Asa cum v-am promis revin cu documentarea facuta de mine

despre avion...sper ca acest prim review facut de mine sa fie cat se poate de interesant pentru toti machetistii.
E2-C Hawkeye este un avion militar, capabil sa zboare pe orice conditii meteo, ce se regaseste cel mai adesea pe portavioane si care reprezinta o platforma tactica, de detectie (radar) si de comunicatii vitala pentru marina. Rolul sau este de a furniza avertismente despre posibilele pericole (tinte) si de control si comanda a escadrilei. Misiunile in care se foloseste pot fi fie de supraveghere, atat aeriana cat si terestra, fie de coordonare a atacului si de interceptare a posibilelor contraatacuri, sau mai poate avea rolul de centru de comunicatie intre conducerea aflata pe portavion si escadrila (practic furnizeaza conducerii harta "tactica" de la locul unde se desfasoara operatiunea, pentru ca mai apoi sa coordoneze atacul pe baza strategiei elaborate de conducere). Mai poate fi utilizat si in cazul misiunilor de cautare / salvare pentru a superviza operatiunea.
Cateva
detalii tehnice:
Lungimea: ~ 17.7 metri
Latimea (Wingspan): ~ 24.7 metri
Inaltimea: ~ 5.49 metri
Greutate (gol): ~ 17,1 tone
Greutate (maxima de decolare): ~ 23.4 tone
Viteza de croaziera: ~ 500 kilometri/ora
Viteza maxima: ~ 602 kilometri/ora
Autonomie: ~ 2000 kilometri (~6 ore de zbor)
Altitudinea de zbor: ~ 9.4 kilometri
Putere: ~ 10 000 cai putere
Aparatul este fabricat de Northrop Grumman si a fost introdus in flota marinei SUA (US Navy) in cadrul Airborne Early Warning Squadron 123 (VAW-123) la NAS Norfolk, Vancouver in anul 1973. In perioada 1988 - 1998 planul marinei americane a fost de a achizitiona cate 6 aeronave pe an. In prezent pe fiecare portavion al marinei se gasesc 4-5 astfel de aparate.
Aeronava are la baza 3 senzori principali: radarul (AN/APS-138 intre 1984-1988 si AN/APS-139 dupa 1988), sistemul IFF (Identification Friend or Foe) si un sistem de detectie pasiva (AN/ALR-73); acesti senzori sunt interconectati prin intermediul unui calculator care furnizeaza in final datele. Electronica sofisticata de la bordul aparatului, ce cantareste nu mai putin de ~ 5.5 tone, ii permite acestuia sa intercepteze pana la 600 de tinte (atat fixe cat si in miscare, atat terestru cat si aerian), putand putand opera cu 40 de tinte inamice simultan. O singura tura facuta de radar acopera 6 milioane de mile patrate (atat terestru cat si aerian), aeronava fiind capabila sa detecteze tinte de la peste 550 kilometri departare, dar radarul combinat cu sistemul de detectie pasiva permite identificarea tintelor de la peste 700 kilometri distanta.
Marele avantaj al acestei aeronave fata de Air Force E-3 AWACS il reprezinta modul de prezentare a datelor. E-2C Hawkeye afiseaza datele in format brut (neprelucrat de calculator) lasand prelucrarea pe mana unui operator uman care poate realiza harta tactica mult mai precis, riscul de a omite tinte fiind mult mic.
Avionul este propulsat de 2 motoare turbo cu elice (4 pale) Allison T56-A-425. In versiunile mai noi ale aparatului (E-2D Hawkeye / Hawkeye 2000) motoarele au fost inlocuite cu 2 motoare turbo cu elice (8 pale) Allison T56A-427
radarul a fost si el imnunatatit cu unul capabil sa intercepteze pana la 2000 de tinte (AN/APS-145), iar calculatorul central a suferit un continuu proces de upgrade atat pentru performante cat si pentru numarul de scenarii cunoscute. Echipajul este format din 5 oameni: pilot, copilot, ofiterul de la centrul tactic, ofiterul de trafic aerian, ofiterul de la releul de comunicatii.
Se poate observa foarte usor ca aparatul a fost destinat operatiunilor legate de portavioane din mai multe puncte de vedere: are la "bot" un carlig special pentru catapulta (pentru a putea fi lansat de pe portavion), la spate are un carlig de ancorare (se prinde la aterizare de niste corzi pentru a micsora distanta de franare) si poate cel mai important are posibilitatea de a-si plia aripile pentru a ocupa cat mai putin loc pe portavion.
E-2C Hawkeye a debutat in timpul razboiului din Vietnam, apoi a luat parte (dirijand o escadrila de F-14) la operatiunile desfasurate impotriva teroristilor libieni in 1986. Ceva mai recent a fost folosit cu succes in razboiul din Golf, in Kosovo si in misiuni pe teritoriul Irakului.
In afara de SUA care detine in jur de 180 de aeronave, E-2C Hawkeye a mai fost achizitionat si de alte tari ca (exportul totalizand 30 de aparate) Egipt, Franta, Israel, Japonia, Singapore si Taiwan. 3 avioane din flota israeliana au fost vandute mexicului in 2004.
Sper ca v-a placut "povestea"

. Astept parerile voastre alaturi de ceva sugestii. Maine revin cu 2 intrebari. Acum merg si eu sa dorm putin. Maine...e o noua zi!
Cu respect!
PS: mai 3 documente pdf dintre care unul e dosarul declasificat al marinei

si pe care nu stiu cum sa le postez, poate ma ajutati voi
Aceasta postare a fost editata de Andrei_Ratiu: 11 January 2009 - 06:31 AM