Ministrung selfmade
#6
Postat 09 November 2008 - 12:48 AM
Recomand folosirea pentru realizarea batiului a unui blat de scandura de stejar sau fag uscat cu o grosime de aproximativ 4 cm si latime de aproximativ 13 cm. Lungimea de 50 cm consider ca e suficienta. Pe acesta se realizeaza prin gaurire si decupare cu un fierastrau soricel fantele figurate hasurat in desen. Acestea au rolul de a asigura fixarea si culisarea pe batiu a papusii mobile cu conul de centrare si a caruciorului portcutit.E foarte important ca intre canalele 4 si 6, ghidajele 3 si axa OX sa fie un paralelism perfect iar acestea sa fie perfect perpendiculare pe suportul motorului 2. In desen avem in ordine:
1-batiul masinii
2-suportul motorului
3-ghidaje pentru papusa mobila si pentru caruciorul portcutit
4-fanta de ghidare si fixare a papusii mobile
5-picioruse (pot fi realizate din cauciuc gros pentru amortizarea vibratiilor)
6-fanta de ghidare si fixare a caruciorului
Pentru piesele 3 recomand sipci profil patrat de 5x10 mm din lemn de stejar sau cornier metalic 5x5 mm care se va fixa bine de batiu cu holtzsuruburi cu cap ingropat
Prin fante se vor trece suruburi cu cap torban cu diametrul de 8-10 mm deci vor trebui sa aiba latimea care sa permita trecerea si culisarea acestora pe toata lungimea.
Suportul motorului 2, trebuie bine fixat de batiu. si perfect aliniat la cele trei axe.Gaura de trecere a axului depinde de motorul folosit.Pentru cei ce dispun de o masina de gaurit defecta care are partea cu axul si mandrina functionale,aceasta se poate folosi cu succes fixandu-se pe suportul 2 urmand ca pe partea opusa sa se cupleze un motor direct la axul mandrinei.
Daca considerati tentanta ideea si va intereseaza rog sa spuneti ca sa stiu daca sa continui sau sa ma opresc. Daca da voi continua si maine.
#7
Postat 09 November 2008 - 11:54 AM
traian, la 9 Nov 2008, 00:48, a spus:
Salut traian,
pe mine ma intereseaza, chiar mi-am facut rost de un motor pentru strunguleţ.
Ai spus ca mandrina se prinde de piesa nr.4 prin filetare. La acestă prindere este si o modalitate de blocare?? De ce intreb? Pentru că īn momentul īn care cuplezi pe rotire in celălalt sens mandrina se poate desface datorită inerţiei. Si īncă o intrebare- crezi că o mandrină cu stringere automată poate tine piesa de strunjit suficient de strāns ca acesta să nu derapeze īn mandrină??
SPOR !!
#8
Postat 09 November 2008 - 09:46 PM
PaperModel, la 9 Nov 2008, 11:54, a spus:
pe mine ma intereseaza, chiar mi-am facut rost de un motor pentru strunguleţ.
Ai spus ca mandrina se prinde de piesa nr.4 prin filetare. La acestă prindere este si o modalitate de blocare?? De ce intreb? Pentru că īn momentul īn care cuplezi pe rotire in celălalt sens mandrina se poate desface datorită inerţiei. Si īncă o intrebare- crezi că o mandrină cu stringere automată poate tine piesa de strunjit suficient de strāns ca acesta să nu derapeze īn mandrină??
SPOR !!
Da,se prinde prin infiletare.Pasul si lungimea portiunii filetate a piesei nr.4 sunt suficiente pentru a asigura o strangere solida.Si in masina de gaurit cu inversor tot asa e prinsa si nu se desface.Ultimii 5 mm de filet a trebuit sa trag tare de cheie ca sa infiletez pana la capat.
Daca tine un burghiu care forteaza sa rupa din material pentru o gaura iar cateodata burghiul se mai si rupe normal tine si materialul pentru strunjit.Piesa e aceeasi,difera actionarea iar forta rezistenta e mai mica.
#9
Postat 09 November 2008 - 11:14 PM
Rolul acesteia este de a asigura al doilea punct de prindere a materialului precum si de centrare a acestuia in cazul realizarii de piese cu lungime mai mare sau subtiri care au tendinta de indoire sau de prindere a unei a doua mandrine in scopul gauririi piesei lucrate.Am figurat in prima faza modul de realizare urmand a reveni asupra piesei de centrare.Papusa e confectionata din lemn de esenta tare din care se confectioneaza un paralelipiped (7) a carui dimensiuni critice sunt notate cu M1 care trebuie sa fie egala cu distanta dintre fetele interioare ale ghidajelor (3) de pe batiu si M2 care trebuie sa fie egala cu inaltimea de la suprafata batiului pana la axa OX ce trece prin centrul axului motorului. Deasemeni trebuie acordata atentie gaurii (A) hasurata in figura ce strabate corpul pe verticala si care trebuie sa corespunda fantei (4) din batiu.Prin aceasta gaura trece surubul cu cap torban de 8-10 mm diametru amintite la batiu, deci si gaura va trebui sa aiba acelasi diametru, surub care iese prin piesa (8.) si la care se infileteaza o piulita fluture ce serveste la fixarea papusii intr-o anumita pozitie necesara pe lungimea batiului.Papusa va putea culisa pe lungimea batiului intre cele doua ghidaje (3) si se va fixa prin strangerea surubului ce trece prin fanta.
In alcatuirea papusii mobile intra:
7-corpul din lemn gaurit pe verticala in punctul (A)
8-piesa de prindere a axului filetat (9)
9-ax filetat pentru centrare sau mandrina
10-manivela de rotire a axului filetat Pentru realizarea piesei (8.) va fi necesar apelarea la acelasi strungar ce realizeaza piesa (4) de prindere a mandrinei. Piesa e realizata din 3 bucati si anume:
-o teava cu diametrul exterior de aprox.20 mm cat mai groasa in carne taiata la lungimea de aprox.80 mm si filetata la interior pe toata lungimea. Pasul si diametrul filetului se discuta cu meseriasul in functie de axul filetat care se poate procura din magazinele de fieratanii la diferite diametre si la lungimi de 1 m. Un diametru de 10-12 mm este suficient la o lungime de 180 mm.
-doua urechi laterale din platband de 3 mm grosime,20 mm latime, lungi de aprox.70 mm
-axul filetat
#10
Postat 09 November 2008 - 11:48 PM
Prezint si 3 variante de realizare a varfului de centrare. In cazul a) o mandrina atasata axului (9) , in cazul b) capatul activ al axului (9) prelucrat conic iar in cazul c) o piesa con rotativ atasabila prin infiletare la axul (9)
#11
Postat 09 November 2008 - 11:55 PM
traian, la 9 Nov 2008, 23:48, a spus:
Prezint si 3 variante de realizare a varfului de centrare. In cazul a) o mandrina atasata axului (9) , in cazul b) capatul activ al axului (9) prelucrat conic iar in cazul c) o piesa con rotativ atasabila prin infiletare la axul (9)
Traian, daca permiti o mica observatie. In cazul conului rotativ, cred ca o solutie mai potrivita e ca rulmentul dinspre varf sa fie un rulment de presiune.
#12
Postat 10 November 2008 - 11:02 PM
cartula, la 9 Nov 2008, 23:55, a spus:
Bineanteles ca permit si ma bucura orice sugestie sau contributie.Prezentarea e pentru cei ce intentioneaza sa construiasca o astfel de unealta si dupa cum am zis nu e un stas, e o idee de realizare care accepta orice adaugire ce poate fi utila si cat mai usor de aplicat.In cazul de fata ideal ar fi un con rotativ original.Nu consider ca ideea mea e extraordinara ci doar realizabila in regim de amator si de aceea cred ca e binevenita orice contributie chiar si critica daca e constructiva.
#13
Postat 10 November 2008 - 11:30 PM
O alta simplificare care cred ca ar ajuta mult realizarea fara a apela la un meserias sa fileteze interior bara/teava ar fi urmatoarea:
In loc de o singura piesa, se pot folosi piulite lungi (nu stiu termenul exact), in numar de 2 bucati, pe capete.
Ceva de genul asta:
La fel, se gasesc usor, si te scapa de prelucrari ciudate. Si fac exact aceeasi treaba cu bara filetata interior, la fel de bine.
#14
Postat 11 November 2008 - 12:24 AM
Pentru iubitorii de autodotare dau o adresa cu tot felul de ciudatenii interesante zic eu:
www.shipmodeling.ru . E in limba rusa, are pe ici pe colo si pagini in engleza,dar imaginile sunt destul de sugestive,trebuie doar afectat ceva timp pentru sapaturi. Pentru cunoscatorii de slavona, in stanga paginii la meniu e rubrica ,,instrumente,tehnologii si materiale''; pentru necunoscatori, tot in stanga, scris cu visiniu e meniul pe o coloana cu mai multe randuri. De sus in jos, al 7.lea rand e respectiva rubrica. Veti gasi acolo o varianta asemanatoare de strung dar putin mai complexa.In locul motorului electric despre care povesteam eu e folosita o masina de gaurit, scula ce poate fi folosita si in varianta mea cu conditia realizarii corespunzatoare a suportului (2) dar e destul de zgomotoasa.Eu de aceea am optat pentru motorul fara colector (motor electric cu rotorul in colivie) ca fiind foarte silentios.
#16
Postat 11 November 2008 - 12:55 AM
traian, la 11 Nov 2008, 00:24, a spus:
De ce spui asta? Personal mi se pare mai facil de ajustat in varianta cu suport filetat(pilulite) fata-spate decat in cazul unui singure piese.
In plus, axele filetate care se gasesc in comert sunt roluite, si profilul filetului nu e deloc stralucit. Au un joc teribil in filete realizate corect, si in varianta cu doua pilulite poti elimina o parte(chiar majoritatea jocului) punand piulitele un pic oblic fata de axa.
Daca sunt obositor, spune-mi
Ref. la strunguletul de pe shipmodels.ru, mi se pare o constructie interesanta pentru prelucrari de lemn. Si destul de usor de realizat.
#17
Postat 11 November 2008 - 02:16 AM
cartula, la 11 Nov 2008, 00:55, a spus:
In plus, axele filetate care se gasesc in comert sunt roluite, si profilul filetului nu e deloc stralucit. Au un joc teribil in filete realizate corect, si in varianta cu doua pilulite poti elimina o parte(chiar majoritatea jocului) punand piulitele un pic oblic fata de axa.
Daca sunt obositor, spune-mi
Ref. la strunguletul de pe shipmodels.ru, mi se pare o constructie interesanta pentru prelucrari de lemn. Si destul de usor de realizat.
Nu,nu esti de loc obositor,dimpotriva.
Nu am folosit niciodata barele filetate din comert,cand am nevoie mi le fac singur dar nici nu am auzit din cunostintele care folosesc sa se planga cineva.Promit sa testez.Ori tocmai o lungime mare a piesei (8.) asigura o compensare a unor deficiente de calibru la filet.Dar nimic nu e batut in cuie,buna e varianta cea mai simpla care da rezultatele cele mai bune.
Si eu consider interesanta scula,de aceea am si adus-o la vedere.Foloseste ca motor o masina de gaurit lucru ce poate fi facut si la varianta mea cu conditia adaptarii suportului (2) pentru prinderea acesteia.Nu am optat pentru aceasta varianta fiindca o masina de gaurit face zgomot infernal mai ales la ore mici. Un motor fara colector (cu rotorul in colivie) abia fasaie si de aceea l-am preferat.Constructia e usor de realizat dar chiar si la acest nivel trebuie sa tinem cont ca sunt multi doritori care sunt in imposibilitate. Ori tocmai de ei trebuie tinut cont,ceilalti cum s-ar zice,sunt mai mari.
#18
Postat 11 November 2008 - 02:43 AM
O piesa filetata CORECT de o lungime oricat de lunga nu va elimina jocurile unei asemenea bare. Pasul filetelor la bare e foarte corect, problema e ca diametrul e sub cel corespunzator, de aici si jocurile mari (pentru un strung) de care vorbeam.
De ex. (ce am in casa acum)
Bara M6, pas perfect, insa diametrul la varful filetului este 5.7-5.8mm
Bara M10, pas perfect, insa diametrul la varful filetului este de 9.7-9.8mm
Aia 0.1-0.2mm in minus iti dau joc suficient, cam tot de 0.1-0.2 atat axial, cat si radial. Si eu am recurs tot la bara filetata singurel, pentru ca aveam nevoie de ceva mai precis.
Acum, e foarte adevarat ca pentru un strugulet ca cel prezentat in topicul acesta, poate fi o non-problema nefiind vorba de ceva de precizie ridicata.
#19
Postat 11 November 2008 - 03:20 PM
cartula, la 11 Nov 2008, 02:43, a spus:
O piesa filetata CORECT de o lungime oricat de lunga nu va elimina jocurile unei asemenea bare. Pasul filetelor la bare e foarte corect, problema e ca diametrul e sub cel corespunzator, de aici si jocurile mari (pentru un strung) de care vorbeam.
De ex. (ce am in casa acum)
Bara M6, pas perfect, insa diametrul la varful filetului este 5.7-5.8mm
Bara M10, pas perfect, insa diametrul la varful filetului este de 9.7-9.8mm
Aia 0.1-0.2mm in minus iti dau joc suficient, cam tot de 0.1-0.2 atat axial, cat si radial. Si eu am recurs tot la bara filetata singurel, pentru ca aveam nevoie de ceva mai precis.
Acum, e foarte adevarat ca pentru un strugulet ca cel prezentat in topicul acesta, poate fi o non-problema nefiind vorba de ceva de precizie ridicata.
Or fi fabricate la o fabrica de armament ca se inscriu in standardele de calibre
#20
Postat 11 November 2008 - 03:57 PM
traian, la 11 Nov 2008, 00:24, a spus:
www.shipmodeling.ru . E in limba rusa, are pe ici pe colo si pagini in engleza,dar imaginile sunt destul de sugestive,trebuie doar afectat ceva timp pentru sapaturi.
Garantez ca timpul afectat pentru sapaturi nu este in zadar... sunt o MULTIME de informatii de-mi vine sa ma apuc de rusa .....
#21
Postat 11 November 2008 - 04:32 PM
PaperModel, la 11 Nov 2008, 15:57, a spus:
puteti incerca:
translator de la google
#22
Postat 11 November 2008 - 07:10 PM
PaperModel, la 11 Nov 2008, 15:57, a spus:
Papy,multumesc pentru atentia acordata.Nu cred ca trebuie neaparat sa te apuci de rusa.Sunt multe domenii in care e un limbaj universal.Depinde de fiecare daca il accepta sau nu,daca il percepe sau nu. Daca iti dai cu ciocanul peste de'st indiferent ca esti roman,rus,japonez,american, te doare la fel si zici AU! Sublerul masoara la fel in orice mana,liniile dintr-un plan sunt la fel pentru orice ochi principalul e ca toate sa fie percepute si folosite la fel.
#23
Postat 11 November 2008 - 07:16 PM
Avantul, la 11 Nov 2008, 16:32, a spus:
translator de la google
Este buna contributia.Multumesc in numele a toti cei ce nu stiu limba rusa si ar vrea sa o stie in cazul de fata si in general in numele a toti cei ce au nevoie de un ajutor intr-o limba straina
#24
Postat 24 November 2008 - 01:33 AM
De obicei la acest model de masini,dupa foarte multi ani de utilizare se uza melcul de antrenare de pe axul motorului,restul pieselor fiind utilizabile.Se poate folosi cu succes respectiva componenta care se prinde cu 4 suruburi cu saiba si piulita trecute prin 4 gauri practicate corespondent in placa suport (2) cu insistenta recomandare de a se asigura coaxialitatea cu axa OX a axului mandrinei.Motorul se poate fixa sau tot de piesa (2) sau de batiul (1) sau daca e posibil de amandoua pentru soliditate.Am mai figurat in desen si un coltar pentru rigidizarea cunstructiei intre placa suport si batiul (1). Cuplajul intre motor si discutatul cap se face cu o piesa-mufa tubulara cu gaura dupa diametrele axelor direct de la axul motorului la axul mandrinei.
#25
Postat 24 November 2008 - 01:58 AM
Cote de luat in considerare sunt distanta pe verticala intre planul suportului pentru scula taietoare si planul axei OX care trebuie sa fie in jurul la 10mm pentru a asiguta o buna pozitionare a cutitului care in cazu nostru e o dalta de tamplarie de profil adecvat operatiunii, fata de suprafata de prelucrat si distanta pe orizontala intre suport si fata exterioara a mandrinei,in jur de 20mm suficienta pentru prelucrarea unui corp cu diametrul de aproximativ 80mm.