Ministrung selfmade
#60
Postat 03 May 2009 - 09:36 PM
Pentru inceput, electromotorul:
nu insist asupra detaliilor, acestea fiind deja prezentate anterior. Electromotorul e cu rotorul in colivie, cu 3 infasurari si condensator de compensare. E la 220 V si are 350 W la 1500 rot/min. O ciudatenie constructiva e ca statorul e in interior iar rotorul imbraca statorul ca o oala pe exterior.Dintre cele disponibile a fost cel care mi s-a parut cel mai potrivit scopului si in ideea ca energia acumulata de rotor, care e destul de greu raportat la alte motoare obisnuite, genereaza la ax un cuplu apreciabil si implicit o rotatie cat de cat constanta la sarcini diferite.
La motor am atasat mandrina (se gaseste la rusi dar nu numai)
si se observa si bucsa filetata dupa filetul mandrinei cu care aceasta e fixata pe axul motorului si
despre care s-a discutat la primele prezentari
Batiul l-am facut din cornier de 28 x 28 x 4 mm , doua bucati in lungime de 650 mm, recuperate de la o
rama de grilaj de fereastra.
la care am sudat pe interior la nivelul laturilor, la capatul liber, o placuta de intarire/consolidare
iar pentru motor o placa de postament din tabla de 3 mm
Este necesar o atentie sporita la etapa aceasta pentru ca fanta creata intre cele doua laturi ale
batiului sa fie riguros egala la ambele capete pentru a permite culisarea usoara si fara joc a papusii
mobile
Tot in scopul rigidizarii si pastrarii aliniamentului am sudat si in zona de mijloc un distantier din platband
Nu sunt un maestru al sudurii electrice si de aceea ,,cordonul'' nu e chiar perfect dar se va
repara la finisare
Pentru papusa mobila am folosit tot un capat de cornier ceva mai gros si cu laturi ceva mai mari din
care am taiat un ,,L'' si o placa dreptunghiulara ce intra intre lateralele batiului pe interior. O teava de
100 mm lungime si 19 mm D interior. O bara filetata M 10 de 180 mm lungime cu 2 piulite (pentru cheie
de 17) . Un surub cu piulita M 6. O placa de 3 mm grosime si aprox. 60 mm lungime la latimea stricta
a fantei dintre laturile batiului.
E necesara o atentie deosebita la ansamblarea elementelor pentru a se realiza o aliniere perfecta cu
axul motorului. Am introdus intai bara filetata cu o piulita la un capat in teava dupa care am strans
cealalta piulita la capatul opus pana cand cele 2 piulite au intrat cam 1/2 din grosime in teava. Apoi
am sudat cele 2 piulite de teava cu atentie pentru a nu atinge filetul si bara filetata. Dupa finisarea
sudurilor, Cu motorul fixat pe pozitia lui, am prins piesa astfel obtinuta cu bara filetata in mandrina si
apoi am aliniat si sudat piesa in forma de ,,L''
#61
Postat 03 May 2009 - 10:43 PM
Deci:
Tot in aceasta pozitie am sudat de ,,talpa'' piesei, placuta de latimea fantei care va asigura culisarea
papusii mobile in lungul batiului.
Cu cealalta placa mai lata asezata corespondent ,,talpii'' pe interiorul batiului, am dat prin tot
ansamblul o gaura de 6,5 mm prin care am introdus surubul de M 6, dinspre exterior, am strans piulita
pe care am sudat-o de placa
si a iesit ceea ce se vede. Surubul va folosi la fixarea papusii intr-o anumita pozitie dorita pe lungimea
batiului. Si inca o vedere
Fotografiile le-am realizat dupa finalizarea etapei si de aceea imaginile nu ,,bat'' in totalitate cu
comentariul. Totusi cred ca am facut o descriere a succesiunilor la care se poate sari peste asta. E
destul de incomod sa lucrezi la fiare cu camera la gat. Nu insist nici asupra conului de la papusa mobila
acest subiect fiind deja dezbatut. Va urma sa fixez la capatul barei filetate o rozeta care sa poata face
posibila manevrarea ei.
Spuneam de rotorul exterior al motorului. In locul unde functiona initial, motorul era montat intr-o
incinta si nu avea nevoie de carcasa de protectie. In pozitia actuala se impune asa ceva si de aceea
am croit una din tabla de 1,5 mm pentru zona de lucru si va fi prinsa atat de suportul motorului cat si
de batiu astfel avand rol si de rigidizare a ansamblului. Nu insist asupra formei si realizarii, atasez doar
imagini
In continuare am fixat definitiv motorul pe pozitia lui si aparatoarea
Iar ca o idee de moment si papusa mobila pe care o voi fixa dupa finisajele finale si vopsire.
Momentan cam atat. Urmeaza suportul pentru cutit, instalatia electrica si partea cea mai sensibila a
subiectului, vopsitul. Stiu ca suna cam ciudat dar asigur ca asa e.
Spor !
#64
Postat 04 May 2009 - 03:12 PM
Revin cu o mentiune pe care ar fi trebuit sa o fac la inceput. Pentru constructie e necesar un minim de scule care la mine a constat in
-menghina -banc de lucru
-ciocan 1/4 Kg
-foarfec taiat tabla
-fierastrau metal
-fainer (se poate si fara dar efortul creste considerabil)
-masina de gaurit + burghie
-tarozi diferiti
-polizor
-pile
-hartie abraziva (eu am masina de slefuit)
-aparat de sudura (recomand achizitionarea unuia. Sunt la preturi acceptabile in reteaua Metro iar despre utilitate nu cred ca se poate comenta)
In cateva zile vin cu continuarea si finalizarea
Spor !
#65
Postat 04 May 2009 - 03:29 PM
#66
Postat 04 May 2009 - 04:57 PM
cartula, la 4 May 2009, 16:29, a spus:
Ciao Cartula
Bineanteles, iar asta in primul rand. Dar am considerat subiectul deja discutat iar ideea nu e de a fileta axul motorului tocmai din considerente tehnice ci de a realiza o bucsa cu gaura la diametrul axului motorului si filet exterior sau con dupa profilul mandrinei. La asta as putea adauga cazul fericit in care se gaseste un motor care are axul gata filetat si se potriveste cu filetul mandrinei.
Totusi, ca extrema se poate recurge si la sistemul primitiv de prindere de la modelele vechi cu o simpla ,,gheara de prindere'' atasata direct la axul motorului dar numai pentru strunjiri in lemn. Cum spuneam, variantele sunt multiple si depind de nevoile fiecaruia, de posibilitati atat thnice cat si materiale, de ingeniozitate, de ,,mana'', si de piticutul ala mic din cutia craniana care sa iti sopteasca ,,hai incearca si fa si tu, ca poti''.
Spor!
#67
Postat 06 September 2009 - 08:59 PM
Piesa e lucrata pe strung si e compusa din corp care are 2 cote, una pentru rulmenti iar cealalta de diametru mai mic e gaurita si filetata M10 pentru a se putea monta pe axul filetat al papusii mobile, 2 rulmenti identici (nu am folosit rulmenti de presiune dat fiind ca forta exercitata la lucrul in lemn e majoritar radiala si nu solicita rulmentii) si conul care e lucrat ca sa se poata extrage usor din montaj pentru o eventuala inlocuire cu o alta piesa de alta forma. La con, varful e realizat demontabil prin desurubare tot in ideea unei eventuale inlocuiri. Pentru a termina cu papusa mobila trebuie sa adaug ca e posibila folosirea in 3 variante
1. cea cu varful rotativ anexat
2. axul filetat e gaurit la capatul de lucru pe o adancime de aprox.2,2 cm cu D=3mm si crestat pe lungimea gaurii. Am facut un cap de strangere ca cel de la pense si se poate prinde astfel un burghiu sau un varf fix
3. se poate atasa o mandrina mica, din cele de la masinile de gaurit manuale mici pe care le cunosc foarte bine electronistii ce au lucrat cablaje imprimate sau orice alta mandrina care are sistem de prindere prin infiletare M10.
Urmeaza suportul de lucru pentru cutit (dalta). Nu cred ca e o necunoscuta dar fac mentiunea ca pentru strunjitul lemnului e necesar un minim de dalti de diferite profile pentru lemn. Mai des utilizate sunt cele cu tais oblic, cele cu tais semirotund si cele cu tais lat.
Piesa e realizata in asa fel incat sa poata culisa atat in lungul batiului cat si in adancime pentru diferite diametre ale piesei de realizat. Fixarea intr-o anumita pozitie se face cu un singur surub pentru ambele solicitari.
Suportul pentru cutit e facut din teava la care e atasat un picior ce intra intr-o bucsa sudata pe placa de baza. Pentru fixare intr-o anumita pozitie a suportului fata de piesa in lucru, bucsa e prevazuta cu un surub de fixare ce strange piciorul suportului.
Urmeaza pertea cea mai sensibila, nu a constructiei in sine ci pentru ca incepe sa apara culoarea, iar despre asta ziceam la ultima postare ca e o problema mai sensibila. Nu dezbat subiectul doar spun ca am ales a 4a optiune si am vopsit asa cum am crezut eu ca o sa arate mai bine si o sa ofere comoditate la lucru, tinand cont si de cele detinute in depozit.
O prezentare de ansamblu a componentelor
Se vede o piesa neagra mai lunga. E un prelungitor pentru suportul de cutit necesar in cazul lucrarii unei piese mai lungi (ex. un catarg) pentru a nu deplasa pe suprafete mici suportul. E realizat din acelasi material ca si suportul initial si are la un capat un surub de fixare in suport care la randul lui e filetat la capatul dinspre batiu pentru acesta, iar la celalalt capat un picior de sprijin pe batiu la inaltimea celui de la suportul initial.
Ca noutate ar mai fi caseta de comanda care contine un comutator cu 3 pozitii, Inainte > 0 < Inapoi pentru sensul de rotatie a motorului. Eu am folosit o cheie telefonica dar se poate folosi la fel de bine un comutator de semnalizare de masina.
Fixarea am facut-o pe un suport fixat de carcasa iar capacul de protectie dintr-o cutie de plastic decupata dupa necesitate
Remarc o usoara nervozitate si intarziere de raspuns in spatiul utilizat si fiind patit o sa trec la o alta pagina
#68
Postat 06 September 2009 - 09:35 PM
Suportul pentru cutit. Se vede piciorul de fixare si surubul de starngere
Se poate vedea fanta care permite culisarea in adancime. Surubul de fixare e mascat de suport
Suportul cu prelungirea montata. Se observa piciorul de sprijin pe batiu de la capatul din dreapta
Papusa mobila pe pozitie
Papusa mobila in varianta cu varf fix si pensa. Imediat langa rozeta se vede o piulita. E folosita pentru contrastrangere in situatia in care e necesara o imobilizare imtr-o anumita pozitie a axului filetat a papusii.
Si imaginile finale ale ,,utilajului" in asteptarea impresiilor de lucru a beneficiarului.
Sunt curios daca tot ce am prezentat pana acum a folosit cuiva si daca macar s-a incercat o constructie. O incercare o stiu dar aia nu se pune iar un inceput de consultatie in vederea mesteririi unui circular a fost dar a ramas doar inceput As vrea sa cred ca nu e numai atat.
Spor!
#72
Postat 07 September 2009 - 07:51 PM
flo, la 7 Sep 2009, 00:03, a spus:
Dupa cum spuneam la inceputul constructiei masinaria are o destinatie speciala, deci primul care va lucra o piesa va fi proprietarul de drept. Singura piesa pe care am lucrat-o la masina asta a fost inainte de finalizare si vopsire si e varful desurubabil de la con. Am insa o multime de alte piese lucrate la ceva asemanator, atat din lemn cat si din metal.
Spor!
#75
Postat 08 September 2009 - 01:42 AM
KIT, la 7 Sep 2009, 21:02, a spus:
Imi pare rau, am o viziune mai aparte asupra valorilor, unele lucruri le fac sau nu le fac. De obicei nu lucrez la comanda.
Ovi_1919, la 8 Sep 2009, 00:23, a spus:
ma poti ajuta sa fac rost de aceasta bucata de prindere
Micutule Ovi, ai disparut subit!
Spune-mi pentru ce iti trebuie si se rezolva. Daca e chiar pentru tipul de strung din imagine nu e nici o problema.Esti ceva mai norocos decat Kit.
#77
Postat 08 September 2009 - 08:28 PM
KIT, la 8 Sep 2009, 17:06, a spus:
Salut Kit
Nu e vorba neaparat de soarta, sunt de parere ca soarta e ceea ce ne facem noi la lucru manual, in legatura cu mediul inconjurator si cu o oarecare experenta anterioara. De ce nu incerci sa iti faci singur o masina asemanatoare? Consider ca sunt destule elemente descriptive in sans iar daca nu, iti stau la dispozitie cu alte detalii.
Spor!
#78
Postat 08 September 2009 - 10:00 PM
Citeaza
Spune-mi pentru ce iti trebuie si se rezolva. Daca e chiar pentru tipul de strung din imagine nu e nici o problema.Esti ceva mai norocos decat Kit.
nu am mai reusit sa-m accesez vechiul cont si mi-am schimbat si id acum ma gasesti pe ovi1919
da este pentru tipul de strung din imagine il am si eu si im lipseste acea piesa
#79
Postat 08 September 2009 - 10:37 PM
oricum, sa stii ca apreciez ceea ce ti-a iesit. cred ca este exact ce trebuie unui modelist, pentru ca merge prelucrat si lemnul si metalul.