Postat 26 May 2009 - 11:25 AM
El capitan,
Faina lucratura, imi place cum ai avansat! Practic, modelul tau este aproape complet!
Claudiu, la modul de fixare al torpilei nu mai are rost sa-l bazzaim cu alte detalii, mai ales ca totusi ceea ce ai gasit tu acolo difera substantial de sistemul utilizat in realitate pe vedete. Tu ai postat un sistem cu doua inele complete fata spate, in realitate era un sistem mult mai avansat: avea un singur inel purtator complet pe mijloc si doua semi-inele superioare fata-spate. De ce era important sa fie cat mai putine inele purtatoare? fiindca orice legatura in plus pe sub "burta" torpilei risca s-o blocheze, punand sub semnul intrebarii reusita lansarii...
Multe din aceste detalii plus altele se vad in cele 18 pagini dedicate acestor tipuri de vedete in cartea "Romanian Navy torpedo boats". In plus, tin sa va anunt ca la Muzeul Marinei din Constanta exista pastrat pentru posteritate un motor al unei asemenea vedete, o baterie de condensare si un arbore port-elice cu tot cu elicea respectiva.
Pana in urma cu cativa ani motorul avea atasata si o rozeta de schimbare a directiei de mers realizata din alama, cu diametrul de circa 30 de cm si pe care se putea citi numele firmei producatoare "Thames Iron Works and Shipbuilding Company, Limited".
Intre timp oamenii de bine, -"colectionari cu greutate" cum s-ar zice- au actionat chiar si in interiorul muzeului, astfel incat acea rozeta a disparut cu totul. Am apucat sa fac o poza alb negru unde se vede, insa din pacate nu am un detaliu al obiectului respectiv. :(
Ar mai fi de precizat ca atunci cand a fost reparat bricul Mircea in anul 1922 s-a inlocuit vechea caldare Scotch cu care acesta venise echipat in 1882, cu o caldare preluata de la una dintre vedete.
Fiind insa o caldare adaptata unei nave fluviale, era mai subtire si mai lunga, astfel incat au avut dificultati in a o inghesui in locul disponibil. In cele din urma au reusit s-o puna totusi, insa caldarea nu era asezata cu axul paralel cu axul navei, ci era montata stramb ca sa incapa, fapt ce mi-a fost relatat de un martor ocular care a vizitat epava bricului Mircea dupa razboi, in aval de Galati.