Forum Machete,Modelism,Hobby: Cuirasatul Potemkin - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Cuirasatul Potemkin sau "flota care trebuia sa moara"

#1 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 04 November 2008 - 09:40 PM

La sfarsitul secolului XIX rusii detineau a treia flota ca dimensiuni,din lume.Era un amestec interesant de nave de linie de mici dimensiuni,nave experimentale propulsate de 6 elici sau giganti amenintatori,capabili sa infrunte oceanele lumii.Marina tarista se arata deschisa la noile sisteme de arme-torpilele,minele si submarinele.In mare masura,marina oglindea societatea,in intregul ei.
Ofiterii de rang mediu si inalt,nu promovau pe merit,ci pe baze ereditare;lipsa de initiativa si chiar de curaj,era ceva comun in randurile lor.Se poate spune deci,ca flota tarista era a treia ca dimensiuni in lume,dar nu si ca valoare.
Intr-adevar,ca si insusi imperiul,marina rusa era enorma dar prost organizata,roasa de birocratie,coruptie si nepotism.Si totusi,in acord cu sufletul rusilor,in marina exista dorinta pentru lucruri marete;daca exista un lucru nou,o metoda noua de atac ce se dorea a fi incercata,cea mai buna sansa era sa fie incercata in marina de razboi a tarului.
Atunci cand a inceput al douazecilea secol,toate aceste slabiciuni au condus la un dezastru:batalia de la Tsushima,o amintire urata pentru rusi pana inspre zilele noastre.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: romanov_arms.gif


#2 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 05 November 2008 - 04:15 PM

In aceasta perioana de final al sec.XIX si inceput de sec.XX este plasata si"venirea pe lume"a cuirasatului Potemkin.A reprezentat un veritabil pas inainte,dincolo de influenta"scolii franceze"din marina tarista.
A fost botezat cu numele printului Grigori Potemkin,un important militar si om de stat al secolului XVIII,fondatorul orasului ucrainean Nikolayev-oras cu trei santiere navale-si in egala masura sfatuitor al imparatesei Ekaterina cea Mare.Sunt cunoscute in istorie "satele lui Potemkin"facute de acesta cu ocazia unei vizite din partea tarinei,prin Ucraina.Stiind ca nu are ce arata si dorind sa mascheze mizeria in care traiau oamenii prin partile acelea,Potemkin a poruncit construirea de sate din placaj,puse la distanta de drum,in asa fel incat imparateasa sa aiba ce vedea din trecerea calestii.Ba casele scoteau si fum pe cosuri.Exemplul a ramas acreditat ca atare in civilizatia societatii ruse,atunci cand se face vorbire despre fals,inselatorie,statistici false;si nu numai la rusi s-a practicat metoda.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 05 November 2008 - 05:03 PM


#3 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 05 November 2008 - 05:03 PM

Pregatindu-se pentru ceea ce se stia ca nu poate fi evitat,o batalie navala impotriva Japoniei,Marina rusa a plasat comenzi,pentru doua cuirasate noi,in acord cu realizarile tehnice din epoca,in materie:unul dintre ele era Potemkin,destinat dintru inceput,a actiona in Marea Neagra.Noul cuirasat de 12,500 de tone,a fost construit in Ucraina,incepind din 1898,la unul dintre santierele navale din Nikolayev si prezenta similitudini serioase cu "Retvizan" considerat una dintrele cele mai bune nave de lupta din marina tarului,dar care se construia la santierele navale din Philadelphia USA.Americani il aveau in constructie,in acelasi timp si pe "Variag"un crucisator cu patru cosuri,ambele produse intr-un timp scurt,de trei ani.
In Nikolaeyev insa,atmosfera era mult mai destinsa,mai "patriarhala"ceea ce a condus la un interval de sase ani in care Potemkin a fost construit,fiind livrat marinei in 1904.
Cu cele 12,500 de tone,Potemkin era cu ceva mai mic decat sora Retvizan,dar si mai lent cu doua noduri.Intr-o epoca in care marina rusa isi"pierdea capul"dupa formele curbe impuse in arhitectura navala de curentul francez,Potemkin consacra formele drepte,cu unghiuri ascutite si parea destul de "necioplit".
Oricum a devenit curind depasit,odata cu aparitia dreadnought-ului ca tip de nava.
in 1906 in Marea NeagraImagine atasata: ru_potemkin.jpg-in mars...

si la ancoraImagine atasata: ru_potemkin_anchor.jpg

aspecte din timpul constructiei
Imagine atasata: ru_potemkin_building.jpg


detalii constructive:puntea artileriei secundareImagine atasata: ru_potemkin_gun_plan.gif

...si sectiune transversala Imagine atasata: ru_potemkin_midshp_sec.gif

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 05 November 2008 - 05:08 PM


#4 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 05 November 2008 - 09:07 PM

Nava a mai navigat si sub numele "Panteleimon"rebotezata fiind in 1906 si mai apoi"Borets za Svobodu"(Luptatorul pentru libertate).
De altfel numele original al navei(si complet)a fost "Kniaz Potemkin Tavricheskii".
Iata fotografii (unele mai putin cunoscute)cu nava,in vremea cand se chema "Panteleimon"-in primele doua,apare la ancora in Crimeea;era 1911,a treia in rada portului Odessa,sapte ani mai tarziu(pozele pot fi marite);
Imagine atasata: Panteleimon_at_anchor_4.jpg




Imagine atasata: Panteleimon_1911.jpg



Imagine atasata: Panteleimon_in_Odessa1918.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 05 November 2008 - 09:09 PM


#5 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 05 November 2008 - 09:18 PM

...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: ru_potemkin.jpg
  • Imagine atasata: Panteleimon_drydock_2.jpg
  • Imagine atasata: Panteleimon_Forecastle.JPG


#6 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 05 November 2008 - 09:31 PM

tun de punte-artilerie secundara pe Potemkin-piesa de 152 mm,model 1892-45 de calibre lungimea tevii;

Imagine atasata: 152mm45_m1892_1.jpeg

Imagine atasata: 152mm45_m1892_2.JPG

#7 Useril este offline   claudiu_ne2000 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 599
  • Inregistrat: 09-July 07
  • Location:Deva

Postat 06 November 2008 - 09:48 AM

:friends: :rolleyes: :whistle: ...foarte frumoase pozele si prezentarea.


Sper ca urmeaza si partea a 2-a, si cea mai interesanta, care intr-o anumita masura ne priveste si pe noi, romanii... dar te las pe tine sa dezvolti subiectul



PS..."a vazut din cautarile de pe internet ca au existat niste firme rusesti care au avut kit-ul cuirasatului Potemkin - Heller, parca la scara 1/400 si ceva firme rusesti. Nu stiu daca in prezent se mai fabrica acest kit pentru ca sunt interesat sa achizitionez unul"

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne2000: 06 November 2008 - 09:51 AM


#8 Useril este offline   tgr 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 1493
  • Inregistrat: 14-April 07
  • Location:Bucharest

Postat 06 November 2008 - 10:35 AM

Longinus, asta e cuirasatul cu cosurile galbene? :friends:

#9 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 06 November 2008 - 03:13 PM

Claudiu,da voi face vorbire si despre episodul 1905,cel care are o tangenta cu Romania.
Tgr,da,nava avea cosurile vopsite galben(intr-o perioada a vietii ei).O sa incerc si ceva planuri,dar ceea ce am este interzis la publicare.Totusi o sa incerc.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 06 November 2008 - 03:40 PM


#10 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 06 November 2008 - 03:39 PM

Cred ca ar fi cazul sa-i dam si datele tehnice;deci:lung 115,36 m,armament principal 4x305 mm(2x2),16 de 152 mm(45 calibre),14 de 76 mm,6 de 47 mm si cinci tuburi lanstorpile,calibru 456 mm;
aparat motor:doua motoare cu aburi,verticale cu tripla expansiune cu patru cilindrii,proiectate pentru 10,600 CP la ax,realizat practic 11,300 CP la ax;22 boilere Belleville pentru joasa si medie presiune,actionare la doi arbori portelice,cca.1100 tone carbune,ceea ce-i dadea o autonomie redusa-doar 1750 mile marine la viteza(maxima de altfel)de 16 noduri-putin,dar trebuie amintit ca a fost proiectat pentru Marea Neagra.
Echipaj 26 ofiteri,715 marinari clasa I si matrozi.
Blindajul din placi de otel Krupp,cementat,cu grosimea maxima in zona turelelor,de 240 mm.
-poza reprezinta cuirasatul,in kitul 1/400 al celor de la Heller.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: ru_potemkin_model_sm.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 06 November 2008 - 03:41 PM


#11 Useril este offline   tgr 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 1493
  • Inregistrat: 14-April 07
  • Location:Bucharest

Postat 06 November 2008 - 04:32 PM

Vezi postareaLonginus, la 6 Nov 2008, 15:13, a spus:

Tgr,da,nava avea cosurile vopsite galben(intr-o perioada a vietii ei).O sa incerc si ceva planuri,dar ceea ce am este interzis la publicare.Totusi o sa incerc.

:friends:
Aha...El este!!!
Tot ce stiam eu despre el este ca in cursul unui antrenament, unde o nava tracta o "nava tinta", echipajul lui Potemkin a scufundat nava de tractare, lasand tinta intacta.Iar in batalia cu japonezii, cuirasatul rusesc era perfect vizibil pe ceata deasa, datorita cosurilor vopsite in galben.

#12 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 06 November 2008 - 06:50 PM

Well Tgr@ esti cam departe de adevar:unu la mana,Potemkin nu a scufundat nici o nava(nici proprie nici adversa)-despre asta mai povestim,si doi la mana,n-a avut nici o treaba cu japonezii,pentru simplul motiv ca a navigat si operat NUMAI in Marea Neagra,conflictul ruso-nipon fiind desfasurat in alta parte.Cosurile galbene nu sunt o "amprenta"exclusiva a lui Potemkin,flota de razboi rusa avea mai multe nave vopsite asa,in acea epoca.Da' lasa ca mai povestim pe tema asta.

#13 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 06 November 2008 - 07:24 PM

Istoria navei,aici incluzind si faptul revoltei de la bord,ce o leaga intr-o oarecare masura de istoria noastra,ar fi cam asa:
-precum spuneam mai deunazi,nava a fost construita la Nikolaiev,intr-un interval de timp lung;pe la 1900 coprul navei era gata si lansat la apa,insa datorita slabei industrializari a zonei,o serie intreaga de materiale fiind aduse pe mare tocmai de la St.Petersburg,impreuna cu schimbari in planul de constructie,s-a ajuns la mari intarzieri in program,intr-un final nava fiind mutata la Sevastopol,in 1902 pentru armarea completa. Probele au inceput in 1903,iar operationala,pe deplin,a ajuns de abia in primavara lui 1905,atunci cand parea deja depasita;datorita acestei "uzuri morale"toata lumea era sigura ca nava urma sa aiba o viata linistita , lipsita de evenimente si de emotii:lucrurile aveau sa stea altfel.
La numai o luna de la completare,in 14 iunie 1905,nava se afla in apropierea Golfului Tendra,unde desfasura exercitii de tir,pentru instructie si reglaj.
La acest moment urma sa se produca revolta de pe Potemkin,celebra revolta ce a inspirat carti,filme,ba chiar s-a dorit a fi un fel de avanpremiera la Marea Revolutie din Octombrie;motivul cat se poate de prozaic:nu era vorba despre drepturi sociale,despre desrobirea clasei muncitoare etc.ci revolta a pornit de la ratiile de carne rosie(de vita)care erau stricate.Asa s-a si chemat-revolta"carnii rosii"
-voi reveni,dar pana atunci iata inca o foto si o schita cu piesa de 152 mm/45 model 1892,pentru cei ce vor dori sa construiasca macheta cuirasatului;pozele provin de pe crucisatorul Aurora,ce se afla la ancora,ca nava muzeu.

Imagine atasata: WNRussian_6_45_m1892_Aurora_pic.jpg


Imagine atasata: WNRussian_6_45_m1892_sketch.jpg

#14 Useril este offline   claudiu_ne2000 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 599
  • Inregistrat: 09-July 07
  • Location:Deva

Postat 06 November 2008 - 08:35 PM

filmul se numeste "cuirasatul potemkin" si este realizat in 1925, e un film mut dar destul de interesant se poate vedea aici http://www.youtube.c...h?v=QPXAXP0Zl-s prima parte, urmand ca in partea a 2-a sa fie prezentata si odiseea prin Romania.

Imagine postata



PS ..."sunt curios daca s-au facut poze in perioada respectiva, mai ales in portul constata"

Aceasta postare a fost editata de claudiu_ne2000: 06 November 2008 - 08:46 PM


#15 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2972
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 06 November 2008 - 09:10 PM

de curand a fost la B1TV un film documentar despre Potemkin, film care trata in mare masura episodul Constanta.

#16 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 06 November 2008 - 10:23 PM

Dramatizarea si toata istoria ce a urmat revoltei,a fost usor"mitizata" ca sa folosesc un termen bland si evident daca imi permiteti licenta.
Asa cum spuneam temeiurile revoltei,daca ar fi sa ne limitam la echipajul lui Potemkin,au fost mult mai prozaice,lucrurile au stat cam asa:
- in flota rusa,oricum revolta era un cuvint la ordine,in acele zile,echipajele cumulind o suma de nemultumiri:in primul rand marea infringere de la Tsushima,in mai 1905,in care flota Marii Baltice a fost practic desfiintata de japonezi,condusi de ofiteri incomparabil mai competenti decat cei rusi;cum spuneam mai sus,ofiterii rusi isi datorau cariera si ascensiunea,aproape exclusiv pe temeiuri de rudenie,intrigi de curte si relatii de coruptie,ceea ce cadrele inferioare,mai ales matrozii de rand,au observat si dezavuat;
-infrangerea de la Tsushima venea dupa o alta bataie strasnica pe care flota de razboi a tarului o primise,tot de la japonezi,in 1904 la Port Arthur;si acolo rusii nu au dus lipsa de curaj ci de competente;
daca la toate astea adaugam conditiile ce erau asigurate echipajelor(mai corect lipsa lor)ne putem usor figura atmosfera ce domnea in toata flota de razboi rusa-cea care mai ramasese.
Potemkin,facind parte din flota Marii Negre era stationat la Sevastopol iar echipajul lui a format un cosiliu revolutionar al marinarilor- Tsentralka- care pusese la punct un plan de revolta,cu intentia de a-l imprastia in toata flota,momentul propice fiind considerat,cel mai degraba-cu ocazia manevrelor programate sa aiba loc in toamna acelui an(1905).
Echipajul lui Potemkin,a pornit insa revolta,prematur,nu manat atat de regimul opresor sau de incompetenta,cat de motivul cel mai simplu:hrana proasta.
In 17 iunie 1905 razmerita a inceput cand s-a descoperit ca un ofiter de intendenta,dornic sa faca ceva bani,a adus la bord carne de vita stricata,declarind-o buna la consum,iar capitanul Golikov a anuntat pedepse serioase pentru cei care refuzau sa manince din portiile de hrana,in loc sa traga la raspundere pe cel/cei ce se faceau vinovati de aprovizionarea navei cu asemenea alimente.
In urma unei scurte lupte la bord,a fost ucis capitanul si cinci ofiteri si rebeliunea a izbucnit.In lupta scurta de la bord a fost ranit mortal si liderul razvratitilor,marinarul Grigori Vakulinciuc.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: ru_potemkin_film.jpg
  • Imagine atasata: ru_tetralka_mtg.jpg


#17 Useril este offline   tgr 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 1493
  • Inregistrat: 14-April 07
  • Location:Bucharest

Postat 06 November 2008 - 11:14 PM

Vezi postareaLonginus, la 6 Nov 2008, 18:50, a spus:

Well Tgr@ esti cam departe de adevar:unu la mana,Potemkin nu a scufundat nici o nava(nici proprie nici adversa)-despre asta mai povestim,si doi la mana,n-a avut nici o treaba cu japonezii,pentru simplul motiv ca a navigat si operat NUMAI in Marea Neagra,conflictul ruso-nipon fiind desfasurat in alta parte.Cosurile galbene nu sunt o "amprenta"exclusiva a lui Potemkin,flota de razboi rusa avea mai multe nave vopsite asa,in acea epoca.Da' lasa ca mai povestim pe tema asta.

Oups!?!
Atunci greseala mea.M-am bazat doar pe cosurile galbene si amintiri.

#18 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 06 November 2008 - 11:30 PM

Preluind controlul asupra navei,echipajul s-a transformat intr-un nucleu revolutionar.Potemkin s-a indreptat spre Odessa,principalul port rusesc la Marea Neagra,unde,odata ajuns a ancorat la o mila de intrarea in rada.
Cu o barca de la bord,a fost trimis la mal,trupul marinarului ucis,invelit intr-o tenda,insotit de o garda de onoare si un manifest ce chema la revolta.Ajuns la mal,trupul celui ucis a starnit emotie printre muncitorii si docherii ce lucrau in port,declansind o razmerita si in randurile lor,aproape instantaneu.Marinarii de pe nava nu au cazut de acord sa fraternizeze cu muncitorii de pe mal si mai ales sa preia conducerea revoltei generalizate si actionind prea precaut,au pierdut astfel ocazia de a prelua puterea in port.Ba mai mult,actionind din insarcinarea tarului,guvernatorul militar al Odessei,Kakhanov,a decretat legea martiala si a incercuit intregul district cu trupe de cazaci calare.Odata cu caderea intunericului,indivizi certati cu legea,au inceput sa consume mari cantitati de vodca,sa jefuiasca depozite si sa incendieze.In scurt timp docurile si toata zona de locuinte dinprejur,era un incendiu urias,scapat de sub control.Guvernatorul Kakhanov a interzis pompierilor sa intervina si in curind focul a distrus tot ce i-a iesit in cale,case,depozite si oameni.
La venirea zorilor,intregul port si zona adiacenta era distrus,presarat cu cadavre de oameni si ruine fumeginde.A fost un adevarat masacru,multi oameni pierind striviti de ceilalti,in incercarea de a scapa de sinistru.
Primid vestea ca trupele marsaluiesc spre Odessa cu intentia de a inabusi revolta,echipajul lui Potemkin decide sa riposteze si deschide focul cu tunurile de la bord,spre cartierul general al guvernatorului;loviturile nu si-au atins tinta,tunurile de pe cuirasat fiind sabotate de un ofiter loial tarului.
Curind dupa acest episod,intreaga flota a Marii negre era chemata sa neutralizeze cuirasatul scapat de sub control.Aflind acest lucru si fiind constienti de inegalitatea fortelor,marinarii l-au pus pe Potemkin gata de drum si au parasit portul.Iesirea le-a fost permisa de faptul ca tunarii fortaretelor si celorlalte nave ancorate in zona,au refuzat sa deschida focul asupra cuirasatului,atunci cand l-i s-a ordonat s-o faca.
Trecind la travers,Potemkin era foarte vulnerabil la focul altui cuirasat ancorat acolo-"Gheorghi Pobiedonozet"
Imagine atasata: ru_gyorgy_p_anchor.jpg




...dar tunarii au refuzat sa traga,echipajul alegind calea exilului alaturi de Potemkin.Astfel a inceput o adevarata odisee,ce a durat o luna,in cautarea de hrana si alte provizii,negate peste tot:prima data in Romania,la Constanta,a doua oara la la Theodosia,in Crimeea.Oriunde se indrepta nava,nimeni nu dorea sa-i acorde sprijin si sa supere,astfel,oficialitatile ruse si pe tar.
Dupa cateva tentative soldate cu lupte violente in care cativa revolutionari au fost ucisi sau capturati de catre trupele guvernamentale,echipajul a decis sa se intorca spre Romania si sa se predea la Constanta.
Asa fiind,au revenit in portul nostru si au predat nava autoritatilor romane,cerind azil,unii alegind sa ramina in Romania,altii sa plece mai departe spre vest.In 1907 tarul a anuntat amnistie pentru rebeli,dar atunci cand patru dintre ei l-au crezut si s-au predat,au fost degraba arestati si executati.S-a estimat ca au ramas pribegi cam 600 de oameni din echipajul navei,parte dintre ei in tara noastra,parte plecind mai departe,cum am zis.Dintre cei ramasi in Romania,unul anume s-a dovedit un fervent instigator la revolta,mai ales in randul flotei Marii Negre:Afanasi Matyushenko,ajuns mai tarziu un apropiat al lui Lenin si un instigator in zona Crimea,atunci cand a indraznit sa se intoarca acolo.
Intre timp,autoritatile romane au arborat steagul national la catargul lui Potemkin,insa atunci cand rusii au cerut restituirea navei,romanii au fost de acord.Un echipaj rus,atent verificat,a fost adus pe Potemkin si acesta a parasit Constanta,fiind restituit flotei tarului si ajungind la Sevastopol in zi de sarbatoare:dupa calendarul rus,ortodox era serbat sfantul Panteleimon si din acesta cauza nava a fost rebotezata cu acest nume;oricum Potemkin nu mai putea fi folosit ca denumire in flota rusa.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 06 November 2008 - 11:36 PM


#19 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 06 November 2008 - 11:41 PM

...planurile pe care le-am promis:Potemkin 1/100,deschideti pozele,pot fi printate la scara asta:
Imagine atasata: 1_b.gif Imagine atasata: 2_b.gif

#20 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 06 November 2008 - 11:44 PM

continuare detalii si sectiuni:

Imagine atasata: 3_b.gifImagine atasata: 4_b.gif

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi