Salutare,
alaturi de machetele statice (in principal nave) o alta pasiune nou descoperita este si modelismul feroviar. Acesta se manifesta in doua directii principale: constructia unei machete H0 functionale si constructia de machete de la zero, din diverse materiale la scara G (cu o subcategorie de incercari de ceferizare de modele H0).
Am demarat astfel actiunea de constructie de unei machete functionale, scara H0, realizata pe principii modulare sau din segmente. Este vorba despre o macheta analogica.
Prima operatiune a fost aceea de determinare a spatiului disponibil. Locuind la bloc, am decis ca nu va fi o macheta permanenta, ci una demontabila, stocata intr-o alta incinta. Ulterior in functie de evolutia spatiului poate voi adopta alte masuri.
Iata spatiul disponibil, pe baza caruia am decis ca voi realiza ceva de tipul structurii din imaginea a doua, cu eventuale mici modificari datorate trecerii de la program la realizarea practica si folosirea sinelor disponibile.
Este vorba despre 6 module, doua de dimensiuni mai mari, 1200 X 1200 si alte patru de dimensiuni mai mici, primele doua deservind un traseu muntos partial si o remiza circulara cu o placa turnanta, iar celelalte module vor forma o zona industriala, un mic oras si gara. Scopul acestei constructii a fost multiplu: posibilitatea transportarii facile a machetei pe modeule, pentru lucru, adica joaca pe de o parte respectiv posibilitatea de a functiona in doua module pana la terminarea celorlalte.
Structura modulelor este una realizata din sipca de brad pe care se fixeaza blatul constand din osb. Fixarea am facut-o cu suruburi pentru lemn, adaugand elemente de rigidizare pana cand mi s-a parut ca intreaga structura este suficient de solida pentru scopul propus.
Placa de osb a fost cumparata si debitata gratis de firma respectiva, cu pierderi minine, deoarece din 2500 X 1250 am obtinut cele doua module de 1200 X 1200. Ulterior din a doua placa voi obtine la fel, cu pierderi minime cele 4 module de 1200 X 600 mm. Riglele din lemn au fost cumparate de la o tamplarie, iar toate elementele de rigidizare sunt din recuperari, eu fiind adeptul deirosirii de material. De altfel au slujit foarte bine scopului.
Pentru punerea pe pozitie a modulelor voi folosi picioare metalice care se asambleaza cu flanse, vizibile in imagini, usor demontabile, iar pentru alinierea modulelor am dat gauri in ramele de structura, care in prealabil au fost puze pe pozitie cu menghine, si voi folosi suruburi si piulite fluture.
Placile de pal care sustin flansele sunt fixate atat de placa de osb cat si de structura de rigidizare prin suruburi de lemn.
A urmat o pozitionare provizorie a sinelor, in scopul marcarii locurilor de debitare si verificarii incadrarii. Sinele au fost taiate la separarea celor doua module precum si in pozitiile unde se insereaza izolatorii cu un disc si o minibormasina. Voi folosi multiple cuple izolatoare, in scopul de a reusi o automatizare maxim posibila pentru circuitele analogice ale traseului.
Pagina 1 din 1
Macheta de la Timisoara
#2
Postat 10 February 2009 - 02:57 PM
Prima carcoteala... valabila si pentru tyco si pentru ButonEL.
De ce incepeti totii cu blatul/blaturile de X pe Y metri? Eventual si cat mai gros, ca sa "tina"? Cred ca va plac greutatile! (no ofence). De ce nu folositi o structura tip fagure, pe care sa construiti relieful ca pe o... "coaja"? Avantaje:
- Acces usor dedesubt, la "automatizari".
- Structura muuult mai usoara.
- Tunele accesibile, unde puteti umbla, daca deraiaza trenul inauntru.
- Etc...
- Etc...
In plus eu am un fix! La un traseu se fixeaza initial nivelul (etajul) principal. Ala de interes maxim. De regula gara centrala, care ocupa si relativ mult loc. Acum, daca puneti gara centrala pe blat, restul traseelor nu pot fi facute decat "in sus". Mie chestia asta pur si simplu nu-mi place!
Pe o structura fagure puteti pune doar un placaj de 5mm cat suprafata traseelor din gara. Si la o inaltime potrivita pentru a putea cobora si urca de acolo. Restul "suportilor" de sina se fac din ce aveti la indemana (placaj, carton).
Tunelul, ala inevitabil, de pe una din laturile mici. Nu-l faceti inchis / teava (ca tunelul adevarat). Se fac peretii din interiorul si exteriorul virajului atat cat se vad. Restul liber, gol. Asta nu merge decat pe structura fagure.
De ce incepeti totii cu blatul/blaturile de X pe Y metri? Eventual si cat mai gros, ca sa "tina"? Cred ca va plac greutatile! (no ofence). De ce nu folositi o structura tip fagure, pe care sa construiti relieful ca pe o... "coaja"? Avantaje:
- Acces usor dedesubt, la "automatizari".
- Structura muuult mai usoara.
- Tunele accesibile, unde puteti umbla, daca deraiaza trenul inauntru.
- Etc...
- Etc...
In plus eu am un fix! La un traseu se fixeaza initial nivelul (etajul) principal. Ala de interes maxim. De regula gara centrala, care ocupa si relativ mult loc. Acum, daca puneti gara centrala pe blat, restul traseelor nu pot fi facute decat "in sus". Mie chestia asta pur si simplu nu-mi place!
Pe o structura fagure puteti pune doar un placaj de 5mm cat suprafata traseelor din gara. Si la o inaltime potrivita pentru a putea cobora si urca de acolo. Restul "suportilor" de sina se fac din ce aveti la indemana (placaj, carton).
Tunelul, ala inevitabil, de pe una din laturile mici. Nu-l faceti inchis / teava (ca tunelul adevarat). Se fac peretii din interiorul si exteriorul virajului atat cat se vad. Restul liber, gol. Asta nu merge decat pe structura fagure.
Aceasta postare a fost editata de eugen: 10 February 2009 - 03:09 PM
#3
Postat 10 February 2009 - 03:23 PM
Da eugen, ai dreptate,
pe un alt forum dedicat exclusiv modelelor feroviare s-a discutat mult pe acest aspect, al celor doua posibilitati de a construi o astfel de structura. Pe un blat (asa cum am facut eu) sau de tip fagure, asa cum propui tu. Se pare ca acest tip de constructie (a mea) este apanajul (psihologic cel putin) al debutantilor, care pleaca de la cota 0 in sus, spre valori pozitive.
Se poate merge insa si la valori negative chiar si la o astfel de structura, prin decuparea unei zone si confectionarea unui sistem de rigidizare sa-i zicem local. Este probabil o chestie de gusturi, de obisnuinta, de impresie, nu stiu. Chestia cu greutatea nu ma pasioneaza excesiv, chiar in acest moment cand blatul este gol . Am optat pentru osb de 7 mm, cel mai subtire, si l-am "armat", pana cand am simtit ca nu mai flambeaza, sau de fapt oscileaza. Aproape toate modelele pe care le-am vazut prezentate pe net sau pe forumuri au optat pentru acest tip de constructie, si cum voi experimenta totul plecand de la terasamant si pana la realizarea constructiilor (lasand la o parte automatizarile) cred ca nu am vrut sa adaug o necunoscuta in plus.
Mai este un aspect aici, referitor la constructia adoptata. Nu doresc ca macheta sa functioneze permanent in zona destinata ei, pentru ca nu-mi permit alocarea exclusiva a spatiului cu pricina. in acest motiv, modulele vor stationa in alta locatie, asa cum am precizat. Din considerente de gabarit, modulele se vor depozita pe verticala, cele mari unul sub celalalt intr-un spatiu care s-a potrivit la fix, acolo unde lucrez diferite proiecte de modelism.
Aceasta este modalitatea de fixare si asigurare pe verticala a celor doua placi, conditia fiind aceea ca inaltimea lor sa fie cat mai mica. Mi s-a parut c o placa osb cu un cadru al putea asigura acest deziderat, oricum pentru cea de sus voi avea o crestere in gabarit determinata de zona muntoasa.
pe un alt forum dedicat exclusiv modelelor feroviare s-a discutat mult pe acest aspect, al celor doua posibilitati de a construi o astfel de structura. Pe un blat (asa cum am facut eu) sau de tip fagure, asa cum propui tu. Se pare ca acest tip de constructie (a mea) este apanajul (psihologic cel putin) al debutantilor, care pleaca de la cota 0 in sus, spre valori pozitive.
Se poate merge insa si la valori negative chiar si la o astfel de structura, prin decuparea unei zone si confectionarea unui sistem de rigidizare sa-i zicem local. Este probabil o chestie de gusturi, de obisnuinta, de impresie, nu stiu. Chestia cu greutatea nu ma pasioneaza excesiv, chiar in acest moment cand blatul este gol . Am optat pentru osb de 7 mm, cel mai subtire, si l-am "armat", pana cand am simtit ca nu mai flambeaza, sau de fapt oscileaza. Aproape toate modelele pe care le-am vazut prezentate pe net sau pe forumuri au optat pentru acest tip de constructie, si cum voi experimenta totul plecand de la terasamant si pana la realizarea constructiilor (lasand la o parte automatizarile) cred ca nu am vrut sa adaug o necunoscuta in plus.
Mai este un aspect aici, referitor la constructia adoptata. Nu doresc ca macheta sa functioneze permanent in zona destinata ei, pentru ca nu-mi permit alocarea exclusiva a spatiului cu pricina. in acest motiv, modulele vor stationa in alta locatie, asa cum am precizat. Din considerente de gabarit, modulele se vor depozita pe verticala, cele mari unul sub celalalt intr-un spatiu care s-a potrivit la fix, acolo unde lucrez diferite proiecte de modelism.
Aceasta este modalitatea de fixare si asigurare pe verticala a celor doua placi, conditia fiind aceea ca inaltimea lor sa fie cat mai mica. Mi s-a parut c o placa osb cu un cadru al putea asigura acest deziderat, oricum pentru cea de sus voi avea o crestere in gabarit determinata de zona muntoasa.
#4
Postat 11 February 2009 - 08:59 AM
Pe o diorama de mici dimensiuni traseul de mai jos creeaza iluzia unui trafic de trenuri care apar de undeva si dispar altundeva. Sau dispar prin tunelul A si reapar tot pe acolo (pe linia cealalta). Si tot asa n scenarii...
Daca se adauga undeva o remiza in care o locomotiva intra si dispare in subteran pentru a aparea prin tunelul A sau B, se mai obtine un efect interesant. Sau, dintr-o zona industriala inalta, se pot aduce vagoanele (si forma astfel garnituri) prin deplasare gravitationala.
Daca se adauga undeva o remiza in care o locomotiva intra si dispare in subteran pentru a aparea prin tunelul A sau B, se mai obtine un efect interesant. Sau, dintr-o zona industriala inalta, se pot aduce vagoanele (si forma astfel garnituri) prin deplasare gravitationala.
Aceasta postare a fost editata de eugen: 11 February 2009 - 09:01 AM
Arata acest topic
Pagina 1 din 1