washuri si alte tehnici pentru un incepator curios
#1
Postat 18 October 2008 - 04:48 PM
Ce e cu washurile
Cum se fac liniile subtiri negre de pe fuselaj care evidentiaza detaliile
Cum poate ramane vopseaua cat mai frumos pe fuselaj in cazul vopsirii cu pensula (sa nu ia aspect mat gros, urat)
Multumesc. Astept cu nerabdare raspunsurile
#2
Postat 18 October 2008 - 07:15 PM
Citeaza
Washing-ul, alturi de umbrire, este o tehnica de scoatere in evidenta a detaliilor. Se folosesc vopsele foarte diluate (acrilice, emailuri sau uleiuri), care se dau peste zonele de interes apoi se sterg cu o bucata de cirpa. Pigmentul intra in gravari, punindu-le in evidenta. Uite aici un exemplu graitor: http://www.cartula.ro/forum/index.php?show...t=0&start=0 Citeva retete de "wash": vopsea acrilica+alcool izopropilic+ detergent sau apa distilata+pigment+ detergent sau vopsea de ulei+ diluant sau....
Citeaza
Citeaza
#4
Postat 18 October 2008 - 09:39 PM
http://www.cartula.ro/forum/index.php?s=&a...ost&p=48389
si in general vezi toata sectiunea WWW--Tehnici, deasemenea sectiunea articole din site (nu forum) cartula.ro
..... umplerea detaliilor (gravate din fabrica sau cu mana ta) se face odata cu spalarea (wash-ul) - asta este chiar rolul spalarii si anume accentuarea detaliilor
Aceasta postare a fost editata de alaur: 18 October 2008 - 09:44 PM
#5
Postat 18 October 2008 - 11:39 PM
* vopsele ulei pentru pictura. Pentru a iesi frumos, ideal este sa folosesti vopsele mai de marca, care au pigmentul macinat extrem de fin. Maimeri, Windsor&Newton, si mai sunt. NU e necesar un tub mare, cu cat mai mic cu atat mai bine. Un tub de 37ml de Windsor&Newton te tine o buna partea a vietii modelistice, si nici nu o sa se observe ca s-a consumat din el.
Wash-urile/spalarile cu uleiuri trebuiesc facute MUSAI pe suprafata lucioasa, acrilica. Pe suprafete mate nu mai vorbim de spalare si evidentiere panouri ci de 'patarea' panourilor conferindu-le alta nuanta. Are si asta utilizarea sa, la urme de ulei/fum/fluide, dar ma refer strict la metodele pentru evidentierea liniilor de panou.
# metoda 1 uleiuri. Pe suprafata lucioasa, se vopseste direct cu o pensula in lungul liniilor de panou folosind vopsea direct din tub. Se sterge cu un servetel impaturite de minim 2 ori, in directia curgerii naturale a fileurilor de aer. Servetelul se schimba cu unul nou cat de des, ideea e sa stearga vopseaua ulei nu sa o intinda.
Avantaje:
- simpla, usor de folosit, nu e nevoie de lacuri prea rezistente deoarece nu se folosesc solventi. Efect frumos dar destul de pregnant.
Dezavantaje:
- in functie de grosimea liniei folosite si de cantitatea de vopsea depusa, are loc o 'patare' a zonei adiacente si a zonelor peste care se trece la stergere.
# metoda 2 uleiuri. Pe suprafata lucioasa, obtinuta cu un lac acrilic REZISTENT si bine uscat.
Se amesteca intr-un recipient mic terebentina cu o cantitate de vopsea de ulei. Trebuie obtinuta o 'zeama' care sa fie uniforma, si sa fie pigmentanta corespunzator (adica suficienta vopsea cat sa poata evidentia panoul)
Cu o pensula mai fina, se inmoaie in solutie si se puncteaza din loc in loc pe liniile de panou, capilaritatea tragand amestecul in linii.
Dupa ce se asteapta uscarea/evaporarea terebentinei, se aplica metoda de stergere de mai sus (servetel impaturit, si/sau bat de curatat in urechi cu vata pentru zonele mai greu accesibile)
Avantaje:
- efectul obtinut este localizat doar la liniile de panou, e foarte precis controlul asupra locurilor unde vor ajunge pigmentii vopselei
Dezavantaje:
- terebentina poate ataca lacul/vopseaua, ducand la exfolierea ei, sau 'inmuierea' acestora astfel incat vor vi afectate de procesul de stergere al excesului
- trebuie testata orice noua combinatie vopsea ulei/terebentina/lac/vopsea inainte de a aplica metoda la o situatie in care ai variat ceva (de ex. cand schimbi marca de terebentina, cand schimbi lacul folosit sau cand schimbi vopseaua(marca/tipul acesteia)). Dupa un timp ajungi sa stii ce merge unde, dar pentru inceput in mod cert VOR FI PROBLEME.
Intre cele 2 metode exista o zona unde esti liber sa explorezi, practic ce am scris mai sus sunt extremele (fara diluant de loc pana la cu maximul de diluant posibil). Personal, folosesc vopsea diluata cu terebentina pana la consistenta unui lapte sa zicem. Si aplic dupa caz fie prin pensulare in lungul liniilor, fie prin capilaritate. Daca vreau sa 'patez' suprafete mari, sterg cu servetel, si poate-l schimb mai rar, daca vreau strict o linie o iau cu un bat de urechi si il chimb des ca sa nu intind vopsea in jur.
#6
Postat 19 October 2008 - 12:17 AM
* vopsele acrilice pe baza de apa. Se poate folosi cred orice tip/marca de vopsea.
Wash-urile/spalarile cu uleiuri trebuiesc facute PREFERABIL pe suprafata lucioasa. Nu conteaza ce tip este suprafata, email sau acrilic. Spalarile cu acrilice au aceeasi caracteristica de a 'pata' pe suprafete mate, dar din ce am observat, nu este la fel de mare ca si in cazul metodei cu uleiuri. In schimb 'pata' e mult mai inestetica in cazul folosirii unui wash acrilic pe suprafata mata.
# metoda: Se face un amestec de vopsea acrilica, cu apa si detergent de vase lichid. Eventual si nitel alcool izopropilic (daca nu afecteaza vopseaua) pentru a reduce tensiunea superficiala. Rolul detergentului de vase lichid este de a sitruge aderenta vopselei la suprafata. Cateva picaturi sunt suficiente, insa trebuie testat dupa caz, depinde de vopsea, cantitati, etc...
Amestecul se pensuleaza/se aplica prin capilaritate in liniile de panou, iar dupa uscare se foloseste servetelul impaturit/betisorul de urechi pentru a elimina excesul.
Avantaje:
- usor de obtinut, SIGUR pe orice suprafata. Efectul e frumos, dar foarte net.
- nu este afectat efectul de lacuirile ulterioare
Dezavantaje:
- o gresala comuna e folosirea a prea putin detergent fata de cantitati, astfel incat vopseaua adera la suprafata si nu mai poate fi eliminat excesul. Destul de greu de rezolvat daca se intampla, si extrem de inestetic.
Urmatoarea familie:
* spalari pe baza de pigmenti Aici sunt 2 categorii.
Prima este cea a pigmentilor obtinuti prin razuirea/pisarea sub forma de pudra fina a cretelor pastel. Praful astfel obtinut se amesteca cu apa si un agent care sa ajute la reducerea tensiunii superficiale (detergent lichid / alcool). Se aplica ca mai sus, in cazul acrilicelor.
Avantaje:
- usor de obtinut, SIGUR pe orice suprafata
- poate fi inlaturat printr-o simpla spalare, nu lasa urme.
Dezavantaje:
- efectul este estompat, intr-un grad mai mare sau mai mic, de lacuirile ulterioare.
A doua categorie e cea a pigmentilor obtinuti industrial, si comercializati ca atare. Acestia sunt mult mai fini, si in plus nu contin DECAT pigment, nu si alte ingrediente ca in cazul cretelor pastel. Solutia se obtine ca si in cazul cretelor pastel. Se aplica ca si pentru acrilice sau crete pastel.
Avantaje:
- usor de obtinut, SIGUR pe orice suprafata
- poate fi inlaturat printr-o simpla spalare (vezi insa si mai jos, la dezavantaje)
- efectul este destul de putin estompat de lacuirile ulterioare.
Dezavantaje:
- Unii pigmenti pentru modelism sunt amestecati cu un agent adeziv, pentru a le ajuta fixarea. Astfel de pigmenti nu vor fi prea usor inlaturati printr-o simpla spalare.
Ultima familie importanta:
* spalari pe baza de cerneluri/tus. Orice cerneala, orice tus sunt in regula. Gama de culori este vasta, se gasesc inclusiv tusuri albe, deci nu e o problema in a gasi/amesteca nuanta potrivita.
Cernelurile sunt dizolvate de catre apa dupa uscare, tusurile insa nu. De tinut minte. Recomandata aplicarea pe o suprafata lucioasa, petele pe suprafete mate sunt puternice/inestetice datorita puterii foate mari de acoperire.
Se amesteca apa (multa) cu cerneala(putina) sau tus (EXTREM de putin, e foarte puternic pigmentul), si putin detergent sau alcool pentru reducerea tensiunii superficiale. ATENTIE, daca se foloseste tus, si se pune prea mult in amestec, atunci exista riscul ca tusul sa adere permanent la suprafata. Dupa cum spuneam mai sus, tusul nu este afectat de apa dupa uscare, si va fi extrem de greu de indepartat. Deci, ori se foloseste putin tus, sau se compenseaza cu mult detergent lichid pentru a distruge aderenta tusului (desi nu merge peste o anumita proportie de tus).
Se aplica ca la metodele cu acrilice sau pigmenti, si se sterge excesul cu servetel impaturit umed sau betisor de urechi umed.
Avantaje:
- usor de obtinut, simplu de folosit
- efectul este stabil fata de lacuirile ulterioare, nefiind afectat
Dezavantaje:
- datorita pigmentilor puternici, efectul este extrem de pregnant. Atat cernelurile cat si tusul sunt translucide, NU trebuie folosit mult ci extrem de putin.
- tusul daca este gresit creata solutia poate adera permanent la macheta, si va fi extrem de greu de indepartat.
Cam asta ar fi un rezumat al metodelor cele mai folosite. Repet, mai sus m-am referit STRICT la evidentierea liniilor de panou la avioane. Pentru blindate, figurine, etc... metodele pot fi identice, asemanatoare sau destul de diferite fata de cele expuse mai sus.
O explicatie a "servetelului impaturit de 2 ori"... Daca se foloseste un servetel uzual, neimpaturit, acesta va intra in interiorul liniilor si va sterge spalarea din liniile nu foarte pronuntate. Prin impaturire (4 straturi in sus), i se confera rigiditate si nu va mai patrude in linii, va lasa in general in pace si liniile mai putin adanc gravate. Scuteste multa munca de refacere a spalarilor.
#9
Postat 10 February 2009 - 04:45 PM
eugen, la 10 Feb 2009, 14:34, a spus:
Nu e F117, e negru negru - 07M Agama - si e un pic cam tarziu pentru dat jos vopseaua
#10
Postat 11 February 2009 - 08:34 AM
Citeaza
Exista negru si ...negru! Fereste-te sa vopsesti in negru "absolut". In cazul negrului iti recomand Revell 9. Peste el se pot face usor tot felul de umbre si lumini. Pentru a obtine tot felul de lumini si umbre pe negru, se volosesc adausuri de albastru, rosu sau maro.
#11
Postat 11 February 2009 - 08:55 AM
Z-mare, la 11 Feb 2009, 08:34, a spus:
Exista negru si ...negru! Fereste-te sa vopsesti in negru "absolut". In cazul negrului iti recomand Revell 9. Peste el se pot face usor tot felul de umbre si lumini. Pentru a obtine tot felul de lumini si umbre pe negru, se volosesc adausuri de albastru, rosu sau maro.
Stiu ca F117 e un avion. Ceea ce am scris se traducea - (Avionul meu) nu e F117, e (vopsit) negru, negru - 07M Agama - si e un pic cam tarziu pentru dat jos vopseaua.
Ma rog, avionul mai are si ceva rosu - cam 10% din suprafata, si alb - cam 5% din suprafata.
Scuze pentru mesajele laconice.
Acum, se poate face ceva sau il las asa si data viitoare folosesc un negru...mai putin negru (cam dificil de facut diferenta, la cat de discromat sunt ).
#12
Postat 24 March 2010 - 12:16 PM
cartula, la 19 Oct 2008, 00:17, a spus:
* vopsele acrilice pe baza de apa. Se poate folosi cred orice tip/marca de vopsea.
[...]
# metoda: Se face un amestec de vopsea acrilica, cu apa si detergent de vase lichid.
[...]
Dezavantaje:
- o gresala comuna e folosirea a prea putin detergent fata de cantitati, astfel incat vopseaua adera la suprafata si nu mai poate fi eliminat excesul. Destul de greu de rezolvat daca se intampla, si extrem de inestetic.
Cam care este proportia de vopsea, apa si detergent in amestec ca sa se poate sterge dupa ce s-a uscat?
Din incercarile pe care le-am facut, daca am asteptat prea mult vopseaua acrilica nu se mai sterge, iar daca sterg pana sa se usuce, se absoarbe inapoi si ce a curs in gravari prin capilaritate.
De asemenea, se poate folosi orice detergent lichid, sau anumite tipuri trebuiesc evitate?
Aceasta postare a fost editata de Dragos_P: 24 March 2010 - 12:20 PM
#13
Postat 24 March 2010 - 12:52 PM
Dragos_P, la 24 Mar 2010, 12:16, a spus:
Din incercarile pe care le-am facut, daca am asteptat prea mult vopseaua acrilica nu se mai sterge, iar daca sterg pana sa se usuce, se absoarbe inapoi si ce a curs in gravari prin capilaritate.
De asemenea, se poate folosi orice detergent lichid, sau anumite tipuri trebuiesc evitate?
In cazul in care vrei sa faci wash cu acrilice, sfatul meu este sa folosesti cam 70 - 80% apa iar restul vopsea acrilica. Eu folosesc vopsea Revell, macar pentru astea sunt bune ca in rest nu-s de nicio treaba! Merge orice fel de detergent de vase lichid. Este foarte important ca macheta sa fie "sigilata" cu lac lucios, altfel rezultatul nu va fi cel pe care-l astepti. Stergerea se poate face dupa citeva minute (aprox. 3 minute). In cazul in care ai exces de vopsea sau anumite locuri sunt patate, curatirea se poate efectua foarte usor cu pasta de dinti sau mai bine cu pasta de lustruit Tamiya Compound Fine.
That's all!
#17
Postat 08 May 2010 - 12:56 PM
Este primul meu post pe acest forum si bineinteles, am o problema.
M-am apucat de prima mea macheta. Este un Bf109E de la ICM . Toate bune si frumoase, pana cand am vrut eu sa scot in evidenta detaliile ( asa zisul washing). Am cumparat ( mi s-a nrecomandat) un "wash lavado" de la vallejo, si mi s-a spus sa il folosesc ca atare pentru ca este deja diluat iar dupa uscare sa sterg cu un servetel sau cu o radiera buna. Am purces deci sa dau cu el pe portiunile dorite, dar, surpriza, dupa uscare nu se mai sterge. Nu stiu ce sa fac. Rezultatul este ca mi-am murdarit tot avionul pictat cu "sudoare de sange". Are careva dintre voi, cei mai experimentati, vreun sfat util pentru mine, sau ma apuc sa mai dau inca o mana de vopsea?
multumesc anticipat
#18
Postat 08 May 2010 - 03:08 PM
#19
Postat 10 May 2010 - 12:00 AM
In cazul "nefericit" in care sunt posesorul unor vopsele MM si Revell enamel, cumulat cu o macheta gravata in pozitiv la care se adauga o stangacie debordanta in plan artistic, ce recomandati: (particularizand, este vorba de un Mi-24 HIND 1:72 - Italeri)
1. As vrea sa evidentiez panourile, la o prima incercare (dry brushing) nu am obtinut un rezultat incurajator. Stiu ca se foloseste wash-ul, dar pe suprafata lucioasa, iar eu din diferite motive raman inca la pensula si email + nu vreau sa gravez panourile - daca m-as apuca, niturile vreau sa le pastrez, deci tehnica smirghel pana aproape de cota 0 apoi gravura nu merge ca le-as rade si pe acestea si nici in stadiul de tras fir de stiren si reconstruite nu vreau.
2. Mi-a pus fiimea o “talpa” pe reset si mi-a restartat calculatorul - am uitat ce scrisesem la punctul 2. - sper sa nu mai uit sa-mi iau lecitina.
Activitatea mea de modelit a debutat undeva in 1995 la pensula si minima, a se citi zero, documentare, respectam planurile producatorului si vopselele recomandate de el. Mi-am tot cumparat vopsele, ultima achizitie fiind in 2007, dar nu am mai apucat sa le folosesc pana acum si de acrilice am aflat de cand bantui pe acest forum..
Sper sa-mi aduc repede aminte intrebarea de la puntul 2. si sa folosesc butonul "edit" .
RESPECT!
#20
Postat 10 May 2010 - 09:09 AM
Daca gravarea este in pozitiv, poti evidentia panourile si fara sa dai cu lac lucios (destul de dificil la pensula), adica te folosesti de drybrushing. Dă, folosind tehnica drybrush, cu o culoare inchisa (umbra arsa, de exemplu) peste linile de panou si nituri, usor, astfel le scoti in evidenta. Un efect deoasebit (am avut asta la altii, eu nu am facut) este ca in loc de culoare inchisa sa folosesti aluminiu. Dar atentie, treaba trebuie facuta foarte discret!
Sfautri pentru gravare si nituire ai aici http://www.cartula.ro/Articole/Tehnici/Gra...panourilor.html. Nu trebuie sa faci niturile neaparat in pozitiv!
Cit despre documentare sa stii ca ea e ...temelia!
Vad ca esti din Bucuresti, treci pe la Muzeul Militar simbata (detalii aici http://www.cartula.ro/forum/Evenimente-and...ozitii-f15.html ), e intrunirea lunara a machetistilor. Vorbeste cu baietii de acolo, te vor ajuta, sunt sigur!