Forum Machete,Modelism,Hobby: Tehnica de chituire - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Tehnica de chituire

#1 Useril este offline   Fenomers 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 01-February 09
  • Location:Bucuresti

Postat 03 January 2010 - 11:16 PM

Stim toti sa chituim, mai mult sau mai putin, dar eu am o nelamurire...

De obicei, ca sa vad mai bine suprafata, fac o grunduire, cu ceva primer, nu discut acum primerul neaparat. Ulterior, orice defecte, incerc sa le corectez... Dar ca sa chituiesti, dai jos grundul sau chituiesti peste grund?

Daca chituiesti peste grund, nu sunt sanse sa nu "prinda" bine chitul peste grund?

#2 Useril este offline   Bill 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1879
  • Inregistrat: 06-December 04

Postat 03 January 2010 - 11:32 PM

Salut,
De obicei chestiile evidente le chituiesc inainte de a da cu primer. Apoi folosesc primer Tamiya si/sau Gunze si la chituirea peste el, niciodata nu au aparut probleme. E drept am folosit aproape intotdeauna Disolved Putty, sau Mr, Surfacer-ele de la Gunze. Insa nu cred ca-ti vor face probleme nici alte feluri de putty.
Spor,
Bill :hug:

#3 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 03 January 2010 - 11:45 PM

Daca n-o sa-ti prinda chitul pe grund, sa o sa ti se desprinda grundul de pe plastic, atunci ori chitul nu-i chit, ori grundul nu-i grund.

Chituiesc/finisez chestiile evidente... Dau un grund. Chituiesc/finisez ce mai apare... Se repeta pana sunt multumit. Niciodata n-am dat grundul jos ca sa chituiesc.

#4 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2771
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 04 January 2010 - 12:00 PM

Salut Romulus,

De regula este corect sa chituiesti inainte de grunduire, dar se poate intimpla de multe ori cind partile care necesita chit nu ies in evidenta pina cind aplici grundul. Chitul se poate aplica linistit si peste grund. Problema cea mai mare este ca suprafata chituita necesita timp de uscare. Este bine sa lasi chitul sa se usuce bine ( eu las cel putin 24 ore ) altfel ai surprize! Chiturile ( Tamiya Basic Putty de exemplu ) au proasta faima ca se mai trag chiar si dupa citeva zile daca suprafata pe care este aplicata este prea groasa! De aceea incerc sa evit cit de mult folosirea lor.

#5 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 04 January 2010 - 01:15 PM

Eu procedez altfel:
- chituiesc treburile evidente sau pe unde banuiesc ca ar fi probleme;
- slefuiesc la ud;
- dau, cu o pensula, cu cerneala argintie. Dupa uscare toate imperefectiunile ies la iveala.
- spal macheta cu apa, o usuc, apoi rechituiesc unde e cazul. Pentru zgirieturi fine sau imbinari unde "s-a tras" plasticul din cauza lipiciului, folosesc supergule. - slefuiesc din nou si mai dau cu putina cerneala argintie, pentru verificare.
Eu nu folosesc grund, sunt de parere ca ineaca inutil detaliile fine. Exceptie fac la PE-uri, vopseaua nu prea tine pe ele. Niciodata nu am avut probleme cu saritul vopselii. (asta daca nu am facut eu greseli!!!!)

#6 Useril este offline   TazzCM 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 53
  • Inregistrat: 19-April 09
  • Location:Curtea de Arges

Postat 04 January 2010 - 02:14 PM

Atentie la grosimea stratului de chit aplicat. In timp se crapa. Spun asta din proprie experienta.

#7 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 05 January 2010 - 03:16 PM

Nu este nevoie, si nici indicat, sa pui strat gros!!!!! Daca gaura e nitel mai mare, se "infunda" inaite cu resturi de stiren, abia apoi se pune chitul in straturi succesive,lasind sa se usuce bine fiecare strat!!!!!! In acest caz nu vor fi probleme!

#8 Useril este offline   vishzu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 292
  • Inregistrat: 15-November 10
  • Location:Bucuresti

Postat 27 November 2010 - 11:36 PM

Salutari

Sunt nou pe forum si spre marea mea bucurie am gasit o comunitate care ma intelege pe deplin dpdv al pasiunii mele pt modelism.
Redeschid acest topic pt a va intreba ce material credeti ca este mai bun pt chituire? De aprope 6 luni experimentez cu Plasto de la Revell si pot spune ca nu sunt chiar asa de multumit de el. Desi il aplic cu multa meticulozitate, am observat ca la slefurie sunt multe goluri de aer in material. Un alt lucru care ma streseaza este ca are o oarecare tensiune superficiala iar marginile "petei" cu material de chiturie sunt reliefate + nu se infiltreaza suficient de bine in crapaturi.

Daca imi puteti da cateva exemple de chituri pe care le folositi + de unde pot sa le achizitionez, raman recunoscator.

Numai bine.

Aceasta postare a fost editata de vishzu: 28 November 2010 - 12:34 AM


#9 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4049
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 28 November 2010 - 01:08 AM

Tamiya putty.
S-ar putea sa gasesti pe la Hobby-X. Baga pe google.
In plus mai sunt comenzile comune de p-aici.

Rezolvare probleme:
In primul rand e bine sa slefuiesti cu smirghel ud (cu apa, langa chiuveta) si numai dupa ce grundul s-a uscat bine (cateva ore)
Incearca sa pui hartia abraziva pe un suport drept si relativ tare - o bucata de polistiren extrudat sau o bucata de papuc de casa (schlap). Degetul e prea moale si tinde sa se muleze pe imperfectiuni si sa ia in acelasi timp si de unde trebuie si de unde nu trebuie.
Slefuieste local cu miscari circulare si fara sa apesi foarte tare. E chestie de tenacitate.
Este util sa vopsesti locul cu o culoare diferita de cea a plasticului si a chitului. Asa poti observa unde e cazul sa insisti mai mult - adica acolo unde se mia vede vopsea (argintiu sau negru).
Pune apa fara grija ca chitul n-are nici o treaba cu apa. Apa doar spala praful care altfel se aduna intre asperitatile smirghelului.
Spor la munca (alaturi de mascare, mie mi se pare cea mai nasoala parte a modelismului).

#10 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 28 November 2010 - 01:20 PM

Pe linga ce a spus Wurger as mai adauga cite ceva:
- chiturile, dupa o pastrare mai indelungata, au tendinta de a se separa intre material si "liant". Cele de la Revell chiar exceleaza. Ca remediu: intoarce periodic tubul cu capacul in sus si apoi in jos, maseaza putin tubul inainte de utilizare.
- pune putin material din tub pe o bucata de metal sau stica si amesteca-l inainte de utilizare,
- nu pune strat gos de chit, ci straturi succesive cu timpi de uscare suficienti de lungi,
- mascheaza stinga si dreapta locului de chitui cu banda adeziva din plastic. Salvezi multe detalii cind slefuiesti,
- pentru zgirieturi fine foloseste lipici tip superglue. Pune-l peste zgirietura, lasa citeva ore la uscat, apoi slefuieste zona la ud,
- pentru control, foloseste vopsea argintie acrilica, cerneala sau tus argintiu (se gaseste pe la fondul plastic)

#11 Useril este offline   vishzu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 292
  • Inregistrat: 15-November 10
  • Location:Bucuresti

Postat 28 November 2010 - 02:55 PM

Multumesc frumos pt sfaturi.
Partea cu mascarea zonelor vecine locului unde slefuiesc chiar ii utila...nu stiu de ce nu m-am gandit si la asta.
O sa incerc si cu tamiya putty si vedem ce poate.

#12 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 28 November 2010 - 04:14 PM

Apropos, vezi ca Tamiya are doua chituri, unul alb, si unul gri.

Cel alb e mai fluid si mai fin, insa se 'trage' destul la straturi un pic mai groase. E foarte bun pentru rezolvat probleme de suprafata.
Cel gri e mai consistent, si nu se 'trage' chiar atat de mult. E mai bun pentru probleme ceva mai mari.

#13 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2771
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 29 November 2010 - 10:12 AM

Din experienta mea pot sa iti spun ca acel chit pe care-l folosesti este mai bun decit chiturile Tamiya. Tamiya se trage si dupa ce intra in contact cu vopsele. Sincer, este singurul produs Tamiya care nu imi place. Plasto de la Revell este un chit care dupa uscare nu se mai trage. Nu reactioneaza nici dupa ce a fost vopsit. Daca este prea gros, poti sa-l subtiezi cu citeva picaturi de Nitro diluant, astfel il faci mai fluid si mai usor de aplicat cu cutitul sau spatula.

Super glue lichid este de asemenea un "chit" excelent, majoritatea machetelor pe care le-am facut in ultimul timp sint chituite astfel. Prin chituire cu super glue obtii doua lucruri, o imbinare mai solida si suprafata foarte neteda fara suprize dupa uscare si vopsire. aplicarea se poate face cu o scobituare sau un ac metalic. Lasi sa se usuce cam 30 minute dupa care poti slefuii la ud sau uscat, cum iti place tie. Daca se intimpla sa mai existe imperfectiuni, repeti procedeul.
Altceva ce este grozav pentru astupat greseli sau gauri mai mari sunt fir tras de stiren si adeziv Tamiya Extra Thin Cement. Dezavantajul este ca trebuia lasat mai mult timp sa se usuce ( 2 zile minim daca gaura sau crapatura este mare! ) dar rezultatele mele au fost si in acest caz foarte bune!

Sper sa te ajute, Succes!

#14 Useril este offline   vishzu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 292
  • Inregistrat: 15-November 10
  • Location:Bucuresti

Postat 29 November 2010 - 11:54 AM

Mersi frumos Tibi

Partea cu nitro-diluantul merita incercata. Am sa fac experimentul asta pe niste machete mai vechi. In ce priveste metoda de aplicare aici va dau un pont foarte practic: puteti sa aplicati materialul de chituire cu ajutorul unei sonde stomatologice (Merge extraordinar de bine) mai ales daca are o consistenta semilichida. Sonde stomatologice pot fi gasite pe la magzinele care distribuie materiale dentare gen: medimex, dentotal, tehnicaldent care au sedii atat in Bucresti dar si in tara. Avand in vedere ca proscsul de chiturie se aseamana foarte foarte mult cu procesul de sigilare a dintilor am zis sa incerc acelasi instrumentar :whistle:

Numai bine

#15 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4049
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 29 November 2010 - 01:10 PM

Pentru hăuri mari, care ies din categoria mici imperfectiuni la imbinare, poti folosi bicarbonat de sodiu sau amoniu (praf) cu superglue. Īndeşi bicarbonatul in gaura si apoi picuri superglue cat mai lichid fara sa atingi bicarbonatul cu varful tubului. Pulberea suge lipiciul si dupa cateva minute se intareste. Peste asta poti sa mai dai un Mr. Surfacer sau un grund ca sa poti ajunge le o suprafata neteda.

Nu contrazic chestia cu Tamyia vs. Plasto, dar Plasto mi s-a uscat in tub pana acum de 3 ori (la fel si Modelmaster) pe cand Tamiya nu. Si nici n-am avut probleme cu lasatul la vopsea. Īn plus Tamiya are particule metalice, deci e aproape gata argintiu (cel gri).
Cat despre controlul zonei, am observat acum (mai nou sunt chior de aproape) ca merge mai bine cu negru. Argintiul e prea aproape de griul plasticului sau al chitului si cand se īmprafoşează de la slefuire, nu mai vad nimic.
Unii mai folosesc si pasta corectoare alba. Eu n-am incercat.

#16 Useril este offline   balki 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 12-August 06
  • Location:Bucuresti

Postat 29 November 2010 - 08:28 PM

eu am o problema cu asa ceva:
Imagine postata

Nu adera deloc pe plastic, se cojeste tot la slefuire cu smilgher fin+apa sau pe uscat. Am incercat si pe zona slefuita inainte (matuita), degresata cu diluant/apa si sapun/ neslefuita, toate combinatiile. Nimic. La slefuire raman margini "abrupte" iar daca dau cu unghia usor se cojeste ca ca si cum ar fi un semi cauciu. Am lasat la uscat si 1 saptamana. Nu este pentru asa ceva? Mi-a placut ca are acel orificiu mic de curgere si ai un control mai bun asura lui.


multumesc.

#17 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 30 November 2010 - 04:33 PM

Salut,
nu am mai vazut acest produs, dar din descriere se comporta exact ca si chiturile pentru zidarie, lemn sau metal, care sunt foarte friabile la aplicarea pe plastic si nu confera aderenta pe aproape nici un fel de suprafata de acest tip, mai ales lucioasa.

In general, ar trebui sa scrie pe tub domeniul de aplicare, de regula stiren sau abs. Nu stiu daca este cazul, dar convingete din ceea ce scrie pe eticheta sau cautand informatii la producator ca nu este vorba de un chit de tip plastic (adica neelastic) si nu unul pentru plastic.

#18 Useril este offline   balki 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 12-August 06
  • Location:Bucuresti

Postat 30 November 2010 - 09:51 PM

este vorba despre Vallejo Plastic Putty (401) iar pe le scrie atat:
"putty for models in lead, resin, plaster of paris, etc. non toxic, non flamable, water cleanup"

:whistle: sunt confuzat...
:)
multumesc.

#19 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 30 November 2010 - 11:03 PM

Pai, la o traducere mai "barbara" pe tub zice ca se poate utiliza pe suporturi diverse, gen plumb, rasina, ghips; nontoxic, solubil in apa, etc, etc.
Nimic despre stiren sau ABS insa pe unele forumuri, cei care il folosesc cu succes zic ca de regula evita umplerea unor goluri mari precum si operatiunea de slefuire, preferand o intindere cat mai uniforma folosind un deget ud sau un burete umezit.

Exista variante mai simple si la indemana oricui.
1. Bicarbonat, praf de creta ori talc, peste care se vine (asa cum bine zice si Wurger), cu superglue aplicat cu mare atentie. Cu un ac cu ureche mai mare, din care prima treime vine taiata; se pune superglue intre bratele formate, care la atingere usoara de suprafata de lucru, este condus prin capilaritate pe locul dorit. Dezavantajul major e nevoia de mana sigura si viteza relativ mare de lucru.

2 Stiren tras la cald si pozitionat "pe rana", lipiciul fiind acelasi cu cel pentru imbinarea oricarei piese a machetei. Surplusul se poate slefui usor la ud, cu rezultate mai mult decat multumitoare. Metoda simplu de utilizat, fara minusuri majore. Se poate grava cu usurinta, reface detalii pierdute prin slefuire, etc.

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 30 November 2010 - 11:06 PM


#20 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4049
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 30 November 2010 - 11:05 PM

Vezi postareabalki, la 30 Nov 2010, 22:51, a spus:

este vorba despre Vallejo Plastic Putty (401) iar pe le scrie atat:
"putty for models in lead, resin, plaster of paris, etc. non toxic, non flamable, water cleanup"

:whistle: sunt confuzat...
:)
multumesc.


Modele din plumb (lead), rasina (resin), plaster of paris (gips sau in fine p-acolo).
WATER cleanup - deci se spala ustensilele cu apa = acrilic.

E prima data cand vad chit valejo si aflu si ce scrie pe el. O sa am grija sa nu-mi iau. Exista zeci de oferte de astfel de chit la ditamai borcanele si la preturi de criza. Sunt chituri de cutit de care amintea Stageexp.

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi