spus:
N-as prea fi de acord cu tine ....
E adevarat ca in anii comunismului s-au facut multe excese si rusi intr-adevar, au ajuns la un moment dat ca ei au inventat totul.
Dar sa nu uitam ca natiunile puternice economic au tras intotdeauna spuza pe tortul lor, profitand lipsa de "forta" a natiunilor slabe economic. Si aici ma gandesc normal la Romania ... dar nu neaparat numai la ea ...
#6
Postat 29 October 2005 - 03:32 PM
E vorba si de volumul si perioada inventiilor. Pe departe, cele mai multe inventii care au transformat lumea au avut loc in Anglia, ca parte a revolutiei industriale, urmate de Franta si Germania si mai tarziu America. Aproape orice este in jurul nostru s-a nascut acolo atuinci. Cand in secolul XVIII in Anglia existau uzine si industrie care au dat publicului larg lucruri precum panza, ata de cusut, farfurii de faianta, cuie, ochelari, carti si ziare, orologii, nasturi, ace de cusut, transport in comun, salubritate, sapun, etc. (care inainte erau accesibile numai unora din paturile de sus), multe regiuni din Europa de Est (pe vremea aia multe tari nici nu existau ca atare) erau inca societi feudale conduse de despoti (de multe ori ocupanti straini) in care singurele institutii de invatamant erau atasate pe langa biserici (nici gand de educatie in masa). In Romania, revolutia industriala a venit foarte tarziu (ma avant sa spun ca a venit cam pe la 1890 - 1900 daca nu mai tarziu) deci cel putin cu 100 de ani mai tarziu decat in alte parti.
Cand vine vorba de inventii, Romania a venit tarziu la "petrecerea asta" si a ramas doar cu resturile. De aia inventiile sunt putine in comparatie.
Radu
#8
Postat 29 October 2005 - 07:28 PM
Citeaza
Cit despre rusi, am prins din plin perioada cind ei inventasera totul, chiar si efectul Peltier . Sti de ce radiatiile "X" se chiama asa? Pentru ca nu se stie numele savantului rus care le-a descoperit!
Cit priveste patentarea...hai sa ne uitam nitel la povestile desoperirilor noastre incepind cu "roata cu facaie" (turbiuna Pelton) si terminind cu Gerovitalul sau Insulina! Apropo, principiile lui Bohr, privind structura atomului, au fost emise in acelasi timp si de savantul roman Procopiu, unii recunoscind asta altii nu. Ca asa e istoria.
#9
Postat 29 October 2005 - 08:17 PM
E rau cand dai cu bata in balta si faci o propaganda desantata care iti distruge credibilitatea. De exp se spune despre Coanda ca a inventat motorul cu reactie ceea ce e exagerat. Coanda a inventat "MOTOREACTORUL" (el i-a spus la vremea aceea "turbopropulsor" care acum inseamna altceva) care e DOAR UNA din categoriile de motoare aeroreactoare fiind in prezent nefolosit. Whittle si vonOhain au inventat TURBOREACTORUL care in zilele noastre e de departe cel mai folosit si asimilat cu propulsia prin reactie. Din acest motiv e Coanda precursor. Confuzia intre cele doua e cel putin precum confuzia intre motorul Diesel si cel Otto si cred ca unii au facut-o in anii propagandei din exces de zel.
Imi aduc aminte de o faza la TV in anii '90. Venisera Blue Angels la Bucuresti si reportera il intreaba din prima pe unul din ei daca stei cine a inventat motorul cu reactie, la care ala ranjeste americaneste si spune: "daca ma intrebati dvs. presupun ca un roman"...
#10
Postat 29 October 2005 - 08:22 PM
horia, la Oct 29 2005, 04:41 PM, a spus:
Horia, Ce sa le explic celor de la Discovery? Ca din cate imi dau eu seama supararea ta e bazata pe o confuzie care exista numai in mintea ta. Asa cum ti s-a explicat, Coanda nu avut nici in clin nici in maneca cu interupatorul de tragere. Apoi se stie ca Fokker l-a brevetat, deci e al lui. Asta stie o intreaga lume, de aia e Fokker celebru.
Ce vrei sa le spun in asa fel incat sa nu ma fac de ras? Ce orgoliu national? Ca pana la urma tu ma inviti sa ma alatur tie la o chestie de genul "prostu' dace nu e si fudul parca nu e prost destul". Nu ma lua pe mine cu orgoliul national. Daca m-ai sti mai bine ai vedea ca unde merita, laud unde nu, tac.
Radu
#11
Postat 29 October 2005 - 09:02 PM
Z-mare sunt mii de cazuri in sute de domenii in care mai multi oameni din mai multe parti au lucrat la acelasi subiect in acelasi timp fara sa stie unii de altii. Regula de obicei e ca ala care breveteaza sau publica lucrarea stiintifica mai intai ia toata gloria. Nu e nimic sinistru nascut din ura nationala. Doar chestie de timp. Ce face natia respectiva in legatura cu asta e treaba lor: isi trag spuza pe turta lor asa cum tragem si noi spuza noastra cand e cazul (cum se zice in engleza "What is good for the goose is good for the gander" adica "ce e bun pentru gasca e bun si pentru gascan")
Hai ca subiectul se transforma in ceva care nu isi are rostul. E doar o mica neintelegere.
Radu
#12
Postat 29 October 2005 - 09:08 PM
PS: Z-Mare, Write aia sunt cumva luati din presa sovietica? Nasol... Nu de alta, da-i cheama Wright si in mod evident n-a fost vorba de o gresala de tastatura... Deci, mai pe sleau, esti exact la fel de corect ca cei pe care-i critici....
#13
Postat 29 October 2005 - 10:28 PM
Citeaza
Namber oan: nu criticam pe nimeni. Cum fras se intelege intotdeauna pe dos, habar nu am. Cit despre "Write" si nu "Wright" e o greseala care mi-o asum (recunosc, nu stiam cum se scrie corect, asa ca am incercat pe Google si acesta a fost rezultatul: "sa nu uitam ca fratii Write au folosit un sistem
de catapulta pentru a reusi sa zboare, nicidecum un aparat cu motor. ...")
dar fiecare cred ca a inteles despre ce e vorba si ce voiam sa subliniez.
Namber tu:
Citeaza
Namber tre: pe vremea lui Dej am fost invatat ca rusii "inventasera totul, chiar si efectul Peltier " ca apoi, pe vremea lui ceasca, noi sa devenim tam-nesam buricul universului! Acum, ai mai ai au devenit altii, nu spui care, persoane importante! Paguboase toate aceste deformari ale realitatii. Fiecare a facut cite ceva ca asta lume se maerga asa cum merge, mai bine sau mai rau si..."bucuroisi le-om duce toate de e pace de-i razboi". Trebuie doar sa fii constienti de ceea ce ne aparine, sa-i facem, cu diplomatie si tact si pe altii sa inteleaga/accepte acest lucru si ....cam atit! Fara vorbe sforaitoare sau acuzatii gratuite.
Sti ce e interesant, cind altii fac acelasi lucru ca si noi, nu sint acuzati de nationalism si nici nu zice nimeni ca "toti ne bate, toti ne-njura, toti are ceva cu noi"... ci doar simplu, ca isi apara valorile nationale.
Citeaza
Din pacate, de data asta, Horia nu are dreptate, poate tot dintr-o informare gen "vremea lui ceasca", dar asta nu inseamna ca nu sint si prioritati ce nu ne sint recunoscute, din varii motive. Oricum nu indreptam noi amu lumea!
#14
Postat 29 October 2005 - 10:33 PM
Citeaza
#15
Postat 29 October 2005 - 11:17 PM
Chestia cu Vuia care a facut primul zbor, eu zic ca-i discutabila... Nu in sensul de a minimiza realizarea lui Vuia, care a fost in mod cert unul dintre pionierii aviatiei...
Dar exact chestii de genul asta gasesti ca sa sustii afirmatiile? Tot vorbeai de deformari ale realitatii, pai exact asta contine textul in cauza...
Citeaza
Sa am pardon, dar e o mica mare tampenie acolo... E drept ca era folosita catapulta pentru atingerea vitezei de desprindere, dar... Avionul ala avea motor. Si zbura prin forte proprii, nu era un amarat de planor :-x
Asadar, hai sa aparam ce-i al nostru. Dar hai sa nu ne facem de ras cu afirmatii de genul celei de mai sus, pe care ai citat-o...
#16
Postat 30 October 2005 - 10:34 AM
cartula, la Oct 30 2005, 12:17 AM, a spus:
Chestia cu Vuia care a facut primul zbor, eu zic ca-i discutabila... Nu in sensul de a minimiza realizarea lui Vuia, care a fost in mod cert unul dintre pionierii aviatiei...
Dar exact chestii de genul asta gasesti ca sa sustii afirmatiile? Tot vorbeai de deformari ale realitatii, pai exact asta contine textul in cauza...
Citeaza
Sa am pardon, dar e o mica mare tampenie acolo... E drept ca era folosita catapulta pentru atingerea vitezei de desprindere, dar... Avionul ala avea motor. Si zbura prin forte proprii, nu era un amarat de planor :-x
Domnilor, domnilor !! Keep it cool !!
Asemenea discutii sunt foarte interesante si ar putea fi ocazii de lamurire pt. unii dintre noi, a ce stiu corect sau nu. Trebuie sa discutam calmi, dar bineinteles cu ardoare. Scopul nu e sa ramanem cu antipatii mai mult sau mai putin accentuate !
Cartula, eu cred ca daca Vuia era in situatia fratilor Wright si invers, ar fi fost rapid si nemilos admonestat ca a avut parte de ajutorul catapultei. Care ea de fapt, i-a facut be brothersi sa se desprinda si sa zboare. Nu cine stie ce mult pana la urma ... Fara catapulta aia, prin forte motrice proprii NU cred ca s-ar fi desprins !!!
Ceea ce Vuia a facut. Nu mi se par echivalente DELOC performantele !!!
Parerea mea ! Hic ! Pardon
PS: cat despre horia, intr-adevar nu are dreptate. Horia, trebuie sa-i astepti pe "baieti" la cotitura cu alta chestiune ! Precis vor mai gresii 8-)
#17
Postat 30 October 2005 - 10:58 AM
Au incercat altii (si din nou, nu ma refer la o "anume" natie, mai multi au incercat) sa spuna ca zborul acela de pe 17 decembrie 1903 nu a fost primul zbor cu motor, dar adevarul e ca nimeni nu a reusit sa ii bata.
In 1906 (deci trei ani mai tarziu) Vuia, ca sa nu ne incurcam in vorbe, a facut primul "avion automobil" (Scrie si pe mult publicatul brevet). Trebuie subliniat ca "automobil" nu se refera la faptul ca avea propria sa sursa de propulsie la bord ci la faptul ca avea patru roti la fel ca un automobil. In alte cuvinte, "avionul automobil" a fost gandit ca "masina zburatoare".
In istoria aviatiei, el este amintit ca primul care a pus roti la un avion. Inainte toate erau pe schiuri.
Radu
#18
Postat 30 October 2005 - 11:01 AM
Cu toate astea contributia lui Vuia nu a fost mai putin importanta, el a ajutat la teoretizarea zborului mecanic precum si la aplicarea pt prima oara aunor dispozitive al aeronave (de exp tren de aterizare cu roti pneumatice). Lucrul asta e mai important decat un salt de 12 metri care la fel ca si la oricare din ceilalti putea fi rodul intamplarii (teren, o rafala de vant)
Aceasta postare a fost editata de MiG: 30 October 2005 - 11:05 AM
#20
Postat 30 October 2005 - 10:35 PM
Citeaza
Adin: M-am informat, din pacate, unde nu ...trebuia! Si, ma rog, ce chestie am sustinut sus si tare, ca am gresit in privinta numelui?????
Citeaza
Tva: ce afirmatie am sustinut??? Ori, nu stiu ce se intimpla, de-mi sint rastalmacinte interventiile. Si nu e prima data cind se intimpla asa ceva. M-am referit clar doar faptul ca am scris numele gresit:
Citeaza
Tri:
Citeaza
Citeaza
Cum spuneam, m-am informat de unde nu trebuia. (asta si referitor la o alta discuitie, avuta nu demult, privind crectitudinea informatiile de pe net!)
Din pacate se face mereu confuzie, voit sau nu, referitor la zborul fratilor Wright: unele texte sustin, ca cel de mai sus, ca "au folosit un sistem de catapulta pentru a reusi sa zboare, nicidecum un aparat cu motor". Din pacate informatia aste intr-adevar eronata. Ceea ce trebuie sa i se recunoasca lui Vuia este faptul ca a fost primul care s-a desprins de la sol si a zburat folosind EXCLUSIV mijloace proprii aflate la "bordul" avionului, ceea ce este cu totul altceva si e intr-adevar o prioritate (daca intre timp nu au aparut cumva alte pareri!).
Citeaza
In istoria aviatiei, el este amintit ca primul care a pus roti la un avion. Inainte toate erau pe schiuri.
Citeaza
Citeaza
Citeaza
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 30 October 2005 - 10:51 PM
- ← I-1
- Discutii libere
- Eroii →