Machete din carton
#1
Postat 05 May 2009 - 10:41 AM
Am povestit si acolo, ca am inceput ceva experimente cu carton, si intampin unele dificultati, motiv pentru care incerc a obtine niscaiva sfaturi.
Cred ca am inceput cu ceva prea mare, fiind o a doua tentativa (prima nefinalizata), structura navei avand cam 1 m lungime.
Iata despre ce este vorba:
- am decupat din carton la grosimea cerita piesele longitudinale si tranvsversale ale structurii de rezistenta a navei
- am montat structura, fiind atent de data aceasta, gratie sfaturilor citite, sa lipesc abia la final piesele intre ele, dupa alinieri succesive (trebuie sa remarc faptul ca nu au iesit ca la carte, adica apare o usoara serpuire a fasiei longitudinale, pe care am reusit sa o compensez, nici nu ma astepta sa iasa perfect din prima oricum)
- am lipit fasii de hartie de 6-7 mm pe zonele transversale ale sectiunilor, tocmai pentru a usura lipirea cartonului care determina bordajul, asa cum am vazut
Acum vine problema: piesele care creeaza acest bordaj, care sunt piese transversale, se potrivesc relativ bine pe structura, dar apar mici diferente de curbura sau nivel, mai ales in partea de jos a navei. Am folosit un carton subtire, de tip hartie foto, daca as folosi duplex, oare lucrurile ar merge mai bine?
Am facut doar o lipire de proba, pentru ca aici am o alta dilema: sa folosesc carton de culoare rosie, asa cum este indicat, sau nevopsit urmand a aplica ulterior un strat sau doua de vopsea rosie, dupa o impermeabilizare si o slefuire cu smirghel fin a structurii?
O alta idee ar fi: sa incep oare cu ceva mai simplu, pentru a-mi face mana?
#2
Postat 05 May 2009 - 02:36 PM
La piesele transversale poti lasa la decupare cam 2 mm pe o latura apoi indoi piesa după profilul navei in locul respectiv dupa care poti trasa cu un creion pe piesa respectiva locul unde se aseaza cel mai bine (adica exact pe mijlocul coastei) si ii faci o mica rectificare. Abia la final cand esti sigur ca se potriveste lipesti si mergi mai departe cu urmatoarea piesa, procedeul fiind identic. De obicei astfel de piese se lipesc de la prova catre pupa.
Cartonul duplex (cel cu o fata alba si una gri - se gaseste in orice librarie) este bun ca nu face cute la indoire si la final se poate chiar jmirgheli (asta doar in cazul in care vrei sa vopsesti macheta).
Ar fi bine sa pui si ceva poze sa vedem si noi ce lucrezi, sfatul meu este sa mergi mai departe cu aceasta macheta. E vreo problema daca nu iese perfect ??
SPOR la treaba.
#3
Postat 05 May 2009 - 02:40 PM
Daca folosesti tehnica asta te scuteste de multe probleme ulterioare cum ar fi valuirea hirtiei, nepotrivirea fisiilor de hirtie care invelesc coca etc .
Spor
#4
Postat 05 May 2009 - 03:07 PM
Spor si Succes !
#5
Postat 05 May 2009 - 07:45 PM
Prea multe navomodele din carton nu am construit ( preferand zburatoarele si taratoarele ) dar cred ca pentru o carena trebuie sa tii cont de cateva lucruri :
1. Fiind o nava mare scheletul trebui esa fie din carton destul de gros
2. Pe coaste te-as sfatui le slefuieti putin pe margini si apoi sa lipesti niste fasii inainte de a pune piesele transversale ca sa ai de unde slefui
3. Fiindca o carena e un corp hidrodinamic fara prea multe suprefete plane eu as zice ca dupa ce slefuiesti sa dai si un strat ( poate chiar doua ) de aracet si apoi sa vopsesti , asfel eviti sa ai zone de imbinare vizibile.
Spor in continuare si tine-ne la curent cu evolutia.
#6
Postat 05 May 2009 - 09:25 PM
Am inceput sa lucrez la nava Fuso, o nava mare, cu multe detalii, de aceea ma batea la un moment dat gandul sa o las in stand by pentru a incerca ceva mai simplu pana vad si in parctica cum merge treaba.
Iata si cateva imagini.
Piesele lipite pe carton de grosime corespunzatoare, de 1 mm si de 2 mm.
Adezivi am folosit din toata gama: banalul si utilul aracet o varianta mai ieftina, diluat gata pentru utilizare si ceva mai scump cu uscare destul de rapida, lipici pentru hartie, adeziv rapid cianocrilat.
Iata si piesele debitate.
Am pozitionat mai intai piesele transversale, dupa care am realizat lipirea, piesele fiind mentinute pe pozitie.
Am montat prima punte, urmata de al doilea sir de piese transversale si piesele longitudinale de rezistenta.
Am lipit fasii de hartie si am trecut la montarea bordajului, unde am intampinat ceva probleme.
#7
Postat 06 May 2009 - 01:59 PM
Eu in general. indiferent de model si de materialul folosit, utilizez o cala de montaj dintr-o scandura la lungimea si latimea aproximativa a modelului pe care prind in cuisoare segmente de bagheta cu sectiune patrata, pe lungimea chilei, de o parte si de cealalta a ei, cu spatii intre ele pentru pozitionarea coastelor. Dau 2 gauri in chila una spre prova si una spre pupa prin care trec un fir de sarma de bobinaj cu care fixez chila de cala. In felul asta asigur alinierea atat pe verticala cat si pe orizontala a chilei si pastrarea ei pe timpul lucrului. Dupa ce elementele de osatura precum si o parte din celelalte parti de bordaj dau o rigiditate suficienta structurii, desfac legaturile dar pastrez cala pana cand corpul e total invelit pana la chila si apoi trec la cavalet. Tot in pozitia asta se pot alinia coastele care din diverse motive sunt mai in afara sau mai in interior ducand la ondulari a bordajului. Daca deficienta nu e din pozitionarea elementelor de osatura ci din cauza dimensiunilor. problema se remediaza prin slefuire pana la alinierea cu celelalte cu o fasie de hartie abraziva lipita de o sipca de lemn ca un fel de pila mai lunga si mai lata iar pentru fetele concave acelasi sistem dar pe o bagheta rotunda. Minusurile se remediaza prin lipire de fasii de carton pana la nivelul necesar.
La bordaj primul lucru care duce la denivelari e lipirea filelor direct pe coaste. De aceea se lipesc pe cantul coastelor fasii de carton late de cativa centimetri, fara a presa ca sa se creeze muchii, iar daca totusi apar se slefuiesc. La un corp de dimensiuni mari nu e suficient un singur strat decat daca cartonul e suficient de gros dar in cazul asta, la un corp cu forme mai complicate e mai dificil de lucrat. Eu lucrez cu mai multe straturi pe care le slefuiesc fiecare in parte, pana la grosimea necesara si abia la final vin cu ultimul strat cel cu culoarea. Metoda e valabila si daca vopsesc eu. Neavand in zona magazine mai de Doamne ajuta, ceea ce folosesc eu e carton de 0,3mm de la libraria din colt (nu le am cu g/mp, in activitatea mea ma folossc in general de subler). La o grosime a corpului de 1- 1,5 mm deja iese fara onduleuri. Apoi mai e si metoda cu umplerea spatiilor dintre coaste cu calupuri de polistiren care se finiseaza foarte usor (si cu foarte multa mizerie) dupa forma corpului iar apoi se poate aplica daca e finisat ingrijit direct stratul final. Eu nu am folosit metoda dar am cunostinte care folosesc si iese destul de bine. Revin asupra ideii lui Ice cu spuma, care ca idee e buna si aplicabila dar numai in cazul unui schelet destul de solid care sa nu se deformeze la umflarea spumei. Marimea si modelul navei iti dau posibilitati suficiente de lucru. Fiind un remorcher eu zic ca ar fi chiar indicat ca la final sa se vada locurile de imbinare ale filelor. Am mai recomandat si imi mentin recomandarea pentru adezivul Vinil Fix de care eu sunt foarte multumit atat ca rezistenta cat si ca timp de priza care e de cateva zeci de secunde. Singura treaba e ca nu merge pentru suprafete vizibile fiind mat.
Sper ca nu te-am incurcat mai rau. Spor!
#8
Postat 06 May 2009 - 02:54 PM
nu m-ai incurcat ci din contra.
O sa folosesc in locul fasiilor de hartie de pe elementele transversale un carton mai subtire care sa dea ceva rezistenta de montaj, si de asemenea in locul hartiei foto carton duplex.
O sa ma gandesc si la treaba cu polistirenul, sa fac eventual o incercare sa vad cum imi iese, ma refer aici la partea cu slefuitul in cota.
Oricum va deveni interesant, pentru ca mai urmeaza un rand de "invelitori", deoarece mai exista un nivel de structura, precum si puntea gata colorata, care va pune ceva deficiente daca voi vopsi coca mai intai. Oricum prima faza va fi sa aliniez fasiile care realizeaza bordajul.
#10
Postat 07 May 2009 - 08:17 AM
stageexp, la 6 May 2009, 15:54, a spus:
Nu trebuie sa schimbi acele fasii de hartie cu carton. Daca pui ceva mai gros pe lateralul coastelor vor fi foarte greu de asezat cele 2 piese adiacente (asa le-am numit noi la un moment dat ) fara sa ai bordura. SPOR!
#11
Postat 17 May 2009 - 08:59 AM
Rervin cu o rectificare. Nu stiu de ce am avut convingerea ca e remorcher si spusesem asta in comentariul din 06 mai. Apoi am mai aprofundat imaginile si am realizat ca totusi nu e. Pune te rog si o imagine a modelului, cel de pe cutie.
Spor!
#12
Postat 17 May 2009 - 09:34 AM
traian, la 17 May 2009, 09:59, a spus:
Fuso
Cuirasat japonez de 39.154 tone, 1480 oameni, scufundat de catre americani in cursul bataliei din Stramtoarea Surigao, Leyte, de catre o torpila lansata de distrugatorul (american logic) USS Melvin.
Aflat sub comanda Amiralului Masami, s-a scufundat rupt in doua, pupa, dupa mai bine de o ora de la torpilare. Supravietuiorii recuperati de catre distrugatorul japonez Asagumo. Etc, etc.
traian, la 17 May 2009, 09:59, a spus:
Despre asta cred ca e vorba :
#13
Postat 17 May 2009 - 01:03 PM
Spor !
#14
Postat 18 May 2009 - 09:10 AM
nici o noutate, pentru ca din pacate nu am avut vreme sa lucrez nimic, din motive obiective.
Cum o sa fac ceva o sa postez, chiar daca o sa arate un pic ciudat, ce de asta e cu inceputurile .
AdiP a venit cu completari foarte bune, nu mai are rost sa detaliez, este o nava de lupta, desi imi plac mult modelele civile, nici de la acestea nu ma dau in laturi.
Ceea ce vreau sa fac, este sa bordez cu carton duplex, asa cum am fost sfatuit, in loc de carton subtire (coala foto), si sa finisez cat de cat coca, dupa care o sa revin cu imagini.
Ma prinde din ce in ce mai mult treaba cu cartonul, planurile sunt foarte detaliate, indiferent de tipul modelului. Vreau sa ma joc cu niste lokomotive, planurile le am de pe net, si desi nu am construit nici un blindat, fiind un pacifist convins, vreau sa incerc unul din carton, pentru a stimula un coleg de serviciu si prieten, care este foarte sceptic in legatura cu acest material, el fiind adeptul metalului.
#15
Postat 18 May 2009 - 11:39 AM
Si eu, in genere, ma folosesc de lemn si metal. Desi apreciez modelele reusite, personal, nu sunt adeptul plasticelor dar nici nu am nimic impotriva lor. Cu cartoanele am cochetat din cand in cand prin vremurile lui '80 cand reuseam pe sub mana sa fac abonament la Maly Modelarz si din ce se ,,pierdea pe drum'' mai primeam si eu cateva numere. Era o placere sa lucrezi, subansamblele fiind bine proiectate iar cartonul suficient de gros si de dur pentru a nu crea probleme. A inceput iarasi sa apara pe piata, se mentine la acelasi nivel tehnic doar ca cartonul folosit desi ca textura e mai bun, e mai subtire si mai moale necesitand unele artificii.
Treaba e ca in ultima vreme ceea ce mai fac atunci cand am timp are la baza cartonul poate si din cauza facilitatilor lucrative care imi permit sa mai iau din cand in cand intr-o plasica ceva de lucru si la servici.
In privinta realizarilor, deja s-a discutat si mai ales se vede ca rezultatele nu sunt neglijabile. Deci colegul si prietenul tau ar fi foarte bine daca ar si incerca sa vada personal ca se poate. Fiecare material se preteaza pentru anumite lucrari dar sunt si multe in care diferentele sunt insesizabile si depind doar de ,,mana''.
La modelul tau, dat fiind dimensiunile iti poti permite un bordaj din 3-4 straturi iar la grosimea rezultata, o slefuire atenta dupa fiecare strat o sa iti dea o suprafata finala fara onduleuri. Finisarea sa o faci pe suprafata mare, adica smilgherul lipit pe o placa in asa fel incat sa prinda denivelarile pe suprafata nu local. Nu insist, tehnica a fost prezentata de Papy.
Atentie si la punte unde daca nu ai o suprafata suficient de rigida risti o catastrofa. Eu am folosit pentru asa ceva la Minsk de exemplu, prespan de 0,5 mm care e destul de dur pentru a nu se cuta la coaste peste care am lipit puntea din kit. La suprafetele care prezinta curbura, parte din tensiunile care apar in material sunt anulate tocmai datorita curburii. Suprafetele plane tind sa se deformeze in special in zonele de lipire unde daca materialul nu e suficient de dur apar ,,dungi'' iar mai apoi intre dungi se formeaza niste ,,burti''. Mai e o chestie pe care o aplic eu in situatia suprafetelor mari. Nu zic ca e unicat dar eu asa lucrez. Nu dau cu adeziv pe suprafata pe care lipesc ci pe cea care urmeaza sa fie lipita. Ca orice material si cartonul ,,lucreaza'' la umezeala adezivului tinzand o alungire. Daca lipesti pe o suprafata deformata cat de putin, defectul se transmite. Daca piesa lipita e usor dilatata, la uscare se intinde si nu deformeaza. Abia la stratul final, dupa ce obtii o rezistenta suficienta a corpului, poti folosi adeziv in strat foarte bine intins, pe suprafata de lipire. Revin, asta e metoda pe care o folosesc eu.
Pentru coleg si nu numai, o adresa de unde pot alege si e ce alege in domeniu, si nu e nevoie decat de o imprimanta, ceva carton (eu folosesc dupa cum mai spuneam de 0,3mm de la libraria din colt) taiat format A4, foarfece si kater, o rigla si ceva lipici si bineanteles dorinta de asi satisface curiozitatea si de a ocupa cateva ore cu o activitate placuta : www.mm-archive.narod.ru . Arhiva e pe ani, se da clic pe anul vizat iar apoi se alege modelul dorit. Au planse descarcabile doar modelele pana in anul 1993, urmatoarele fiind doar in prezentare, dar majoritatea sunt reluate.
M-am cam lungit la vorba. Spor!
#16
Postat 26 June 2009 - 05:45 PM
Spor, si numai bine!
Ai convins colegul?
#17
Postat 29 June 2009 - 08:47 AM
din pacate chiar nimic, din conditii subiective si obiective.
Nu am mai lucrat nimic in domeniul modelismului, de vreo 2 luni, am iesit in cateva excursii feroviare, in rest pauza, si cu machetele feroviare si cu cele de nave.
S-au ivit si probleme cu jobul, ca traim in Romania, am avut de lucru intens la niscaiva amenajari la casa unui prieten, asa ca am fost prins cu treburi mai "brute".
Sunt insa pe cale de a remedia aceste probleme, de a avansa cate putin si in domeniul machetelor, si voi posta bineanteles.
Sper cat de curand sa primesc din nou sfaturi si critici, care sa ma aduca pe drumul cel bun, odata cu avansarea lucrarilor.
Multumesc mult pentru interes traian, pentru incurajari, vom discuta la concret, pe material cat de curand. Sper ca max in una saptamana.
Ca sa-l conving pe caposul meu de coleg, trebuie sa bricolez ceva in domeniul WWII, de care el este pasionat la max, aviatie sau blindate. Oricum i-am promis ca ii voi face un avion cadou, daca reusesc unul care sa arate cat de cat acceptabil.
#18
Postat 29 June 2009 - 11:09 PM
Daca te intereseaza iti pot oferi pentru coleg un model de avion sau un tanc pe care sa il scoti la imprimanta.E testat,iese perfect si nu e chiar greu de lucrat, 3 sau 4 cartoane format A4. Sau poti incerca IAR-80 care e un model deasemeni bine realizat si de efect si pe care il poti vedea daca dai un clic pe unde vezi ca scrie PaperModel.ro si scormoni putin.Tot acolo gasesti si blindate.
Numai bine si Spor!
#19
Postat 30 June 2009 - 02:25 PM
Daca mi se permite as avea o propunere:Ca Admin, cu acordul celor ce au deschis topicele, sa faca o sectiune separata de modelism in carton, unde sa grupeze toate lucrarile de carton incepute sau terminate.
Asa le avem toate grupate si poate face cu ochiul la mai multi.Mie personal imi plac, si unele lucrari sunt deosebite, poate cine stie, la ce-si propune si spiridusul meu.Inca nu e in totalitate convins.
Multumesc si scuze ptr. poluarea topicului.
Cele bune.
#20
Postat 30 June 2009 - 05:08 PM
A face sectiune separata pentru machete de carton ar insemna discriminarea cartonistilor ... sau ... poate discriminarea celor care lucreaza din alte materiale.
Cei care fac machete de carton sunt machetisti ca oricare dintre ceilalti prezenti pe acest forum doar ca folosesc preponderent, ca material de constructie, cartonul.
Cine vrea sa cunoasca tehnicile le poate cauta la sectiunea de tehnici, iar cine doreste sa ia cunostinta cu machetele din carton, cu siguranta le va gasi in sectiunea din care fac parte.
Nu cred ca e cazul sa despartim forumul pe criterii de genul: aici sunt machete din plastic, aici din metal, la stanga sunt machetele din carton si la dreapta lor sunt machete nonconformiste (facute din toate neamurile de materiale).
Faptul ca nu au o sectiune separata doar pentru cartonari este o recunoastere fara dubii a calitatii muncii si a machetelor lor.
Locul lor se afla alaturi de noi si au dovedit din plin ca machetele lor nu sunt cu nimic mai prejos dect oricare alta macheta construita din oricare alt material.
Cred ca sunt si in asentimentul cartonarilor (din randul carora, din cand in cand fac si eu parte) ca machetele din carton sunt machete si-si au locul alaturi de oriacare alta macheta nu intr-o sectiune separata.
Bafta!