Regele tancurilor - Tiger bineinteles ..... 1/35 Academy 13209
#22
Postat 02 March 2010 - 09:30 AM
Este adevarat cind spui ca "era criza de Tiger pe front" avind in vedere ca nu s-au construit un numar de unitati la fel de mare ca in cazul altor tipuri de blindate. Dar tocmai de aceea te contrazici singur. Fiind si putine si in special in ultima parte a razboiului cind Hitler a trimis la lupta si gospodinele si copii de 13 ani inarmati cu linguri (din lemn ca metalul era rar si scump) e foarte greu de crezut ca cineva isi permitea sa tina tancuri in spatele frontului ca sa le "ferchezuiasca" sau sa le bage in reparatii imediat ce vedeau ca scapa ulei pe la un galet. Asta se chema sabotaj si era pedepsit cu un glont in ceafa. Plus ca ma indoiesc serios ca mai aveau timp si chef de asa ceva in timpul "marii retrageri strategice" cind rusii ii cocosau cu citeva jde miii de T-34.
Vopseaua de cea mai buna calitate? Da , de cea mai buna calitate existenta la inceputul anilor 40. Si asta la iesirea din fabrica. In rest din care se gasea si se apuca. Aici nu e vorba de parcari , si daca avea prelata sau nu sau se zgiria in gard. Era vorba de conditiile de lupta in primul rind, socuri, lovituri cu toate felurile de proiectile inventate la ora respectiva, temperaturi extreme, etc. Si sper ca nu vrei sa spui ca aceste conditii nu lasau urme in vopsea cit o fi ea de calitatea anilor 42-45.
De pe sopirle (reptile in general) nu se desprind solzii ci pielea. Iti spun asta pentru ca foarte multi ani am crescut reptile. Desigur nici vopseaua de pe tanc nu se duce ca pielea de pe reptile (decit daca e vreun tanc vopsit cu "duco" in curtea Muzeului Militar) tocmai de aceea e foarte greu sa reprezinti asta pe o macheta ca sa "bata" macar cit de cit cu realitatea. Dar faptul ca aceste procedee nu sunt la indemina oricui nu inseamna ca trebuie sa spunem ca vopseaua era de o asemenea calitate incit nu putea sari nicicum (ceea ce aduce cumva cu fabula cu vulpea si strugurii care sunt acri). Putem in schimb sa preferam sa facem modele in care nu reprezentam vopsea sarita, sau sa ne dam cu parerea daca ne place sau nu cum a fost reprezentata asta de catre un machetist anume. Dar atit.
Treaba cu "Baieti, trebuie sa mai cititi ceva despre Tiger" sunt sigur ca ai vrut sa fie un indemn prietenesc desi nu suna asa. Adevarat, aici iti dau dreptate, cu totii ar trebui sa citim mult mai mult si nu numai despre Tiger. Dar trebuie sa tii cont de un lucru: acesta este un hobby si fiecare il priveste cum are chef. Adica poate fi privit inclusiv din prisma realizarii artistice (de exceptie uneori) care nu are nici o legatura cu realitatea istorica. Chiar daca ne putem evident spune oricind parerea asta nu ne da ABSOLUT nici un drept sa desconsideram sau sa respectam mai putin o persoana care priveste acest hobby altfel decit o facem noi.
Faptul ca esti tanchist (asta insemnind banuiesc ca esti sau ai fost angajat intr-o unitate militara de tancuri) nu te face mai specialist in tancurile Tiger decit un bucatar sau un croitor pasionat de aceste tancuri. Asta daca nu esti veteran sau istoric militar. Multi am facut armata, multi am fost in unitati militare unde timp de citeva zeci de ani generatii intregi de recruti amariti au frecat cu cirpa, galeata si peria de radacini de dimineata pina seara niste tancuri care n-au avut nici o legatura cu nici un razboi (in afara de cel intre apv-isti si recruti). La fel , fara nici o legatura cu ce discutam noi aici.
Sigur ca virgula cu totul alta este discutia in cazul unor machete ce reprezinta tancuri din dotarea armatei romane pe care tu ai avut ocazia sa le cunosti mult mai bine si acolo desigur experienta ta de tanchist s-ar dovedi cit se poate de utila.
#23
Postat 02 March 2010 - 07:02 PM
Sa rezum parerea mea:
- puncte forte: Greuceanu are mana foarte buna, doar imaginatia trebuie sa si-o calmeze putin (parerea mea!); mai ales senilele sunt super, ca sa nu mai vorbesc de finetea vopsirii;
- puncte slabe: vopsea imbatranita excesiv si decojita/uzata in zone care in mod normal nu sunt expuse uzurii; cablul de tractare a senilei (cel de pe partea stanga a tancului) ireal de ruginit; urmele de proiectile de pe cutia de efecte din spatele turelei nerealiste - aia era tabla subtire, ar fi trebuit sa fie gaurita daca era atinsa de gloante - sau au fost doar schije pe partea terminala a traiectoriei, cand nu mai aveau putere? Chestie de interpretare! Si sa nu uit scurgerile de ulei de la galeti. Care galeti, sau mai bine zis rulmentii galetilor, se ung cu unsoare, care in nici un caz nu se scurge atat de mult, nici daca rulmentii sunt varza. Sau mai bine zis nici macar atunci, pentru ca rulmentii ajung varza din cauza lipsei de unsoare!
Concluzia mea - urmatorul model poate ajunge cu succes in finala unui concurs, dar acolo te poti astepta sa fii impuns rau - un juriu serios va cere kilograme de documentatie ca sa arati de ce ai facut asa un anumit detaliu! De aceea militez pentru documentare, nu pentru realizarea de modele doar ca sa demonstram ca suntem buni la dat cu pensula!
Doar pentru Greuceanu - continua, incearca sa iei doar chestiile bune din tot ce spun ceilalti, nu pune la suflet glumele sau micile intepaturi. Tot ce nu te omoara, te intareste. Oricum, sa stii ca mie, in final, imi place modelul.
Si acum, special ceva pentru Marhaba - Greuceanu a postat imaginile aici tocmai pentru ca (cel putin asa banuiesc) vroia sa auda pareri sincere. Nu doar manifestari de aplaudaci - stiti ce sunt aia? Si cu asta am terminat pe aici!
Aceasta postare a fost editata de Sheniloiu: 02 March 2010 - 07:04 PM
#24
Postat 02 March 2010 - 07:52 PM
#25
Postat 02 March 2010 - 08:11 PM
Si eu recunosc slabiciunile deoarece nu am invatat inca sa pregatesc constructia strategic
De ex. cutia din spatele turelei ar fi trebuit sa o subtiez astfel incat sa iasa efectul cum trebuie
M-am speriat cand Wittman a spus ca am montat senila diferit dar am verificat instructiunile si am montat senila conform instructiunilor
Vopsea sarita ....fiind un Tiger late ma indoiesc ca nemtii in ultimele luni de raboi cand erau atacati din toate partile si depasiti numeric de x zeci de ori mai aveau timp de vopsit si intretinere altele decat reparatiile necesare functionarii tancului.
Tehnica foarte scumpa ..... cred ca echipajul nu menaja aceasta tehnica ca sa faca fata la zeci de T34 sau de sherman
Scurgerile de pe galeti - ca sa inlocuiasca un galet din randurile din spate trebuiau scosi cei din fata. Deci e plauzibil sa existe scurgeri. Nu stiu exact sistemul mecanic de la Tiger (poate cu aceasta ocazie aflam) daca in acea zona exista ulei sau vaselina sau ambele. Exista alte tancuri unde exista astfel de scurgeri - am cateva carti de modelism dar trebuie sa vad cum sa scot niste poze din pdf in jpeg ca sa le atasez.
Cablul foarte ruginit l-am facut pentru ca sa ies din monotonie. poate cel original s-a rupt si ca solutie temporara echipajul a luat ce a gasit.
Deci cred ca imaginatia nu strica ci trebuie doar cizelata ca sa obtii efectul apreciat si de ceilalti
Am strans cred vreo 100 de machete care asteapta sa fie facute - mie si teama sa le mai numar si altele noi se adauga la stoc
Asa ca doar nu o sa le fac pe toate la fel
Experimentam, experimentam doar asta ne place .... nu cred ca se joaca nimeni cu modelele terminate
Ca sa pornesc de la realitatea istorica ar trebui sa plec de la un model foarte precis gen Dragon, Tristar, Tasca , Afv + photoetch + teava metalica + eventual niste senile workable
Asta e doar un Academy - daca il terminam simplu s-ar fi vazut calitatea mediocra a kitului
Asa v-am distras atentia exagerand ......
#26
Postat 02 March 2010 - 10:01 PM
Si nu trebuie intotdeauna sa ai piese de la cine stie ce firma de renume. Un kit de baza bun e necesar, cu asta sunt de acord. Altfel nu ai pe ce sa lucrezi! Dar apoi poti sa-ti faci singur o gramada de chestii, nu trebuie neaparat sa te iei dupa altii. E ca si cu o casa - daca nu intentionezi sa te lauzi cu ea, trebuie doar sa te simti tu bine! Multa imaginatie, experimentari cu tehnici noi si materiale ciudate - s-ar putea sa dea rezultate faine!
Apropo de asta, am incercat sa reproduc pe niste avioane urmele de gaze de esapament cu praf de la carbune de gratar. Iese bine, mangalul adera si, cu multa rabdare si pensulari succesive, se obtin degradeuri foarte reusite. Dezavantajul este ca, fara o fixare cu un lac, ceva, se duce in tim, dar se reface la fel de usor. Si carbunele ala seamana mai bine cu funinginea de esapament decat orice vopsea! Nu de alta, dar e tot carbon ars!
#27
Postat 03 March 2010 - 10:35 PM
greuceanu, la 1 Mar 2010, 20:26, a spus:
Apropos sunt curios ce metode pentru a simula petele de ulei. ........................................
Iti recomand cu caldura "Oil" de la Hobby Color (Gunze) H342 nu stiu ce contine dar efectul este spectaculos.
Ignora posterele si vezi aici
Felicitari pentru rezultat.
#28
Postat 04 March 2010 - 05:16 PM
Uleiul scurs, sau mai degraba unsoarea, daca discutam de galeti, atrage foarte rapid mizeria si praful. Era o chestie cu care ne confruntam frecvent la tancuri. Din compartimentul motorului scoteam murdarie amestecata cu ulei cu lopatica!
Oricum, ideea este ca scurgerile de ulei se vor amesteca cu praf, rezultatul fiind o materie neagra sau maro inchis, depinde ce se scurge. In general, de la galeti va curge unsoare uzata, destul de groasa totusi, nu se intinde mult, care e groaznic de neagra, se imbiba urat in piele, iese doar cu diluant sau motorina - benzina nu face decat sa o fixeze mai bine! Daca vreti un exemplu usor, vedeti cam cum arata unsoarea de la rulmentii rotilor, la cei care au masina, dupa cateva sute de kilometri.
Intr-un mediu cu mult praf, pana la urma praful va avea tendinta de a acoperi aproape complet pata de ulei, care va aparea doar ca o zona de un gri mai inchis, cu tenta spre maro. Si cam la fel se comporta si petele de motorina - nu si cele de benzina, ceasta se evapora foarte rapid si nu prea are timp sa produca pete.
Nu este cazul la Tiger, care e benzinar, dar la tancurile pe motorina se intampla des ca motorina sa nu arda complet, sau ca motorul sa aiba scurgeri de ulei care nu ard nici ele complet. In acest caz, din esapamente va curge un lichid negru, in firisoare subtiri. Caz observat la T-34.
#29
Postat 04 March 2010 - 07:41 PM
Si eu imi dau si eu seama ca arata ciudat
Am mai vazut o revista ruseasca care prezenta exact ceea ce spui tu
O sa incerc sa scap de ele cu pigmenti, sa modific senilele de protectie si depunerile de fum
O sa postez poze dupa ce termin
#30
Postat 04 March 2010 - 08:44 PM
Am aproape 50 de ani acum. Cat am fot mai tinerel, cu mana mai buna si privire agera, m-am ocupat mai mult de desene si articole pentru modelism, decat de machete. Am putine terminate, care la vremea lor au fost de calitate. Acum sunt cu vopseaua imbatranita, plus piese rupte prin manevrare neglijenta de catre sotie si fiica. In prezent vreau sa reiau lucrul la machete, dar... am plus 2,5 ca dioptrii si nici mana nu mai e la fel de precisa. De aceea, incerc sa trec la scari mai mari - 1/15, daca se poate.
Am lucrat cu tehnica militara timp de 25 de ani, in principal cu tancuri, dar si tehnica de AA. Si nu m-am ferit de murdarie, chiar mi-a placut, asa ca am putut observa cum se comporta draciile in diferite situatii Si cum se uzeaza. Nu cred ca voi mai avea posibilitatea sa aplic in practica tot ce stiu, dar macar pot sa spun altora cam ce si cum e in viata reala. De aia ii spuneam lui marhaba ca sunt galben de invidie!
Eu personal nu voi face un model de calitatea celui facut de tine. Ma refer la calitatea lucrarii, nu neaparat la realismul reprezentarii. Cum ai spus si tu, e un model pe care ai experimentat tehnici. Eu am facut in principal avioane, nu am avut pe ce sa fac asa ceva. Dar asta nu inseamna ca nu apreciez munca depusa si talentul! Dupa cum am spus, numai imaginatia mai trebuie sa o temperezi putin! Si sunt sigur ca urmatorul model pe care il vei posta va fi cu mult mai bun decat acesta!
#31
Postat 04 March 2010 - 09:04 PM
Deci esti la varsta potrivita
Eu cred ca cine are microbul nu il pierde pana moare
La mine problema e timpul pentru ca trebuie sa si muncesc
si dupa ce beau o groaza de cafea la serviciu nu mai pot sa mai dorm
asa ca machetele sunt un mod placut de destresare
Si imi place lucrul bine facut
ce nu iese cum vreau de obicei il arunc daca nu pot sa il refac
#32
Postat 04 March 2010 - 09:25 PM
Apropo de weathering, ca de fapt cam asta este subiectul postului tau. Considera-te fericit ca poti sa il faci la blindate - aia de la navomodele sunt obligati prin regulament sa prezinte navele curatele rau, proaspat iesite din docurile de montaj. Sau cam asa ceva. La concursuri sunt depunctati serios pentru orice mica urma de rugina! Inchipuiti-va ca Santa Maria a lui Columb lucea cand a ajuns in America! Sau ca nemtii l-au lustruit luna si bec pe Bismark inainte de a fi scufundat vde englezi!
#33
Postat 04 March 2010 - 09:34 PM
#35
Postat 04 March 2010 - 11:16 PM
Blindatele scara 1/16 sunt chiar o nebunie, dar de unele nu am auzit lucruri foarte bune. Exceptiiile insa sunt trasnet - vezi T-34/85 cu interior de la Trupeteer! Dar si aici trebuie documentatie zdravana, caci nu prea mai merge sa acoperi detalii cu weathering - cel mult cu accesorii. Nu stii cum arata o componenta la interior, pui o haina de trupete peste ea! Dar pe mine ma bate gandul sa fac o serie de tancuri romanesti la 1/15, de lasat mostenire la nepoti - un FT17, R.1, R.2, T.38, cel putin. Si facute de mine cat mai mult posibil, ca in vremurile tineretii mele. Sau pe aproape, caci macar acum avem mai multe materiale, adezivi, scule si farba la dispozitie. Iar cum la FT.17 am destul de multa documentatie, asta e primul! Dar discutia a cam deviat de la topicul initial. Apropo, avem pe aici pe cineva care lucreaza la scara mare?
Aceasta postare a fost editata de Sheniloiu: 04 March 2010 - 11:24 PM