Baieti, trebuie sa mai cititi ceva despre Tiger.
Prima la mana, Tiger-ul nu a fost in dotarea prea multor unitati. Daca nu ma insel, din memorie doar, a fost la vreo 12 Schw.Pz.Abt. de la Wehrmacht si la 3 de la SS, plus in batalioanele a doua divizii Panzer. Asa ca erau intr-adevar folosite cat se putea, fiind permanent criza de Tiger pe front. Dar nici chiar asa!
Tiger a fost o masinarie scumpa, unde fiecare detaliu a fost tratat excesiv. Am studiat tancul asta destul de "pe bucati", unele detalii, ca tanchist, ma fac sa ma mir de cat de inutile erau! Si cum totul s-a vrut de cea mai buna calitate, inclusiv vopseaua aplicata pe el era de cea mai buna calitate! Nu se degrada in halul ala nici macar dupa ierni intregi petrecute pe afara!
In plus, unitatile de Tiger nu stateau permanent pe front. Erau retrase periodic, la intervale destul de dese, cel putin in zone din spatele frontului, pentru refacerea capacitatii de lupta. Cu ocazia asta, tancurile erau revizuite, reparate, reglate, revopsite sau cel putin se refacea vopseaua.
Nemtii mai faceau ceva - au pastrat pe cat posibil sistemul de a retrage tehnica de pe front, cand ii venea randul la reparatiile periodice sau capitale. Din nou, ferchezuire pe ele.
Sunt de acord cu uzura, dar sa nu exageram. Sunt tanchist de meserie si la viata mea am vazut tancuri T-34 mult mai intens folosite si cu mai putina grija decat Tiger. Parcate permanent pe afara, fara prelate si fara sa se refaca vopseaua. Si nu aveau vopseaua uzata decat in zonele in care se frecau accidental de ceva - copaci, obstacole, maluri de amplasamente, etc.
Urme de proiectile si noroi - de acord, puteti pune cat va lasa imaginatia, aici nu discut. Dar de chestia cu vopseaua aia care se desprinde ca solzii de pe o soparla la naparlire ma iau! Ca si de chestia cu unsoarea care se scurge de la galeti. Un echipaj de Tiger ar fi rezolvat problema la primele picaturi, caci altfel, la greutatea tancului, i-ar fi lasat galetii dupa cateva zeci de kilometri!
Apropo de senila din dreapta montata invers, nu e o eroare. Daca studiati senila tancului, in sectiune longitudinala, veti vedea ca nu este simetrica stanga/dreapta. Deci, senilele de pe stanga nu puteau fi montate pe dreapta si invers, daca se dorea respectarea sensului de progresie a patinelor de senila. Astfel ca primele tancuri au avut intr-adevar senile de tip diferit, simetrice stanga fata de dreapta. Dar pentru ca asta ingreuna problemele de aprovizionare cu piese de schimb si de fabricatie, s-a trecut ulterior la un singur tip de patina, pe dreapta fiind montate invers. Un rezultat neasteptat a fost ca tancurile astfel echipate trageau dreapta, chestie rezolvata prin scoaterea a doua - trei patine de pe partea dreapta, functie de uzura senile.
Aceasta postare a fost editata de Sheniloiu: 01 March 2010 - 10:35 PM