Ministrung selfmade
#1
Postat 08 November 2008 - 07:59 PM
Montaj strung pentru lemn
Montaj polizor
Atat imi permite spatiul asa ca va urma
#2
Postat 08 November 2008 - 08:54 PM
Montaj circular
Masina are o trusa de piese care se pot interconecta pentru diverse operatiuni.Inconvenientul e ca nu are un dispozitiv de prindere a materialului doar intr-un capat,fixarea acestuia facandu-se intre doua piese:un rac de antrenare solidar cu axul motorului si un con de fixare.Se poate atasa la axul motorului care e filetat o mandrina mica pentru dat gauri sau disc smilgher si pasla pentru slefuit.Aschierea materialului se face cu dalti pentru lemn de diferite profile ce se poarta cu mana pe suportul metalic atasabil paralel cu axa masinii.Revin la mentiunea ca e totusi mare si am hotarat ca e momentul pentru ceva nou si mai mic,implicit mai usor de manevrat in vastul spatiu oferit de apartament.Si daca si alti colegi de suferinta vor sa faca asa ceva iata ideea:
Principiul de baza e fixarea materialului de prelucrat (4) intr-o piesa (2) antrenata de un motor (1) fixata sau nu dupa necesitati cu o piesa de centrare (3) si aschiata cu un cutit de prelucrare mobil pe orizontala atat dreapta-stanga cat si fata-spate. O conditie esentiala e ca axul motorului-piesa de prindere-materialul-piesa de centrare sa fie riguros dispuse pe aceeasi axa.Pe aceste considerente se poate realiza un ministrung pentru piese din lemn sau metal de dimensiuni rezonabile,eu prezint atat varianta la care lucrez cat si o posibila varianta,ambele ca idee de realizare.
#3
Postat 08 November 2008 - 09:39 PM
Pe acesta se fixeaza suportul de prindere a motorului (2) realizat din tabla de aluminiu de 4mm. Sunt marcate punctat axele de care trebuie tinut cont la ansamblarea pieselor. Tot aici sunt figurate piesele esentiale pentru inceput si care sunt in functie de motorul de care dispune fiecare sau pe care il poate procura. Recomand un motor alimentat la 220V cu putere intre 150 - 350W de preferat din cele fara carbuni, cu condensator de compensare a fazei cu turatie macar 1500 rot/min. Spre deosebire de motoarele cu perii colectoare (carbuni) cele cu condensator de compensare (nu detaliez problemele tehnice ale motoarelor,folosesc termeni uzuali) sunt silentioase si nu deranjeaza nici macar colegii de camera.
Dimensionarea suportului de prindere a motorului se face tinand cont de marimea si posibilitatile de prindere a acestuia in asa fel incat sa ofere o inaltime a axului fata de batiu de circa 7-8 cm precum si o prindere solida a motorului de batiu intr-un al doilea punct in partea opusa suportului.
In desen mai sunt figurate, axul motorului (5), mandrina de 10mm (3) folosita pe ntru prinderea materialului, si piesa (4) de prindere a mandrinei pe axul motorului. Mandrina se procura de pe piata libera la pretul de aprox.20 lei. Nu e obligatoriu dar e suficient de 10 mm. Mai dificil e de realizat piesa 4 pentru care trebuie apelat la un strungar, se realizeaza dupa diametrul axului motorului si filetul mandrinei si se lucreaza la o singura prindere pentru a fi perfect centrata.
#4
Postat 08 November 2008 - 11:37 PM
Partea activa a masinii. Recomandasem un motor cu condensator de compensare a fazei.Tehnic acest tip de motor are bobinajul pentru alimentare trifazata iar pentru compensare se foloseste condensatorul care e conectat cu o armatura la o infasurare a motorului iar cu cealalta impreuna cu o alta infasurare a motorului la retea.Daca se schimba aceasta ultima conexiune a condensatorului cu celelalt fir de infasurare se produce inversarea sensului de rotatie a motorului.Pe carcasa motorului se vede o maneta.aceasta actioneaza un comutator care efectueaza aceasta operatiune.Are 3 pozitii: la mijloc-deconectat, stanga-rotatie inapoi, dreapta-rotatie inainte. In mandrina se vede in lucru o roata de la modelul IAR pe care am lucrat-o doar cu pila si smilgher pana la finalizarea accesoriilor strungului.
#5
Postat 09 November 2008 - 12:04 AM
Vedere generala
Vedere spre mandrina
Mandrina -se observa piesa de prindere a mandrinei pe axul motorului
Inca o vedere de ansamblu
La masina mea in momentul acesta lucrez la piesele de centrare (papusa mobila) si la cea care poarta cutitele (caruciorul) dar aspectul e mai putin important pentru scopul in sine deci revenim la ideea de baza
#6
Postat 09 November 2008 - 12:48 AM
Recomand folosirea pentru realizarea batiului a unui blat de scandura de stejar sau fag uscat cu o grosime de aproximativ 4 cm si latime de aproximativ 13 cm. Lungimea de 50 cm consider ca e suficienta. Pe acesta se realizeaza prin gaurire si decupare cu un fierastrau soricel fantele figurate hasurat in desen. Acestea au rolul de a asigura fixarea si culisarea pe batiu a papusii mobile cu conul de centrare si a caruciorului portcutit.E foarte important ca intre canalele 4 si 6, ghidajele 3 si axa OX sa fie un paralelism perfect iar acestea sa fie perfect perpendiculare pe suportul motorului 2. In desen avem in ordine:
1-batiul masinii
2-suportul motorului
3-ghidaje pentru papusa mobila si pentru caruciorul portcutit
4-fanta de ghidare si fixare a papusii mobile
5-picioruse (pot fi realizate din cauciuc gros pentru amortizarea vibratiilor)
6-fanta de ghidare si fixare a caruciorului
Pentru piesele 3 recomand sipci profil patrat de 5x10 mm din lemn de stejar sau cornier metalic 5x5 mm care se va fixa bine de batiu cu holtzsuruburi cu cap ingropat
Prin fante se vor trece suruburi cu cap torban cu diametrul de 8-10 mm deci vor trebui sa aiba latimea care sa permita trecerea si culisarea acestora pe toata lungimea.
Suportul motorului 2, trebuie bine fixat de batiu. si perfect aliniat la cele trei axe.Gaura de trecere a axului depinde de motorul folosit.Pentru cei ce dispun de o masina de gaurit defecta care are partea cu axul si mandrina functionale,aceasta se poate folosi cu succes fixandu-se pe suportul 2 urmand ca pe partea opusa sa se cupleze un motor direct la axul mandrinei.
Daca considerati tentanta ideea si va intereseaza rog sa spuneti ca sa stiu daca sa continui sau sa ma opresc. Daca da voi continua si maine.
#7
Postat 09 November 2008 - 11:54 AM
traian, la 9 Nov 2008, 00:48, a spus:
Salut traian,
pe mine ma intereseaza, chiar mi-am facut rost de un motor pentru strunguleţ.
Ai spus ca mandrina se prinde de piesa nr.4 prin filetare. La acestă prindere este si o modalitate de blocare?? De ce intreb? Pentru că īn momentul īn care cuplezi pe rotire in celălalt sens mandrina se poate desface datorită inerţiei. Si īncă o intrebare- crezi că o mandrină cu stringere automată poate tine piesa de strunjit suficient de strāns ca acesta să nu derapeze īn mandrină??
SPOR !!
#8
Postat 09 November 2008 - 09:46 PM
PaperModel, la 9 Nov 2008, 11:54, a spus:
pe mine ma intereseaza, chiar mi-am facut rost de un motor pentru strunguleţ.
Ai spus ca mandrina se prinde de piesa nr.4 prin filetare. La acestă prindere este si o modalitate de blocare?? De ce intreb? Pentru că īn momentul īn care cuplezi pe rotire in celălalt sens mandrina se poate desface datorită inerţiei. Si īncă o intrebare- crezi că o mandrină cu stringere automată poate tine piesa de strunjit suficient de strāns ca acesta să nu derapeze īn mandrină??
SPOR !!
Da,se prinde prin infiletare.Pasul si lungimea portiunii filetate a piesei nr.4 sunt suficiente pentru a asigura o strangere solida.Si in masina de gaurit cu inversor tot asa e prinsa si nu se desface.Ultimii 5 mm de filet a trebuit sa trag tare de cheie ca sa infiletez pana la capat.
Daca tine un burghiu care forteaza sa rupa din material pentru o gaura iar cateodata burghiul se mai si rupe normal tine si materialul pentru strunjit.Piesa e aceeasi,difera actionarea iar forta rezistenta e mai mica.
#9
Postat 09 November 2008 - 11:14 PM
Rolul acesteia este de a asigura al doilea punct de prindere a materialului precum si de centrare a acestuia in cazul realizarii de piese cu lungime mai mare sau subtiri care au tendinta de indoire sau de prindere a unei a doua mandrine in scopul gauririi piesei lucrate.Am figurat in prima faza modul de realizare urmand a reveni asupra piesei de centrare.Papusa e confectionata din lemn de esenta tare din care se confectioneaza un paralelipiped (7) a carui dimensiuni critice sunt notate cu M1 care trebuie sa fie egala cu distanta dintre fetele interioare ale ghidajelor (3) de pe batiu si M2 care trebuie sa fie egala cu inaltimea de la suprafata batiului pana la axa OX ce trece prin centrul axului motorului. Deasemeni trebuie acordata atentie gaurii (A) hasurata in figura ce strabate corpul pe verticala si care trebuie sa corespunda fantei (4) din batiu.Prin aceasta gaura trece surubul cu cap torban de 8-10 mm diametru amintite la batiu, deci si gaura va trebui sa aiba acelasi diametru, surub care iese prin piesa (8.) si la care se infileteaza o piulita fluture ce serveste la fixarea papusii intr-o anumita pozitie necesara pe lungimea batiului.Papusa va putea culisa pe lungimea batiului intre cele doua ghidaje (3) si se va fixa prin strangerea surubului ce trece prin fanta.
In alcatuirea papusii mobile intra:
7-corpul din lemn gaurit pe verticala in punctul (A)
8-piesa de prindere a axului filetat (9)
9-ax filetat pentru centrare sau mandrina
10-manivela de rotire a axului filetat Pentru realizarea piesei (8.) va fi necesar apelarea la acelasi strungar ce realizeaza piesa (4) de prindere a mandrinei. Piesa e realizata din 3 bucati si anume:
-o teava cu diametrul exterior de aprox.20 mm cat mai groasa in carne taiata la lungimea de aprox.80 mm si filetata la interior pe toata lungimea. Pasul si diametrul filetului se discuta cu meseriasul in functie de axul filetat care se poate procura din magazinele de fieratanii la diferite diametre si la lungimi de 1 m. Un diametru de 10-12 mm este suficient la o lungime de 180 mm.
-doua urechi laterale din platband de 3 mm grosime,20 mm latime, lungi de aprox.70 mm
-axul filetat
#10
Postat 09 November 2008 - 11:48 PM
Prezint si 3 variante de realizare a varfului de centrare. In cazul a) o mandrina atasata axului (9) , in cazul b) capatul activ al axului (9) prelucrat conic iar in cazul c) o piesa con rotativ atasabila prin infiletare la axul (9)
#11
Postat 09 November 2008 - 11:55 PM
traian, la 9 Nov 2008, 23:48, a spus:
Prezint si 3 variante de realizare a varfului de centrare. In cazul a) o mandrina atasata axului (9) , in cazul b) capatul activ al axului (9) prelucrat conic iar in cazul c) o piesa con rotativ atasabila prin infiletare la axul (9)
Traian, daca permiti o mica observatie. In cazul conului rotativ, cred ca o solutie mai potrivita e ca rulmentul dinspre varf sa fie un rulment de presiune.
#12
Postat 10 November 2008 - 11:02 PM
cartula, la 9 Nov 2008, 23:55, a spus:
Bineanteles ca permit si ma bucura orice sugestie sau contributie.Prezentarea e pentru cei ce intentioneaza sa construiasca o astfel de unealta si dupa cum am zis nu e un stas, e o idee de realizare care accepta orice adaugire ce poate fi utila si cat mai usor de aplicat.In cazul de fata ideal ar fi un con rotativ original.Nu consider ca ideea mea e extraordinara ci doar realizabila in regim de amator si de aceea cred ca e binevenita orice contributie chiar si critica daca e constructiva.
#13
Postat 10 November 2008 - 11:30 PM
O alta simplificare care cred ca ar ajuta mult realizarea fara a apela la un meserias sa fileteze interior bara/teava ar fi urmatoarea:
In loc de o singura piesa, se pot folosi piulite lungi (nu stiu termenul exact), in numar de 2 bucati, pe capete.
Ceva de genul asta:
La fel, se gasesc usor, si te scapa de prelucrari ciudate. Si fac exact aceeasi treaba cu bara filetata interior, la fel de bine.
#14
Postat 11 November 2008 - 12:24 AM
Pentru iubitorii de autodotare dau o adresa cu tot felul de ciudatenii interesante zic eu:
www.shipmodeling.ru . E in limba rusa, are pe ici pe colo si pagini in engleza,dar imaginile sunt destul de sugestive,trebuie doar afectat ceva timp pentru sapaturi. Pentru cunoscatorii de slavona, in stanga paginii la meniu e rubrica ,,instrumente,tehnologii si materiale''; pentru necunoscatori, tot in stanga, scris cu visiniu e meniul pe o coloana cu mai multe randuri. De sus in jos, al 7.lea rand e respectiva rubrica. Veti gasi acolo o varianta asemanatoare de strung dar putin mai complexa.In locul motorului electric despre care povesteam eu e folosita o masina de gaurit, scula ce poate fi folosita si in varianta mea cu conditia realizarii corespunzatoare a suportului (2) dar e destul de zgomotoasa.Eu de aceea am optat pentru motorul fara colector (motor electric cu rotorul in colivie) ca fiind foarte silentios.
#16
Postat 11 November 2008 - 12:55 AM
traian, la 11 Nov 2008, 00:24, a spus:
De ce spui asta? Personal mi se pare mai facil de ajustat in varianta cu suport filetat(pilulite) fata-spate decat in cazul unui singure piese.
In plus, axele filetate care se gasesc in comert sunt roluite, si profilul filetului nu e deloc stralucit. Au un joc teribil in filete realizate corect, si in varianta cu doua pilulite poti elimina o parte(chiar majoritatea jocului) punand piulitele un pic oblic fata de axa.
Daca sunt obositor, spune-mi
Ref. la strunguletul de pe shipmodels.ru, mi se pare o constructie interesanta pentru prelucrari de lemn. Si destul de usor de realizat.
#17
Postat 11 November 2008 - 02:16 AM
cartula, la 11 Nov 2008, 00:55, a spus:
In plus, axele filetate care se gasesc in comert sunt roluite, si profilul filetului nu e deloc stralucit. Au un joc teribil in filete realizate corect, si in varianta cu doua pilulite poti elimina o parte(chiar majoritatea jocului) punand piulitele un pic oblic fata de axa.
Daca sunt obositor, spune-mi
Ref. la strunguletul de pe shipmodels.ru, mi se pare o constructie interesanta pentru prelucrari de lemn. Si destul de usor de realizat.
Nu,nu esti de loc obositor,dimpotriva.
Nu am folosit niciodata barele filetate din comert,cand am nevoie mi le fac singur dar nici nu am auzit din cunostintele care folosesc sa se planga cineva.Promit sa testez.Ori tocmai o lungime mare a piesei (8.) asigura o compensare a unor deficiente de calibru la filet.Dar nimic nu e batut in cuie,buna e varianta cea mai simpla care da rezultatele cele mai bune.
Si eu consider interesanta scula,de aceea am si adus-o la vedere.Foloseste ca motor o masina de gaurit lucru ce poate fi facut si la varianta mea cu conditia adaptarii suportului (2) pentru prinderea acesteia.Nu am optat pentru aceasta varianta fiindca o masina de gaurit face zgomot infernal mai ales la ore mici. Un motor fara colector (cu rotorul in colivie) abia fasaie si de aceea l-am preferat.Constructia e usor de realizat dar chiar si la acest nivel trebuie sa tinem cont ca sunt multi doritori care sunt in imposibilitate. Ori tocmai de ei trebuie tinut cont,ceilalti cum s-ar zice,sunt mai mari.
#18
Postat 11 November 2008 - 02:43 AM
O piesa filetata CORECT de o lungime oricat de lunga nu va elimina jocurile unei asemenea bare. Pasul filetelor la bare e foarte corect, problema e ca diametrul e sub cel corespunzator, de aici si jocurile mari (pentru un strung) de care vorbeam.
De ex. (ce am in casa acum)
Bara M6, pas perfect, insa diametrul la varful filetului este 5.7-5.8mm
Bara M10, pas perfect, insa diametrul la varful filetului este de 9.7-9.8mm
Aia 0.1-0.2mm in minus iti dau joc suficient, cam tot de 0.1-0.2 atat axial, cat si radial. Si eu am recurs tot la bara filetata singurel, pentru ca aveam nevoie de ceva mai precis.
Acum, e foarte adevarat ca pentru un strugulet ca cel prezentat in topicul acesta, poate fi o non-problema nefiind vorba de ceva de precizie ridicata.
#19
Postat 11 November 2008 - 03:20 PM
cartula, la 11 Nov 2008, 02:43, a spus:
O piesa filetata CORECT de o lungime oricat de lunga nu va elimina jocurile unei asemenea bare. Pasul filetelor la bare e foarte corect, problema e ca diametrul e sub cel corespunzator, de aici si jocurile mari (pentru un strung) de care vorbeam.
De ex. (ce am in casa acum)
Bara M6, pas perfect, insa diametrul la varful filetului este 5.7-5.8mm
Bara M10, pas perfect, insa diametrul la varful filetului este de 9.7-9.8mm
Aia 0.1-0.2mm in minus iti dau joc suficient, cam tot de 0.1-0.2 atat axial, cat si radial. Si eu am recurs tot la bara filetata singurel, pentru ca aveam nevoie de ceva mai precis.
Acum, e foarte adevarat ca pentru un strugulet ca cel prezentat in topicul acesta, poate fi o non-problema nefiind vorba de ceva de precizie ridicata.
Or fi fabricate la o fabrica de armament ca se inscriu in standardele de calibre
#20
Postat 11 November 2008 - 03:57 PM
traian, la 11 Nov 2008, 00:24, a spus:
www.shipmodeling.ru . E in limba rusa, are pe ici pe colo si pagini in engleza,dar imaginile sunt destul de sugestive,trebuie doar afectat ceva timp pentru sapaturi.
Garantez ca timpul afectat pentru sapaturi nu este in zadar... sunt o MULTIME de informatii de-mi vine sa ma apuc de rusa .....