Crucea Regelui Mihai standardizata?
#1
Postat 10 December 2009 - 03:00 PM
Era in vreun fel standardizata, sau singurul standard, sunt pozele istorice de pe avionul modelat, fiecare in parte "ducandu-si crucea"?
#2
Postat 10 December 2009 - 05:24 PM
Romulus, la 10 Dec 2009, 15:00, a spus:
Era in vreun fel standardizata, sau singurul standard, sunt pozele istorice de pe avionul modelat, fiecare in parte "ducandu-si crucea"?
Era standardizata pe avioanele fabricate la IAR Brasov si ICAR Bucuresti (IAR,80, IAR 39 etc). Dimensiunile erau trecute intr-un desen tehnic.
Mai existau cele nestandardizate desenate adhoc la unitati. De exemplu escadrila 53 a folosit sabloane unice pt crucea regelui Mihai pt Hurricane si Bf 109 G.
Cel mai bine este sa folosesti fotografii ca baza de plecare in desenarea lor.
Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 10 December 2009 - 05:26 PM
#3
Postat 10 December 2009 - 06:40 PM
Mai exista standardul - adica acel desen tehnic? In alta ordine de idei, exista posibilitatea ca avioanele sa fi fost vopsite conform standardului si ulterior din varii motive pictate diferit, cu o cruce diferita de cea originala? Presupun ca da, ca daca se inlocuia un panou de pe fuselaj, sau se deteriora ceva, pictau ad-hoc.
Dar avioanele cumparate de afara, se vopseau in unitati de Gica cel mai priceput dintre soldati? Stie cineva cum se intampla asta?
Din pozele timpului, am vazut mai multe forme de cruci. Nu doar linii mai groase, ci forme diferite. Spre exemplu, poza cu Mig-3-ul capturat de la sovietici, arata o poza cu o cruce foarte ciudata...
#4
Postat 10 December 2009 - 08:30 PM
Cea mai "standard" cruce e pe un He 111 H3, undeva pe frontul rusesc.(foto 2).
O poza edificatoare, destul de aproape ca forma de cea ordonata, ai aiaci: http://www.cartula.ro/forum/Concurs-organi...-IST-t5405.html O astfel de forma s-a gasit pe multe aparate, ex Bf-109 ale grupului 7 vinatoare.
Pozele au fost preluate din Aeronautica Ramana in al doilea Razboi Mondial, I.Craciunoiu, J.L. Roba, Bucuresti 2003
Da, exista posibilitatea ca dupa reparatii avionul sa fi fost revopsit in intregime, cu posibilitatea schimabrii formei Crucii Regelui Mihai.
La avioanele preluate din afara existau doua posibilitati:
- cele comandate veneau direct cu insemnele romanesti (vezi epopea He 112, la care cocarda a trebuit acoperita cu vopsea lavabila reprezentind Balkenkreuz)
- cele "de captura" (PZL-urile) sau "donate" pe percursul frontului aveau, pina la reparatii capitale, acoperit insemnul vechi cu vopsea, peste care era desenata Crucea Regelui Mihai. (vezi dicutia din topicul meu despre Ju87)
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 10 December 2009 - 08:43 PM
#5
Postat 11 December 2009 - 08:40 PM
Am sa postez si desenul, au existat si exceptii la acest ordin, numai unele unitati au adoptat M-ul cu laturi terminale la baza si "I" intre brate de la intaiul (Mihai I). Restul acestor exceptii tinea numai de cazurile in care dimensiunea standard de 1 m depasea latimea aripei sau inaltimea fuzelajului. De altfel acest ordin l-am mentionat si in cartea cu IAR-80 dar si in Prima zi de razboi. In cartile noastre gasiti inscrise documente importante, culese din arhivele oficiale, care combat dezinformarile aparute in diverse scriei. Cititi cartile adevarate, muncite.
Dan Antoniu
Nota Nr.3798/01 Mai 1941 S.S.A.
In scopul de a se diferentia avioanele romane de cele straine* si a fi mai usor identificate in aer de catre echiajele germane si romane de lupta,precum si de a avea o insigna mai asemanatoare aviatiei germane:
1.Cu onoare se face cunoscut ca Dl.Sub Secretar de Sta al Aerului a aprobat si hotarit ca actualele cocarde tricolore de pe avioanele noastre sa fie imediat inlocuite de insigna "Crucea Regele Mihai" al carui model se trimite alaturat pentru intocmai executare.Modelul este de marime naturala si se aplica pe toate avioanele in afara de avioanele de legatura,turism si scoala ale caror adincime de plan nu are 1 m. Modelul pentru acestea din urma avioane se va reduce in proportie incit sa se poata inscrie in adincimea planului.
Au urmat in vara lui 1941 o succesiune de ordine legate de zonele vopsite in galben.
Pe 3 septembrie 1944 apare ordinul de schimbare a crucii cu cocarda rotunda, dar acesta este alt subiect.
2.Vopsirea acestor noi insigne pe avioane se va face de indata cunoscind ca incepind de la data de 7 Mai 1941 nici un aviona roman(militar sau civil) nu va mai putea zbura deasupra teritoriului fara noua insigna.
3.Asezarea noilor insigne se va face dupa cum urmeaza:
a.Pe partea superioara a planului superior si pe partea inferioara a planului inferior in locul actualelor cocarde ce urmeaza a fi sterse.Avioanele monoplan pe ambele fete ale planurilor. Astfel noile insigne vor fi vizibile atit de deasupra cit si de dedesuptul avioanelor aflate in zbor.
b.Pe ambele parti laterale ale fuselajului si inapoia ultimului loc,pe portiunea cea mai inalta a fuselajului intre acest loc si coada.
Nota-pe directie si profundor nu se vopsesc noile insigne si ramin astfel cum se afla in prezent.
*Cocarda tricolora romana in aer se confunda usor cu cea englezeasca.
Sef Sectie I-a Cdr.Av.Garleanu Gh.
Sef Stat major Aer Gen.de Escadra Av. Ramiro Enescu
Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 11 December 2009 - 08:48 PM
#6
Postat 11 December 2009 - 09:01 PM
Exemplu: latura crucii pe aripa avea 960 mm, pe fuzelaj 860 mm. Pentru fiecare avion mic sunt cote specifice de incadrare, aripa, fuzelaj.
Nu este asa simplu cum pare, firmele fac crucile din decaluri egale, ceeace este gresit, in tineretile mele nu se gaseau decaluri le-am desenat, am facut cu sabloane si cu aerograful. M-am chinuit pe fuzelajul lui Ju-87 la 1/72, masurati si vedeti ce mica este.
La valoarea de 384 k nu intelegi nimic dintr-un desen, 1 Mb era mai corect, dar asta este, nici o cota nu este lizibila regret.
Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 11 December 2009 - 09:35 PM
#9
Postat 12 December 2009 - 11:05 AM
Cum spuneam mai sus, Cifra (insemnul) Regelui Mihai a aparut in 1940, si nu Crucea Regelui Mihai in aviatie. Tot mai sus spuneam ca la baza Crucii Regelui Mihai ar sta Decretul Regal nr 3088 din 9 sept 1940 Daca ai un document care sa contrazica supozitia exprimata in carte, te cred, altfel ramine o optiune, mai ales ca Cifra si Crusea sunt foarte asemanatoare!
Multumiri pentru schita!
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 12 December 2009 - 11:05 AM
#10
Postat 12 December 2009 - 11:40 AM
Sper ca nu strica informatiile pe care le-am mentionat.
Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 12 December 2009 - 11:40 AM
#12
Postat 12 December 2009 - 01:50 PM
Nu am intrat in partea de arhiva unde se gasesc dosarele unitatilor motorizate din lipsa de interes. Cu exceptia fratilor Scafes, nu cunosc si nu am intalnit in arhive o persoana pasionata de vehicule care sa faca sapaturi.
#13
Postat 12 December 2009 - 08:15 PM
Citeaza
Marhaba, poate ma inseala memoria, dar tin minte, vag, ca am vazut undeva o poza cu un tanc, era o masinarie mai mica decit panzerele nemtesti, care avea pe turela Curcea Regelui Mihai foarte asemanatoare cu cea din Ordinul mai sus citat, in sensul ca avea si coroanele desenate. Poza am vazut-o mai demult, si mi-a ramas in minte tocmai prin respectarea desenului, rasfoind o carte sau niste reviste, nu mai stiu.
#14
Postat 13 December 2009 - 08:43 AM
-autorii arata existenta unor diferentieri ala cifrului regelui Mihai pentru RGT.1 care de lupta si RGT.2 care de lupta,astfel:
-in cazul primului,in fata cutiei blindate,in stanga si in dreapta pictate cu vopsea alba,mai mici ca dimensiuni,apoi pe capota motorului cifrul folosit in aviatie,care si acesta,asa cum s-a subliniat, depindea de dimensiunile avionului,dar si de unitate{grupul 7 si 9 vanatoare)
-RGT.2 avea numai cifrul mare pe motor.
#18
Postat 13 December 2009 - 11:19 PM
#19
Postat 13 December 2009 - 11:36 PM
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005...es/iar80_05.jpg
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005...es/iar80_03.jpg
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005...es/iar80_02.jpg
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005...es/iar80_04.jpg
Foto: Colectia Dan Antoniu
#20
Postat 14 December 2009 - 10:50 AM
Iata, tot din Aeronautica Ramana in al doilea Razboi Mondial, I.Craciunoiu, J.L. Roba, Bucuresti 2003, tipurile de cruci existente pe avioanele romanesti. Sper ca se pot citi si explicatiile.