- el este o incercare de prezentare a modelelor de motociclete folosite de Wermacht si de aliatii sai in al Doilea Razboi Mondial.
Masinarii de-a dreptul uimitoare,motocicletele au purtat razboiul in umbra blindatelor,sau mai bine spus in praful lor,fara sa cunoasca cine stie ce glorie.
Si-au indeplinit menirea,pur si simplu,pe toate fronturile si in cele mai grele conditii climaterice,pe care omul le-a intalnit.
Primii dintre "vedetele"ce vor intra pe rand in scena,vor fi cei de la BMW.
Inca de la inceputul anilor '30 multe armate europene au decis sa sporeasca mobilitatea trupelor de infanterie cu motociclete-solo sau cu atas.Ideea era de a deplasa cat mai multi militari,cat mai repede,impreuna cu echipamentul lor,pe linia frontului.Armata germana era in fruntea promotorilor acestei idei.
Pana la inceputul razboiului,motocicletele disponibile pentru armata,erau modele civile echipate si vopsite in culori militare.Datorita marii varietati de modele folosite,au aparut in foarte scurt timp si neajunsurile,fata de lipsa pieselor de schimb in cantitatile si de tipurile necesare.
Deja la inceputul anului 1937,OKH(Oberkommando Heer) a inceput discutiile cu principalele firme constructoare din Germania(BMW si Zundapp),pe marginea acestui subiect.
Au fost puse urmatoarele conditii:
- sa fie posibila utilizarea pneurilor Volkswagen(4,50x16);
- aparatorile de noroi sa fie dimensionate si pozitionate de asa maniera,incat sa fie posibila montarea lanturilor antiderapaj;
- capacitatea rezervorului sa permita parcurgerea unui drum(un singur sens)de 350 km;
- viteza maxima ,cu incarcatura completa,sa fie de 90 km/h,viteza de croaziera pe Autobahn-80 km/h;
- o garda la sol de cel putin 150 mm;
- motocicleta sa aiba o capacitate de incarcare de 500 kg,astfel:250 de kg.pe motocicleta-conducatorul,pasagerul si efectele lor-restul de 250 de kg.sa poata fi incarcati pe atas-pasager,efecte si armament;
Cand,in 1939,administratia militara a lansat comanda pentru producerea unei motociclete cu atas cu capacitati tot teren,numai cei de la BMW au fost capabili sa vina cu cateva sugestii practice.Un tip anume de motocicleta cu tractiune si pe atas,care fusese lansata si folosita pentru calatorii pe timp de iarna,inca din 1934,a ajuns dintr-o data in atentia inginerilor;motivul:sistemul de tractiune folosit se dovedise,util, fiabil si era gata pentru productia militara in orice moment.
In primavara lui 1941,o creatie aratoasa isi facea aparitia,cu pretentii de a deveni numarul unu in dotarea armatei germane:BMW R 75.Pe langa capacitatile deosebite de manevrabilitate,aceasta avea si caracteristicile binecunoscute ale produselor marcii.Ca rezultat al fixarii cat mai riguroase a tuturor pieselor in miscare,inclusiv a furcii telescopice/fata si a axului cardanic,impreuna cu extensia lui spre atas,motocicleta isi pastra fiabilitatea in orice conditii de exploatare.Chiar daca se tara pe langa convoaie,prin praf,ore in sir,chiar daca traversa cursuri de apa sau strabatea drumuri pline de baltoace si cu noroi pana aproape de axa rotilor,chiar daca gonea pe Autobahn,siguranta in exploatare nu-i era deloc afectata.
R75 mono
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 17 February 2009 - 10:47 PM