La masina mea nu am reusit sa avansez mult cu lucrarile, in primul rand din lipsa unei stricte necesitati fiindca prietenul meu de care spuneam ca e in posesia unui strung industrial imi da cale libera oridecate ori am nevoie si apoi si din cauza vremii, ca am atelierul pe balcon si nu e prea comod sa lucrezi in frig, iar la acestea s-au adaugat sarbatorile lant, pe care ca bun roman nu am putut sa le neglijez. Cu toate astea vin cu o noutate. Am considerat ca asa cum eu primesc ajutor atunci cand am nevoie, e de datoria mea sa procedez la fel si in acest sens am inceput masinaria pe care o prezint in continuare. E vorba tot de un ministrung, in special pentru lemn dar pe care dupa cum am spus si la precedentul se pot lucra cu oarece indemanare si piese mici metalice pentru care se folosesc pile de diferite profile si rugozitati, precum si plastic. Masinaria o construiesc si o ofer alaturi de consideratia mea lui PaperModel care m-a impresionat initial prin dorinta,munca,intersul si talentul depus pentru a deschide gustul si a indruma pasii incepatorilor si nu neaparat numai, iar pe parcurs prin caracterul sau deosebit. Stiu cam ce dotari are si stiu si de ce e nevoie in activitatea de modelism si de aceea in limitele dotarilor mele incerc sa ajut si as fi bucuros ca masinuta sa il ajute in usurarea migalitului.
Pentru inceput, electromotorul:
nu insist asupra detaliilor, acestea fiind deja prezentate anterior. Electromotorul e cu rotorul in colivie, cu 3 infasurari si condensator de compensare. E la 220 V si are 350 W la 1500 rot/min. O ciudatenie constructiva e ca statorul e in interior iar rotorul imbraca statorul ca o oala pe exterior.Dintre cele disponibile a fost cel care mi s-a parut cel mai potrivit scopului si in ideea ca energia acumulata de rotor, care e destul de greu raportat la alte motoare obisnuite, genereaza la ax un cuplu apreciabil si implicit o rotatie cat de cat constanta la sarcini diferite.
La motor am atasat mandrina (se gaseste la rusi dar nu numai)
si se observa si bucsa filetata dupa filetul mandrinei cu care aceasta e fixata pe axul motorului si
despre care s-a discutat la primele prezentari
Batiul l-am facut din cornier de 28 x 28 x 4 mm , doua bucati in lungime de 650 mm, recuperate de la o
rama de grilaj de fereastra.
la care am sudat pe interior la nivelul laturilor, la capatul liber, o placuta de intarire/consolidare
iar pentru motor o placa de postament din tabla de 3 mm
Este necesar o atentie sporita la etapa aceasta pentru ca fanta creata intre cele doua laturi ale
batiului sa fie riguros egala la ambele capete pentru a permite culisarea usoara si fara joc a papusii
mobile
Tot in scopul rigidizarii si pastrarii aliniamentului am sudat si in zona de mijloc un distantier din platband
Nu sunt un maestru al sudurii electrice si de aceea ,,cordonul'' nu e chiar perfect dar se va
repara la finisare
Pentru papusa mobila am folosit tot un capat de cornier ceva mai gros si cu laturi ceva mai mari din
care am taiat un ,,L'' si o placa dreptunghiulara ce intra intre lateralele batiului pe interior. O teava de
100 mm lungime si 19 mm D interior. O bara filetata M 10 de 180 mm lungime cu 2 piulite (pentru cheie
de 17) . Un surub cu piulita M 6. O placa de 3 mm grosime si aprox. 60 mm lungime la latimea stricta
a fantei dintre laturile batiului.
E necesara o atentie deosebita la ansamblarea elementelor pentru a se realiza o aliniere perfecta cu
axul motorului. Am introdus intai bara filetata cu o piulita la un capat in teava dupa care am strans
cealalta piulita la capatul opus pana cand cele 2 piulite au intrat cam 1/2 din grosime in teava. Apoi
am sudat cele 2 piulite de teava cu atentie pentru a nu atinge filetul si bara filetata. Dupa finisarea
sudurilor, Cu motorul fixat pe pozitia lui, am prins piesa astfel obtinuta cu bara filetata in mandrina si
apoi am aliniat si sudat piesa in forma de ,,L''