Flakpanzer Ostwind Work in Progress...
#84
Postat 20 September 2009 - 07:02 PM
- cablul ala care vine de sus si face o bucla inainte de acea cutie (care cred ca e cea de de sigurante dupa spusele lui AdiP - "electrical current distributor"), de fapt nu intra in cutie ci trece pe langa ea, urca peste traversa superioara si se duce undeva in stanga.
- cablurile care compun tot sistemul de comutare a tensiunilor ar trebui sa fie cele mai groase din sistemul electric (nu intru in amanunte ca stii tu bine de ce), cel de-al doilea cablu indicat de tine (cel de jos) este clar mai subtire decat cele ce se imbarlicolacesc p'acolo si totodata niciuna din presetupele de intrare in acea cutie nu ma duc la concluzia ca ar intra vreun cablu gros in ea.
@AdiP: esti 100% sigur de existenta acestui sistem de comutare a tensiunilor ?
#86
Postat 20 September 2009 - 10:33 PM
-Mai oameni...
-Sper sa nu va port dupa cai verzi pe pereti. Eu oricum am inceput sa vad tulburel...
In cartea -Panzerkampfwagen IV Medium Tank 1936-1945 editata de Osprey-[New Vanguard] Nr.028, scrie cam asa :
" ...
Vehicolul era echipat cu un demaror automat pe 24V, iar datorita generatorului auxiliar in doi timpi (DKV) ce mentinea bateriile incarcate, acest dispozitiv de pornire(demarorul automat) putea fi utilizat mai frecvent decat acelasi model de demaror montat pe P-III.
Daca pornirea cu acest demaror esua, sau daca aceasta operatiune nu era indicata datorita temperaturilor scazute (ce aveau ca rezultat racirea excesiva a uleiului aducand-ul la un stadiu semisolid), pornirea era efectuata prin intermediul starterului inertial (prin compresie), manivela fiind rotita de catre doi membrii ai echipajului, pana la obtinerea a cca. 60 rotatii/min. a volantei, ulterior aceasta dand motorului impulsul necesar pornirii....."
In Nr.039 al aceleiasi edituri, la pag. 11, scrie ca masinile seriei G date in folosinta comandantilor de plutoane, aveau montate :
-o statie radio Fu 5 (pe unde scurte- emitator/receptor)
-o statie radio Fu 2 ( pe unde ultrascurte- emitator/receptor)
-un sistem intercom (ptr. comunicatia intre membrii echipajului aceleiasi masini)
Restul masinilor din fiecare pluton, detineau doar un Fu 2 (ultrascurte) si intercomul. Ulterior, s-a dispus montarea pe toate masinile a ambelor modele de statii radio (iar Fu 5 in cate doua exemplare), pentru a se putea mentine comunicarea radio atat intre masinile aceluiasi pluton cat si cu structurile de comanda, etc, etc.
In Nuts&Bolts Nr.13, scrie ca atat Wirbelwind cat si Ostwind erau dotate cu ambele versiuni ale statiilor radio si intercomul. La pagina 76, legenda fotografiei zice ca in spatele scaunului radiooperatorului se vede soclul transformatoarelor pentru aparatele radio, (transformatoare) ce "livrau" un curent continuu ? (plate voltage in orig.) la aparatele radio, amplificatoarele de semnal si receptorul UKW, curent luat direct de la bateriile de 12V ale masinii ( taken directly from the 12V storage baterry of the vehicle (orig.))
Pentru exemplificare, pun aceasi imagine cu cea postata undeva mai la inceput :
-Z . Am inteles ca respectivul cablu este ramas acolo de la una din operatiunile de restaurare a masinii (Wirbelwind) aflate in posesia canadienilor, neavand legatura cu instalatia electrica originala. Este legat in spate, la cutia pe care am aratat-o anterior, trece peste brida transversala de sustinere a tunului (flakvierling), si se termina spanzurand undeva in fata, pe langa scaunul radistului. Despre asta e vorba :
Alaur
Am remarcat si eu masa pusa pe peretele dreapta al masinii, nu cred ca o sa o pot reprezenta acolo, pentru ca este in spatele cutiei (2) de munitie, si oricum e prea jos pentru a fi vizibila, chiar si fara cutia pusa la locul ei.Poate doar daca locul de prindere este situat intre cutiile 2 si 3. Ma mai uit sa vad pe macheta cum ar intra acolo asa ceva.
Ceea ce presupunem ca ar fi un comutator manual, ma gandesc ca nu si-ar avea rostul montat acolo, in coltul cel mai inaccesibil din compartiment, intre cutia de munitii (3) si peretele compartimentului motor- desi manerul clar vizibil, ma duce cu gandul taman la ceva de invartit, inchis, ma rog- ceva pe-acolo.
Presupun ca ar putea fi un releu cel indicat de catre Z, probabil si pozitionarea acestuia (retrasa) poate insemna un element ce nu necesita acces rapid si facil la el. Atuncea, ce naiba e cutia de pe peretele spate, de sub gura de admisie aer cald in compartimentul central ? Cea in care intra/ies ? cele doua/trei cabluri colorate rosu/albastru ? Cutie de siguranta ?
-De acolo (din cutie) am tras deja cele doua fire ce duc (presupun) spre lampa montata sus pe peretele compartimentului motor, am tras si masa aia de deasupra ventilatiei. Nu ma pune sa le dau jos, ca ma las de meserie....
In imaginea de mai jos, am remarcat un manunchi de cabluri ce (posibil) treceau pe sub ultima cutie munitie (3), urcand spre acea cutie indicata de Z anterior. Pe altundeva nu aveau pe unde, nu cred ca locul ar fi permis altfel.
Asta-i imaginea si decupajul zonei de interes :
Gasiti-mi fratilor o solutie de cablaj cat mai repede, sa pot avansa cu lucrul cat de cat. Altfel, ma duc inainte tot in pas de melc....
Flo
"Heblu" ....?
Ma omorati, sunt din ce in ce mai convins de asta...
#87
Postat 21 September 2009 - 12:02 PM
http://www.armorfortheages.com/Volunteers/...ProjectPage.htm
#88
Postat 21 September 2009 - 01:20 PM
Citeaza
Citeaza
Citeaza
#89
Postat 21 September 2009 - 06:26 PM
Z-mare, la 21 Sep 2009, 14:20, a spus:
Salut Z-Mare
-Fara sa ma supar, sau sa doresc sa te deranjeze in vre-un fel ceea ce scriu mai jos :
Am mai intalnit apelativul "mai" si in alte discutii, chiar daca nu adresat direct mie. In consecinta, apreciez ca acesta este apanajul obisnuintei dialogului scris/vorbit intre prieteni. Desi suna destul de deranjant in urechea/ochiul meu, il voi lua ca atare, apreciind-ul ca fiind scris pe un ton familiar. Ceea ce nu poate decat sa ma bucure.
Z-mare, la 21 Sep 2009, 14:20, a spus:
tu chiar vrei sa-i pui benzina si sa pleci cu el???
-Nu, nu ma bate gandul sa ii pun benzina, ci doar incerc sa ma relaxez montand ceva ce nu mi-a oferit producatorul.
Ma gandesc-oare aceeasi intrebare ar avea aplicabilitate si in cazul machetelor aero ? Asta binenteles, in cazul in care "montatorul" s-ar face luntre-punte sa il reprezinte cat mai aproape de realitate ? Si aici vine intrebarea : "Ghici la cine ma gandesc eu acuma...?"
Z-mare, la 21 Sep 2009, 14:20, a spus:
"Daca traducerea a fost corecta", ma gandesc ca intr-adevar, neamtul ala ca sa porneasca masina, invartea cheia punand "contact", dupa care apasa cu degetul ala de Herrenvolk pe butonul "Start", actionand "demarorul automat", ce cupla bendixul electromotorului pe coroana, totul prin intermediul curentului furnizat de catre cei 24V (buclucasi) furnizati de baterii, la un amperaj pe care nu il cunosc, doar presupune. Sau nu.
Am aratat anterior ca dupa mintea mea de avionar, motorul asmatic din coada masinii ar fi putut ajuta la pornirea acesteia. Mai mult ca probababil raspunsul este negativ, acesta ocupandu-se doar de furnizarea curentului necesar rotirii turelei si incarcarii bateriilor. Nu inteleg totusi, nevoia precizarii unui lucru relativ clarificat.
Z-mare, la 21 Sep 2009, 14:20, a spus:
Am specificat ca am cam lipsit la multe din lectiile privind "electricitatea", deci as putea avea o scuza. Oi fi lipsind si la multe lectiile de engleza. Si totusi intreb :
-Convertoarele alea ce fac de fapt, convertesc curentul din alternativ in curent continuu si invers ? Ca si in cazul sectelor ce bantuie prin lumea larga "convertind" ?
Interpretand cuvantul "transformers", m-am gandit ca ar suna cel mai bine in limba romana zicandu-i transformator ( merge foarte bine ca si in cazul sonorelor furculition/lingurition, s.a.m.d ). Convertoare sa fie.
@Alaur
Multumesc mult pentru rabdarea/perseverenta de a cauta lamurirea unui "pacatos" ca mine privind frumoasa dar neclara lume a electricitatii aplicate sau prescolare.
Merci si pentru linkul postat, o sa-mi serveasca putin mai in colo, la alte elemente pe care (probabil) voi incerca sa le reprezint.
Raman dator.
Sa aveti cu totii spor la machete
#90
Postat 21 September 2009 - 07:25 PM
Citeaza
Citeaza
Citeaza
Dar hai sa venim la oile ...tale ( a se citi Flakpanzer Ostwind), ca ne i-a vreun nene moderator de urechi! Sunt cu ochii pe aici, sa vad cind bagi benzina!
#91
Postat 21 September 2009 - 09:40 PM
#92
Postat 21 September 2009 - 10:38 PM
AdiP, la 20 Sep 2009, 23:33, a spus:
soclul transformatoarelor pentru aparatele radio, (transformatoare) ce "livrau" un curent continuu ? (plate voltage in orig.) la aparatele radio
.......
Eu am asa un feeling ca alea nu sunt transformatoare. Mai degraba din descriere ar fi ceva filtre si/sau stabilizatoare.
AdiP, faptul ca ai recunoscut ca ai chiulit de la orele de electricitate iti confera ceva circumstante atenuante (stii tu aia cu greseala recunoscuta........) dar pentru faptul ca i-ai luat si pe aia doi (Bryan si Jim) de-au scris cartea nu va mai iert. Ce-i aia "plate voltage", un soi de "apa plata" ? Macar tu nu te-ai apucat de scris carti dar de la ei aveam pretentii....
Revin cu ideea mea (fixa) de a vedea asta si mai precis:
... e drept ca e de la Tiger dar "funk"-aria e aceeasi.
Puteti trage ceva concluzii ???
Aceasta postare a fost editata de alaur: 21 September 2009 - 10:40 PM
#93
Postat 22 September 2009 - 12:16 PM
Citeaza
Citeaza
#95
Postat 22 September 2009 - 02:04 PM
Citeaza
Asta o fi valabila la ai nostrii...
Din cate citesc, "plate voltage" e cat se poate de OK ca termen. Avand in vedere ca sistemele pe vremea aia erau cu tuburi, care functioneaza la tensiuni ridicate (>100V), "plate voltage" se refera la circuitul de inalta tensiune pentru tuburi (si probabil ridicatorul de tensiune asociat). In romana nu stiu exact termenul tehnic, e tensiunea aplicata anodului.
In engleza, ref. la tuburi:
plate - anod
fillament - catod
Inca o adaugire:
In poza apare termenul "umformer". Care se traduce prin convertor. Exact asta si fac cutiile in cauza din diagrama, ridica tensiunea la ceva util pentru sistemele radio.
Am gasit si site-ul asta:
http://www.agder.net/la8ak/11a.htm
Multe informatii tehnice despre sistemele radio...
Inca un site, bonus:
http://www.desyatnik...adios/ukwee.php
E cel din diagrama de mai sus:
Acolo zice asa:
POWER SOURCE:
12-volt vehicular storage battery through dynamotor (Umformer) German type E.U. a2. Current drain from 12 volt battery 2.3 Amperes. Power requirements, Plates: 130 volts, 27 mA; Filaments: 12.6 volts, 1.4 Amperes; Dial Lamp 12 volts, 0.14 Amperes
#96
Postat 22 September 2009 - 03:35 PM
avem asta:
@cartula: Asa e, ai dreptate, deh e mult de cand ma mai jucam cu lampi. Uite si confirmarea (pentru FuG 16) din primul site dat de tine:
.
Termenul uzual este invertor.
Retrag aprecierile anterioare si iert gasca de chiulangii care s-au dus la bere.
#99
Postat 25 September 2009 - 08:44 PM
Deocamdata insa, continui sa buchisesc cartile de electronica de prin pod, pentru a ma dumiri in legatura cu chinezaria postata mai sus privind schemele tehnice.
Ma bucura imaginea postata de tine, dovedindu-mi reprezentarea relativ corecta a cutiei "John Doe", cu adaugirea cablurilor ce merg spre centrul peretelui (la lampa), finalizarea carcasei gurii de ventilatie, etc.
Maruntisuri doar.
#100
Postat 25 September 2009 - 10:31 PM
AdiP, la 25 Sep 2009, 21:44, a spus:
Bine, bine, am inteles: vrei sa-l faci functional. Da' fritz-ii de-o sa-l conduca de unde-i iei ca p'aia nu poti sa-i faci. E?
AdiP, la 25 Sep 2009, 21:44, a spus:
..............
Daca te referi la schema mare postata de mine sa stii ca e de la actionarea turelei si ai explicatii in link-ul pe care l-am pus la inceputul postarii.
Oricum, motoru' mic e clar ca avea demarorul la 12V.
In ceea ce priveste cutia, eu as inclina spre o cutie de conexiuni si nimic mai mult in sensul de a face conexiunea intre cablurile ce vin din comp. motor si merg la baterii pastrand izolarea compartimentelor (de lupta si motor). S-ar putea sa ma insel si de aceea:
PLEASE...
... poate se indura careva sa traduca.
Spor !
Aceasta postare a fost editata de alaur: 25 September 2009 - 10:38 PM