Episodul 11
Baade 152 scara 1/100 si 1/125
Este fara indoiala cea mai rara macheta produsa de Plasticart.De 2 ani,de cind urmaresc in fiecare zi ce se intimpla pe e-bay,este singurul pe care nu l-am vazut niciodata.
Sincer,mi-e cam frica sa ma gindesc cam la ce pret s-ar licita daca ar aparea dar cred ca asta nu se va mai intimpla.
Este un model construit, se pare , doar intre 1959 si 1962,deci am toate motivele sa cred ca nu se mai gaseste neconstruit decit,poate,in colectia vreunui nebun din careva colt de lume.
Interesant este faptul ca a fost produs concomitent la scarile 1/100 si 1/125.Oare de ce?
Povestea avionului original este si ea interesanta si invaluita in mister.
Baade 152,cunoscut si ca Dresden 152, VL-DDR 152 sau doar 152 este primul jet de pasageri german.
Baade vine de la numele designerului aeronavei,Brunolf Baade.Doar trei prototipuri au fost construite.
Primul,avind inmatricularea DM-ZYA,este derivat din Samoliot 150 sau Alexeiev 150,un bombardier coceput in URSS de fosti proiectanti de la Junkers,adusi ca prizonieri.
Trenul de aterizare in tandem era ceva neobisnuit pentru acea vreme,in schimb,avea cupola de sticla anterioara,pentru observatie,tipic pentru avioanele din zona est-europeana.
Primul zbor are loc in 1958 si dureaza 35 de minute.Aeronava se prabuseste insa in timpul celui de-al doilea zbor si tot echipajul moare.
Cel de-al doilea prototip,inmatriculat DM-ZYB,nu mai are cupola de sticla frontala.In plus,trenul de aterizare se afla sub motoare,impartind aceeasi consola,fapt extrem de neobisnuit ca si solutie tehnica.
Cel de-al treilea prototip,inmatriculat DM-ZYC a fost utilizat doar pentru teste la sol.
Testele de zbor pentru serviciul operativ de pasageri erau gata in 1961 si in acel moment 4 avioane erau in productie,la Dresda.Ele urmau sa echipeze compania Est-germana Deutsche Lufthansa,viitoarea "Interflug".
Brusc,guvernul RDG hotaraste oprirea nu doar a proiectului Baade 152 dar si a tuturor activitatilor de constructie aeronautica est-germana.Acest lucru s-a intimplat la presiunea sovieticilor care,pe de o parte au refuzat sa comande acest avion iar pe de alta parte doreau sa-si promoveze propriile aeronave,in speta Tu-124 care era "pe teava" in acel moment.
De atunci,est-germanii nu au mai produs pe teritoriul lor aeronave decit sporadic,sub licenta,ca in cazul IL-14.
Se spune ca in prabusirea celui de-al doilea prototip,sovieticii au dat si ei "o mina de ajutor",simtind productia aeronavei ca pe o amenintare la adresa planurilor lor.
In plus,intuind capacitatea de regenerare germana,au impus acestora si alte masuri pe termen lung cum ar fi productia de autovehicule doar cu motoare in 2 timpi sau limitarea la maximum a productiei de locomotive grele,in special diesel.
Asa se face ca RDG-ul a fost impinzit de celebrele locomotive"Taigatrommel" si "Ludmila" de provenienta ruseasca dar si de U-Boot-ul romanesc produs la uzinele 23 August.
Cert este ca toate aparatele care erau in fabricatie au ajuns sa fie dezmembrate insa unul dintre ele a fost restaurat in anii '90 de EADS EFW (Elbe Flugzeugwerke GmbH) din Dresda.
Ca model,repet,nu l-am fazut niciodata "pe viu",doar in pozele lui Richard Wimmer si Arne Goethe.
Ceea ce se poate remarca este calitatea nu prea grozava a modelului insa,deh,erau alti ani si alta tehnologie.
Inmatricularea nu e nici ea corecta:DM-SCA Deutsche Lufthansa este fantezista.By the way,aceasta inmatriculare va ajunge ulterior la un Tu 134 Interflug.
Dupa cum spuneam au existat doua variante scalare si implicit doua boxarturi .Acesta e boxartul pentru 1/100:(toate pozele-colectia R.Wimmer):
Iar acesta e pentru scara 1/125:
Si citeva poze cu modelele construite,din pacate nu de catre mine:
Enjoy!
http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/
sandy