Raspunsul tau mi-a duce aminte de pionieratul in ale masinilor cu aburi. In acele vremuri se credea ca masinile nu merg bine deoarece se pierde caldura pe tevi si in piston. Zis si facut, au incalzit pistonul si…n-a mai mers deloc. Pentru a mari randamentul, pistonul trebuia ….racit!
Sa ti ca in tinerete mi-am pierdut oarece timp pe liga camerele cu ceata.
Experienta de fizica
Se ia o serinha in care se introduce o picatura de alcool etilic. Se astupa bine iesirea pentru ac si apasam pe piston pit putem de mult. Se elinereaza brusc pistonul. Ce se intmpla? Minune!. De nu se stie unde, in seringa a patruns “abur”!
Si invers. Pistonul se aduce in pozitia de jos si se astupa orificiul, dupa ce in prealabil am introdus o picatura de alcool. Se trage brusc de piston. Ce se inimpla? Alta minune! Iar a intrat de pe undeva “abur” in seringa.!
Exemplul de mai sus ilustreaza cum functioneaza capcana de apa. Aerul sub presiune este eliberat din cilindrul compresorului (1-2 cmc) in capacana (10-20 cmc). Aerul se “destinde” si elibereaza vaporii ce se depun pe peretii capcanei. Daca capcana este montata dupa regulator, deci la iesirea spre aerograf are loc aceeasi detentie cu eliberare de vapori de apa.
Cantitatea de apa nu depinde de volumul rezervorului, ci de presiunea din el si de umiditatea initiala a aerului comprimat. Deci, fie ca avem un rezervor de 1l, fie unul de 24 de litri LA ACEEASI PRESIUNE si umiditate INITIALA vom avea aceasi concentratie de vapori.
De aceea iarna, cind este frig afara si atmosfera este saraca in umiditate, deabia se string citeva picaturi in capcana. Vara, in schimb, cind aerul este cald si bogat in umiditate se string cam 1,5-2 cmc de apa, la ACEEASI presiune si ACELAS volum al rezervorului si acelasi timp de lucru.
Apoi, o lege a fizici zice ca produsul PxV=constant (daca nu variem temperatura ) unde P= presiune, V= volum. Prin urmare, daca descarc un rezervor de 3l si 4 bari in unul de 24 de litri, presiunea va fi nu PUTIN sub 4 bari ci 24/3=8, deci de opt ori mai mica, adica 0.5 bari. Daca insa tin cont ca cele doua rezervoare ramin legate si presiunea ajunge la echilibru, atunci presiunea va fi de (24+3)/3=9 ori mai mica, adica 0,4 bari.
Eu nu oblig pe nimeni sa puna capaca sau filtru la compresor, nici alte acareturi. Face fiecare cum vrea. Eu am spus cum e BINE se fie.. O masina merge si daca ai cauciucuri noi, pe cuie, si daca ai unlele la a …treia mina, facute bec! Doar ca……..
1-0-9 are un compresor de frigider, o bucata de furtul si aerograful. Si nu se plinge! Eu am un compresor dotat cu toate cele (manometre, capcana, presostat, supapa de siguranta, regulator). Si nu ma pling!
PS. Ba ma Pling! Azi, cind ma asternusem si eu la treba de a vopsi Bf109 E-ul, pornesc compresorul, pun vopseaua in aerograf, apas pe trigher si …..ioc! Ma uit la manomtere: 8 bar in rezervor, 0.8 bar dupa regulator. Apas iar pe trigher. Tot nimic! Mai sa fie, s-a stricat aerograful!
Desfac furtunul de la aerograf. Nimic! Aoleu s-a stricat regulatorul!
Pun furtunul la loc si….constat ca m-am asezat cu piciorul scaunului pe el!
Sucese tutulor! :hammer:
Alexandru