Cred ca aceste informatii ofera o utilitate,macar relativa,si sunt destinate in special celor mai putin initiati in coloristica folosita de armata germana.
Am incercat sa folosesc sursele cele mai de incredere,surse pe care le voi indica la final.Sper sa rezulte ceva folositor,fara pretentia de a oferi un studiu exhaustiv asupra acestei probleme.
Toate indicatiile se refera la codul RAL(ReichsAusschuss fur Lieferbedingungen) din anul 1927,cu modificarile ulterioare,in cursul anilor '30 si dupa inceperea razboiului.
In cazul armatei germane,trebuie luat in considerare faptul ca in buna masura si pentru o perioada semnificativa de timp,vopselurile destinate uzului militar au fost livrate de catre producatori,sub forma de pasta si diluate la consistenta si tonul dorit numai in momentul folosirii;in plus aprovizionarea se facea de la mai multi furnizori.Unele vehicule erau livrate trupelor,de catre uzina producatoare,dotate cu propriul compresor si anexe necesare vopsirii,care avea loc la teren.Acestea sunt motive suficiente pentru ca sa apara diferente notabile intre nuante ale aceleiasi culori.
Oricum Germania a fost unul dintre promotorii standardizarii culorilor militare.
Spre sfarsitul Primului Razboi Mondial-1918-au fost create culori noi pentru armata si anume:erdgelb,grun si braun.Cand a aparut codificare RAL(in scopul de a optimiza economia)in 1927,aceste culori au fost inregistrate ca RAL 840 R,dupa cum urmeaza:
erdgelb(galben pamantiu)-8002;
grun(verde)-6007;
braun(brun)-8010
Toate datele ce urmeaza sunt preluate din"Heeresmitteilungen" -ordinul armatei-pe scurt HM din:
1940-nr.864,1941-nr.281,1941-nr 1128,1942-nr.315,1943-nr.181 si 322.
Dupa anul 1935 s-a adoptat schema de vopsire in doua tonuri:nuanta(nespecificata)de brun inchis (dunkelbraun) peste un fond de gri inchis(dunkelgrau),in proportii de o treime/doua treimi.
Aici apar diverse surse publicistice care nu se pun de acord.Arhivele militare germane ofera un raspuns,optiune pe care o aleg si eu pentru ca indica si actul administrativ care sta la baza si anume HM nr 340/1937.Culorile indicate in acel act sunt RAL 7021 si RAL 8017.
Ratiunea acestui ordin(asa cum apare ea in documentele vremii) a fost aceea ca vehiculele militare sunt parcate in majoritatea timpului,in zone impadurite/paduri/sate,locuri in care cele mai multe umbre inconjuratoare se confunda cu aceste pete de culoare.
In 1940 apare HM 864/31.07.1940 in care suna asa:
"din necesitatea de a economisi vopseaua pe durata razboiului,echipamentul vopsit in gri inchis-brun inchis
se recomanda a se revopsi intr-o singura culoare si anume gri-inchis"
La 17.03.1941 apar si primele modificari prin HM 281 care dispune ca in loc de combinatia gri inchis/brun inchis sau gri inchis peste tot,intregul echipament(vehiculele cu motor in special)care actioneaza in Africa sau Creta sa fie revopsite in gaben brun RAL 8000(gelbbraun)si gri-verzui(graugrun) RAL 7008 in culori obligatoriu mate(exprimarea din ordinul dactilografiat: nicht glanzend-aprox."fara stralucire").
Vopsirea se face in aceasi maniera ca inainte,galbenul brun va inlocui griul inchis,iar griul verzui va inlocui culoarea brun inchis.Petele vor avea aceasi proportie de 2/3 la 1/3,imbinarea dintre ele se va face gradual astfel incat nici una dintre culori sa nu iasa in evidenta fata de cealalta.Piesele de dimensiuni mici precum capacele rotilor,vor fi vopsite intr-o singura culoare.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 25 February 2009 - 06:38 PM