Forum Machete,Modelism,Hobby: Motociclete in uzul Wermacht si al aliatilor - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 5 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Motociclete in uzul Wermacht si al aliatilor o pseudo istorie a modelelor folosite in WW 2

#1 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 17 February 2009 - 10:43 PM

Asa cum ii spune si titlul,acest topic nu se doreste a fi un studiu amanuntit si nici nu va avea acuratetea unei lucrari de specialitate;
- el este o incercare de prezentare a modelelor de motociclete folosite de Wermacht si de aliatii sai in al Doilea Razboi Mondial.
Masinarii de-a dreptul uimitoare,motocicletele au purtat razboiul in umbra blindatelor,sau mai bine spus in praful lor,fara sa cunoasca cine stie ce glorie.
Si-au indeplinit menirea,pur si simplu,pe toate fronturile si in cele mai grele conditii climaterice,pe care omul le-a intalnit.

Primii dintre "vedetele"ce vor intra pe rand in scena,vor fi cei de la BMW.


Inca de la inceputul anilor '30 multe armate europene au decis sa sporeasca mobilitatea trupelor de infanterie cu motociclete-solo sau cu atas.Ideea era de a deplasa cat mai multi militari,cat mai repede,impreuna cu echipamentul lor,pe linia frontului.Armata germana era in fruntea promotorilor acestei idei.
Pana la inceputul razboiului,motocicletele disponibile pentru armata,erau modele civile echipate si vopsite in culori militare.Datorita marii varietati de modele folosite,au aparut in foarte scurt timp si neajunsurile,fata de lipsa pieselor de schimb in cantitatile si de tipurile necesare.
Deja la inceputul anului 1937,OKH(Oberkommando Heer) a inceput discutiile cu principalele firme constructoare din Germania(BMW si Zundapp),pe marginea acestui subiect.
Au fost puse urmatoarele conditii:
- sa fie posibila utilizarea pneurilor Volkswagen(4,50x16);
- aparatorile de noroi sa fie dimensionate si pozitionate de asa maniera,incat sa fie posibila montarea lanturilor antiderapaj;
- capacitatea rezervorului sa permita parcurgerea unui drum(un singur sens)de 350 km;
- viteza maxima ,cu incarcatura completa,sa fie de 90 km/h,viteza de croaziera pe Autobahn-80 km/h;
- o garda la sol de cel putin 150 mm;
- motocicleta sa aiba o capacitate de incarcare de 500 kg,astfel:250 de kg.pe motocicleta-conducatorul,pasagerul si efectele lor-restul de 250 de kg.sa poata fi incarcati pe atas-pasager,efecte si armament;
Cand,in 1939,administratia militara a lansat comanda pentru producerea unei motociclete cu atas cu capacitati tot teren,numai cei de la BMW au fost capabili sa vina cu cateva sugestii practice.Un tip anume de motocicleta cu tractiune si pe atas,care fusese lansata si folosita pentru calatorii pe timp de iarna,inca din 1934,a ajuns dintr-o data in atentia inginerilor;motivul:sistemul de tractiune folosit se dovedise,util, fiabil si era gata pentru productia militara in orice moment.

In primavara lui 1941,o creatie aratoasa isi facea aparitia,cu pretentii de a deveni numarul unu in dotarea armatei germane:BMW R 75.Pe langa capacitatile deosebite de manevrabilitate,aceasta avea si caracteristicile binecunoscute ale produselor marcii.Ca rezultat al fixarii cat mai riguroase a tuturor pieselor in miscare,inclusiv a furcii telescopice/fata si a axului cardanic,impreuna cu extensia lui spre atas,motocicleta isi pastra fiabilitatea in orice conditii de exploatare.Chiar daca se tara pe langa convoaie,prin praf,ore in sir,chiar daca traversa cursuri de apa sau strabatea drumuri pline de baltoace si cu noroi pana aproape de axa rotilor,chiar daca gonea pe Autobahn,siguranta in exploatare nu-i era deloc afectata.

R75 mono


Imagine atasata: image002.gif Imagine atasata: image004.gif

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 17 February 2009 - 10:47 PM


#2 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 18 February 2009 - 10:25 PM

Modelul,extrem de reusit,proiectat anume pentru serviciul militar,colonial,avea cateva inovatii care-l faceau deosebit fata de tot ce mai fusese produs pana atunci:
-in primul rand sasiul/cadru era construit din elemente detasabile astfel incat,la caz de nevoie nu mai era necesara inlocuirea lui in totalitate,ci numai parti din el.
O unitate motorizata cu 10-12 motociclete avea repartizat un numar de 3 cadre/sasiu,de rezerva.Era oricum putin probabil ca aceasi parte de sasiu sa se defecteze la toate motocicletele,in acelasi timp.
- furca telescopica corespundea versiunii solo,putin intarita la varianta cu atas,datorita greutatii sporite.
Utilizind telescoape cu dubla actiune suspensia fata asigura o trecere lina peste obstacole.Telescoapele cu ulei puteau fi umplute/reumplute cu ulei de motor,ceea ce usura exploatarea si intretinerea in conditii de prima linie;
- rezervorul,in cazul versiunilor de inceput,avea capacitatea de 24 litri cu o rezerva de 3 litri,la un consum de 6 litri/100 km in conditii normale sau 10 litri/100 km pe drumuri accidentate-oricum cifre comparabile cu performantele zilelor noastre;
- franele erau hidraulice,sistem folosit pentru prima data in cazul motocicletelor grele,cu atas si actionau ca atare,pe roata spate si pe atas.Pentru frana fata s-a optat pentru un sistem de franare mecanic ce actiona pe un tambur incastrat in roata fata.Actionarea se facea de la un levier de mana fixat pe ghidon,prin intermediul unui cablu.Demn de notat diametrul tamburului de frana:250 mm,de talia celui folosit pe un autovehicul de clasa medie.
Cand atasul era decuplat,un sistem cu dubla valva asigura etansarea circuitului hidraulic.
- motorul un doi cilindrii boxer de 750 cmc dezvolta 26 CP la 4400 RpM.Cilindrii din aluminiu aveau lamelele de aerisire/racire in asa fel dispuse si dimensionate incat sa asigure o racire eficienta,chiar si la viteze mici in conditii de clima torida.Ambreiajul uscat,monodisc,avea aceleasi dimensiuni ca si in cazul unui automobil mediu.Cele doua carburatoare Graetzin 24/1 si 24/2 aveau un filtru de aer,umed,dispus pe carcasa transmisiei.Magnetoul aprinderii era in asa fel incat un defect al bateriei sa nu imobilizeze motocicleta.Magnetourile folosite au fost fie tip Noris ZG2,fie Bosch FJ2R 134.


planul general al transmisiei:Imagine atasata: r75_drive.jpg

motorul si cutia de viteze cu patru trepte inainte si doua de mers cu spatele
Imagine atasata: r75_engine___gearbox.jpg


vedere generala a modelului de preserie(toate fotografiile provin din lucrarea"Der Wermachtsgespann BMW R 75")

Imagine atasata: BMW_R75__II.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 18 February 2009 - 11:04 PM


#3 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 18 February 2009 - 11:08 PM

...si versiunea cu atas(un exemplar perfect conservat)


Imagine atasata: BMW_R75_foto_epoca.jpg


cuplul era transmis in proportie de 70% spre roata spate - 30% spre roata atasului.

#4 Userul este online   tomcat 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1324
  • Inregistrat: 21-November 07
  • Location:Ludus
  • Interests:Aviatie, blindate, PC, lectura

Postat 19 February 2009 - 08:56 AM

In lipsa publicatiilor de acest gen, ne putem delecta cu aceste articole excelente, detaliate si la obiect ale lui Longinus, din diferite domenii, eu cel putin ii multumesc pentru timpul alocat cercetarii, traducerilor, postarilor, si il rog sa continue in acelasi ritm.

#5 Useril este offline   Degrelle 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 09-April 07

Postat 19 February 2009 - 05:18 PM

Subscriu!

#6 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 19 February 2009 - 05:19 PM

Multumesc @ Tomcat,@Degrelle. :whistle:

Iata cateva date de interes istoric si/sau modelistic cu privire la BMW R75-toate datele provin din aceeasi lucrare cat si din "Wermachtgespanne,gestern und heute" pag.42.

-februarie 1941-este pusa la punct linia tehnologica de productie;
-livrarea primului exemplar-iulie 1941,serie sasiu 750001;
-tiparirea manualului tehnic-editia I- 27.06.1941;
-eliminarea ungerii la cablul de frana/fata,incepind cu seria sasiu 750100;
-axul cu came schimbat/reproiectat,incepind cu seria 750601;
-pedala de frana ranforsata incepind cu seria 751301;
-se modifica garda la sol in sensul ridicarii cu 10 mm,exemplarele produse incepind din 25.08.1941;
-in decembrie 1941 este tiparita lista cu codurile si enumerarea pieselor de schimb;
-incepind cu seria 754056-anul 1942- se modifica raportul primar al diferentialului de la 12/31,la 12/33;
- incepind cu 01.05.1942 apar noi instructiuni tiparite,cu privire la lubrifiere(au fost semnalate probleme de intretinere);
-tot de la aceasta data se monteaza si vitezometre produse de VDO AG pentru versiunea tropicala;pana la aceasta data s-au folosit numai aparate produse de "Veigel AG";
- 11.09.1942 se renunta la carligul de remorcare si instalatia de incalzire,incepind cu seria 758001;
-din aceasi data se instituie obligativitate inscriptionarii pe lateralele aripilor fata/spate,a presiunii din pneuri si a dimensiunilor acestora;
-31.12.1942 este livrat ultimul R75 a anului-cel cu seria 759007;
-in noiembrie 1943 este tiparita o brosura comparativa ale acelorleasi parti intre modelele BMW R75 si KS 750 de la Zundapp;
-20.07 1944 raid aerian asupra uzinei,orele 12,00- 10 lovituri la tinta,dintre care 2 directe;
-11.09.1944 raid aerian asupra uzinei-orele 12,00- 65 de lovituri dintre care 11 directe;
-18.10.1944 producita la uzinele Eisenach este oprita;
-06.04.1945 uzina este ocupata de trupele americane-rata distrugerilor-60%;
-03.07.1945 rusii ocupa si ei uzina(in zona lor de ocupatie);
-13.10.1945 comanda pentru 93 de bucati,data de maresalul Jukov-este inceputa productia;
-ianuarie 1946-8 exemplare sunt reparate si livrate in Rusia-incepind cu sasiu seria 770000;
-iunie 1946-ultimul R75 este produs din piese de rezerva si trimis in Rusia-seria 770097.



Scheme de vopsire(sursa aceasi lucrare,in limba germana):

-motocicletele cu atas erau livrate de catre producator in 4 culori de baza(valabil si pt.Zundapp).Fotografiile originale infatiseaza exemplare vopsite in culori de mascare de catre trupa,in mod independent,la teren.
Producatorul a folosit urmatoarele culori:
1).-pana la sfarsitul lui 1942 s-a folosit culoarea "dunkelgrau" pentru exemplarele livrate trupelor de uscat,
cod culoare RAL 7021;
2).-intre 1941 si 1942 s-a folosit pentru exemplarele livrate DAK culoarea "gelbbraun" cod RAL 8000;
3).- de la sfarsitul anului 1942,pentru exemplarele livrate trupelor de uscat s-a folosit "dunkelgelb" fara cod culoare RAL!!!!;
4).-pentru exemplarele livrate Luftwaffe,in toti acesti ani,s-a folosit culoare "grau" cod RAL 7019.



Vopsirea multicolora-ma refer oficial- nu a fost folosita la motociclete pentru ca s-a ajuns la concluzia ca aceasta vopsire devine eficienta de la distante de cel putin 1000 metri.Asta insemna ca vopsirea in pete/multicolora este ineficienta pentru vehicule de dimensiuni mici,dupa cateva sute de metri efectul vizibil fiind tot de o singura culoare.

Exemplarele destinate Luftwaffe erau vopsite in gri(grau) pentru ca se considera ca ele sunt stationate/parcate in perimetrele aerodromurilor,in pozitii camunflate,deci trebuiau sa imite umbra naturala.

Din experienta frontului de est,cu spatiile sale deschise si aer.sol plin de praf,s-a constatat ca cea mai buna culoare pentru vehiculele expuse pe terenuri/teritorii vaste ar fi bej(dunkelgelb-galben murdar/inchis)

Pe timp de iarna motocicletele trebuia sa fie vopsite in culoare alba,speciala;atunci cand nu (mai)era disponibila,se folosea pasta de var,care era spalata la primele ploi de primavara.

In toate versiunile de vopsire se folosea culoare email/mat sintetic.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 19 February 2009 - 05:24 PM


#7 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 19 February 2009 - 11:25 PM

Vopsirea corecta-pe parti componente:

a).Aceasi culoare cu a motocicletei: comutatorul/intrerupator al luminilor(fixat pe far),aparatoarea de caldura de pe teava de esapament,tamburul de frana/fata(pana in 1943),levierul si grila schimbatorului de viteze(pe rezervor,partea dreapta),cutia sigurantelor,claxonul,conductele de admisie a aerului;

b).Lac negru,rezistent la caldura: tamburul franei,fata(din 1943),aparatoarea de caldura de pe teava de esapament(nu exista o data anume de la care s-a procedat asa),cilindrii,sorbul de ulei,capacele supapelor(din otel);

c). Negru mat: capacul dinamului,capacul cutiei de sigurante,claxonul,capacul regulatorului de curent electric;

d). Alte culori folosite : plastic negru mat-comutatorul/intrerupator al luminilor;
aluminiu -levierele/manete de frana/ambreiaj;
aluminiu lacuit -schimbatorul de viteze;
aluminiu - capacele supapelor(pt.versiunile cu capace din aluminiu natur);
rosu RAL 3000 -capacele de pe gurile de umplere cu ulei.


Schema jojei de ulei cu inscriptionarea

"zu viel"-nivel maxim,"zu wenig"-nivel minim ulei recomandat in epoca/echivalent modern 10-40 SAE pt.iarna sau 20-50 SAE in restul anului.
Pentru transmisie se folosea tot ulei 20-50 SAE,nu necesita uleiuri speciale !!!

Imagine atasata: image001.gif

detalii-vopsire,la un exemplar perfect restaurat:

Imagine atasata: r_113.jpg Imagine atasata: r_130.jpg

Imagine atasata: r_114.jpg Imagine atasata: r_132.jpg

Imagine atasata: r_129.jpg Imagine atasata: r_135.jpg

#8 Useril este offline   Degrelle 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 09-April 07

Postat 20 February 2009 - 06:03 PM

Esti o comoara la casa modelistului, ca sa zic asa! Excelente informatii... Dar vad ca modelul R75 (cel pe care Tamyia il reproduce si pe care doream sa-l achizitionez) a fost disponibil din iulie 1941, or pe mine ma intereseaza cel folosit in campania din vest, in 1940. Poti sa-mi spui cate ceva de modelele anterioare?

#9 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 20 February 2009 - 07:35 PM

Multumesc @Degrelle.


Modelul R75 este o creatie aparuta in 1941,intr-adevar si s-a bazat in buna masura si pe observatiile
culese pe campul de lupta din '39 si mai ales'40.
Pentru perioada care te intereseaza va veni randul prezentarii modelelor anterioare lui R75 ,in mod anume modelul R12 construit in doua variante de motorizare,dar acesta este derivat din modelul civil.A fost treptat inlocuit de catre R 75 ce fusese proiectat in mod anume,pentru uzul militar.
Nu am stiinta ca R12 sa fie produs kit 1/35-poate gresesc.


Oricum modelul R12 este relativ usor de confundat cu un R75;
-avea tot un motor de 750 cmc in doua versiuni:cu un carburator sau cu doua carburatoare.
-a existat atat versiunea solo cat si varianta-militara-cu atas.

iata cateva fotografii a/n cu versiunea civila:
Imagine atasata: BMW_R12_II.jpg


versiunea solo pentru armata

Imagine atasata: BMW_R12_solo.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 20 February 2009 - 07:58 PM


#10 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 20 February 2009 - 07:57 PM

...si detalii cu motorul lui R 12,cadrul si trenul fata/spate
(unele poze HR)

Imagine atasata: R12_BP_high.jpg(clic pt.marire)

Imagine atasata: R12_Frame.jpg

Imagine atasata: R12_Rear.jpg

Imagine atasata: R12_Front.jpg

#11 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 20 February 2009 - 08:52 PM

MODELUL R 12
-a fost in productie intre 1935 si 1941;fabricate aprox.10.000 de exemplare pentru armata(pe langa cele aproape 20.000 exemplare civile)-
-motor 750 cmc-20 CP la 4000 RpM,raport de compresie 5,2:1,alimentare cu doua carburatoare(versiunea militara) tip AMAL 60/406 SP sau 60/407 SP,transmisie cu ax cardanic,cutie de viteze cu 4 trepte(fara marsarier),frane actionate prin cablu(actionare pe roata fata)frana la picior(levier cu actionare pe roata spate),capacitate rezervor 14 litri,consum(versiunea militara) 5,5/100 varianta solo,6,5/100 cu atas.

un BMW R12 perfect restaurat:

Imagine atasata: BMW_R12_III.jpg Imagine atasata: BMW_R12_IV.jpg

poze de front cu R12

Imagine atasata: bmwR12WH_179607_Baydeww2.jpg Imagine atasata: BMW_R12_in_noroi.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 20 February 2009 - 08:53 PM


#12 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 22 February 2009 - 01:54 PM

Dintre aliatii Germaniei,armata bulgara a comandata si primit 18 bucati din modelul R12-perioada de pana in vara lui 1940.
Am gasit o fotografie care infatiseaza(fara dubiu)un R12 bulgar insa nu am gasit explicatii pentru sigla de pe atas;emblema specifica pt.DKW-AutoUnion aplicata pe un BMW ?!
Imagine atasata: Bul_bmw.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 22 February 2009 - 01:56 PM


#13 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 22 February 2009 - 11:03 PM

...R75 de la Zvezda(asa cum am reusit eu sa-l reprezint):

Imagine atasata: 1_021.jpg

Imagine atasata: 1_019.jpg

Imagine atasata: 4.jpg


Imagine atasata: 1_014.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 22 February 2009 - 11:05 PM


#14 Useril este offline   Degrelle 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 09-April 07

Postat 23 February 2009 - 07:19 PM

Arata intr-un fel...adica, excelent! Cateva intrebari: ce culori ai folosit? Cum ai procedat cu weathering-ul? Ma sfatuiesti sa cumpar un kit R75, chiar daca vreau sa reproduc modelul R12, neavand practic alta solutie?

Multumesc anticipat.

#15 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 23 February 2009 - 08:32 PM

Multumesc. :thumbsup:
Un R12 nu gasesti,in mod sigur.Sa transformi un R75 in R12 este mult prea dificil.
Deci poti sa ramai la R75;kituri?am mai spus:ai posibilitatea optiunii intre Zvezda,MB,Tamya,Italeri(in fapt tot un Zvezda).Ce am asamblat eu in pozele alea este un Zvezda(bunicel,dar "nu rupe gura targului").Nu cunosc kitul Tamya(adica nu am lucrat la el)insa din experiente anterioare pot sa spun:Tamya face kituri"user friendly" adica te descurci usor cu ele,punctul vulnerabil fiind detaliile atat de fin lucrate incat aproape dispar la vopsire.Eu tot mai cred ca ar merge un MB.Evident daca-i scoatem din calcul pe cei de la Lion Roar(pret mai mare,insa nu incap comparatii cu restul plutonului kitul lor arata asa).

La modelul pozat am folosit "dunkelgelb" seria de dupa 1942 FARA cod RAL-poti incerca acrilic XF60/Tamya.


Si daca ai cumva posibilitatea (este fooaaarte greu de gasit)incearca un Heller 1/35-"Gnome& Rhone AX 2" (despre el voi vorbi in topic,ceva mai incolo).Nu stiu daca mai ai de unde sa-l cumperi(kitul).
Modelul Gnome & Rhone AX2 s-a gasit in dotarea Wermacht dupa infrangerea Frantei.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 23 February 2009 - 08:35 PM


#16 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 28 February 2009 - 12:02 AM

Revenind la firul povestirii:
-asa cum aratam modelul R12 de la BMW este tot un boxer de 750 cmc cu sau fara atas,un model relativ usor de confundat cu legendarul R 75.


Dintre versiunile apropiate,folosite de Wermacht pana in 1940,mai putem indica modelul R11,produs in 5 versiuni intre 1929 si 1935 in 7500 exemplare,tot un 750 cmc boxer,seriile cadrelor de la numarul 101 pana la 9891,seriile motoarelor incepind cu 60001 (in 1929)pana la 73984(in decembrie 1934-februarie 1935),greutate 165 kg.

asa arata versiunea civila varianta I/1929 Imagine atasata: 1929_BMW_R11.jpg

detalii: motorul Imagine atasata: r11kraso.jpg

#17 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 28 February 2009 - 12:24 AM

si versiunea militara a lui R 11

Imagine atasata: bmwmotoRW_17149_Baydeww2.jpg Imagine atasata: bmwR11inschlamm_Baydeww2.jpg

#18 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 28 February 2009 - 11:46 AM

Alt reprezentant de seama al celor de la BMW,aflat in dotarea Wermacht a fost modelul:

R35/1937

construit intre 1937 cu o productie reluata dupa razboi,pana in anul 1955 in mai bine de 100.000 de exemplare.
Dintre cele 15.000 de bucati produse pana in 1940,buna parte dintre ele s-au aflat in dotarea FeldGendarmerie si autoritatilor militare,fie pentru antrenament si scoala,fie pentru curierat rapid.
R 35 avea un motor monocilindru de 350 cmc si 14 CP.(derivat din mai vechiul R4 de 400 cmc) si era considerat cel mai de succes model BMW construit pana atunci.

Dupa razboi productia a fost reluata la uzinele Eisenach(sub indicativul EMW-Eisenach Motoren Werke) in Germania comunista.Mare parte din aceste exemplare au ramas in dotarea autoritatilor si au fost exportate in URSS sau tarile blocului estic;cca. 5000 de bucati au fost vandute in Germania de Vest din care au mai ramas -in colectii private-numai 7 exemplare.

R35 a fost ultimul model BMW cu cadrul ambutisat intr-o singura bucata si in acelasi timp primul care a folosit telescoapele hidraulice pentru suspensia fata.


Fotografii cu:varianta civila,un exemplar versiunea militara/FeldGendarmerie/1941,restaurat in colectie privata si imagini din manualul de utilizare R35(din pacate numai in limba rusa):

Imagine atasata: BMW_R_35.jpg Imagine atasata: BMW_R35_1941.jpg


Imagine atasata: R35_vista_del_pilot_gran.jpg Imagine atasata: R35_Canvi_de_marxes_gran.jpg


Imagine atasata: R35_vista_dreta_gran.jpg Imagine atasata: R35_vista_esquerra_gran.jpg


si sectiune prin motor Imagine atasata: R35_seccio_del_motor.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 28 February 2009 - 11:48 AM


#19 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 28 February 2009 - 12:11 PM

Ca sa rupem oarecum monotonia,iata fotografii cu modelul R7,concept din 1934,cu mult mai scump decat si-ar fi dorit producatorul.A rezultat un produs cu zeci de ani inaintea epocii sale !!
Acesta este unicul exemplar,al caruia planuri si desene,cu ocazia razboiului,au ajuns imprastiate prin toata Europa.
Timp de 70 de ani,acest unic exemplar a fost impachetat in lazi si a vazut lumina zilei in 2005 cand cei de la BMW l-au reconditionat si asamblat PENTRU PRIMA DATA.

Acest exemplar nu este unul static,el participa la motor show-uri in Germania si Austria,este perfect functional si arata celor interesati,cam cum gandeau si creau designerii de la BMW in anii '30.


Imagine atasata: 46934.jpg Imagine atasata: 46936.jpg


si o foto HR Imagine atasata: R7_BP_high.jpg

#20 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 28 February 2009 - 01:29 PM

Salut la toata lumea

Cu acordul "proprietarului" atasez ceva imagini cu subiectele in cauza .

BMW R 4 in 1932, in serviciul Reichswehr, varianta Kurier-Einsatz :
Imagine atasata: R_4.jpg

R 12, varianta cu atas (elemente imprumutate de la Zundapp) :
Imagine atasata: R_12_3.jpg

R 12 in versiuni usor diferite :
Imagine atasata: R_12.jpgImagine atasata: R_12_2.jpg

De pe linia de fabricatie:
Imagine atasata: R_12_linia_de_fabricatie_50_buc.jpg

In Franta anului 1940 :
Imagine atasata: R_12_franta_1940_2.jpg

Varianta de un cal putere :
Imagine atasata: R_12__3.jpg

Langa Vitebsk, 1941 :
Imagine atasata: propaganda_kompanie_Rusia_1941.jpg
Propaganda Kompanie, von Kleist.

R 35 :
Imagine atasata: R_35_1.jpg

R 51 facand parte din serviciul de propaganda al armatei, Franta lui 1940 :
Imagine atasata: R_51_serv._propaganda.jpg

R 61 Feldpolizei (atentie la simbolul de pe coburi):
Imagine atasata: R_61_politzei.jpg
E vorba de "5 Gebirgs division".

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 28 February 2009 - 01:57 PM


Arata acest topic


  • 5 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi