Forum Machete,Modelism,Hobby: Crucea Regelui Mihai - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Crucea Regelui Mihai standardizata?

#1 Useril este offline   Fenomers 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 01-February 09
  • Location:Bucuresti

Postat 10 December 2009 - 03:00 PM

A fost in vreun fel crucea Regelui Mihai standardizata? Vad tot felul de comentarii pe forum, ca e prea lunga, ca e prea albastra, ca e bratele sunt prea inguste... Pe de alta parte, pe aproape fiecare coala cu decaluri, care am vazut-o, e diferita fata de altele. Mai mult, in pozele cu Mig-3 apare dunga albastra mai groasa, in alte poze, e mult mai subtire.

Era in vreun fel standardizata, sau singurul standard, sunt pozele istorice de pe avionul modelat, fiecare in parte "ducandu-si crucea"?

#2 Useril este offline   Cantacuzino 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 22-February 05

Postat 10 December 2009 - 05:24 PM

Vezi postareaRomulus, la 10 Dec 2009, 15:00, a spus:

A fost in vreun fel crucea Regelui Mihai standardizata? Vad tot felul de comentarii pe forum, ca e prea lunga, ca e prea albastra, ca e bratele sunt prea inguste... Pe de alta parte, pe aproape fiecare coala cu decaluri, care am vazut-o, e diferita fata de altele. Mai mult, in pozele cu Mig-3 apare dunga albastra mai groasa, in alte poze, e mult mai subtire.

Era in vreun fel standardizata, sau singurul standard, sunt pozele istorice de pe avionul modelat, fiecare in parte "ducandu-si crucea"?



Era standardizata pe avioanele fabricate la IAR Brasov si ICAR Bucuresti (IAR,80, IAR 39 etc). Dimensiunile erau trecute intr-un desen tehnic.
Mai existau cele nestandardizate desenate adhoc la unitati. De exemplu escadrila 53 a folosit sabloane unice pt crucea regelui Mihai pt Hurricane si Bf 109 G.
Cel mai bine este sa folosesti fotografii ca baza de plecare in desenarea lor.

Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 10 December 2009 - 05:26 PM


#3 Useril este offline   Fenomers 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 01-February 09
  • Location:Bucuresti

Postat 10 December 2009 - 06:40 PM

OK e clar, asa cum am banuit. Faci crucea in functie de cum arata poza de pe avion. Dar... Cateva intrebari.

Mai exista standardul - adica acel desen tehnic? In alta ordine de idei, exista posibilitatea ca avioanele sa fi fost vopsite conform standardului si ulterior din varii motive pictate diferit, cu o cruce diferita de cea originala? Presupun ca da, ca daca se inlocuia un panou de pe fuselaj, sau se deteriora ceva, pictau ad-hoc.

Dar avioanele cumparate de afara, se vopseau in unitati de Gica cel mai priceput dintre soldati? Stie cineva cum se intampla asta?

Din pozele timpului, am vazut mai multe forme de cruci. Nu doar linii mai groase, ci forme diferite. Spre exemplu, poza cu Mig-3-ul capturat de la sovietici, arata o poza cu o cruce foarte ciudata...

#4 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 10 December 2009 - 08:30 PM

Dupa Aeronautica Ramana in al doilea Razboi Mondial, I.Craciunoiu, J.L. Roba, Bucuresti 2003, la baza Crucii Regelui Mihai ar sta Decretul Regal nr 3088 din 9 sept 1940. (foto 1). Tot aici se spune ca, desi in unele documente exista specificatii legate de dimensiuni si forma, au exista numeroase exceptii.
Cea mai "standard" cruce e pe un He 111 H3, undeva pe frontul rusesc.(foto 2).
O poza edificatoare, destul de aproape ca forma de cea ordonata, ai aiaci: http://www.cartula.ro/forum/Concurs-organi...-IST-t5405.html O astfel de forma s-a gasit pe multe aparate, ex Bf-109 ale grupului 7 vinatoare.
Pozele au fost preluate din Aeronautica Ramana in al doilea Razboi Mondial, I.Craciunoiu, J.L. Roba, Bucuresti 2003
Da, exista posibilitatea ca dupa reparatii avionul sa fi fost revopsit in intregime, cu posibilitatea schimabrii formei Crucii Regelui Mihai.
La avioanele preluate din afara existau doua posibilitati:
- cele comandate veneau direct cu insemnele romanesti (vezi epopea He 112, la care cocarda a trebuit acoperita cu vopsea lavabila reprezentind Balkenkreuz)
- cele "de captura" (PZL-urile) sau "donate" pe percursul frontului aveau, pina la reparatii capitale, acoperit insemnul vechi cu vopsea, peste care era desenata Crucea Regelui Mihai. (vezi dicutia din topicul meu despre Ju87)

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cruce_001a.JPG
  • Imagine atasata: cruce_001.jpg

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 10 December 2009 - 08:43 PM


#5 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 11 December 2009 - 08:40 PM

"Crucea Regele Mihai" a fost standardizata, are dimensiuni fixe, redau mai jos transcrierea documentului oficial, ATENTIE! - nu putea apare in anul 1940 deoarece Romania a aderat la "AXA" in 1941, in cadrul acesteia s-a stabilit ca toate statele aderante trebuie sa adopte crucea ca imatriculare, cruce adaptata la specificul fiecarui stat.
Am sa postez si desenul, au existat si exceptii la acest ordin, numai unele unitati au adoptat M-ul cu laturi terminale la baza si "I" intre brate de la intaiul (Mihai I). Restul acestor exceptii tinea numai de cazurile in care dimensiunea standard de 1 m depasea latimea aripei sau inaltimea fuzelajului. De altfel acest ordin l-am mentionat si in cartea cu IAR-80 dar si in Prima zi de razboi. In cartile noastre gasiti inscrise documente importante, culese din arhivele oficiale, care combat dezinformarile aparute in diverse scriei. Cititi cartile adevarate, muncite.
Dan Antoniu

Nota Nr.3798/01 Mai 1941 S.S.A.

In scopul de a se diferentia avioanele romane de cele straine* si a fi mai usor identificate in aer de catre echiajele germane si romane de lupta,precum si de a avea o insigna mai asemanatoare aviatiei germane:

1.Cu onoare se face cunoscut ca Dl.Sub Secretar de Sta al Aerului a aprobat si hotarit ca actualele cocarde tricolore de pe avioanele noastre sa fie imediat inlocuite de insigna "Crucea Regele Mihai" al carui model se trimite alaturat pentru intocmai executare.Modelul este de marime naturala si se aplica pe toate avioanele in afara de avioanele de legatura,turism si scoala ale caror adincime de plan nu are 1 m. Modelul pentru acestea din urma avioane se va reduce in proportie incit sa se poata inscrie in adincimea planului.
Au urmat in vara lui 1941 o succesiune de ordine legate de zonele vopsite in galben.
Pe 3 septembrie 1944 apare ordinul de schimbare a crucii cu cocarda rotunda, dar acesta este alt subiect.

2.Vopsirea acestor noi insigne pe avioane se va face de indata cunoscind ca incepind de la data de 7 Mai 1941 nici un aviona roman(militar sau civil) nu va mai putea zbura deasupra teritoriului fara noua insigna.

3.Asezarea noilor insigne se va face dupa cum urmeaza:

a.Pe partea superioara a planului superior si pe partea inferioara a planului inferior in locul actualelor cocarde ce urmeaza a fi sterse.Avioanele monoplan pe ambele fete ale planurilor. Astfel noile insigne vor fi vizibile atit de deasupra cit si de dedesuptul avioanelor aflate in zbor.

b.Pe ambele parti laterale ale fuselajului si inapoia ultimului loc,pe portiunea cea mai inalta a fuselajului intre acest loc si coada.

Nota-pe directie si profundor nu se vopsesc noile insigne si ramin astfel cum se afla in prezent.

*Cocarda tricolora romana in aer se confunda usor cu cea englezeasca.



Sef Sectie I-a Cdr.Av.Garleanu Gh.

Sef Stat major Aer Gen.de Escadra Av. Ramiro Enescu

Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 11 December 2009 - 08:48 PM


#6 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 11 December 2009 - 09:01 PM

Desenul alaturat provine de la fabrica IAR, cu dimensiunile reduse pentru IAR-39, pe desen veti identifica cote dublate ce au la sfarsit A (cota pentru aripa) si F (cota pentru fuzelaj), nu l-am dat pe cel de 1 m pentru a ilustra modul cum se respecta ordinul, individula pentru fiecare avion. Va dati seama ca pe Ju-52 era respectata cota de 1 m.
Exemplu: latura crucii pe aripa avea 960 mm, pe fuzelaj 860 mm. Pentru fiecare avion mic sunt cote specifice de incadrare, aripa, fuzelaj.
Nu este asa simplu cum pare, firmele fac crucile din decaluri egale, ceeace este gresit, in tineretile mele nu se gaseau decaluri le-am desenat, am facut cu sabloane si cu aerograful. M-am chinuit pe fuzelajul lui Ju-87 la 1/72, masurati si vedeti ce mica este.
La valoarea de 384 k nu intelegi nimic dintr-un desen, 1 Mb era mai corect, dar asta este, nici o cota nu este lizibila regret.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IAR_39.jpg

Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 11 December 2009 - 09:35 PM


#7 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2476
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 11 December 2009 - 09:58 PM

Multumim mult.

#8 Useril este offline   Fenomers 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 01-February 09
  • Location:Bucuresti

Postat 11 December 2009 - 10:00 PM

Multumim FOARTE mult.

#9 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 12 December 2009 - 11:05 AM

Radu, nu ca il apar pe Craciunoiu, nu asa avea de ce, dar si cartea lui e fost muncita.
Cum spuneam mai sus, Cifra (insemnul) Regelui Mihai a aparut in 1940, si nu Crucea Regelui Mihai in aviatie. Tot mai sus spuneam ca la baza Crucii Regelui Mihai ar sta Decretul Regal nr 3088 din 9 sept 1940 Daca ai un document care sa contrazica supozitia exprimata in carte, te cred, altfel ramine o optiune, mai ales ca Cifra si Crusea sunt foarte asemanatoare!
Multumiri pentru schita!

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 12 December 2009 - 11:05 AM


#10 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 12 December 2009 - 11:40 AM

Z-mare, nu am contestat ca lucrarea lui Craciunoiu, de acord a fost muncita, si este adevarat ca insemnul de stat adoptat in mai 1941 a fost inspirat din Cifra regelui. Am subliniat ca acel I dintre bratele M-ului a fost o chestiune de estetica, in decret crucea nu are acel I intre brate. Se pare ca nu am citit cu atentie ce ai vrut tu sa aubliniezi.
Sper ca nu strica informatiile pe care le-am mentionat.

Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 12 December 2009 - 11:40 AM


#11 Useril este offline   marhaba 

  • Membru senior
  • Grup: Banned
  • Postari: 1329
  • Inregistrat: 30-November 04

Postat 12 December 2009 - 12:25 PM

Radu, stii cumva sa fi fost standardizate si crucile care s-au vopsit pe blindate ?

#12 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 12 December 2009 - 01:50 PM

Precis a existat un standard de principui ca si la avioane, dar in functie de locul de amplasare a avut variatii dimensionale.
Nu am intrat in partea de arhiva unde se gasesc dosarele unitatilor motorizate din lipsa de interes. Cu exceptia fratilor Scafes, nu cunosc si nu am intalnit in arhive o persoana pasionata de vehicule care sa faca sapaturi.

#13 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 12 December 2009 - 08:15 PM

Citeaza

Sper ca nu strica informatiile pe care le-am mentionat.
In nici un caz, intotdeauna bine venite!
Marhaba, poate ma inseala memoria, dar tin minte, vag, ca am vazut undeva o poza cu un tanc, era o masinarie mai mica decit panzerele nemtesti, care avea pe turela Curcea Regelui Mihai foarte asemanatoare cu cea din Ordinul mai sus citat, in sensul ca avea si coroanele desenate. Poza am vazut-o mai demult, si mi-a ramas in minte tocmai prin respectarea desenului, rasfoind o carte sau niste reviste, nu mai stiu.

#14 Useril este offline   Dragos1955 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 166
  • Inregistrat: 28-December 07

Postat 13 December 2009 - 08:43 AM

-asupra vopsirii si inscriptionarii tehnicii de lupta romanesti,exista un capitol distinct in lucrarea'ARMATA ROMANA 1941-1941',colectiv de autori-editura R.A.I.:
-autorii arata existenta unor diferentieri ala cifrului regelui Mihai pentru RGT.1 care de lupta si RGT.2 care de lupta,astfel:
-in cazul primului,in fata cutiei blindate,in stanga si in dreapta pictate cu vopsea alba,mai mici ca dimensiuni,apoi pe capota motorului cifrul folosit in aviatie,care si acesta,asa cum s-a subliniat, depindea de dimensiunile avionului,dar si de unitate{grupul 7 si 9 vanatoare)
-RGT.2 avea numai cifrul mare pe motor.

#15 Useril este offline   bansaraba 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 50
  • Inregistrat: 30-August 09

Postat 13 December 2009 - 06:07 PM

Am desenat crucea dupa specificatiile de mai sus. Cum vi se pare?

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Crucea_Regelui_Mihai.png


#16 Useril este offline   LDH 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1430
  • Inregistrat: 20-September 06
  • Location:Bucuresti

Postat 13 December 2009 - 08:01 PM

Eu zic ca este in regula desi pe planul avionului este altfel desenata.

#17 Useril este offline   Fenomers 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 01-February 09
  • Location:Bucuresti

Postat 13 December 2009 - 11:01 PM

In ce sens altfel desenata?

#18 Useril este offline   LDH 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1430
  • Inregistrat: 20-September 06
  • Location:Bucuresti

Postat 13 December 2009 - 11:19 PM

Vezi postareaRomulus, la 13 Dec 2009, 23:01, a spus:

In ce sens altfel desenata?


Pe aripa avionului cocarda este inscrisa intr-un patrat format din liniile albe si colorate ale "M" -urilor intoarse spre exterior, liniile picioarelor "M" - urilor

Imagine postata

fata de standard unde nu apare asa ceva si nici in desen

Imagine postata Imagine postata

#19 Useril este offline   bansaraba 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 50
  • Inregistrat: 30-August 09

Postat 13 December 2009 - 11:36 PM

Dar au existat si avioane cu crucea standard (cu colturile mai tesite sau mai ascutite, cu cercurile mai mari sau mai mici):

http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005...es/iar80_05.jpg
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005...es/iar80_03.jpg
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005...es/iar80_02.jpg
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005...es/iar80_04.jpg

Foto: Colectia Dan Antoniu

#20 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 14 December 2009 - 10:50 AM

Cel putin in pozele pe care le-ai pus tu, toate crucile sunt la fel, probabil standardul fabricii IAR.
Iata, tot din Aeronautica Ramana in al doilea Razboi Mondial, I.Craciunoiu, J.L. Roba, Bucuresti 2003, tipurile de cruci existente pe avioanele romanesti. Sper ca se pot citi si explicatiile.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cruci_2.jpg


Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

7 useri citesc topicul
0 membri, 7 vizitatori, 0 utilizatori anonimi