Ministrung selfmade
#100
Postat 01 October 2010 - 10:40 PM
Topicul tinde sa devina un real vademecum pentru cei impatimiti de modelism (si nu numai)!
FELICITARI!
Te-ai gandit la o masa culisanta actionata de un surub (pentru frezare)?!
Inca una: ce folosesti pentru prelucrarea degajarilor din aluminiu si cele arc de cerc din placa de fixare (pt reglare unghi)?
#101
Postat 02 October 2010 - 12:09 AM
KIT - stiu ca sunt tot felul de scule si nu am pretentia de a concura pe cele profesionale dar am invatat ca oricat de preformanta ar fi o scula tot mai ramane ceva ce ar putea sa faca si nu face iar asta o constati dupa ce dai o gramada de bani pe ea. Dat fiind ca am posibilitatile tehnice imi permit sa nu cumpar decat ceea ce nu pot face sau nu se merita si incerc in acest topic sa dezvolt si altor interesati de domeniu spiritul improvizatiei in autodotare. Hobystul sau macar o mare majoritate sacrifica din multe pentru a achizitiona cele necesare micii lui nebunii si nu de putine ori cu inconveniente familiale. Cu putina ingeniozitate se poate depasi fenomenul iar rezultanta e multumitoare din toate punctele de vedere.
Kromag - masa e in locul celei din placaj si e pe principiul carului mic de la strung doar ca in locul portcutitului are o menghina, cu deplasare rectilinie dar pe un suport rotativ care sa dea posibilitatea schimbarii unghiului de atac la cutitul frezei.
Pentru degajari in orice forma, dupa trasarea profilului impart lungimea acestuia cu o mediana pe care dau gaurialaturate cu un burghiu ceva mai subtire, de regula cu 1 mm. Decupez cu pendularul sau cu o pila pentru continuitate intre gauri iar apoi finisez la pila. Nu e cea mai performanta metoda dar e eficace. Pentru degajarile rectilinii lungi folosesc direct flexul (polizorul de mana cu panza subtire)
Spor !
#102
Postat 25 January 2011 - 05:51 PM
Pentru calea de rulare a carului am debitat doua bare din fier de 14 mm diametru la lungimea ramasa disponibila intre motor si capatul batiului
Din cornier de 30 X 30 X 4 mm am realizat suportii de prindere a acestora pe batiu
Cele doua piese trebuie sa fie perfect identice pentru a asigura
paralelismul intre cele doua bare. Se observa gaurile pentru bare
si gaurile pentru suruburile de prindere la batiu
Dupa aceeasi tehnologie aplicata la suportul frezei si pe acelasi principiu de functionare am
facut carul. Placa e din tabla cu grosimea de 4 mm pe care sunt sudate perfect paralel cele doua ghidaje debitate din teava, in care vor culisa cele 2 bare fara joc.
si cam asa arata ansamblul
Am inceput atasatea acestor piese la batiu.
Suportul dinspre motor...
..... si cel de la capatul batiului
......intre care culiseaza pe cele doua bare placa ce va constitui carul strungului
Piesele de baza ale etapei fiind realizate am trecut la adaugarea componentelor care vor
asigura functionabilitatea si mobilitatea
Aceasta postare a fost editata de traian: 25 January 2011 - 05:56 PM
#103
Postat 25 January 2011 - 06:35 PM
De ghidajul din partea din fata a placii am atasat un tub filetat la interior cu M10 in care se infileteaza o bara de lungimea care sa permita fixarea de cei doi suporti plus o portiune pe care se prind piulitele de pozitionare si manivela de actionare
Pentru ghdarea acesteia am atasat la ci doi suporti cate o bucsa cu gaura de 10 mm diametru
Modul de ansamblare se poate vedea in imaginile care urmeaza
Urmeaza constructia carului care va purta cutitul in plan transversal. Tehnica e aceeasi, difera doar diametrul tevilor de culisare care e de 10 mm
......corespunzator a doua bare atasate dupa acelasi principiu anterior la placa de baza
Aici a ajuns stadiul, mai sunt cateva piese si o sa pot prezenta finalizarea si in caz de solicitari si
comentarii suplimentare.
Spor!
#104
Postat 25 January 2011 - 07:22 PM
Cam la ce precizie speri sa ajungi cu acest strung? Pentru un strung de prelucrat lemn, cum au fost cele din postarile precedente, solutiile adoptate au fost potrivite. Dar la asta, care imi pare ca se vrea un strung care sa prelucreze si metale, si nu la mana/cu pila ci cu un cutit de strung, deja imi pare ca exista ceva probleme. Sper sa nu te supere interventia mea, poate invat chestii noi, sau poate te vor ajuta sugestiile
- culisarea pe bare de otel 'normale', si bucsi din teava... Cam ce jocuri ai acolo? Te-ai gandit la o solutie sa poti regla jocurile, care vor apare? Ai luat in calcul posibilitatea de a folosi bare de otel de precizie, rectificate, si bucsi fie bronz, fie acetal? Nu mai vorbesc de posibilitatea de a folosi rulmenti liniari. Ai avea avantajul ca ai 2 materiale de duritati diferite, si in caz de uzura se va uza bucsa, bara ramanand intacta. Iar o bucsa e usor de inlocuit. Solutia care o vad adoptata are sanse sa duca la vibratii cel putin deranjante, si o precizie foarte scazuta.
Ochiometric, barele par 12-14mm (daca surubul e M10). O bara rectificata la diametrul ala e pana in 5 lei/10cm.
- surub M10, piulita teava filetata. La fel, solutie cu jocuri maricele pentru ce pare ca vrea sa faca strungul. O piulita din acetal poti sa o faci cu joc zero si investitii minime. Ar merita sa te gandesti la solutia asta.
- surubul e otel zincat, roluit, sau din inox strunjit? Daca nu e inox, ar merita sa mergi pe varianta suruburilor de inox, mult mai bine si mai precis facute decat cele 'comune'.
In fine, ar mai fi de zis. Personal, apreciez volumul de munca investit, stiu cum e. Doar ca mi se pare ca mici modificari ar duce la rezultate mult mai bune.
#105
Postat 26 January 2011 - 12:49 AM
cartula, la 25 Jan 2011, 19:22, a spus:
Iti multumesc pentru interesul acordat muncii mele si pentru sugestii. Am apreciat si mi-am insusit totdeauna opinii legate de activitatile care ma pasioneaza (si nu numai).
Masinuta e conceputa in special pentru lemn si eventual mici piesute din metale moi. Nici nu pot avea mari pretentii dat fiind simplitatea modelului. Ideea am preluat-o de pe un site iar originalul era mult mai mic si se baza pe o masina electrica de gaurit atasata pe un blat din lemn care avea montat pe el caile de rulare si carele dupa modelul pe care il fac si eu.
Nu e o scula de mare precizie dar pentru piese fara mare dificultate e suficient de buna, poate chiar mai buna decat unele similare de pe piata.
Nu am nici un joc, toate barele sunt industriale iar bucsele culisante le-am lucrat pe strung si tot pe strung sunt lustruite oglinda pe interior asa ca aluneca perfect si fara joc. In cazul in care pe parcurs vor aparea jocuri grosimea peretilor de la bucse imi permite sa practic cateva gauri, sa le filetez si sa adaug niste suruburi pentru corectarea jocului, dar sigur o sa se ocupe de asta urmasii, la mine o sa tina. Filetele si bucsele de tractiune sunt lungi si nu e riscul sa apara jocuri prea repede iar pe portiunile in care axele filetate trec prin lagare le-am bucsat cu alama desi lungimea gaurii nu ar fi facut asta strict necesar.
Am strungul pentru lemn de la rusi, aratat in primele postari. Avand nevoie de piese mai lungi am modificat cele doua tije originale care sustin ,,conul de centrare'' inlocuind cu doua bare din fier-beton mai lungi. La lucrul cu dalta nu trepideaza. La strungul asta turatia motorului e mult mai mare, barele pe care culiseaza cutitul sunt ceva mai groase iar avansul atat longitudinal cat si transversal e mult mai lent, fin si uniform decat ,,la mana'' asa ca sigur nu va trepida.
Cum nu prea cred ca cel putin in viata asta o sa lucrez pe strung mai mult de 30 de catarge si 1000 de tunuri eu zic ca o sa reziste.
Dupa cum am spus la inceputul acestui topic nu am in intentie prezentarea de scule superperformante pentru care e nevoie de dotari deosebite. Incerc sa arat ce se poate face cu un minim necesar si cu rezultate cat de cat multumitoare intr-un atelier de modelist doritor sa aiba asa ceva cu cheltuieli minime.
Am in lucru un strung pentru metal care respecta stassurile, cu universal de 100 mm, ala e adevaraciune sau mai bine zis o sa fie si sper sa il termin pana in vara ca e inceput cam de mult. Acum sa il termin pe asta si dupa, o sa il arat si pe ala.
In privinta inoxului nu prea stiu ce sa zic. E drept ca arata bine dar cel care se poate lucra e mai moale decat otelul normal de scule iar cel tratat e greu de lucrat. Sunt adeptul metodelor clasice cu pompita cu ulei care pana acum nu m-a dezamagit.
Iti multumesc si o sa tin cont de opiniile tale in viitoarele proiecte.
Spor!
#108
Postat 02 February 2011 - 10:14 PM
Recomand pentru interesati o cautare pe google la UNIMAT. Sunt multe lucruri interesante atat in cele prezente cat si in istoric.
#109
Postat 05 February 2011 - 10:56 PM
As avea cateva intrebari:
- credeti ca se poate completa restul utilajului pt a ajunge la ceva multumitor? (ma refer la o precezie de 1mm)
-NU am acces la nici un utilaj pe care sa pot face vre-un fel de prelucrari si nici finante ca sa pot apela la cineva specializat (sunt somer),
-axul pe care va fii montat universalul este obligatoriu sa aiba rulmenti conici cu role,pt a prelua din forte?.
-avand in vedere greutatea destul de mare a universalului aceasta e un avantaj el tranformandu-se in volanta?,
-cum se realizeaza oprirea si nu ma refer la intreruperea curentului ci la oprirea mai rapid si mai eficient din miscarea de rotatie?,
-prin targul de la Obor am gasit o pompa de apa care are un motor numai bun 500W/1300rpm la 220V cu dimensiuni modeste si greutate la fel= este mai potrivit pt un asemenea scop?,
-transmisia pe curele induce mai putine vibratii? (Nu se pune problema de a-l face cu roti dintate)
-barele de culisare s-ar putea inlocui cu cornier(cele doua bucati lungi pe care culiseaza sania de-a lungul axului longitudinal?
Deocamdata ma opresc aici cu intrebarile si astept cu nerabdare raspunsurile Dv.
MULTUMESC ANTICIPAT,
MARIUS.
#110
Postat 05 February 2011 - 11:30 PM
http://www.hi-end.ro/
Aceasta postare a fost editata de flo: 05 February 2011 - 11:31 PM
#111
Postat 06 February 2011 - 04:34 PM
profesorul, la 5 Feb 2011, 22:56, a spus:
....
.................Deocamdata ma opresc aici cu intrebarile
Salut Marius
Initiativa e laudabila mai ales dat fiind situatia ,,mediului'' pe care o relatezi. Am si eu un asemenea universal si e deja montat pe o masina la care lucrez si care va urma celei pe care deja o prezint.E foarte bun si satisfacator pentru orice atelier de modelism. Sania despre care spui poate fi utila in masura in care se adapteaza la celelalte componente. Fiind in faza de proiect te poate scuti de o parte de efort. Motoarele de masina de spalat aveau in general puterea in jurul a 400w iar cele care au trei fire erau prevazute cu un condensator de compensare a fazei, bobinajul fiind facut pentru alimentare trifazata. Atat puterea cat si turatia sunt suficiente pentru realizarea unei masini dar fiind mai vechi as avea retineri in a folosi asa ceva. E cu mult mai bun motorul de pompa despre care spui, puterea de 500w si cele 1300 rot/min sunt suficiente pentru a rezulta o scula buna, deci il recomand.
Sa o luam la rand cu intrebarile:
- Utilajul se poate complecta, doar ca e cam mult de complectat si unele piese implica un meserias care sa le faca. E vorba in primul rand de arborele universalului cu lagarele aferente si de fuliile de antrenare. Daca universalul e cu prindere prin infiletare e mai simplu, arborele putand fi facut dintr-un capat de teava la care se fileteaza unul din capete. Daca e cu prindere pe flansa e ceva mai complicat. Indiferent de sistem pentru asta e neaparat necesar un meserias. Se poate obtine o precizie mult mai mare de 1 mm. Pentru precizie de 1 mm nu e nevoie de strung, se poate lucra la pila. Precizia e data in special de lipsa jocurilor la componentele care poarta cutitul si de centrarile celor care prind materialul.
-Deja am atins subiectul, e neaparat nevoie de prelucrarea unor elemente de un meserias. Se mai gasesc meseriasi cu suflet care nu jupoaie omul in special cei care sunt cu adevarat meseriasi si realizeaza ca nu e un produs din care sa scoti bani ci unul in care mai ai de investit.
-Ideal e sa fie montaj mixt dar dat fiind necesitatile descrise nu e neaparat necesar, presiunile axiale nu sunt exagerate ca sa necesite rulmenti de presiune. E suficient ca rulmentii sa fie bine fixati atat in carcase cat si pe arbore pentru a nu avea jocuri axiale si nici radiale.
-Da, orice corp in rotatie care are diametrul mai mare decat axul ce il antreneaza se comporta mai mult sau mai putin functie de diametru si greutate periferica ca un volant, e o chestie fizica cu demonstratii sofisticate, dar efectul e bun. Duce la o oarecare uniformizare a rotatiei la trecerea de la lucrul in gol la sarcina insa pentru piese mici e neesential.
-Oprirea mecanica e mai complicat de realizat si necesita iarasi aportul unui meserias iar cand spun meserias nu ma refer strict la persoana ci si la sculele de care dispune. Dar si numai cu decuplarea tensiunii oprirea se face relativ repede datorita transmisiei. Pentru lucrul la lemn e nevoie de turatii mai mari deci raportul de transmisie e bun de pastrat 1/1, caz in care rotatia se va opri ceva mai intarziat (treaba cu ,,volantul''). Pentru metal, prelucrari obisnuite, o turatie de 800 rot/min a universalului e suficienta iar franarea va fi mai pronuntata datorita diferentei de raport si a frecarilor. Pentru metale se folosesc turatii mari in cazul in care se doreste prelucrarea unei suprafete ,,oglinda'', slefuiri, la piese normale, 800 rot. e suficient.
-Despre motor deja am discutat, e mai bun.
-Nu tipul de transmisie e cauza principala a vibratiilor. Indiferent de tip daca sunt piese in rotatie decentrate sau cu uzuri la axe, lagare si special la turatii mari, apar vibratii. Transmisiile cu pinioane sunt mai zgomotoase. In cazul strungurilor mici fara performante ridicate se folosesc transmisiile cu curea, nu e neaparat necesar transmisie cu pinioane.
-Se poate folosi cornier si nu numai, totul tine de inventivitate si de ce poate folosi realizatorul pentru a ajunge la scopul propus. Am promis fotografii ale unor modele care au fost realizate de unele firme de profil si au forme din cele mai ciudate. Le pun cat mai repede.
Spor.
#112
Postat 06 February 2011 - 05:57 PM
Profesorul, vorbim deja de universale de 100mm puse pe stunguri facute din cornier, cu motoare de 500W si peste, care sa taie metal... Ori sunt eu total pe langa, ori se incearca sa se faca din rahat bici si sa si pocneasca... Imi pare rau daca suna pesimist, dar cam asta-i realitatea.
Ideea topicului, cu strungurile pentru lemn, este cred cea mai buna solutie. Si cam singura care merge facuta pe genunchi, fara access la scule speciale. Orice altceva deja necesita si utilaje, si cineva care sa le foloseasca cat de cat bine.
Un motor de 500W are toate sansele sa depaseasca fara nici o problema rigiditatea unei structuri de cornier. La fel, taieri la diametre asa de mari incat sa necesite un universal de 100. Deja daca vorbim de 100mm la universal si 500W, vorbim in general de un strung serios si maricel. Care necesita o structura serioasa, si precizie mare in componente. Altfel, sunt doar lucruri care pun probleme constructive serioase fara sa aduca vreun avantaj real. Degeaba ai motor si universal mare, daca structura nu e potrivita pentru ele.
Nu ar fi mai bine sa se stabileasca intai care sunt nevoile de prelucrare, si in functie de asta alese piesele?
Hai sa dau niste exemple reale, poate te ajuta sa te inspiri din ele...
Am un strung pentru metale cu universal de 80, 120W putere motor, antrenare pe curea, rulmenti conici, structura masiva din fier, toate suprafetele de alunecare sunt cozi de randunica. Dimensiuni maxime de prelucrare 250mm intre varfuri, 80mm diametru. Cam dimensiunile potrivite pentru modelism (mai putin catarge, dar nu am nevoie, si daca as avea as face un strung pentru lemn ca cele prezentate de Traian).
Cu toate cele de mai sus, tot exista vibratii. Asta comparativ cu o structura bucsa/bara, si de ce sunt neincrezator ca e o idee buna... N-am omorat motorul, dar si asa structura NU e suficient de rigida pentru prelucrari mai complicate, materiale mai dure. Ar fi nevoie de un motor mai mare? Nici vorba, poate, poate, un maxim 200W. Mai mult nu tine restul.
Am un al doilea strung (desi cine a auzit de el i-a zis jucarie), cu universal de 50mm (sau pensete 0-7mm cu precizie de 0.005), motor de jucarie chinezeasca (probabil pe la 10-15W), antrenare curea, rulmenti ordinari, structura integral aluminiu/cozi de randunica. Prelucrare maxim 100mm lungime, 40mm diametru. La fel, dimensiuni decente pentru modelism, NU e strung pentru lemn ci pentru plastic/metal. Poti face tunuri fara stres, de ex.
Am taiat cu el oteluri la o precizie de 0.05mm, aluminiu, alama, fara probleme. Am prelucrat pana la diametre de 0.2mm alama... Si intra in buzunar (20cm lungime).
Repet, nu zic ca nu se poate face ceva pe genunchi care sa semene a strung. Doar ca e un efort care s-ar putea sa se dovedeasca inutil. Mai bine se tinteste spre ceva mai mic si potrivit nevoilor reale, satisfactia ar fi mai mare, si rezultatele ce vor putea fi obtinute mult mai bune.
Am in plan o axa rotativa pentru freza. Si care e practic identica cu ce trebuie pentru un strung, si cam ce vrei tu. Evident, se poate face din teava si cornier, si sa iasa o strutocamila buna de facut doar piese de lemn. Daca insa trebuie sa prelucreze metal, si sa fie facuta bine, nu poti sa o faci pe genunchi fara scule. Rulmentii conici sunt MUSAI, pentru rigiditate si posbilitatea de a regla jocurile. Cei normali, chit ca nu ai forte axiale prea mari, au jocuri. Axul cam trebuie sa fie dintr-un otel dur, si prefer sa-l iau de-a gata (se gasesc prin afara). Prelucrarile musai pe freza, ca nu iti permiti sa ai descentrari sau nepotriviri de diametru pentru montarea rulmentilor. Samd... Cam toate prelucrarile de acolo necesita precizii mari.
Pe scurt, pentru ceva serios trebuie acces la scule serioase. Cel putin asta e parerea mea...
#113
Postat 06 February 2011 - 07:21 PM
cartula, la 6 Feb 2011, 17:57, a spus:
.........
Pe scurt, pentru ceva serios trebuie acces la scule serioase. Cel putin asta e parerea mea...
De ce ma necajesti tu pe mine, ca nu ti-am gresit cu nimic. M-am chinuit o multime cu povestioara.
Profesorul spune ca nu doreste o scula performanta si doar pentru piese mici . Apoi asta are la dispozitie. In general sculele facute in regim propriu sunt,,pe genunchi'', esential e sa functioneze si sa iti faci treaba cu ele.promit maine sa ma stradui sa fac niste poze la ,,viitorul meu'' cu universal de 100 (asta inseamna 10 cm) la care batiul e din cornier. Cu prima ocazie o sa mai fac niste poze la o jucarie a unei cunostinte lucrata tot pe cornier si cu motor de 1,5 kW, te asigur ca merge perfect si nu se rupe nimic. Tremura doar cand ii ataseaza o panza de ciercular si debiteaza dulapi - tipul e tamplar. Stiu ca sunt unele chestii care sacaie insa repet, e un topic tocmai pentru cei ce vor sa isi faca biciul din ceea ce au. In unele cazuri se poate. In cazul de fata e mai dificil doar din cauza accesului la un atelier in care sa se poata lucra unele piese dar asta se poate depasi daca se insista.
Am mai zis, rusii au facut arme automate la strunguri improvizate si actionate la pedala, si au fost suficient de performante ca sa fie apreciate si de americani.
Spor!
#114
Postat 06 February 2011 - 08:18 PM
- pentru strunguri facute sa prelucreze lemnul, nu am nici un dubiu ca solutiile alese merg perfect. Chiar nu e nevoie de mai mult
- pentru chestii fara absolut nici o pretentie de precizie, iarasi, nici o problema. Pentru "precizie de 1mm" nici n-ai macar nevoie de strung
- pentru prelucrat metal la pila, sau in acelasi stil cu cel folosit pentru lemn, sunt perfect de acord ca merge.
- pentru orice altceva, permite-mi sa raman cel putin reticent.
Eu vorbesc despre ce se doreste de la un strung. Si de faptul ca daca se doreste un strung cat de cat decent pentru metale, AI NEVOIE de o precizie foarte buna in prelucrari. Si asta nu o obtii pe genunchi. Ci prelucrand piesele pe o masina bunicica macar. Ceea ce vad ca ai si facut, de altfel.
Totul se rezuma la ce vrei sa lucrezi cu masinaria. Asta am si zis in mesajul precedent, ca e bine sa se plece de la ce piese doresti sa prelucrezi, si in functie de asta sa alegi solutiile constructive. Daca pleci invers, doar complici degeaba lucrurile.
Astept pozele, desi nu sunt tocmai relevante pana nu e gata. De abea atunci putem vorbi de precizia ce poate fi obtinuta. Cat despre prietenul tamplar cu strungul, vezi ce ziceam mai sus. Pentru lemn, n-am nici un dubiu ca un strung din cornier merge perfect.
PS: Aia cu strungurile improvizate facand arme sa rupi gura targului cu ele, e o simpla poveste. Draguta, dar tot poveste ramane. E drept ca poti face un AKM doar cu o pila, la fel ca in bancul cu MiG-ul. Dar totusi...
#115
Postat 06 February 2011 - 09:12 PM
#116
Postat 06 February 2011 - 10:15 PM
Daca din tot ce am scris ai inteles ca sunt 'gica contra', imi pare rau. Nu pentru ce am scris, ci pentru ca asta-i tot ce ai putut sa intelegi din respectivele mesaje.
Faptul ca am niste rezerve serioase referitor la solutiile alese, si la ideea ca poti face ceva mai mult decat un strung pentru lemn fara a avea acces la niste scule bune, e opinia mea. Si pana acum vad ca si Traian lucreaza o suma de piese pe un strung (care probabil nu e bricolat ), asa ca nu cred ca-s chiar deplasat crezand asta. In plus, atunci cand mi-am exprimat opinia ref. la ce a facut Traian, am venit si cu niste sugestii care poate nu au fost utile pentru el, insa poate or fi fost utile pentru altii. Daca il necajeste faptul ca se poate si altfel, neplacut.
Oricum, ultimele mesaje nu se refereau la munca lui Traian in principal, ci la ce vrea sa faca Profesorul. Care ar putea sa ia din ce am zis faptul ca e important sa stabilesti la ce vrei sa ajungi intai, nu sa iei niste piese si sa vezi dupa aia cum te descurci. Cu atat mai important atunci cand bugetul e limitat serios.
Diferenta dintre mine si tine o face cred faptul ca eu nu vorbesc in totala necunostinta de cauza, opiniile mele ref. la subiectul asta se trag din problemele de care m-am lovit tot reparand, imbunatatind si lucrand cu masinariile de prin ograda. Nu le stiu pe toate, si din orice e ceva nou de invatat. Nu stau pe margine aplaudand si tragand de urechi pe altii cand au opinii diferite. De abea asta-i caracteristica 'tarii lui gica-contra'.
Pe scurt, daca Traian imi cere sa nu mai intervin in acest topic, nici o problema. Dar asta e decizia lui, nu a ta sau a altcuiva.
#119
Postat 07 February 2011 - 01:31 AM
........... cam asta ar fi situatia, ,,Si maine va fi o zi''.
Am promis niste poze, sunt cateva din ciudateniile in materie si sunt de la un muzeu tehnic din Viena. Deci se poate si in alte formule decat cele standard.
Se poate vedea ca batiul e si cale de rulare si e un cornier pe care gliseaza carul. La modelul asta, universalul se insurubeaza pe arbore.
Solutii sunt multiple insa aproape toate necesita si unele prelucrari pe o masina performanta.
Dar asa ca ,,chestie'', primul strung cu ce a fost realizat?
Pana aici mai treaca-mearga dar e o problema pe care nu o pot lasa fara comentariu. Treaba cu strungurile improvizate e cat se poate de reala. E tratat subiectul in Modelist Konstructor si in Tehnika Maladioji - acolo am gasit eu si poate mai putin credibil. Insa despre asta mi-a povestit si tata care a facut scoala de meserii cu putin inainte de a ajunge frontul la rusi, la Chisinau, si aveau o chestie de aia functionala in atelier. Orice pacate o fi avut tata dar nu a mintit si nu a exagerat niciodata iar in privinta meseriei era la vremea aia cel mai bun pe profil in judet.
Spor!