airfix, "1/72" sau "1/76"
#1
Postat 26 September 2005 - 12:55 PM
Este adevarat ca, desi etichetate ca 1/72, sunt de fapt 1/76?
Si daca da, e valabil pentru toate kiturile?
Si ca o alta problema, care este compatibilitatea intre 1/72 si 1/76 puse pe aceeasi diorama. Am calculat si un kit de 1/76 e cam 95% dintr-un kit 1/72 la dimensiuni. A incercat cineva sa le combine?
#2
Postat 26 September 2005 - 01:38 PM
Asa scria pe cutie !!! Se pare ca este ceva foarte aproape de 1/76.
Eu am asemenea kituri si va pot scana artworkul sa va convingeti.
Reeditate unele pana in ziua de astazi, sunt prezentate de Airfix cu tupeu ca fiind la scara 1/72. Chiar am vazut zilele astea un asemenea kit, pe care eu il am in varianta veche de H0/00. ( tunul de 88 cu tractorul sau)
Pe de alta parte sunt kituri Airfix de productie/conceptie mai recenta care sunt cu adevarat la scara 1/72. Deci variaza de la kit la kit, la ce scara e fiecare. Dar pe cutie ACUM la toate sta scris 1/72
Cum bine ai sesizat obnosis, diferentele sunt foarte mici, abia vizibile cu ochiul liber. Dar daca esti un absolutist si un perfectionist, s-ar putea sa te deraneze ..
#4
Postat 26 September 2005 - 03:54 PM
100:76=1,31 (cu indulgenta spre 1,32)
Practic diferenta este de doar 0,07mm ..... la 100mm.
La un obiect care are 1000mm diferenta va fi de 0,7mm
La un obiect care real are 10m, redus la cele doua scari, diferenta intr ele este de 7mm. Adica luat asa oblu, ceva mai putin de un centimetru.
In poze nu s-o vedea, dar pe masa se vede al dracu de bine.
(Dupa cum bine zice si 1-0-9)
Bafta!
#5
Postat 26 September 2005 - 05:46 PM
#6
Postat 26 September 2005 - 10:24 PM
eu m-am lovit de asta la vw kubelwagen care e vizibil mai mic.
daca le folosesti intr-o diorama de sine statatoare ,diferenta este nesemnificativa.
deasemenea daca construiesti un kit fara a putea sa compari,prin faptul ca sunt singurii care editeaza o gramada de material englezesc in tot felul de combinatii de seturi(raf emergency,refueling set etc.)
exista insa si kituri extrem de bine detaliate,se pare ca scoase cu heller recent,amanuntite de buna calitate si in scara 1/72 corecta ex jeep mb with trailer,gmc 3.5 to)
singura varianta intereseaza-te de kit inainte si evalueaza
#7
Postat 26 September 2005 - 10:43 PM
In plus macheta aia Heller e cea care a fost folosita pe cutia de la niste Preiseri (am voie cu reclama ?) si e cea mai proasta din cate am vazut. Nu stiu cum ai avut nervii sa ajungi pana la vopsire (adica stiu da' zic si eu asa ca sa sune interesant)
Sca(l)ra HO este de fapt 1/87 si se potriveste cu trenuletul pe 16. Din aceasta scara la care odinioara Atlantic erau maestrii ai figurinelor cu miscari de balerine ridicole, este Opelul Blitz cu Pak 40 de la Airfix. In afara de faptul ca e pigmeu si ca in fata are roti de caruta e dragut si eu il pastrez si acum chiar daca a aparut Roden (care e mai tare ca Academy).
Cat priveste cum sa folosim cu succes in diorame machete la 1/76-78....... Trrrrrr!
(astea au fost tobele) le puteti pune undeva in fundal sub forma de epave. Cu cat mai deshalate cu atat se va citi mai greu diferenta de scara (si nici nu o sa ne para rau ca l-am ars peste bot pe Airfixu' cel pitic). Si Matchboxurile tot la asta folosesc fiind tot la un soi de 1/76 variabil. Stricati-le baieti, ardeti-le, rupeti-le si sa vedeti ce bine va simtiti dupa aia.....Las ca o merita, ca ele va tulbura somnul si va fac irascibili.
Sal-tare!
#8
Postat 26 September 2005 - 11:22 PM
wurger, la Sep 26 2005, 11:43 PM, a spus:
Lucrurile sunt putin mai complicate decat par ...
H0 este scara europeana continentala si americana pt. feroviare la 1/87. Cand britanicii au incercat sa faca primele feroviare in scara H0 european continentala, a iesit socoteala cam 3,5mm la un "foot", adica ~ 1/87. Dar feroviarele reale britanice sunt putin mai inguste decat cele europene si atunci s-a adoptat 4mm la un "foot", ceea ce a dus la ~ 1/76. Sinele H0 erau insa disponibile, asa ca au fost folosite. Si asa s-a ajuns la scara feroviara britanica OO, care nu este altceva decat feroviare la 1/76, ruland pe ecartament de 1/87 (H0). Clar nu ?!
Airfix in avantul lor comercial nu au facut decat sa "inventeze" scara H0/OO, sugerand ca modelele lor se pot potrivi la ambele scari. (adaptare dupa David Clark, Braille Scale Discussion Group )
De fapt toate kiturile vechi Airfix de AFV-uri sunt in cea mai pura scara 1/76, Opel Blitz cu PAK 40 inclus !
Cat despre Blitz-ul de Roden, asa e ! Cel mai bun aparut vreodata la 1/72 sau 1/76.
Aceasta postare a fost editata de Blue-Max: 26 September 2005 - 11:33 PM
#9
Postat 27 September 2005 - 07:18 AM
Exista o intreaga discutie, nerezolvata, in lumea "braille" despre amestecul celor doua scari, in aceeasi diorama.
Se pare ca cel mai bine este ca piesa la 76, sa fie ori a unui vehicol foarte mare, ori a unuia foarte mic. Astfel se mascheaza cel mai bine diferenta fata de "referinta" la 72.
In plastc sunt trei firme care au produs aproape exclusiv la 76: Airfix, Matchbox si Fujimi.
Exista trei piese Airfix-Heller, scoase acum un an si ceva, care sunt "pur" 72: Jeep, GMC 2,5t si LCVP. Jeepul si camionul sunt cele mai bune in scara mica !
Totusi in gamele Matchbox si Airfix, exista modele, unele dintre ele foarte frumoase in ciuda faptului ca au cam 20-30 de ani vechime, care nu prea au sanse sa fie "reinventate" la 72 si la nivelul tehnologiei de azi.
Asa ca, amatorii de subiecte mai exotice, trebuie sa fie atenti cand selecteaza noile si vechile achizitii !
Eu, recunosc, incerc sa ma pastrez cat mai mult posibil in 72, dar nu sunt total exclusivist....
Deci, vanatooare buna !
#10
Postat 27 September 2005 - 12:54 PM
Datorita faptului ca oferta acestor kituri e destul de limitata (eu nu am mai gasit in alta parte sic!) nu prea ma tine inima sa le distrug.
Dar totusi e nesimtire sa le comercializezi ca fiind 1/72. Si as fi comandat, dar am prostul obicei sa ma interesez un pic de acuratete and stuff inainte sa cumpar un kit. Asa am auzit de carcoteala cu 1/76, care se pare ca e adevarata.
Multumesc pentru informatii. Si DA, cand o sa gasesc kiturile respective la alte firme, la scara 1/72, o sa stiu de unde sa iau "carnea de tun".
#11
Postat 27 September 2005 - 01:41 PM
-Matilda. La 72 L-A FACUT doar ESCI. Acum nu se mai gaseste de mult, poate doar in e-bay. Sunt rumori ca l-ar reedita Italeri, dar pana acum, nimic confirmat. Si eu il doresc mult, sa tinem pumnii pentru la anul ! Kitul Airfix, la 76, desi FOARTE vechi, nu este rau, daca nu te mai poti abtine...
-Chi-Ha. In plastic, NU EXISTA la 72. Doar din rasina. Asa ca, Airfix 76 e singura obtiune, desi cred ca-l face si Fujimi, tot la 76, ca si Matilda, am impresia... Kitul Airfix, tot VECHI, nu este chiar rau si am auzit zvonuri ca ar fi mai mare decat trebuie, deci s-ar apropia oarecum de 72 !
Asa ca, daca inimioara iti da ghes si nu mai poti, IA-LE ! Te avertizez ca senilele Airfix din vinilin, nu-s de loc o poezie, ba chiar sunt cam de cosmar...
#13
Postat 27 September 2005 - 02:34 PM
Chi-Ha avea lungime de 5516 mm
Kitul airfix are, dupa detaliile date pe pagina 70 mm
facand un calcul vine 1/79 aproape, deci chiar mai mic de 1/76. Deci MULT subdimensionat.
Cat despre Matilda, desi nu specifica, airfix are un kit matilda 2, cu lungime de 5613 mm real. Kitul are 73 mm, deci 1/77, din nou subdimensionat.
Dumnezeule, mai face cineva kituri exacte in zilele astea?
Ma rog... Airfix e vechi, dar totusi!
#14
Postat 11 November 2005 - 11:02 AM
Nelamuriri sunt multe, dupa cum urmeaza:
1. pe el scrie ca e la scara 1/72; oare asa e sau e 1/76?
2. fiind de level 2 nu are prea multe detalii, asa ca m-am hotarat cand l-am cumparat sa i le fac eu: cric, lopeti, etc. din diverse materiale
ca atare am avut nevoie de documentatie s am gasit-o si =>
3. fiind primul model de 234 aparut in nordul africii inaite sa se retraga nu gasesc nici un fel de poze cu acesta. gasesc in schimb cu 233 cu tun de 75 scurt, sau cu 234 varianta pt europa, mai bine zis varianta finala a lui 234 cu tun de 75 ( nu ma refer la 234 Puma care e cu turela si tun de 50)
Acestea fiind zise lamuriti-ma si pe mine.
Va multumesc anticipat!
#16
Postat 11 November 2005 - 12:09 PM
Eu daca ii fac antena unde o pun, daca fac MG34 unde il pun daca il avea.
Am facut deja 1 buc. cazma, 1 buc. tarnacop, 1 buc cric, etc, cateva chestii care se puneau pe sasiu, aripile de la roti.
Unde le pun?
UIte o poza cu 233:
1. nu stiu ce sunt pe nume dar toti le stim , le fac , le pun sau nu?
2. topor, tarnacop, idem?
3. cricul?
4. bara de prins agatat... ce Dumnezeu o fi... ?
5. cazma?
etc.
#17
Postat 11 November 2005 - 12:16 PM
1. "bull bar" ?
2. faruri?
3. cazma?
4. cric?
5. tobe de esapament, de la evacuare?
etc.
Sunt doar cateva exemple. Aceste amanunte nu sunt in kit, nici piese, nici schitate pe desenul de asamblare.
Diferenta clara care ma incurca este la aripile rotilor si ca atare ..., problema mea unde pun o cazma, un Mg 34 daca e cazul, etc.
#18
Postat 11 November 2005 - 12:55 PM
Seria 234 , are aripile altfel, asa cum ai observat si tu.
Solutia este sa iei aripile de la o PUMA la 76, Matchbox, proaspat reeditata de Revell. Dar acela este un kit superior acestui Airfix, asa ca, daca doresti un 234/4, mai bine grefezi tunul si suprastructura Airfix, la Puma Matchbox/Revell ! Sau poti sa autoconstruiesti tu singur aripile, dar aceasta este o chestie ceva mai dificila.
Chestiile alea doua cu bilute in cap sunt indicatoare de gabarit.
Sfatul meu este sa optezi pentru 72. In aceasta scara RODEN a scos o serie frumoasa de 234/1/2/3. Nu a iesit inca 234/4, cu tun PaK 40, cea in discutie, dar "e pe vine".
Sper ca ti-am fost de folos. Spor la treaba !