Forum Machete,Modelism,Hobby: MIG 29 (busit) - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

MIG 29 (busit)

#1 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 17 February 2010 - 10:01 AM

Salutare tuturor,
am mai facut cateva machete fara pretentii, de data asta din domeniul aviatiei, o sa le prezint pe rand in ordine nu neaparat cronologica, ci care tine de timpul liber si de terminarea micilor detalii pe care le mai necesita unele dintre ele.

O macheta cumparata cu ceva vreme in urma este un MIG 29 Italeri, scara mica, 1:72.




Cateva cuvinte despre avion, preluate de pe internet, cartile de pe rafturi, dintre care se remarca cea a lui JAY MILLER, dedicata acestui tip de avion. Multe din imagini sunt preluate din cartea sa MIG 29 FULCRUM .

Odata cu disparitia lui Artyom Mikoyan in 9 decembrie 1970 survenita in urma unei operatii pe cord deschis era de aur a aviatiei sovietice reprezentata de modelele MIG a devenit cu totul alta, Mikhail Gurevich nemaiparticipand la activitatile curente ale companiei. Dupa 1971 OKB a fost redenumita un membru al echipei, din 1941, in persoana lui Rostislav Belyakov preluand si dezvoltand o parte din activitati. Fiind la baza specialist in aerodinamica, a avut o succesiune rapida dezvoltand sisteme hidraulice pentru MIG 15.

Insa poate cel mai important ptroiect dezvolat de acesta a fost MIG 29, care s-a dezvoltat pe baza experientelor acumulate in razboiul din vietnam. Atunci a fost pusa la punct tehnologia rachetelor ghidate radar de tip BVR, odata cu dezvoltarea conceptului de a lupta dincolo de orizontul vizibil. Acest concept fusese deja implementat pe avioane de tip F15. Astfel din 1970 studiile se axau pe dezvoltarea unui avion care sa faca fata provocarii aviatiei americane.

Prototipul MIG 29 a fost lansat in data de 6 octombrie 1977 purtand numele de 9-01. Din 1978 au fost lansate urmatoarele modele din serie. testele initiale pe MIG 29 au durat 8 luni, fiind determinate probleme serioase ale compresorului si turbinei RD 33 care au condus la mai multe evenimente. Al doilea aparat al seriei a fost distrus in urma unui incediu iar cel de-al patrulea ca urmare e exploziei camerei de combustie.

Prima varianta de aeronava a fost MIG 29 A cu un singur scaun fiind denumita de concurenta fulcrum. Urmatoarea varianta, denumita intermediara a fost MIG 29 M, urmata de MIG 29 B.

In 1991 numarul de aeronave MIG 29 vandute se ridica la 250, Romania a achizitionat 14 A si 2 B, IRAQ 40, Germania 28 A si 4 B, sarbii au cumparat 16 iar Ungaria si Cuba numere dedeterminate inca de avioane.

Avionul MIG 29 A are o rata de rasucire sustenabila undeva intre 14° si 16° pe secunda. Cockpitul este unul de tip conventional, cu instrumente analogice si mansa, pedale de control, cu suprafata de tip acrilic. Se asigura o vizibiliate foarte buna de aproape 360°. Fuselajul are o constructie clasica din aluminiu, cu multiple componente din material compozit, variantele mai noi, respectiv C, au in dotare un rezervor suplimentar dorsal. Varianta B cu doua scaune este destinaa de regula antrenamentului pilotilor de vanatoare. trenul de aterizare este de asemenea de tip clasic, in triunghi, cu roata dubla orientabila pe fata. Propulsia este asigurata de doua motoare turbina RD 33. Controlul motorului aeronavei se face hidromecanic, lucru care se poate constitui atat in avantaj cat si in dezavantaj, dar se presupune ca versiunile mai noi se axeaza si pe control electronic. Motoarele sunt dedicate, pentru a fi utilizate pe stanga sau pe dreapta nefiind interschimbabile. Suprafata de captura a aerului este de 0.43 mp iar cea de evacuare de 0.92 mp. Trapele sunt de tip monobloc, echipate cu sisteme hidraulice. capacitatea de transport a combustibilului este de 4365 l, divizata in patru tancuri de combustibil.

Armamentul normal consta in pana la 6 rachete de tip aer aer R23 NATO AA 7 Apex, ghidate IR, K13 NATO AA2 Atoll, NATO AA 10 Alamo, R 73 NATO AA 11 Archer.



Performantele acestui aparat de zbor au fost mult asupra altor avioane sovietice anterioare. Ele au devenit bine cunoscute opozantilor militari in urma unor showuri aeriene la care aparatele de acest tip au participat. Varianta C are o apabilitate de atac la sol mult imbunatatita. Evident avionul are si limitarile sale datorate tocmai incarcarii sale, si anume aria de acoperire. Sistemul de armament nu este adaptat standardelor vestice, mai bine spus nu se ridica la nivelul timpuli sau, fiind mai degraba similar celui din anii 60 sau 70, cu o interfata slaba cu pilotul, instrumente greu accesibile.



Conform documentelor existente s-au construit circa 700 avioane. Avioanele construite au continut atat variante cu doua locuri cat si cea cu un singur loc, dotate cu scaune ejectabile.


Iata cateva imagini din timpul vopsirii, cele din timpul asamblarii nu sunt disponibile fiind mai vechi si pierdute.

Vad ca imaginile se insiruie, separat de text, probabil pentru ca rata cu care le urc pe forum este prea mare.

Iata si o imaine cu armele atasate aeronavei.
In titlul topicului am descris ca ar fi o macheta busita :drinks: . Asta deoarece am facut o "cascadorie", de care nu imi pare neaparat rau, pentru ca am invatat ceva. De regula, la vopsire acopar zonele transparente cu un cauciuc lichid cu intarire rapida, ceva de tipul maskol, dar de la alta firma. Este un material ok, se intinde cu scobitori sau cu pensule uzate foarte bine, se usuca repede, se curata la fel de bine dupa terminarea jobului de vopsire.

Partea interesanta a fost insa ca, dupa lacuire, folosind un lac acrilic, am constatat ca lacul si acest cauciuc de mascare s-au imprietenit foarte bine, asa ca practic au constituit o masa comuna, greu de indepartat. Am incercat acest lucru prin slefuire usoara, cu pasla, manual cu betisoare si scobitori, rezultatete fiind insa dezastruoase, cokpitul aratand asa dupa cum se vede.
Oricum am invatat ceva din aceasta experienta, si anume, dupa vopsite la urmatoarele machete am dat jos stratul superficial de pe cupola, dupa care am mascat cu banda inainte de lacuire.

Rezultatele nu sunt neaparat multumitoare, evident se poate mult mai bine, eu insa sunt satisfacut pentru ca am inceput sa asamblez machete din placere. Placerea se pare ca este crescatoare odata cu numarul celor asamblate. Am constatat insa ca nu vad foarte bine la aceasta scara, motiv pentru care cred ca voi trece la "jucarii" mai mari.

Adaug cateva poze, de data aceasta ale unor subansambluri reale, care sa fie sursa de inspiratie pentru cei care vor sa asambnleze si ei o astfel de aeronava.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Mig14.jpg
  • Imagine atasata: Mig11.jpg
  • Imagine atasata: Mig12.jpg
  • Imagine atasata: Mig15.jpg
  • Imagine atasata: Mig16.jpg
  • Imagine atasata: Mig18.jpg
  • Imagine atasata: Mig23.jpg
  • Imagine atasata: Mig24.jpg
  • Imagine atasata: Mig22.jpg
  • Imagine atasata: Mig34.jpg
  • Imagine atasata: Mig39.jpg
  • Imagine atasata: Mig294.jpg


#2 Useril este offline   deltadagger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 479
  • Inregistrat: 21-November 09
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie

Postat 17 February 2010 - 11:08 AM

As putea adauga ca MiG-ul 29 are o viteza ascensionala fantastica:undeva la 333 m/sec. ceea ce inseamna cam 1000 m in 3 sec.Macheta a iesit bine,avand in vedere ca kit-ul de Italeri nu mi se pare chiar foarte reusit.Am si eu MiG-29 1:72 tot Italeri si nu m-a impresionat.Mai am 2 de la Condor,un A si un SMT dar nu m-am apucat de ele.Spor. :drinks:

#3 Useril este offline   Babacu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 348
  • Inregistrat: 20-October 06
  • Location:Tīrgoviște

Postat 17 February 2010 - 05:05 PM

Citeaza

Romania a achizitionat 14 A si 2 B


Romānia a avut 17 Mig-29 Fulcrum A (produs 9.12), un Mig-29 Fulcrum C (produs 9.13) și 4 duble Fulcrum B (produs 9.51/produs 30).

Citeaza

Armamentul normal consta in pana la 6 rachete de tip aer aer R23 NATO AA 7 Apex, ghidate IR, K13 NATO AA2 Atoll, NATO AA 10 Alamo, R 73 NATO AA 11 Archer.

Armamentul acroșat pentru Mig-29 A (9.12) consta īn 2 rachete R-27 și 4 rachete R-60 sau R-73 (la noi s-au folosit doar R-60M deoarece acestea se fabricau īn țară) precum și bombe și blocuri de P.R.N.D. Putea să mai ia 3 rezervoare suplimentare, unul pe pilonul central dintre nacelele motoarelor și cīte unul pe pilonii de līngă fuselaj.

#4 Useril este offline   deltadagger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 479
  • Inregistrat: 21-November 09
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie

Postat 17 February 2010 - 11:15 PM

Chiar daca sunt putin off-topic MiG-ul 29 ramane dupa parerea mea unul din cele mai frumoase avioane de lupta din lume.L-am vazut evoluand de atatea ori si efectiv am ramas gura-casca :drinks:

#5 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 18 February 2010 - 03:03 PM

Vin si eu sa carcotesc: pe intrados este "all-gray", adicatelea e gri (MM1730). Pe extremele aripilor, nu se vopsesc dreptunghiuri cu verde si rosu... sunt niste mici carenaje, care au doua prtuberante: prima este lumina de navigatie, a doua este senzorul de avertizare la iluminare radio (detectorul RWR, daca vrei). Trei: radomul e gri, de preferat medium-grey (MM1740). Zona de la radom la parbriz este dreapta (zona anti-glair - anti-orbire pe romaneste). Rachetele R-27 sunt integral albe, cu 20% alb la bordul de atac si 80% negru, restul, pe aripioarele centrale (alea cele mai mari).

Chitul de la Italeri e cel care mi-a placut cel mai mult la 1/72. Condorul... nu prea. Italeri au gresit, insa, pliantul cu schemele de vopsire. Asta e, oricum noi nu le folosim pe cele din cutie! :drinks:

Incearca si o delimitare mai buna a panourilor, inainte sa aplici vopseaua, ce zici?

Ah, si inca ceva: capetele de plan de la profundoare sunt tot in culoarea camuflajului pe extrados si gri pe intrados, iar dielectricele de la antenele de pe apex sunt de aceeasi nuanta ca radomul si dielectricele de pe derive.

Daca ai curaj, intra cu el la spalat si mai da-i un rand de vopsiri. Ca sursa de inspiratie poti sa folosesti airliners.net, dar si altele.

Aceasta postare a fost editata de Kamob 50: 18 February 2010 - 03:06 PM


#6 Useril este offline   Babacu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 348
  • Inregistrat: 20-October 06
  • Location:Tīrgoviște

Postat 18 February 2010 - 10:12 PM

Vezi că și rachetele R-60 nu le-ai vopsit chiar corect. Uite aici poze cu ambele tipuri de rachete:
http://www.military.cz/russia/air/weapons/...m/r-60/r-60.htm
http://www.military.cz/russia/air/weapons/...aam/r27/r27.htm
http://www.airliners.net/photo/Poland---Ai...f70acddf505fa0a
http://www.airliners.net/photo/Czech-Repub...f70acddf505fa0a
http://en.wikipedia....i/File:R-60.jpg

Imagine atasata: Rachete.jpg

Imagine atasata: R_27.jpg

#7 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 18 February 2010 - 10:20 PM

Ok, multumesc pentru sfaturi.
Utile si sustinuta de o bogata incarcatura de cunostinte.

#8 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 19 February 2010 - 10:58 AM

Acum daca tot te-ai suparat... sa iti zic ca ai pus steaua rosie cu capul in jos pe aripa dreapta? :drinks:

#9 Useril este offline   jester 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 558
  • Inregistrat: 11-January 07

Postat 20 February 2010 - 07:12 PM

Vezi postareaBabacu, la 17 Feb 2010, 17:05, a spus:

Romānia a avut 17 Mig-29 Fulcrum A (produs 9.12), un Mig-29 Fulcrum C (produs 9.13) și 4 duble Fulcrum B (produs 9.51/produs 30).
Armamentul acroșat pentru Mig-29 A (9.12) consta īn 2 rachete R-27 și 4 rachete R-60 sau R-73 (la noi s-au folosit doar R-60M deoarece acestea se fabricau īn țară) precum și bombe și blocuri de P.R.N.D. Putea să mai ia 3 rezervoare suplimentare, unul pe pilonul central dintre nacelele motoarelor și cīte unul pe pilonii de līngă fuselaj.



s-au folosit si r 27 si r 73 si s-a si tras cu r 27 si 60.
9.12 ia 3 rezervoare numai daca se fac modificari ca la nemti. altfel, poate lua doar sub burta.

"Avionul MIG 29 A are o rata de rasucire sustenabila undeva intre 14° si 16° pe secunda."

pai cu planorul te dadeai mai repede peste cap.... poate 140-160 de grade/secunda daca e vorba de axa de ruliu.

Aceasta postare a fost editata de jester: 20 February 2010 - 07:48 PM


#10 Useril este offline   goposaurus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2091
  • Inregistrat: 22-June 06
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatia, in general

Postat 20 February 2010 - 08:11 PM

Am impresia ca era vorba de viteza unghiulara in viraj fara pierdere de inaltime. Altfel nu pot sa imi explic... :drinks:

#11 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 21 February 2010 - 04:06 PM

Uite un grafic de simulare pentru low, medium si high (atentie, performanta in viraje ar cam fi de doua feluri - rata instantanee de viraj si rata de viraj sustinut):
http://www.simhq.com...r/air_012b.html
http://www.simhq.com...r/air_012c.html
http://www.simhq.com...r/air_012d.html

Si pentru exemplificarea airoplanului si descretirea fruntii, dupa atatea tabele, urmatorul link:
http://www.youtube.com/watch?v=MS2uMZT-nPA...feature=related

:drinks:

#12 Useril este offline   incepator 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 184
  • Inregistrat: 26-June 07

Postat 22 February 2010 - 03:25 PM

Sal,
Kamob, poti sa imi spui te rog variantele de f 16 si mig 29 pentru care s-a facut simularea?
Multumesc

#13 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 22 February 2010 - 10:19 PM

A-uri. Intra pe pagina principala a link-ului.

#14 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 23 February 2010 - 08:08 AM

Vezi postareaKamob 50, la 19 Feb 2010, 10:58, a spus:

Acum daca tot te-ai suparat... sa iti zic ca ai pus steaua rosie cu capul in jos pe aripa dreapta? :diablo:



Nici pomeneala de suparare, da-i inainte :drinks: .
Nu m-am nascut invatat, si faptul ca postez aici si mi se raspunde este ok, motiv de a mai afla cate ceva si de a-mi imbunatati tehnicile in timp.

Vezi postareajester, la 20 Feb 2010, 19:12, a spus:

"Avionul MIG 29 A are o rata de rasucire sustenabila undeva intre 14° si 16° pe secunda."

pai cu planorul te dadeai mai repede peste cap.... poate 140-160 de grade/secunda daca e vorba de axa de ruliu.


Descrierea provine din sursa bibliografica indicata, tradusa de mine aproximativ probabil din engleza. O sa postez termenii originali, notiunile din aviatie imi sunt relativ straine, astfel sa ne incercam sa ne dam seama daca e vorba de o eroare de tiparire sau una de exprimare.

#15 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 23 February 2010 - 09:11 PM

Uite un topic masiv despre Mig-29, Su-27 si, evident, F-15:
http://forums.eagle....?t=23271&page=2

Uite ceva date despre 29 (in partea dreapta):
http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Aircraft...572-MiG-29.html

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

6 useri citesc topicul
0 membri, 6 vizitatori, 0 utilizatori anonimi