-Fratilor !
-Mai oameni...
-Sper sa nu va port dupa cai verzi pe pereti. Eu oricum am inceput sa vad tulburel...
In cartea -Panzerkampfwagen IV Medium Tank 1936-1945 editata de Osprey-[New Vanguard] Nr.028, scrie cam asa :
" ...
Vehicolul era echipat cu un demaror automat pe 24V, iar datorita generatorului auxiliar in doi timpi (DKV) ce mentinea bateriile incarcate, acest dispozitiv de pornire(demarorul automat) putea fi utilizat mai frecvent decat acelasi model de demaror montat pe P-III.
Daca pornirea cu acest demaror esua, sau daca aceasta operatiune nu era indicata datorita temperaturilor scazute (ce aveau ca rezultat racirea excesiva a uleiului aducand-ul la un stadiu semisolid), pornirea era efectuata prin intermediul starterului inertial (prin compresie), manivela fiind rotita de catre doi membrii ai echipajului, pana la obtinerea a cca. 60 rotatii/min. a volantei, ulterior aceasta dand motorului impulsul necesar pornirii....."
In Nr.039 al aceleiasi edituri, la pag. 11, scrie ca masinile seriei G date in folosinta comandantilor de plutoane, aveau montate :
-o statie radio Fu 5 (pe unde scurte- emitator/receptor)
-o statie radio Fu 2 ( pe unde ultrascurte- emitator/receptor)
-un sistem intercom (ptr. comunicatia intre membrii echipajului aceleiasi masini)
Restul masinilor din fiecare pluton, detineau doar un Fu 2 (ultrascurte) si intercomul. Ulterior, s-a dispus montarea pe toate masinile a ambelor modele de statii radio (iar Fu 5 in cate doua exemplare), pentru a se putea mentine comunicarea radio atat intre masinile aceluiasi pluton cat si cu structurile de comanda, etc, etc.
In Nuts&Bolts Nr.13, scrie ca atat Wirbelwind cat si Ostwind erau dotate cu ambele versiuni ale statiilor radio si intercomul. La pagina 76, legenda fotografiei zice ca in spatele scaunului radiooperatorului se vede soclul transformatoarelor pentru aparatele radio, (transformatoare) ce "livrau" un curent continuu ? (
plate voltage in orig.) la aparatele radio, amplificatoarele de semnal si receptorul UKW, curent
luat direct de la bateriile de 12V ale masinii (
taken directly from the 12V storage baterry of the vehicle (orig.))
Pentru exemplificare, pun aceasi imagine cu cea postata undeva mai la inceput :
-Z . Am inteles ca respectivul cablu este ramas acolo de la una din operatiunile de restaurare a masinii (Wirbelwind) aflate in posesia canadienilor, neavand legatura cu instalatia electrica originala. Este legat in spate, la cutia pe care am aratat-o anterior, trece peste brida transversala de sustinere a tunului (flakvierling), si se termina spanzurand undeva in fata, pe langa scaunul radistului. Despre asta e vorba :
Alaur
Am remarcat si eu masa pusa pe peretele dreapta al masinii, nu cred ca o sa o pot reprezenta acolo, pentru ca este in spatele cutiei (2) de munitie, si oricum e prea jos pentru a fi vizibila, chiar si fara cutia pusa la locul ei.Poate doar daca locul de prindere este situat intre cutiile 2 si 3. Ma mai uit sa vad pe macheta cum ar intra acolo asa ceva.
Ceea ce presupunem ca ar fi un comutator manual, ma gandesc ca nu si-ar avea rostul montat acolo, in coltul cel mai inaccesibil din compartiment, intre cutia de munitii (3) si peretele compartimentului motor- desi manerul clar vizibil, ma duce cu gandul taman la ceva de invartit, inchis, ma rog- ceva pe-acolo.
Presupun ca ar putea fi un releu cel indicat de catre Z, probabil si pozitionarea acestuia (retrasa) poate insemna un element ce nu necesita acces rapid si facil la el. Atuncea, ce naiba e cutia de pe peretele spate, de sub gura de admisie aer cald in compartimentul central ? Cea in care intra/ies ? cele doua/trei cabluri colorate rosu/albastru ? Cutie de siguranta ?
-De acolo (din cutie) am tras deja cele doua fire ce duc (presupun) spre lampa montata sus pe peretele compartimentului motor, am tras si masa aia de deasupra ventilatiei. Nu ma pune sa le dau jos, ca ma las de meserie....
In imaginea de mai jos, am remarcat un manunchi de cabluri ce (posibil) treceau pe sub ultima cutie munitie (3), urcand spre acea cutie indicata de Z anterior. Pe altundeva nu aveau pe unde, nu cred ca locul ar fi permis altfel.
Asta-i imaginea si decupajul zonei de interes :
![Imagine atasata: 3.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_09_2009/post-1427-1253477336_thumb.jpg)
![Imagine atasata: 3_detaliu.jpg](http://www.cartula.ro/forum/uploads/monthly_09_2009/post-1427-1253477345_thumb.jpg)
Gasiti-mi fratilor o solutie de cablaj cat mai repede, sa pot avansa cu lucrul cat de cat. Altfel, ma duc inainte tot in pas de melc....
Flo
"Heblu" ....?
Ma omorati, sunt din ce in ce mai convins de asta...