Ce preferati? (acrilic vs. email)
#21
Postat 15 March 2009 - 01:16 AM
Pe foaia folosita sunt 2 seturi de 'mostre'. Primul set a fost facut in luna august 2008 (pozele inca sunt in topicul meu despre F3H), al doilea la jumatatea lui decembrie 2008 pentru un Harrier GR.9. Deci practic e vorba de vopsele care sunt 'maturate' suficient. Daca e nevoie, il repet cu vopsele de o zi daca am timp. oricum, rezultatele o sa se vada, sunt foarte interesante.
Vopselele sunt Vallejo, unele mostre sunt combinate cu Klear, altele nu, unele pe grund Tamiya, altele pe grund Mr.Surfacer.
Diluantii folositi:
* Gunze Mr. Color Thinner (diluant pentru vopsele laqueur, similar nitro)
* Izopropilic 98%
* Odourless turpentine de la MIG Productions
* Distilled turpentine, Windsor & Newton
* Alcool etilic menajer (>40 grd)
* O combinatie de Nitrosolv cu Painta Clean de la Revell (cel mai dur diluant de prin casa)
Pentru testare, am folosit bete cu vata pentru urechi, imbibate serios in diluant. Am facut un numar > 5 treceri succesive prin acelasi loc (pana la 15 in unele cazuri, cand nu s-a intamplat nimic)
Primul set de mostre (au fost aplicate vopselele pe 13 decembrie 2008):
Vopsele Vallejo direct din sticla, plastic nedegresat, plastic nematuit(lucios).
* gunze - a sters tot din 6 treceri
* izopropilic - nu a sters decat ce se vede la 6 treceri. Dunga din mijloc era un capat cu gazare, de aici impresia ca e sters complet (toate 3 dungile sunt in aceeasi zi, aceeasi vopsea, oricare e buna de mostra).
* odourless de la MIG - a sters doar gazarea din margine, la 15 treceri
* terebentina W&N - a sters doar gazarea din margine, la 15 treceri
* alcool etilic - 10 treceri, curatare completa (am mai zis, etilicul e solutia IDEALA de sters Vallejo)
* nitro - a sters cu plastic cu tot. M-am oprit la a cincea trecere, am facut testul cu imbibatie foarte mare si nitro deja baltea pe placa.
Al doilea set de mostre (16-17 august 2008):
Vopsele Vallejo in diverse combinatii cu Klear. Stanga 2 parti vopsea, 1 parte Klear. In centru proba martor, vopsea nemodificata. Dreapta, 1 parte vopsea, 1 parte Klear. Plastic matuit fin si degresat. Numarul de treceri in paranteza.
* gunze - nu am efectuat testul din lipsa de spatiu
* izopropilic - a atacat superficial fara insa sa lase urme in vopsea
* odourless de la MIG (ODL) - nimic vizibil
* terebentina W&N - a atacat parca nitel mai mult decat ODL, dar neinteresant
* alcool etilic (AE) - nimic (interesant)
* nitro - a atacat in adancime, a atacat plasticul, dar nu a sters in 6 treceri (nitro fara a 'balti') de data asta.
Al treilea set de mostre (11 aug 2008):
Coloana stanga plastic matuit/degresat, coloana din dreapta plastic netratat
Linia de sus, Vallejo + Klear. Jos, Vallejo din sticluta, nemodificat.
Ca sa nu o mai lungesc, cu exceptia nitro, n-au fost 'atacuri' la 5 treceri.
Al patrulea set, 17 aug 2008:
Sus, baza MrSurfacer. Jos, baza Tamiya primer. De la stanga la dreapta, pe verticala:
Vallejo din sticluta pe grund lustruit, Vallejo din sticluta pe grund matuit, verdele e Agama.
Nici un diluant nu s-a atins de vopseaua Agama (cu exceptia nitro).
Izopropilicul, ca si alcoolul etilic, nu s-au atins de nimic
Gunze a atacat grundul, precum si vopselele Vallejo.
odourless turpentine a atacat nitel grundul Tamiya. In rest nimic
terebentina W&N a atacat serios grundul, dar destul de slab vopselele
Nitro a papat tot, inclusiv Agama. N-am mai insistat pana la capat cand am vazut ca deja trece prin ele.
Concluziile puteti sa le trageti singuri.
Concluziile mele, personale (daca o fi cineva interesat de ele):
* Pentru mine, unul, e clar ca un wash peste acrilice folosind terebentina sau diluanti mai slabi (gaz bricheta, white spirit) nu prezinta probleme. De altfel asta e si ce stiam deja, folosesc fara probleme metoda. Daca se mai aplica si Future/Klear, deja nu mai e vorba de vreun risc.
* Vallejo pana la o anumita 'varsta' se sterge rapid cu alcool etilic. Dupa o anumita varsta a vopselei, trebuie insistat mult mai mult. Avantajul etilicului e ca e sigur, netoxic, si nu ataca sub nici o forma plasticul, transparentele, lipiturile, chitul.
* Izopropilicul poate ataca acrilicele proaspete, le va ataca si pe cele vechi daca insistati foarte mult (similar cu etilicul)
* diluantii clasa 'nitro' ataca fara jena orice, insa cel Gunze fiind mai bland, nu ataca decat daca insistati suprafata.
* Future/Klear-ul amestecat in vopsea in cantitati chiar mici, pe langa faptul ca imbunatateste mult aderenta, face vopselele aproape imune la solventi.
#23
Postat 15 March 2009 - 01:49 AM
Z-mare, la 14 Mar 2009, 12:11, a spus:
Cum spuneam, cele de mai sus sunt o parere personala, izvorita din experienta de aproape 20 de ani de lucrat cu pesnula, aerograful, emailuri, duco, uleiuri si acrilice.
In alta ordine de idei, articolul mentionat ar cam trebui adus la zi. Din pacate, nu am ajuns sa folosesc chiar toate tipurile de vopsea aparute in ultimii ani pe piata noastra!
Eu nu am experienta ta
Eu vorbesc din perspectiva unui incepator/amator, care lucreaza pe unde apuca si cand apuca si termina o macheta la 6 luni. Evident, aerograful iese din discutie cand lucrezi in spatiul in care mai si dormi. Si de asta spuneam, pentru un amator care foloseste pensula, acrilicele sunt cea mai buna solutie. Eu am folosit pana acum numai acrilice MM si pot sa spun ca nu miros aproape deloc! (doar daca stai cu nasul deasupra sticlutei). Mai puternic miroase adezivul decat vopselele acrilice MM. M-am pictat si pe degete fara consecinte pe termen lung
Daca as avea un spatiu dedicat pentru modelism (gen garaj) si un arsenal de instrumente probabil ca emailurile ar fi o optiune, dar pana atunci acrilicele sunt singura solutie.
#25
Postat 15 March 2009 - 07:59 PM
#26
Postat 15 March 2009 - 08:15 PM
Romulus, la 15 Mar 2009, 01:52, a spus:
D506 si D509 sunt diluanti. Se gasesc in orice magazin care vinde vopsele. O poza nu cred ca e relevanta pentru ca exista o multime de producatori . Si inca ceva AICI http://www.cartula.r...uant-t4834.html
Aceasta postare a fost editata de ovichelu: 15 March 2009 - 08:23 PM
#27
Postat 15 March 2009 - 10:20 PM
Se gaseste mai ales in magazinele cu accesorii auto, fiind destinat emailurilor auto.
Legat de sondaj, I love emailuri. Am avut o experienta neplacuta cu Vallejo acrilic si nu-mi mai trebuie.
#28
Postat 15 March 2009 - 10:33 PM
marhaba, la 15 Mar 2009, 19:59, a spus:
Da. Vopselele pe baza de solventi au in principal trei componente: pigment, baza si sicativant. Pigmentul este o pulbere minerala sau de sinteza, in diferite grade de granulatie si cu stabilitate cromatica variabila, de regula pretul e direct proportional cu calitatea. Baza de regula se obtine din amestecul a diferite uleiuri si rasini si constituie suportul si finisajul vopselei. Sicativantul este un solvent care dilueaza amestecul pigment + baza si ajuta la fluidizarea vopselei precum si la uscarea ei mai rapida. Acestea fiind spuse, vopseaua veche se comporta astfel: pe masura trecerii timpului, solventul se va evapora primul, apoi fractiile usoare din baza iar pigmentul se va solidifica pe fundul recipientului. Amestecul ramas se va usca foarte greu dupa aplicare si eventual dupa uscare va avea proprietati mecanice foarte rele - exfoliere, cutare, basicare, crapare, etc. - deoarece raportul pigment - baza nu mai este cel determinat de producator. In caz de forta majora se poate incerca o "revitalizare" a vopselei mai intai prin adaugarea unei mici cantitati de solvent si omogenizare "cu simt de raspundere" timp de cateva zeci de minute. Daca solventul nu e suficient se mai poate adauga o picatura de ulei de in sicativat sau lac incolor - mat sau lucios - evident incadrat sa lucreze cu aceiasi solventi recomandati pentru vopseaua batrana :).
Aceasta postare a fost editata de Vernier: 15 March 2009 - 10:36 PM
#30
Postat 16 March 2009 - 08:54 PM
Daca nu am insel eu spuneam:
Acrilice.
11. Rezistenta mica la agenti chimici.Dupa 10 zile de la uscare, vopseaua a reactionat la diluant atit acrilic cit si pentru email.>-
Emailuri
11. Rezistenta buna la agenti chimici.Dupa 10 zile de la uscare vopseaua nu a reactionat la diluant.>+
In pozele (ambele vopsele uscate de cam un an si ceva) am frecat cite va zeci de secunde cu un betisor cu vata peste emailuri, betisorul a fost inmuiat in D509, alcool izopropilic si Nitrosolv. Doar la Nitrosolv se vad ceva urme. In poza doi am frecat cu betisor cu vata cu alcoo lizopropilic si cu D 509.
Ce constat eu: ca vopseaua email s-a comportat mai bine la diluanti specifici (recte Nitrosolv si D509) si nu a reactionat deloc la alcool izopropilic pe cind acrilicul a reactionat mai rau la solventul specific, adica alcoolul izopropilic. Cu Nitrosolv (diluant nespecific) am incercat mai tirziu, adica dupa 11 ore de la primul test, deoarece am vrut sa folosesc acelasi mostra de vopsea. Rezultatul se ved in poza 3. Si nu am apucat decit sa trec de doua ori peste vopsea. (in pozele 2 si 3 ignorati "rupturile" in vopsea, ele provin de la un test de rezistenta mecanica, mai vechi. Ambele vopsele sunt "curate", adica nu contin adidivi suplimentari, gen Future sau altceva).
Cele de mai sus cred ca sustin afirmatiile mele. Normal, daca as fi folosit diluanti puternici gen terebentina sau benzen probabil rezultatele vopselele nu ar fi rezistat. Deci, din punc de vedere modelistic, emailuril sunt mai rezistente decit acrilicele la utilizarea tratementelor ulterioare daca folosim diluanti obisnuiti (D509, alcool izopropilic, neofalina) cu mnentiunea ca ar putea reactionma urit la diluant mai duri si pe care nu-i recomand a fi folositi la tratamente ulterioare.
Nu contest ca intre vopsele exista unele mai bune si altele mai proaste, asta e clar, dar cum ziceam mai sus "Asa o fi, dar eu nu am gasit inca acel ...general!"
#31
Postat 17 March 2009 - 12:48 AM
#32
Postat 17 March 2009 - 01:09 AM
Dragos_P, la 17 Mar 2009, 00:48, a spus:
Nu cred.
Calitatile se completeaza.
Si nu tin partea niciuneaia pt. ca am votat la ambele.Oricum la capitolul olfactiv, acrilicele au un miros ...placut .
Aceasta postare a fost editata de tgr: 17 March 2009 - 01:13 AM
#33
Postat 17 March 2009 - 01:13 AM
Deci eu folosesc:
- Ca si culori de baza (unde baza = primul strat) - emailuri (humbrol cu cat mai vechi cu atat mai bune), acrilice agama, acrilice Tamiya;
- Pentru vopsire figurine - acrilice valejo si marabu dar nu ma dau in laturi de la emailuri;
- pentru vopsire avioane - paste metalice agama, humbrol metalizer, Duco (nimic nu sare mai veridic ca duco) si emailuri;
- pentru terestre - emailuri. N-am mai lucrat demult.. Cand ma voi reapuca va fi baza de acrilice si camuflaj email sau acrilic.
Inainte vreme eram un utilizator convins si exclusiv de emailuri. Prima data cand am folosit acrilice erau de la humbrol si foarte proaste. Ulterior am incercat sa-mi schimb parerea cu acrilice Zvezda (n-am prea reusit). Acum exista insa acrilice asa de performante incat nu prea se mai face diferenta intre acestea si emailuri. Singura chestie e cea legata de pigmenti. La anumite culori, din anumite game (firme), anumiti pigmenti sunt mai grosieri si atunci raspund prost la aerograf.
Emailurile raman mai performante cred printr-o aderenta mai putin pretentioasa si finishul mai ordonat (bun la scarile mici 1/72)
Cel mai fin finish si cea mai buna pulverizare cu aerograful o are insa de departe duco. In plus se usuca aproape instantaneu si culoarea ingrosata din borcan poate fi rediluata cu nitrosolv la nesfarsit.
Deci toate...Ninjaaaaaa
Aceasta postare a fost editata de wurger: 17 March 2009 - 01:17 AM
#34
Postat 17 March 2009 - 01:16 AM
In fond, modelistic vorbind, ne intereseaza rezistenta vopselelor la solventii care ar putea veni peste ele, in urma unui wash sau a unei lacuiri. Pentru ca aici e problema principala.
De exemplu, tocmai rezistenta la terebentina mi se pare interesanta, fiind un compus foarte des folosit pentru spalari. Cea la Nitrosolv sau D509 nu mi se pare esentiala, cum nu e interesanta nici rezistenta la izopropilic, avand in vedere ca nu sunt solventi cu care te apuci sa stergi macheta in mod uzual. Decat daca stii clar ca vrei sa o cureti de vopsea. Dar e interesant de vazut si de tinut cont, totusi.
Din punctul asta de vedere, strict la ce ma intereseaza privitor la rezistenta la solventi, emailurile stau mai rau. Un wash cu terebentina nu ia acrilicul nici proaspat, chiar daca nu e protejat. Pe cand daca incerc acelasi lucru pe o vopsea email, chiar protejata uneori, ma trezesc cu vopsea umflata, cojita, etc...
In fond, chiar daca nu vom avea aceeasi parere si aceleasi experiente privitor la cum rezista acrilic vs. email, cred ca totusi rezultatele testelor facute de noi sunt utile pentru cei care vor sa foloseasca un tip de vopsea sau altul.
#35
Postat 17 March 2009 - 08:32 AM
Citeaza
DargosP, pai uite de ce ne intereseaza:
Citeaza
Citeaza
Citeaza
#36
Postat 17 March 2009 - 11:06 AM
1. am avut ceva vopseluri cumparate inainte de a ma apuca de kiturile din plastic si inainte de a cumpara de pe net unde gama accesibila este mult mai mare (subiectiv)
2. nu au miros suparator si au un timp de uscare scurt, favorabil unui nerabdator ca mine (obiectiv)
3. folosind mai putini diluanti pentru curatarea pensulei sau a aerografului, mirosul in incapere este mai putin suparator (obiectiv)
4. din cateva materiale video date jos de pe net, am remarcat ca se pot folosi cu succes vopseluri acrilice chiar si in situatii in care eu am dat gres uneori (obiectiv)
Am patit insa in majoritatea cazurilor ca vopseaua sa se desprinda de pe suprafetele mai mari, de regula atunci cand luam jos banda de mascare, chiar in conditiile in care am spalat foarte bine macheta cu apa si detergent, iar in anumite situatii am aplicat si grund. Evident ca acest fapt nu a fost de natura sa ma bucure, deoarece a trebui sa refinisez zona respectiva pentru a nu exista diferente de nivel si sa revopsesc. Acest lucru m-a facut sa incerc si cateva enameluri, dar raman un fan al vopselelor acrilice in special pentru timpul de uscare redus care permite o mare productivitate si lipsa mirosurilor.
#37
Postat 17 March 2009 - 01:18 PM
Z-mare, la 17 Mar 2009, 08:32, a spus:
Pai, tocmai ca in cazul meu uleiurile se separa urat in D509-le ala (care mai si pute crunt), si nu-mi place prea mult cum se comporta nici cu alte chestii, gen gaz de bricheta. Nici cu terebentina nu mi-e rusine la miros, dar miroase mai frumos (cel putin asta-i preferinta mea), si n-am probleme de pigment separat sau mai stiu eu ce. Plus ca se 'aseaza' frumos unde vreau, e foarte fluida. Fiecare cu gusturile lui. Stii cum e, cand gasesti o solutie care merge, tinzi sa o folosesti daca n-ai chef de experimente si machete stricate.
#38
Postat 17 March 2009 - 02:34 PM
Cu gezul de bricheta ma bazaez mai mult pe uleiul din culoarea de ulei si oricum se usuca prea repede pentru viteza mea de reactie.
Acum (alaltaieri mai precis) am ajuns la un compromis - Terebentina amestecata cu gaz de bricheta. Merge destul de bine.
Z-mare s-ar putea ca terebentine ta sa fi fost veche sau uleiul de calitate mai slaba. Am patit aceeasi chestie cu vopsea acrilica "marabu tabak". Cand il bagam in apa sa fac wash se nisipea asa. Se refacea cand amestecam dar tot se despartea pe urma. Am rezolvat problema cu 8 lei....Din care am luat un nou tabak. Ca la apa nu aveam ce mai schimba.....Sau poate.....Hmm.....Ar fi mers cu zahar ?! De incercat.
#39
Postat 17 March 2009 - 09:06 PM
In privinta mirosurilor... m-ati inebunit fratilor! M-ati facut sa bag naul in toate borcanele de vopsea (MM, Revell, Tamiya, Gunze, Agama, Aeromaster, duco, Vallejo, uleiuri) toate put, toate miros (Gunze chiar inteapa la nas!). Unele put a benzila altele a acool! Acuma ce sa fac daca mie imi place benzina, altora acoolul!
#40
Postat 18 March 2009 - 08:21 AM