Forum Machete,Modelism,Hobby: Vopsire blindate germane - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Vopsire blindate germane cod RAL-istoric si surse.

#1 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 25 February 2009 - 06:24 PM

Acest topic reprezinta o scurta istorie a modului de vopsire al vehiculelor germane in WW 2 si perioada premergatoare,fie ele blindate sau nu,in special codificarea,istoricul si ratiunile pentru care s-a optat la un moment dat,pentru o solutie sau alta.
Cred ca aceste informatii ofera o utilitate,macar relativa,si sunt destinate in special celor mai putin initiati in coloristica folosita de armata germana.
Am incercat sa folosesc sursele cele mai de incredere,surse pe care le voi indica la final.Sper sa rezulte ceva folositor,fara pretentia de a oferi un studiu exhaustiv asupra acestei probleme.


Toate indicatiile se refera la codul RAL(ReichsAusschuss fur Lieferbedingungen) din anul 1927,cu modificarile ulterioare,in cursul anilor '30 si dupa inceperea razboiului.


In cazul armatei germane,trebuie luat in considerare faptul ca in buna masura si pentru o perioada semnificativa de timp,vopselurile destinate uzului militar au fost livrate de catre producatori,sub forma de pasta si diluate la consistenta si tonul dorit numai in momentul folosirii;in plus aprovizionarea se facea de la mai multi furnizori.Unele vehicule erau livrate trupelor,de catre uzina producatoare,dotate cu propriul compresor si anexe necesare vopsirii,care avea loc la teren.Acestea sunt motive suficiente pentru ca sa apara diferente notabile intre nuante ale aceleiasi culori.


Oricum Germania a fost unul dintre promotorii standardizarii culorilor militare.
Spre sfarsitul Primului Razboi Mondial-1918-au fost create culori noi pentru armata si anume:erdgelb,grun si braun.Cand a aparut codificare RAL(in scopul de a optimiza economia)in 1927,aceste culori au fost inregistrate ca RAL 840 R,dupa cum urmeaza:
erdgelb(galben pamantiu)-8002;
grun(verde)-6007;
braun(brun)-8010

Toate datele ce urmeaza sunt preluate din"Heeresmitteilungen" -ordinul armatei-pe scurt HM din:
1940-nr.864,1941-nr.281,1941-nr 1128,1942-nr.315,1943-nr.181 si 322.


Dupa anul 1935 s-a adoptat schema de vopsire in doua tonuri:nuanta(nespecificata)de brun inchis (dunkelbraun) peste un fond de gri inchis(dunkelgrau),in proportii de o treime/doua treimi.
Aici apar diverse surse publicistice care nu se pun de acord.Arhivele militare germane ofera un raspuns,optiune pe care o aleg si eu pentru ca indica si actul administrativ care sta la baza si anume HM nr 340/1937.Culorile indicate in acel act sunt RAL 7021 si RAL 8017.
Ratiunea acestui ordin(asa cum apare ea in documentele vremii) a fost aceea ca vehiculele militare sunt parcate in majoritatea timpului,in zone impadurite/paduri/sate,locuri in care cele mai multe umbre inconjuratoare se confunda cu aceste pete de culoare.

In 1940 apare HM 864/31.07.1940 in care suna asa:
"din necesitatea de a economisi vopseaua pe durata razboiului,echipamentul vopsit in gri inchis-brun inchis
se recomanda a se revopsi intr-o singura culoare si anume gri-inchis"

La 17.03.1941 apar si primele modificari prin HM 281 care dispune ca in loc de combinatia gri inchis/brun inchis sau gri inchis peste tot,intregul echipament(vehiculele cu motor in special)care actioneaza in Africa sau Creta sa fie revopsite in gaben brun RAL 8000(gelbbraun)si gri-verzui(graugrun) RAL 7008 in culori obligatoriu mate(exprimarea din ordinul dactilografiat: nicht glanzend-aprox."fara stralucire").
Vopsirea se face in aceasi maniera ca inainte,galbenul brun va inlocui griul inchis,iar griul verzui va inlocui culoarea brun inchis.Petele vor avea aceasi proportie de 2/3 la 1/3,imbinarea dintre ele se va face gradual astfel incat nici una dintre culori sa nu iasa in evidenta fata de cealalta.Piesele de dimensiuni mici precum capacele rotilor,vor fi vopsite intr-o singura culoare.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 25 February 2009 - 06:38 PM


#2 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 25 February 2009 - 09:04 PM

Continuind...


-prin HM nr.315/25.03.1942 se dispune:
-"in loc de dunkelgrau-vezi dispozitiile lui HM 864/1940-echipamentul trupelor ce actioneaza in Africa, inclusiv echipamentele motorizate-vor fi vopsite in RAL 8020 braun si RAL 7027 grau,ambele culori mate.
Braun RAL 8020 este culoarea dominanta,in proportie de cca.2/3 la 1/3 parti grau.
RAL 7027 grau va fi aplicat in pete neregulate cu cele doua culori amestecate,fara o linie de demarcatie clara.
Suprafetele mici(roti,capace de roti etc.)vor fi vopsite intr-una dintre cele doua culori,indiferent care.
Nuantele precedente,8000 si 7008 vor fi folosite in continuare.
Vopsele lavabile,cele mentionate in HM 1128/1941,vor fi folosite si el pe mai departe dar numai pentru vopsirea textilelor(tende de cort,prelate,plase de mascare etc.)"



VOPSIREA DE IARNA
Ordinul ce reglementa aceasta problema a venit prea tarziu pentru iarna anului 1941.Vopseaua pentru iarna era indisponibila pentru aprovizionarea trupelor.

HM 1128 din 18.11.1941 care reglementa modalitatea vopsirii echipamentului pe timp de iarna prevedea:
-trupele din Norvegia,Finlanda ca si cele de pe frontul rus POT sa-si vopseasca vehiculele in culoarea alba,pentru perioada anului in care este zapada.
Pregatirea echipamentelor pentru vopsire va fi incredintata comandantilor de unitati si subunitati.Va fi folosita numai vopsea alba ce poate fi spalata,la nevoie,cu respectarea conditiilor impuse de paragraful 6.345 al prezentului regulament.
Cantitatile de vopsea se vor livra trupelor pe aliniamentul pe care acestea se afla,pe rutele de aprovizionare obisnuite.Culoarea alba se va aplica peste cea gri,existenta,si va fi inlaturata imediat ce stratul de zapada s-a topit".



Dupa trecerea primei ierni pe frontul rus,s-a revenit asadar la vechea culoare "dunkelgrau" in primavara lui 1942.
Cand a inceput a doua iarna ruseasca,trupele de pe frontul de rasarit au fost nevoite sa refaca vopsirea alba,dar de aceasta data cu pasta de var.Numai diviziile nou sosite din Germania si echipamentele de schimb sau destinate inlocuirii celor distruse,soseau vopsite in alb.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 25 February 2009 - 09:07 PM


#3 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 26 February 2009 - 04:25 PM

HM 181/18 02.1943

VOPSIREA ECHIPAMENTULUI

"-in locul schemei de vopsire aplicata pana la aceasta data,echipamentul de mari dimensiuni se va vopsi intr-o singura culoare si anume "dunkelgelb"( original din limba germana s-a folosit -dunkelgelb nach Muster).
Pentru echipamentele de mici dimensiuni transportate de autovehicule-echipament de transmisiuni, aparatura radio,truse de scule,cutii pentru aprovizionare,truse medicale pentru uz veterinar,etc),se va pastra vopsirea anterioara,pana la o viitoare notificare.Pentru vopsire se va folosi:

Vopsea "P" conform specificatiei TL6321 pentru echipamentul destinat tancurilor;
Vopsea"W" TL 6320,pentru aparatura radio si echipamentul de comunicatii;
Vopsea TL6337 pentru echipamentul fabricat din aliaje de magneziu(comenzile rotative si parghiile de actionare ale pieselor de artilerie);
Pentru alte situatii se va folosi vopsea/rasina sintetica TL 6317B;
Instructiunile contrare nu mai sunt aplicabile cu data prezentului ordin"


Cred ca este cazul unor explicatii suplimentare,pentru a nu crea confuzie,anume:

OKH(Inaltul comandament militar german) a pus la punct un sistem de identificare TEHNICA a culorilor cu indicativul"TL"(Tehnischen Lieferbedingungen) urmat de patru cifre(si eventual o litera)ceea ce permitea identificarea compozitiei vopselei si destinatia ei.

Astfel: vopsea tip A(A farbe) era vopsea aluminizata;
vopsea tip B era vopseaua rezistenta la combustibil/solventi organici;
vopsea tip E sau EH-vopsea sintetica destinata pieselor din metal sau lemn din componenta vehiculelor,pieselor de artilerie,echipamentului de geniu sau trupelor de ingineri;
vopsea tip K-vopsea destinata tratamentelor aplicate pe munitia de mari dimensiuni (obuze, proiectile,rachete...)
vopsea tip P-indicativul pentru vopseaua rezistenta la foc/caldura intensa si combustibili-tipul P era destinat intotdeauna vopsirii blindatelor;
vopsea tip W-vopsea pentru echipamente radio-portabile sau stationare.

Exemplu:RAL 7021 DunkelGrau TL6321P era gri inchis destinat blindatelor;
RAL 7021,dar cu specificatia TL 6317B era acelasi gri inchis,vopsea rezistenta la solventi/combustibili,pe baza de rasini sintetice(acest tip nu se dilua cu benzina-de pilda).
In acest fel se standardiza vopsirea/culoarea,in acelasi timp era insa posibila si identificarea TIPULUI de vopsea recomandata intr-o anume situatie.


Mai departe instructiunile de aplicare/vopsire-citat:

..."VOPSIREA DE MASCARE a pieselor si echipamentelor se va face in acord cu instructiunile in vigoare si conditiile de la teren si este o problema in sarcina trupelor.
In acest scop,trupele vor transporta in dotare vopsea de mascare,sub forma de pasta,din urmatoarele trei culori:verde oliv in cutii conform codului RLM(codul Luftwaffe n.t.) destinata exclusiv camunflarii la teren,cladiri si altele asemenea,culoare brun roscat(RotBraun) RAL 8017 si galben inchis(DunkelGelb nach Muster=galben/mustar inchis) in vederea aplicarii petelor de mascare,conform paragrafului 1 din Regulament.
Pentru a calcula necesarul de vopsea pentru fiecare unitate,se va aplica urmatoarea formula:
-blindate-cate 2 kg.din fiecare culoare regulamentara;
-autovehicule transport persoane-cate 0,5 kg.din fiecare culoare;
-camioane sub 2 tone- cate 1 kg.din fiecare culoare;
-camioane peste 2 tone-cate 1,5 kg.

Vopsele/pasta destinate mascarii sunt ambalate in cutii de 2 sau 20 kg.Datorita situatiei ce impune economisirea materialelor,aceste vopseluri vor fi folosite cu atentie si in ordinea prioritatilor.


Modul in care se vor aplica aceste culori,cat si forma petelor rezultate,este lasat la latitudinea trupelor.In general este recomandabil ca intreaga suprafata a echipamentului/autovehiculului/blindatului sa fie vopsita in portiuni din cele trei culori.Aplicarea petelor de dimensiuni mai mari se va face in asa fel incat sa fie evitate formele regulate-forma norilor- .
Vopseaua pasta se va folosi in forma in care este livrata sau diluata,la necesar,cu apa sau benzina.Se va aplica cu pensula,ori la nevoie cu perii,maturi.(expresia originala-Bursten,Lappen n.r.)
Este recomandabil,de asemenea,sa se procedeze si la mascarea prelatelor la autocamioane.

Camunflarea PE TIMP de IARNA(pentru zonele acoperite de zapada) se va face cu vopsea emulsie TL 6345 Alb.Tot echipamentul livrat trupelor de pe front pana la sfarsitul lunii februarie 1943 va fi acoperit cu acest tip de vopsea,inainte de livrare.Vopsirea petelor de mascare pentru iarna,se va face ulterior.


DISPOZITII TRANZITORII

a)echipamentul nou ce a fost deja vopsit intr-o alta culoare,va fi revopsit imediat,conform cu prezentele dispozitii;
b)echipamentul in exploatare va fi revopsit cu emulsie alba,pana la sfarsitul lunii februarie 1943;
c)in afara sezonului de iarna,echipamentul aflat deja in dotarea trupelor,de culoare gri inchis,ori brun/cafeniu(ce provine din Africa sau Creta),va fi revopsit cu culori pasta,pentru mascare,din sorturile indicate.
d)in cazul trupelor aflate in refacere sau cele din teritoriile ocupate,vopsirea in noile standarde se va face imediat ce este posibil,in acord cu dispozitiile alineatului I."

#4 Useril este offline   Degrelle 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 09-April 07

Postat 26 February 2009 - 05:34 PM

Excelente informatii. Ne poti spune ce surse folosesti?

#5 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 26 February 2009 - 11:54 PM

Multumesc @Degrelle,da pot,desi as fi vrut sa le ofer la final.
Tot ce am postat reprezinta conspecte din urmatoarele titluri:
"Wermacht Heer Camounflage Colours 1939-1945" Landmark Military Books-autor Thomas Chory/1976;
"Panzer Colours" Culver & Murphy,Arms& Armour 1992;
"Wermacht Markings WW2" W.J.K Davies- Altmark Publishing;
o compilatie de materiale extrase din BundersArchiv-MilitarArchiv-

Pentru traducerile din limba germana si engleza am folosit expresii echivalente in limba romana in mai multe ocazii,datorita faptului ca expresiile/notiunile originale nu puteau fi preluate cuvant cu cuvant.
Pentru cadrele etalon cu mostre de culoare nu am reusit sa obtin dreptul de a le copia decat partial.


cateva exemple:

RAL 7008 Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235684537.jpg
RAL 7016 Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235684634.jpg-AnthtracitGrau
RAL 7021 Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235684716.jpg-PanzerGrau
RAL 7027 Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235684829.jpg-SandGrau(Nord Afrika)
RAL 7028 Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235685041.jpg-DunkelGelb I.
RAL 7028 Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235685476.jpgDunkelGelb II

RAL 8000Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235685551.jpg GrunBraun(NordAfrika)
RAL 8002Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235685637.jpg SignalBraun(inainte de razboi)
RAL 8002Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235685700.jpgSignalBraun(Alte Farbe-versiunea veche)
RAL 8017Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235685754.jpg ShokolatenBraun(ultima perioada a razboiului
RAL 8020Imagine atasata: monthly_02_2009/post-1435-1235685820.jpg DunkelGelb(NordAfrika)

Nuantele pot fi diferite,in functie de setarile si parametrii monitoarelor.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 27 February 2009 - 12:08 AM


#6 Useril este offline   marhaba 

  • Membru senior
  • Grup: Banned
  • Postari: 1329
  • Inregistrat: 30-November 04

Postat 27 February 2009 - 08:41 AM

Informatii utile si interesante, Daniel. Ar mai fi interesant de stiut care producator se apropie cel mai mult de adevar in ceea ce priveste o anumita culoare. De exemplu dunkelgelbul Tamiya acrilic aduce mai mult a galben inchis spre verde. Nu prea seamana cu ce vezi prin pozele color din carti.

#7 Useril este offline   GRIZZLEA 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1496
  • Inregistrat: 02-August 05
  • Location:Bucuresti
  • Interests:The One True Scale.
    Scara 1:48.

Postat 27 February 2009 - 10:41 AM

Vezi postareamarhaba, la 27 Feb 2009, 08:41, a spus:

De exemplu dunkelgelbul Tamiya acrilic aduce mai mult a galben inchis spre verde. Nu prea seamana cu ce vezi prin pozele color din carti.


Fratioare, mai jos repostez o fotografie ( de provenienta lugojana ), care a mai aparut de cateva ori pe acest forum.
Io zic despre XF-60 de la Tamiya, ca-i o buna aproximare pentru RAL-7028, daca e sa ne luam dupe respectiva poza...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: DunkelGelb.jpg


#8 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 27 February 2009 - 03:26 PM

Ei,la problema asta am cautat opinia unora si altora,extrem de avizati-parerea autorului,in cazul scrierilor citate,opinii exprimate in sursele istorice,marturii ale veteranilor si,nu in ultimul rand,un punct de vedere desprins de pe site-ul oficial al RAL Gmbh.
Cand am vazut la ce nivel de relativitate se discuta,in materie de vopsire corecta,am ramas :thumbsup: ;concluzia ar fi ca o vopsire corecta este cvasi imposibila,pentru ca nici chiar in epoca,nu era un etalon.Tot ce am citat eu,sunt regulamentele,asa cum sunau ele,atunci.
Ce vreau sa zic cu asta:
-concluzia ce se desprinde din opiniile autorilor citati(in special Thomas Chory cu lucrarea lui,considerata si in prezent un soi de Biblie in materie) si chiar sursa BunderArchiv-MilitarArchiv: este imposibila o "reteta"a corectitudinii in materia vopsirii(p.d.v.modelistic) din cel putin 6 motive:
1. reteta de fabricare a vopselei-in perioada-era aplicata oarecum diferit,de catre diversii producatori,in functie de ingredientele folosite,sursele de aprovizionare etc;
2.vopseaua produsa-ma refer la acelasi cod- avea nuante usor diferite,influentata fiind ATENTIE -de perioada anului in care s-a produs,depozitat,transportat,aplicat(temperatura,umiditate,lumina naturala);
3.metoda de aplicare,in cazul aceluiasi flacon de vopsea,da rezultate diferite-vopsirea prin pulverizare, fata de pensulare,fata de aplicare/pasta,bidinea etc;
4.important-vopseaua se aplica peste grund( celebrul OxitRot,cu cod RAL si el)dar nuanta rezultanta putea diferi,tocmai datorita calitatii/cantitatii acestui"primer";
5.suprafata pe care se aplica vopseaua avea,de asemenea,un rol hotarator in stabilirea nuantei rezultate(vezi mai sus tipurile TEHNICE ale aceleasi culori RAL-acele couri "TL").
6.in cazul determinarilor dupa poze alb/negru trebuie sa se tina cont de marca de aparat foto folosit(daca poza este facuta de vreun soldat pentru familia de acasa,daca poza este facuta de profesionisti ai armatei,etc.),momentul anului si zona geografica in care s-a facut poza,marca de film,hartia pentru suport etc.
Daca la toate astea adaugam pleiada de producatori de vopseluri pentru modelism/modelisti,rezulta un coeficient de aproximare de-a dreptul ingrijorator.
De aici si opiniile diverse fata de cine face cea mai "corecta"vopsea pentru machete.Eu unul nu pot face nici o afirmatie,pot doar sa arat cum sunau regulile vremii si eventual sa postez mostre de culoare.(asta cu o relativitate ingrozitoare).
De fapt sfatul lui Chory,in cuprinsul cartii,suna cam asa:

"Daca cineva incearca sa va convinga despre ce si cum este corect in stabilirea nuantelor,nu-i dati ascultare;formati-va o opinie personala.NU EXISTA solutia perfecta,NIMENI nu a reusit sa o demonstreze pana acum".


Eu unul nu incerc.

P.S. eu,personal,sunt adeptul lui Tamya XF fata de alti producatori,insa asta este numai o parere si trebuie privita ca atare.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 27 February 2009 - 03:36 PM


Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi