Tehnica de chituire
#1
Postat 03 January 2010 - 11:16 PM
De obicei, ca sa vad mai bine suprafata, fac o grunduire, cu ceva primer, nu discut acum primerul neaparat. Ulterior, orice defecte, incerc sa le corectez... Dar ca sa chituiesti, dai jos grundul sau chituiesti peste grund?
Daca chituiesti peste grund, nu sunt sanse sa nu "prinda" bine chitul peste grund?
#2
Postat 03 January 2010 - 11:32 PM
De obicei chestiile evidente le chituiesc inainte de a da cu primer. Apoi folosesc primer Tamiya si/sau Gunze si la chituirea peste el, niciodata nu au aparut probleme. E drept am folosit aproape intotdeauna Disolved Putty, sau Mr, Surfacer-ele de la Gunze. Insa nu cred ca-ti vor face probleme nici alte feluri de putty.
Spor,
Bill
#3
Postat 03 January 2010 - 11:45 PM
Chituiesc/finisez chestiile evidente... Dau un grund. Chituiesc/finisez ce mai apare... Se repeta pana sunt multumit. Niciodata n-am dat grundul jos ca sa chituiesc.
#4
Postat 04 January 2010 - 12:00 PM
De regula este corect sa chituiesti inainte de grunduire, dar se poate intimpla de multe ori cind partile care necesita chit nu ies in evidenta pina cind aplici grundul. Chitul se poate aplica linistit si peste grund. Problema cea mai mare este ca suprafata chituita necesita timp de uscare. Este bine sa lasi chitul sa se usuce bine ( eu las cel putin 24 ore ) altfel ai surprize! Chiturile ( Tamiya Basic Putty de exemplu ) au proasta faima ca se mai trag chiar si dupa citeva zile daca suprafata pe care este aplicata este prea groasa! De aceea incerc sa evit cit de mult folosirea lor.
#5
Postat 04 January 2010 - 01:15 PM
- chituiesc treburile evidente sau pe unde banuiesc ca ar fi probleme;
- slefuiesc la ud;
- dau, cu o pensula, cu cerneala argintie. Dupa uscare toate imperefectiunile ies la iveala.
- spal macheta cu apa, o usuc, apoi rechituiesc unde e cazul. Pentru zgirieturi fine sau imbinari unde "s-a tras" plasticul din cauza lipiciului, folosesc supergule. - slefuiesc din nou si mai dau cu putina cerneala argintie, pentru verificare.
Eu nu folosesc grund, sunt de parere ca ineaca inutil detaliile fine. Exceptie fac la PE-uri, vopseaua nu prea tine pe ele. Niciodata nu am avut probleme cu saritul vopselii. (asta daca nu am facut eu greseli!!!!)
#8
Postat 27 November 2010 - 11:36 PM
Sunt nou pe forum si spre marea mea bucurie am gasit o comunitate care ma intelege pe deplin dpdv al pasiunii mele pt modelism.
Redeschid acest topic pt a va intreba ce material credeti ca este mai bun pt chituire? De aprope 6 luni experimentez cu Plasto de la Revell si pot spune ca nu sunt chiar asa de multumit de el. Desi il aplic cu multa meticulozitate, am observat ca la slefurie sunt multe goluri de aer in material. Un alt lucru care ma streseaza este ca are o oarecare tensiune superficiala iar marginile "petei" cu material de chiturie sunt reliefate + nu se infiltreaza suficient de bine in crapaturi.
Daca imi puteti da cateva exemple de chituri pe care le folositi + de unde pot sa le achizitionez, raman recunoscator.
Numai bine.
Aceasta postare a fost editata de vishzu: 28 November 2010 - 12:34 AM
#9
Postat 28 November 2010 - 01:08 AM
S-ar putea sa gasesti pe la Hobby-X. Baga pe google.
In plus mai sunt comenzile comune de p-aici.
Rezolvare probleme:
In primul rand e bine sa slefuiesti cu smirghel ud (cu apa, langa chiuveta) si numai dupa ce grundul s-a uscat bine (cateva ore)
Incearca sa pui hartia abraziva pe un suport drept si relativ tare - o bucata de polistiren extrudat sau o bucata de papuc de casa (schlap). Degetul e prea moale si tinde sa se muleze pe imperfectiuni si sa ia in acelasi timp si de unde trebuie si de unde nu trebuie.
Slefuieste local cu miscari circulare si fara sa apesi foarte tare. E chestie de tenacitate.
Este util sa vopsesti locul cu o culoare diferita de cea a plasticului si a chitului. Asa poti observa unde e cazul sa insisti mai mult - adica acolo unde se mia vede vopsea (argintiu sau negru).
Pune apa fara grija ca chitul n-are nici o treaba cu apa. Apa doar spala praful care altfel se aduna intre asperitatile smirghelului.
Spor la munca (alaturi de mascare, mie mi se pare cea mai nasoala parte a modelismului).
#10
Postat 28 November 2010 - 01:20 PM
- chiturile, dupa o pastrare mai indelungata, au tendinta de a se separa intre material si "liant". Cele de la Revell chiar exceleaza. Ca remediu: intoarce periodic tubul cu capacul in sus si apoi in jos, maseaza putin tubul inainte de utilizare.
- pune putin material din tub pe o bucata de metal sau stica si amesteca-l inainte de utilizare,
- nu pune strat gos de chit, ci straturi succesive cu timpi de uscare suficienti de lungi,
- mascheaza stinga si dreapta locului de chitui cu banda adeziva din plastic. Salvezi multe detalii cind slefuiesti,
- pentru zgirieturi fine foloseste lipici tip superglue. Pune-l peste zgirietura, lasa citeva ore la uscat, apoi slefuieste zona la ud,
- pentru control, foloseste vopsea argintie acrilica, cerneala sau tus argintiu (se gaseste pe la fondul plastic)
#12
Postat 28 November 2010 - 04:14 PM
Cel alb e mai fluid si mai fin, insa se 'trage' destul la straturi un pic mai groase. E foarte bun pentru rezolvat probleme de suprafata.
Cel gri e mai consistent, si nu se 'trage' chiar atat de mult. E mai bun pentru probleme ceva mai mari.
#13
Postat 29 November 2010 - 10:12 AM
Super glue lichid este de asemenea un "chit" excelent, majoritatea machetelor pe care le-am facut in ultimul timp sint chituite astfel. Prin chituire cu super glue obtii doua lucruri, o imbinare mai solida si suprafata foarte neteda fara suprize dupa uscare si vopsire. aplicarea se poate face cu o scobituare sau un ac metalic. Lasi sa se usuce cam 30 minute dupa care poti slefuii la ud sau uscat, cum iti place tie. Daca se intimpla sa mai existe imperfectiuni, repeti procedeul.
Altceva ce este grozav pentru astupat greseli sau gauri mai mari sunt fir tras de stiren si adeziv Tamiya Extra Thin Cement. Dezavantajul este ca trebuia lasat mai mult timp sa se usuce ( 2 zile minim daca gaura sau crapatura este mare! ) dar rezultatele mele au fost si in acest caz foarte bune!
Sper sa te ajute, Succes!
#14
Postat 29 November 2010 - 11:54 AM
Partea cu nitro-diluantul merita incercata. Am sa fac experimentul asta pe niste machete mai vechi. In ce priveste metoda de aplicare aici va dau un pont foarte practic: puteti sa aplicati materialul de chituire cu ajutorul unei sonde stomatologice (Merge extraordinar de bine) mai ales daca are o consistenta semilichida. Sonde stomatologice pot fi gasite pe la magzinele care distribuie materiale dentare gen: medimex, dentotal, tehnicaldent care au sedii atat in Bucresti dar si in tara. Avand in vedere ca proscsul de chiturie se aseamana foarte foarte mult cu procesul de sigilare a dintilor am zis sa incerc acelasi instrumentar
Numai bine
#15
Postat 29 November 2010 - 01:10 PM
Nu contrazic chestia cu Tamyia vs. Plasto, dar Plasto mi s-a uscat in tub pana acum de 3 ori (la fel si Modelmaster) pe cand Tamiya nu. Si nici n-am avut probleme cu lasatul la vopsea. Īn plus Tamiya are particule metalice, deci e aproape gata argintiu (cel gri).
Cat despre controlul zonei, am observat acum (mai nou sunt chior de aproape) ca merge mai bine cu negru. Argintiul e prea aproape de griul plasticului sau al chitului si cand se īmprafoşează de la slefuire, nu mai vad nimic.
Unii mai folosesc si pasta corectoare alba. Eu n-am incercat.
#16
Postat 29 November 2010 - 08:28 PM
Nu adera deloc pe plastic, se cojeste tot la slefuire cu smilgher fin+apa sau pe uscat. Am incercat si pe zona slefuita inainte (matuita), degresata cu diluant/apa si sapun/ neslefuita, toate combinatiile. Nimic. La slefuire raman margini "abrupte" iar daca dau cu unghia usor se cojeste ca ca si cum ar fi un semi cauciu. Am lasat la uscat si 1 saptamana. Nu este pentru asa ceva? Mi-a placut ca are acel orificiu mic de curgere si ai un control mai bun asura lui.
multumesc.
#17
Postat 30 November 2010 - 04:33 PM
nu am mai vazut acest produs, dar din descriere se comporta exact ca si chiturile pentru zidarie, lemn sau metal, care sunt foarte friabile la aplicarea pe plastic si nu confera aderenta pe aproape nici un fel de suprafata de acest tip, mai ales lucioasa.
In general, ar trebui sa scrie pe tub domeniul de aplicare, de regula stiren sau abs. Nu stiu daca este cazul, dar convingete din ceea ce scrie pe eticheta sau cautand informatii la producator ca nu este vorba de un chit de tip plastic (adica neelastic) si nu unul pentru plastic.
#19
Postat 30 November 2010 - 11:03 PM
Nimic despre stiren sau ABS insa pe unele forumuri, cei care il folosesc cu succes zic ca de regula evita umplerea unor goluri mari precum si operatiunea de slefuire, preferand o intindere cat mai uniforma folosind un deget ud sau un burete umezit.
Exista variante mai simple si la indemana oricui.
1. Bicarbonat, praf de creta ori talc, peste care se vine (asa cum bine zice si Wurger), cu superglue aplicat cu mare atentie. Cu un ac cu ureche mai mare, din care prima treime vine taiata; se pune superglue intre bratele formate, care la atingere usoara de suprafata de lucru, este condus prin capilaritate pe locul dorit. Dezavantajul major e nevoia de mana sigura si viteza relativ mare de lucru.
2 Stiren tras la cald si pozitionat "pe rana", lipiciul fiind acelasi cu cel pentru imbinarea oricarei piese a machetei. Surplusul se poate slefui usor la ud, cu rezultate mai mult decat multumitoare. Metoda simplu de utilizat, fara minusuri majore. Se poate grava cu usurinta, reface detalii pierdute prin slefuire, etc.
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 30 November 2010 - 11:06 PM
#20
Postat 30 November 2010 - 11:05 PM
balki, la 30 Nov 2010, 22:51, a spus:
"putty for models in lead, resin, plaster of paris, etc. non toxic, non flamable, water cleanup"
sunt confuzat...
:)
multumesc.
Modele din plumb (lead), rasina (resin), plaster of paris (gips sau in fine p-acolo).
WATER cleanup - deci se spala ustensilele cu apa = acrilic.
E prima data cand vad chit valejo si aflu si ce scrie pe el. O sa am grija sa nu-mi iau. Exista zeci de oferte de astfel de chit la ditamai borcanele si la preturi de criza. Sunt chituri de cutit de care amintea Stageexp.