am mai facut cateva machete fara pretentii, de data asta din domeniul aviatiei, o sa le prezint pe rand in ordine nu neaparat cronologica, ci care tine de timpul liber si de terminarea micilor detalii pe care le mai necesita unele dintre ele.
O macheta cumparata cu ceva vreme in urma este un MIG 29 Italeri, scara mica, 1:72.
Cateva cuvinte despre avion, preluate de pe internet, cartile de pe rafturi, dintre care se remarca cea a lui JAY MILLER, dedicata acestui tip de avion. Multe din imagini sunt preluate din cartea sa MIG 29 FULCRUM .
Odata cu disparitia lui Artyom Mikoyan in 9 decembrie 1970 survenita in urma unei operatii pe cord deschis era de aur a aviatiei sovietice reprezentata de modelele MIG a devenit cu totul alta, Mikhail Gurevich nemaiparticipand la activitatile curente ale companiei. Dupa 1971 OKB a fost redenumita un membru al echipei, din 1941, in persoana lui Rostislav Belyakov preluand si dezvoltand o parte din activitati. Fiind la baza specialist in aerodinamica, a avut o succesiune rapida dezvoltand sisteme hidraulice pentru MIG 15.
Insa poate cel mai important ptroiect dezvolat de acesta a fost MIG 29, care s-a dezvoltat pe baza experientelor acumulate in razboiul din vietnam. Atunci a fost pusa la punct tehnologia rachetelor ghidate radar de tip BVR, odata cu dezvoltarea conceptului de a lupta dincolo de orizontul vizibil. Acest concept fusese deja implementat pe avioane de tip F15. Astfel din 1970 studiile se axau pe dezvoltarea unui avion care sa faca fata provocarii aviatiei americane.
Prototipul MIG 29 a fost lansat in data de 6 octombrie 1977 purtand numele de 9-01. Din 1978 au fost lansate urmatoarele modele din serie. testele initiale pe MIG 29 au durat 8 luni, fiind determinate probleme serioase ale compresorului si turbinei RD 33 care au condus la mai multe evenimente. Al doilea aparat al seriei a fost distrus in urma unui incediu iar cel de-al patrulea ca urmare e exploziei camerei de combustie.
Prima varianta de aeronava a fost MIG 29 A cu un singur scaun fiind denumita de concurenta fulcrum. Urmatoarea varianta, denumita intermediara a fost MIG 29 M, urmata de MIG 29 B.
In 1991 numarul de aeronave MIG 29 vandute se ridica la 250, Romania a achizitionat 14 A si 2 B, IRAQ 40, Germania 28 A si 4 B, sarbii au cumparat 16 iar Ungaria si Cuba numere dedeterminate inca de avioane.
Avionul MIG 29 A are o rata de rasucire sustenabila undeva intre 14° si 16° pe secunda. Cockpitul este unul de tip conventional, cu instrumente analogice si mansa, pedale de control, cu suprafata de tip acrilic. Se asigura o vizibiliate foarte buna de aproape 360°. Fuselajul are o constructie clasica din aluminiu, cu multiple componente din material compozit, variantele mai noi, respectiv C, au in dotare un rezervor suplimentar dorsal. Varianta B cu doua scaune este destinaa de regula antrenamentului pilotilor de vanatoare. trenul de aterizare este de asemenea de tip clasic, in triunghi, cu roata dubla orientabila pe fata. Propulsia este asigurata de doua motoare turbina RD 33. Controlul motorului aeronavei se face hidromecanic, lucru care se poate constitui atat in avantaj cat si in dezavantaj, dar se presupune ca versiunile mai noi se axeaza si pe control electronic. Motoarele sunt dedicate, pentru a fi utilizate pe stanga sau pe dreapta nefiind interschimbabile. Suprafata de captura a aerului este de 0.43 mp iar cea de evacuare de 0.92 mp. Trapele sunt de tip monobloc, echipate cu sisteme hidraulice. capacitatea de transport a combustibilului este de 4365 l, divizata in patru tancuri de combustibil.
Armamentul normal consta in pana la 6 rachete de tip aer aer R23 NATO AA 7 Apex, ghidate IR, K13 NATO AA2 Atoll, NATO AA 10 Alamo, R 73 NATO AA 11 Archer.
Performantele acestui aparat de zbor au fost mult asupra altor avioane sovietice anterioare. Ele au devenit bine cunoscute opozantilor militari in urma unor showuri aeriene la care aparatele de acest tip au participat. Varianta C are o apabilitate de atac la sol mult imbunatatita. Evident avionul are si limitarile sale datorate tocmai incarcarii sale, si anume aria de acoperire. Sistemul de armament nu este adaptat standardelor vestice, mai bine spus nu se ridica la nivelul timpuli sau, fiind mai degraba similar celui din anii 60 sau 70, cu o interfata slaba cu pilotul, instrumente greu accesibile.
Conform documentelor existente s-au construit circa 700 avioane. Avioanele construite au continut atat variante cu doua locuri cat si cea cu un singur loc, dotate cu scaune ejectabile.
Iata cateva imagini din timpul vopsirii, cele din timpul asamblarii nu sunt disponibile fiind mai vechi si pierdute.
Vad ca imaginile se insiruie, separat de text, probabil pentru ca rata cu care le urc pe forum este prea mare.
Iata si o imaine cu armele atasate aeronavei.
In titlul topicului am descris ca ar fi o macheta busita

Partea interesanta a fost insa ca, dupa lacuire, folosind un lac acrilic, am constatat ca lacul si acest cauciuc de mascare s-au imprietenit foarte bine, asa ca practic au constituit o masa comuna, greu de indepartat. Am incercat acest lucru prin slefuire usoara, cu pasla, manual cu betisoare si scobitori, rezultatete fiind insa dezastruoase, cokpitul aratand asa dupa cum se vede.
Oricum am invatat ceva din aceasta experienta, si anume, dupa vopsite la urmatoarele machete am dat jos stratul superficial de pe cupola, dupa care am mascat cu banda inainte de lacuire.
Rezultatele nu sunt neaparat multumitoare, evident se poate mult mai bine, eu insa sunt satisfacut pentru ca am inceput sa asamblez machete din placere. Placerea se pare ca este crescatoare odata cu numarul celor asamblate. Am constatat insa ca nu vad foarte bine la aceasta scara, motiv pentru care cred ca voi trece la "jucarii" mai mari.
Adaug cateva poze, de data aceasta ale unor subansambluri reale, care sa fie sursa de inspiratie pentru cei care vor sa asambnleze si ei o astfel de aeronava.