profesorul, la 5 Feb 2011, 22:56, a spus:
As avea cateva intrebari:.......
....
.................Deocamdata ma opresc aici cu intrebarile
Salut Marius
Initiativa e laudabila mai ales dat fiind situatia ,,mediului'' pe care o relatezi. Am si eu un asemenea universal si e deja montat pe o masina la care lucrez si care va urma celei pe care deja o prezint.E foarte bun si satisfacator pentru orice atelier de modelism. Sania despre care spui poate fi utila in masura in care se adapteaza la celelalte componente. Fiind in faza de proiect te poate scuti de o parte de efort. Motoarele de masina de spalat aveau in general puterea in jurul a 400w iar cele care au trei fire erau prevazute cu un condensator de compensare a fazei, bobinajul fiind facut pentru alimentare trifazata. Atat puterea cat si turatia sunt suficiente pentru realizarea unei masini dar fiind mai vechi as avea retineri in a folosi asa ceva. E cu mult mai bun motorul de pompa despre care spui, puterea de 500w si cele 1300 rot/min sunt suficiente pentru a rezulta o scula buna, deci il recomand.
Sa o luam la rand cu intrebarile:
- Utilajul se poate complecta, doar ca e cam mult de complectat si unele piese implica un meserias care sa le faca. E vorba in primul rand de arborele universalului cu lagarele aferente si de fuliile de antrenare. Daca universalul e cu prindere prin infiletare e mai simplu, arborele putand fi facut dintr-un capat de teava la care se fileteaza unul din capete. Daca e cu prindere pe flansa e ceva mai complicat. Indiferent de sistem pentru asta e neaparat necesar un meserias. Se poate obtine o precizie mult mai mare de 1 mm. Pentru precizie de 1 mm nu e nevoie de strung, se poate lucra la pila. Precizia e data in special de lipsa jocurilor la componentele care poarta cutitul si de centrarile celor care prind materialul.
-Deja am atins subiectul, e neaparat nevoie de prelucrarea unor elemente de un meserias. Se mai gasesc meseriasi cu suflet care nu jupoaie omul in special cei care sunt cu adevarat meseriasi si realizeaza ca nu e un produs din care sa scoti bani ci unul in care mai ai de investit.
-Ideal e sa fie montaj mixt dar dat fiind necesitatile descrise nu e neaparat necesar, presiunile axiale nu sunt exagerate ca sa necesite rulmenti de presiune. E suficient ca rulmentii sa fie bine fixati atat in carcase cat si pe arbore pentru a nu avea jocuri axiale si nici radiale.
-Da, orice corp in rotatie care are diametrul mai mare decat axul ce il antreneaza se comporta mai mult sau mai putin functie de diametru si greutate periferica ca un volant, e o chestie fizica cu demonstratii sofisticate, dar efectul e bun. Duce la o oarecare uniformizare a rotatiei la trecerea de la lucrul in gol la sarcina insa pentru piese mici e neesential.
-Oprirea mecanica e mai complicat de realizat si necesita iarasi aportul unui meserias iar cand spun meserias nu ma refer strict la persoana ci si la sculele de care dispune. Dar si numai cu decuplarea tensiunii oprirea se face relativ repede datorita transmisiei. Pentru lucrul la lemn e nevoie de turatii mai mari deci raportul de transmisie e bun de pastrat 1/1, caz in care rotatia se va opri ceva mai intarziat (treaba cu ,,volantul''). Pentru metal, prelucrari obisnuite, o turatie de 800 rot/min a universalului e suficienta iar franarea va fi mai pronuntata datorita diferentei de raport si a frecarilor. Pentru metale se folosesc turatii mari in cazul in care se doreste prelucrarea unei suprafete ,,oglinda'', slefuiri, la piese normale, 800 rot. e suficient.
-Despre motor deja am discutat, e mai bun.
-Nu tipul de transmisie e cauza principala a vibratiilor. Indiferent de tip daca sunt piese in rotatie decentrate sau cu uzuri la axe, lagare si special la turatii mari, apar vibratii. Transmisiile cu pinioane sunt mai zgomotoase. In cazul strungurilor mici fara performante ridicate se folosesc transmisiile cu curea, nu e neaparat necesar transmisie cu pinioane.
-Se poate folosi cornier si nu numai, totul tine de inventivitate si de ce poate folosi realizatorul pentru a ajunge la scopul propus. Am promis fotografii ale unor modele care au fost realizate de unele firme de profil si au forme din cele mai ciudate. Le pun cat mai repede.
Spor.