"San Rafael" - caravela portugheza sec. XV in constructie
#1
Postat 13 December 2008 - 01:35 AM
http://www.mamolimod...om/eng/mm17.htm
Planurile sunt slabe. Am citit si pe alte forumuri ca asta este o problema comuna la kiturile de corabii din lemn, desi nu inteleg, la pretul ridicat pe care oricum il au, cat de costisitor este sa faca un plan calumea?
Din ce am apucat sa fac pana acum, si nu este mult dupa cum se vede, cea mai mare problema a reprezentat-o chila. Mi s-a parut imposibil sa o realizez dupa plan cu materialele lor. Prin urmare am refacut-o (de mai multe ori!) din placaj de 3 mm, pe care l-am slefuit cat am putut ca sa nu se vada aspectul de placaj.
Vedere de la tribord, unde am dat si cu bait:
La babord este inca in constructie:
Am placat si puntea, pentru a simula calfatuirea, am folosit un marker negru pe cate una din marginile fiecarei scanduri:
Chiar daca am inmuiat anterior sipcile in spirt, la curbura de la prova s-au cam crapat:
Momentan constructia este intr-o perioada moarta. Prevad probleme la arborada, in special la panze, fiind prima mea macheta a unei corabii de lemn.
#2
Postat 13 December 2008 - 01:47 AM
Ce solutie am descoperit pentru indoitul baghetelor fara sa am probleme:
In cada de baie (desi merge orice recipient suficient de mare incat sa incapa bagheta), am pus apa calda, si le-am lasat la inmuiat aproape o ora. N-am avut probleme sa se crape, si a fost vorba de curburi cu raze mult mai mici fata de ce vad in cazul corabiei tale.
Le-am prins in cuisoare (nu le-am lipit), si le-am lasat sa se usuce bine in pozitia finala. Dupa uscare am scos cuisoarele, baghetele si-au pastrat forma, si lipirea/manevrarea lor uscate fiind n-a mai reprezentat o problema.
#3
Postat 13 December 2008 - 10:42 AM
Planurile de la Mamoli nu le cunosc,dar cele de la Mantua merg pe principiul:o cartulie cu poze din timpul construirii modelului de catre oamenii firmei(foto color)cu text explicativ in engleza,italiana,germana,franceza;
in rest planse de desen tehnic si schite(4,5 sau chiar 6 planse mari),majoritatea in scara machetei(!/98 Victory,1/47 Albatros, 1 /75 San Felipe etc.)Astfel fiind,poti usor identifica piesa cu desenul pentru ca arata la fel.
Cat despre metoda lui Cartula-da asa se procedeaza la indoirea baghetelor,prin umectare si presare la forma dorita,nu crapa(in special baghetele din lemn de tei).
Dragos_P spor la treaba si baga poze ca te urmaresc cu interes sa stii.Imi place cum ti-a dat pana aici.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 13 December 2008 - 10:44 AM
#6
Postat 15 December 2008 - 10:02 AM
Practic trebuia sa prelucrezi partea de jos a cocii in zona aceea unde ai muchii drepte si unde ar trebui sa fie zona curba.
Fundul navelor de epoca era rotund nu drept ca la vedete.
Curbura se intinde si pe zona prova.
Muchie dreapta nu ai decat in zona ogloda pupa.
Spor la treaba si ...
Bafta!
#7
Postat 15 December 2008 - 02:35 PM
In planuri nu se zice nimic de rotunjirea zonei respective, dar oricum presupuneam ca planurile sunt destul de aproximative pentru o nava atat de veche.
Nu am scule cu care fac rotunjirea, intrucat presupune mai mult decat sa dau cu un smirghel.
Prin urmare nu am alta solutie decat sa continui cu ea asa....
Am cautat putin pe net si am gasit urmatorul lucru despre caravelele portugheze care au navigat de-a lungul coastei Africii:
http://books.google.ro/books?id=SUCtOwns7T...6&ct=result
Citeaza
#8
Postat 15 December 2008 - 03:14 PM
Ideea este ca am mai vazut asta si la alte kituri la care chiar se specifica ca sunt pentru incepatori, dar nu se specifica ca nu trebuie lasta asa.
Este posibil ca respectivii sa fi considerat ca este un lucru care se stie si au lasat coca asa cum le iese lor din prelucrare.
O raspila, niste smirghel si ceva rabdare te-ar putea ajuta sa rezolvi problema.
Daca consideri ca nu mai poti face remedierea, lasa corpul asa. Important este sa duci muca pana la capat si sa si inveti ceva din asta.
Bafta!
#9
Postat 15 December 2008 - 03:45 PM
Problema corectitudinii planurilor este ceea ce eu as aduce in discutie,cu o situatie pe care o simt pe"pielea mea".
Anume,kitul Mantua/Panart scara 1/75 galionul spaniol San Felipe(1690) care este absolut superb,de altfel,incita discutii cu privire la autenticitatea navei;mai corect si mai complet spus,dupa parerea unor cercetatori,nava asta nici n-ar fi existat,autenticitatea istorica a lui San Felipe fiind serios zdruncinata.
Cei care pun sub semnul intrebarii aceasta problema,sustin ca spaniolii nu aveau cum sa construiasca(nu-si puteau permite) o asemenea nava,decat cu zeci de ani mai tarziu,copiindu-i pe francezi,ca San Felipe ar fi de fapt nava de linie "Royal Louis"1692 si ca,in esenta,desenatorul planurilor si cel care le-a publicat in 1871-un anume Amiral Paris in "Souvenir de la marine"ar fi facut o grava confuzie si ar fi denumit pe Royal Louis drept San Felipe,Mantua Models folosind aceste planuri si perpetuind eroarea.
Cu alte cuvinte,o lume intreaga(modelistica)iubeste,achizitioneaza si construieste galionul cu trei punti,San Felipe(o nava absolut superba,cum am mai spus,pe care o puteti vedea pe o gramada de site-uri de gen)dar care de fapt NU ESTE San Felipe.Asta da EROARE !!!!!
Aici cititi mai mult si mai multe despre San Felipe
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 15 December 2008 - 03:48 PM
#10
Postat 15 December 2008 - 05:00 PM
kitul face parte din categoria mini devitrina,din acest motiv nu au planuri suficient de clare,nu respecta o realitate istorica,
iar raportul pret calitatespune totul ,nu poti sa ai pretenti a ca la 100 si ceva de ron sa ai un kit de calitate,
kiturile din categoria minimamoli neavind chila,coaste etc,este pur si simpli un corp de lemn strunjit pe care trebuie sa il iei care atare,eu asi recomanda pentru incepatori scara de 1/50,care mi se pare mai potrivita
#11
Postat 15 December 2008 - 06:49 PM
crios, la 15 Dec 2008, 15:14, a spus:
Ideea este ca am mai vazut asta si la alte kituri la care chiar se specifica ca sunt pentru incepatori, dar nu se specifica ca nu trebuie lasta asa.
Este posibil ca respectivii sa fi considerat ca este un lucru care se stie si au lasat coca asa cum le iese lor din prelucrare.
O raspila, niste smirghel si ceva rabdare te-ar putea ajuta sa rezolvi problema.
Daca consideri ca nu mai poti face remedierea, lasa corpul asa. Important este sa duci muca pana la capat si sa si inveti ceva din asta.
Bafta!
Cred ca ai dreptate, primul lucru scris in instructiuni este: "Rub down the hull using fine-grained sandpaper." dar nu m-am gandit ca la marginile acelea se refera. De asemenea, am mai gasit pe un forum constructia acestei machete si acum am observat ca a rotunjit putin marginile acelea: http://www.modelarst...ic.php?p=146663
Voi incerca sa remediez situatia.
'victordegalati' a spus:
kitul face parte din categoria mini devitrina,din acest motiv nu au planuri suficient de clare,nu respecta o realitate istorica,
iar raportul pret calitatespune totul ,nu poti sa ai pretenti a ca la 100 si ceva de ron sa ai un kit de calitate,
kiturile din categoria minimamoli neavind chila,coaste etc,este pur si simpli un corp de lemn strunjit pe care trebuie sa il iei care atare,eu asi recomanda pentru incepatori scara de 1/50,care mi se pare mai potrivita
Fiind primul meu kit de lemn, am zis ca mai bine stric un kit de 100 si ceva de ron decat unul de 400 de euro. Daca il duc la capat cu bine, trec si la lucruri mai evoluate.
#12
Postat 15 December 2008 - 07:54 PM
Am insemnat zona unde trebuie pilit ca sa se obtina curba normala conforma cu palnul de forme pe care fireste ca nu le da producatorul.
Daca te vei tine de nave, cu timpul vei vedea cat de usor iti este sa te prinzi de astfel de probleme doar uitandute la ele.
Bafta!
#13
Postat 15 December 2008 - 08:35 PM
Aceasta postare a fost editata de victordegalati: 15 December 2008 - 09:07 PM
#14
Postat 15 December 2008 - 11:50 PM
victordegalati, la 15 Dec 2008, 20:35, a spus:
Victor, nu am luat raspunsul tau ca pe un afront. Doar m-am plans de calitatea planurilor. Poate la kituri mai scumpe planurile sunt mai clare, nu stiu, dar vreau sa spun ca la kituri de plastic (avioane, blindate) de 30 de ron planurile sunt mai bune decat la aceasta macheta de lemn.
Citeaza
Vezi si postul lui Longinus, realitatea istorica este discutabila si la kituri scumpe, care reprezinta nave din secolele XV-XVII, de unde nu au supravietuit planuri sau epave, iar planurile machetelor se bazeaza doar pe desene si scrieri de epoca.
#15
Postat 25 December 2008 - 01:07 PM
#16
Postat 25 December 2008 - 01:37 PM
Longinus, la 15 Dec 2008, 15:45, a spus:
Problema corectitudinii planurilor este ceea ce eu as aduce in discutie,cu o situatie pe care o simt pe"pielea mea".
Anume,kitul Mantua/Panart scara 1/75 galionul spaniol San Felipe(1690) care este absolut superb,de altfel,incita discutii cu privire la autenticitatea navei;mai corect si mai complet spus,dupa parerea unor cercetatori,nava asta nici n-ar fi existat,autenticitatea istorica a lui San Felipe fiind serios zdruncinata.
Cei care pun sub semnul intrebarii aceasta problema,sustin ca spaniolii nu aveau cum sa construiasca(nu-si puteau permite) o asemenea nava,decat cu zeci de ani mai tarziu,copiindu-i pe francezi,ca San Felipe ar fi de fapt nava de linie "Royal Louis"1692 si ca,in esenta,desenatorul planurilor si cel care le-a publicat in 1871-un anume Amiral Paris in "Souvenir de la marine"ar fi facut o grava confuzie si ar fi denumit pe Royal Louis drept San Felipe,Mantua Models folosind aceste planuri si perpetuind eroarea.
Cu alte cuvinte,o lume intreaga(modelistica)iubeste,achizitioneaza si construieste galionul cu trei punti,San Felipe(o nava absolut superba,cum am mai spus,pe care o puteti vedea pe o gramada de site-uri de gen)dar care de fapt NU ESTE San Felipe.Asta da EROARE !!!!!
Aici cititi mai mult si mai multe despre San Felipe
O singura observatie,Longinus-navigatia contra vantului nu e favorizata de un fund plat si un pescaj mic.Situatia a fost remediata de olandezi cu acele traditionale derivoare laterale rabatabile care compenseaza suprafata antideriva mica la un corp cu pescaj mic.
#18
Postat 09 March 2009 - 10:51 PM
#19
Postat 28 November 2009 - 07:55 PM