Victorian, la 5 May 2009, 10:55, a spus:
Salutare Frigate,
Am citit cu mare interes tot topicul asta si m-am uitat cu mare placere la pozele modelului tau. Ca observatii pe care ti le-as putea face ar fi urmatoarele:
A) Torpilele romanesti erau de tip Whitehead, adoptate incepand cu 1888. Din pacate nu am gasit pana acum nicaieri precizarea tipului de torpila Whitehead adoptata in marina romana, insa presupun ca erau cele de 14 inci diametru (35,56 cm diametru). Mai existau de 15, 16, iar incepand din 1890 si de 18 inci diametru. Torpilele Whitehead erau facute fie din otel, fie, mai adesea, dintr-un aliaj special, ceva intre bronz si alama. Torpilele romanesti erau de al doilea tip, deci aveau o nuanta alamie ceva mai roscat-inchisa la culoare. Torpilele nu se vopseau, deci culoarea aceea galbena nu are ce sa caute acolo, ar trebui sa vopsesti totul intr-un amestec de vopsea Revell alama+cupru pentru a scoate ceva apropiat de nuanta respectiva.
B) In privinta dilemei privind numarul de carme, uite mai jos o poza lamuritoare. Precizez insa ca NU este chiar nava in cauza.
Am sa caut si poza pe care am facut-o la Science Museum din London, unde exista o macheta a vedetei noastre, pentru a veni cu detalii suplimentare.
C) Modul de fixare al torpilei cu scondru este incorect. Nu stiu daca e inventie proprie sau preluare a unor planuri gresite, dar nu exista un asemenea dispozitiv in realitate, ar fi fost de-a dreptul periculos. La lovirea navei inamice incarcatura s-ar fi putut desprinde sau capul exploziv al torpilei s-ar fi putut indoi in sus sau in jos, facand incarcatura ineficienta. Pur si simplu capatul scondrului era "infipt" in cilindrul ce continea incarcatura exploziva. De fapt, o asemenea torpila cu scondru originala in forma ei completa se afla in muzeul trecerii Dunarii de la Vidin. Am promisiuni de poze si masuratori complete ale obiectului intr-un viitor apropiat. Un cap al unei asemenea torpile este cel prezentat de Crios mai sus. Este cel aparut intr-un catalog mai vechi al Muzeului Marinei din Constanta si scanat de mine dupa respectivul pliant. Torpila de la Vidin este vopsita complet in rosu aprins. Capul de la Muzeul Marinei este vopsit in negru. Nu am idee care din cele doua variante e cea corecta, insa la muzeul din Lyttleton, Noua Zeelanda, torpila de scondru este vopsita tot in rosu. Incarcatura de fulmicoton respectiva era foarte puternica si periculoasa, asa ca rosul aprins pare potrivit.
D) Obiectul acela vizibil intre cele doua cosuri este un tambuchi pentru acces in compartimentul masini. Apare in planul puntii ca un patratel. Faptul ca nu apare si in vederea laterala face parte dintre deliciile planurilor semnate de autorul respectiv :)
E) In jurul tunului prova exista o punte inaltata de forma circulara, care iese in consola peste bordul vedetei. Portiunile iesite in consola sunt realizate din gratar de lemn si nu din punte plina. E un detaliu ce se poate vedea si in poze.
Ar fi extrem de util de vizionat modelul original al vedetei aflat la Muzeul de Istorie al Romaniei, vis-a-vis de sediul central CEC de pe Calea Victoriei. Din pacate, sectia de istorie moderna este mai tot timpul inchisa asa ca e nevoie de un noroc special pentru a putea vedea acel model. Eu n-am avut spre exemplu acest noroc :(
Oricum, este o nava extrem de interesanta si ma bucur ca te-ai incumetat sa pornesti realizarea acestui model!
Salutare,
Ma bucur ca iti place modelul, sper ca la final sa fie o incercare reusita.
Vad ca este documentata interventia ta, dar eu am lucrat dupa planurile din cartea Navomodele vechi nave romanesti si un numar din revista Modelism,toate de acelasi autor Cristian Craciunoiu, plus poze ale amatorilor de pe forum ce au avut amabilitatea si posibilitatea sa ma ajute..
A) Cu acel galben de pe torpila am incercat sa redau aceasta culoare de alama, galben pe care-l afisaza planul din revista modelism(deci nu este gaselnita mea).Si pentru a ma apropia de realitate un tub de vopsea acrilic color cupru, costa 5.45Eur plus cel de alama tot atat.Sincer nu mi l-am permis si Revell nu am gasit aici.Ca model, este de asemenea preluat dupa fotografiile revistei Modelism???
B)Imaginea ta este interesanta dar ai o nava cu fund plat fara tuneluri de elice, planul si din carte si din revista pune tunel la elici si atunci "bunul meu simt" a zis doua carme, una pe fiecare tunel, la care as adauga planul postat la unul din raspunsurile anterioare.Deci nu as fi prea lamurit, din poza ta, imi pare rau.
C) Modul de fixare al torpilei cu scondru este tot cel dat de plan????Culoarea la fel.
D) Obiectul acela, dintre cosuri, tambuchiul pe care il banuia si Traian, poate era poate nu, in poza ta de exemplu nu apare.Eu l-am interpretat acel patrat ce apare in vederea de sus a planului ca fiind o platforma ptr. cel ce manevreaza reflectorul, (daca te fixezi in poze am pus-o, deci nu-i prea greu sa fixez pe ea un tambuchi, nu stiu daca e cazul)ea fiind fixata pe acea suprastructura de sectiune ovala, pe care parerea mea nu se poate sta in picioare ptr. a executa ceva.Vedetele dupa cum spune si cartea erau cu ceva diferente intre ele.
E) Platforma de gratar am vazut-o si eu dar la scara 1/100 iti trebuie 0.2mm maxim 0.25mm, intre lati???Sincer nu am reusit.
M-am gandit ca poate a fost distrusa de vreun obuz si au refacut-o cum am facut-o eu
Oricum nici in poza ta nu prea se vede a gratar, si atunci propun incadrarea la acele mici diferente intre vedete.
Deci eu nu contest ce este prin muzee, vor fi binevenite materialele tale, daca le vei posta, si vor folosi ptr. cine va dori sa abordeze acest subiect. in viitor.
Numele vedetelor le am si eu din carte, poate imi sugerezi cum pui acel "carnat" de la oricare nume pe 5cm patrati de pupa cu litere aurii, asa cum zice cartea??Ar fi o litera de aproximativ 2 mm, intre 1-2mm, daca...????
Iti multumesc mult pentru interventie, dar tinind cont de ce am avut la dispozitie, ma bucur ca a iesit si asa, personal considerand ca subiectul nu e chiar simplu asa cum apare in plan, cum am zis si la inceputul acestui topic.
Cele bune
traian, la 5 May 2009, 16:02, a spus:
Ciao
Desi s-a zis DIXIT vad ca se insista pe subiect. Eu ma incapatanez sa sustin ca e vorba despre 2 carme. Modelul de nava aratat e cu totul altul in ceea ce priveste sistemul de propulsie dar ca argument principal revin tot la planul de forme rspectiv cuplele pupa unde se vede clar figurat axul carmei pe mijlocul tunelului. In privinta fixarii torpilei la scondru, asa e data de autor, iar in plus am mai intalnit aceasta abordare si in alte materiale. Daca avem comfirmarea tambuchiului inseamna ca totusi pana acum nu am spus prostii.
Spor!
Aproape in acelasi timp ai scris cu mine, raspunsul meu fiind mai lung....
Iti place - DIXIT????
Aceasta postare a fost editata de frigate-264: 05 May 2009 - 04:32 PM