YAK-18 - ajutor
#6
Postat 13 December 2008 - 04:59 PM
Ai patru variante civile de trei feluri si una militara.
Varianta cu sah a fost folosita de lotul de acrobatie la mitingurile aviatice, varianta de vopsire a fost preluata de la formatia similara interbelica cu Klemm 35, conform informatiilor primite de la Dl Marinescu Nicolae erau vopsite in rosu.
Spor la treaba, ne spui si noua la ce varianta ai ales-o?
Atentie la sticla dinapoi la majoritatea era dublata pe interior cu panza alba, nu stiu de ce.
Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 13 December 2008 - 05:03 PM
#9
Postat 13 December 2008 - 07:01 PM
http://www.cartula.ro/forum/index.php?show...=trumpeter+1/32
Radu-Dan, la 13 Dec 2008, 16:59, a spus:
Ai patru variante civile de trei feluri si una militara.
Varianta cu sah a fost folosita de lotul de acrobatie la mitingurile aviatice, varianta de vopsire a fost preluata de la formatia similara interbelica cu Klemm 35, conform informatiilor primite de la Dl Marinescu Nicolae erau vopsite in rosu.
Spor la treaba, ne spui si noua la ce varianta ai ales-o?
Atentie la sticla dinapoi la majoritatea era dublata pe interior cu panza alba, nu stiu de ce.
a existat vreun YAK-18 al AVSAP -Asociatia Voluntarilor Pentru Sprijinirea si Apararea Patriei care sa aiba vreo inmatriculare specifica sau vreo emblema care sa arate apartenta la acesta asociatie?
#11
Postat 14 December 2008 - 03:21 PM
Domnule Antoniu doresc sa va multumesc pentru decizia de a va implica in viata acestei comunitati. Marea majoritate dintre noi, cei de aici, avem ce afla de la dumneavoastra iar valoarea unei imagini "impartasite" este infinit mai mare decat cea a unei imagini ascunse.
Cat despre subiectul in sine - Iak-18 in culori romanesti - ar fi extrem de util daca ati putea comenta unele imagini. Si eu doresc sa realizez macheta unui astfel de aparat si am o serie de intrebari.
1. YR-IKA. Aparent, acest aparat poarta culori "militare" - verde / bleu. Este corecta prezumtia prezentei inregistrarii civile pe intradosul si extradosul planurilor - cu alb, separat YR si IKA pe ficare semiplan - in maniera similara cu alte aeronave romanesti din epoca (ex. Po-2 An-2)? Exista un motiv anume ce justifica lipsa stemei de pe tricolor? A fost oare acest aparat transferat de la Aviatia Militara?
2. YR-IKD si IKF. Care sunt culorile ce compun aceasta schema? Putem presupune ca schema este similara altor aparate livrate tarilor estice (galben pal si rosu sau argintiu si bleu)?
3. In fotografia ce reprezinta aparatul YR-IKI - se vede in partea de jos, in prim plan, un capat de aripa vopsit "cu raze". Cunoasteti detalii despre acest aparat?
Va multumesc,
mack
#16
Postat 15 December 2008 - 10:56 AM
1. YR-IKA. Aparent, acest aparat poarta culori "militare" - verde / bleu. Este corecta prezumtia prezentei inregistrarii civile pe intradosul si extradosul planurilor - cu alb, separat YR si IKA pe ficare semiplan - in maniera similara cu alte aeronave romanesti din epoca (ex. Po-2 An-2)? Exista un motiv anume ce justifica lipsa stemei de pe tricolor? A fost oare acest aparat transferat de la Aviatia Militara?
--YR-IKA a apartinut armatei dar regulamentele aeronautice au impus imatriculatii civile, mai ales in scoli unde erau formati si pilotii civili. In anii 50 ai secolului trecut (ce ciudat suna) avioanele erau vopsite cu aceeasi culoare pe extra cat si intrados. Stema punea problema aducerii la fata locului a unui pictor, aceasta este cauza lipsei, nu existau colante.
-------------------------------------------------------
2. YR-IKD si IKF. Care sunt culorile ce compun aceasta schema? Putem presupune ca schema este similara altor aparate livrate tarilor estice (galben pal si rosu sau argintiu si bleu)?
--Acel galben a rezultat dun culoarea panzei acoperita cu EMAILITA si rosu. Din informatiile pe care le detinem au existat si arintii cu albastru, departajau escadrilele de elvi civili de cei militari.
--------------------------------------------------------
3. In fotografia ce reprezinta aparatul YR-IKI - se vede in partea de jos, in prim plan, un capat de aripa vopsit "cu raze". Cunoasteti detalii despre acest aparat?
--IKI era rosu, aripile pe extrados negeu cu alb iar pe intrados raze alb cu negru ca la avionul lui Papana. Au existat trei avioane vopsite la fel pentru demonstratii aeriene.
#18
Postat 17 December 2008 - 10:24 AM
Sahul alb cu negru.
Rosu-Alb pe intrados si Negru-Alb pe extrados in acrobatia in formatie cand erau dispusi in pozitii diferite creea un efect vizual deosebit.
Sursa sigura - explicatii date de D-ul Nicolae Marinescu (pilot, instructor si mecanic) care a lucrat in aviatie ARPA care organiza toate mitingurile, a fost prezent la toate mitingurile interbelice. Albumul sau de fotografii, cu exceptia perioadei in care domnia sa a facut scoala, este ful cu fotografii de la mitinguri.
Yak-ul 11 la care se vede varful de aripa era vopsit albastru deschis, dungi albastru inchis oblice pe fuselaj si raze pe aripi tot albastru inchis. Acest avion se gaseste in custodie la Muzeul Militar National. Anterior vopsirii cu dungi a fost vopsit cu sah si raze pe aripi. Vopsirea cu dungi si raze se vedea sub vopseaua noua primita la muzeu, apoi a fost transportat la Craiova unde a sevit ca model pentru comanda de constructie Yak-11 replica 1/1. A fos jupuit de panza, apoi impanzit din nou.
Eu nu sunt sigur ca avionul original nu a luat drumul pribegiei prin USA, iar cel pe care il vedem este o replica. M-ar cuprinde bucuria stiind ca gresesc.
Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 17 December 2008 - 10:35 AM
#19
Postat 17 December 2008 - 11:22 AM
Radu-Dan, la 17 Dec 2008, 10:24, a spus:
Yak-ul 11 la care se vede varful de aripa era vopsit albastru deschis, dungi albastru inchis oblice pe fuselaj si raze pe aripi tot albastru inchis. Acest avion se gaseste in custodie la Muzeul Militar National.
...
Vorbim totusi despre un avion monoloc. Altfel spus, pilotul acelui avion a facut fotografia (cu un aparat manual, a expus si incadrat corect) in timp ce zbura in formatie. Faina performanta.
Pe de alta parte, ce se vede acolo seamana cu o aripa de Iak-11 (tubul pitot este unde trebuie); este oare un monoloc?!
Eu propun sa sintetizam putin informatiile legate de vopsire, ca sa putem verifica veridicitatea presupunerilor.
Ganduri bune,
mack
#20
Postat 17 December 2008 - 02:10 PM
Aparatul foto nu prea era manual, putea face foto, erau aparate "Agfa Robot" care erau dotate cu un resort, puneai pe infinit si apasai pe declansator, se puteau face 12 cadre pentru care aparatul se arma singur, apoi trebuia incarcat arcul pentru urmatoarele 12.
Sorin Tulea a facut acele foto color cu IAR-80 din He-111 singur in avion, il transporta la Craiova.
Si cu un aparat manual se putea daca se zbura pentru poza.