Forum Machete,Modelism,Hobby: Va rog ajutati-ma - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Va rog ajutati-ma si nu radeti de un incepator

#21 Useril este offline   MiG 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 827
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 18 October 2008 - 07:53 PM

Rezultate satisfacatoare si usor de realizat se pot obtine cu unul din seturile "weathering master" de la Tamiya. Sunt asemanatoare ca prezentare cu fardurile, sunt 5 tipuri (A, B, C, D, E) contin cate 3 culori, deci 15 culori in total din care vreo 5 metalizate, si un aplicator (un cap cu pensula lata si unul cu un fel de burete) si le gasesti la un pret de 25-27 RON per set la www.machete.ro si www.hobbyx.ro. Au instructiunile necesare in ambalaj precum si filmulete/poze explicative pe site-ul Tamiya. Avand in vedere pretul si usurinta de a obtine rezultate din prima ti le recomand pentru inceput. Dupa ce te prinzi cum merge treaba si "iti faci mana" ai sa-ti dai seama singur ce pensule si ce culori (enamel sau uleiuri pt. pictori, ce nuante) iti trebuie.

#22 Useril este offline   DGDaniel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 471
  • Inregistrat: 31-May 08
  • Location:Falticeni

Postat 19 October 2008 - 09:38 AM

Ceea ce nu a specificat nimeni, culoarea folosita e aceiasi cu suprafata de "vopsit" sau mai deschisa sau mai inchisa?

#23 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 19 October 2008 - 10:21 AM

Salut Daniel
Drybrush si wheatering sunt 2 lucruri diferite,adica:
1.Prin Drybrush (pensulare uscata) se intelege folosirea unei culori derivate din nuanta baza ,respectiv o nuanta mai deschisa. De ce mai deschisa ? Simplu:-Pentru a scoate in evidenta partile "mai inalte" ale unui detaliu,un nit sau o muchie spre exemplu.Acest lucru se face pentru a ajuta ochiul privitorului sa distinga unele detalii, pe care altfel nu le-ar vedea decat intr-o poza spre exemplu.

Daca ai folosi o nuanta mai inchisa pentru drybrush, ochiul ar fi pacalit mai tare si nu ar distinge detaliul respectiv ( s-ar pierde acel detaliu in cromatica fondului),vezi de exemplu un blindat vopsit in 3 nuante cu delimitare neta intre culori.De aceea se folosesc nuante mai deschise ale celor de baza. Dupa o vreme, vei lucra cu o singura nuanta pentru drybrush, chiar daca vehicolul este vospit in mai multe culori,de ex. pe un vehicol vopsit galbui cu verde,merge folosirea unei nuante de gri deschis- spre galbui, ambele avand cam aceasi baza cromatica.

2.Wheathering-ul (wheather= vreme) e folosit pentru a simula imbatrinirea, murdarirea, uzura ,etc, pe obiectul muncii (in speta macheta).Merge foarte bine pe blindate,nave (mai restrans) eventual pe feroviare.pe avioane se aplica mai cu zgarcenie, dat fiind faptul ca un avion prin esenta nu e jegos, atat in afara cat si inauntru. Depinde totusi de aparatul reprezentat si de placerea modelistului.
Avand in vedere ca tu ai deschis acest subiect legat de aero, nu stiu in ce masura merge wheatering-ul (uzura/imbatranirea)la avioane, poate eventual in zona inferioara (intrados, baia trenului,etc) si nu foarte accentuat. Iar ca nuante folosite, la aero ar fi indicata folosirea nuantelor care reprezinta praful ridicat de elice, "noroiul" din teatrul de operatiuni al aparatului (aerodrom), nu prea merge o nuanta mai deschisa a bazei culorii de intrados (in speta albastru/gri, etc),pentru ca oricum, pentru accentuarea detaliilor (linii de panou, nituri ,etc)vei folosi acea spalare de care vorbeste Cartula aici :
http://www.cartula.r...wtopic=4486&hl=
Citeste cu atentie, caci este extrem de utila descrierea ! Acelasi lucru il recomand tuturor celor care au nelamuriri pe respectiva tema.
Daca vorbim insa de tehnica wheatering la blindate, lucrurile se complica putin, fiind nevoie de explicatii suplimentare.
Adi.

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 19 October 2008 - 10:25 AM


#24 Useril este offline   MiG 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 827
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 19 October 2008 - 11:14 AM

La seturile de care spuneam culorile sunt deja alese pentru genul asta de aplicatie (drybrush) de aceea spusesem sa incepi cu ele si sa faci drybrush dupa ce te prinzi care e treaba (practica face cat 100 de sfaturi). Fiind vorba si de putina "arta" a vopsitului, nu intotdeauna solutiile sunt intuitive. De exemplu eu am obtinul rezultate multumitoare prin drybrush cu nuanta "gun metal", chiar pe suprafete ce erau in mod normal vopsite sau din alte materiale decat otel brunat (care ar fi echivalentul gun metal). Colegii ti-au dat cam toate lamuririle pe care le gasesti si intr-o carte buna. In principiu dry-brush se face cu culori mai deschise decat baza. Dar in cazul obiectelor din tabla sau teava de otel (jambe tren de aterizare la avioanele cu tren fix, capete tije si triunghiuri de comanda, diverse carenaje si intariri) sau a celor vopsite foarte deschis se poate si in culori mai inchise. Cheia de-acum este sa experimentezi si sa faci observatii in natura, chiar daca nu la avioane. Observa obiectele de metal si in special vehiculele, modul de uzura, modul in care cade si se reflecta lumina pe ele din diferite unghiuri, etc. O vizita la Muzeul Aviatiei si una la Muzeul Militar ajuta foarte mult. Avioanele sunt in general bine sau foarte bine intretinute ca masinarii. Pe de alta parte uzura finisajelor unui avion este extrema comparativ cu alte masini (frecare cu aerul la viteze de sute sau mii de km/ora, expunere la ultraviolete intense, variatii de temperatura de 100 grade in cateva minute, etc). Faci o medie intre avioanele din sali si avioanele semi abandonate de prin curte si obtii un avion operational. Dar repet, totul conteaza foarte mult de tipul de avion, de tipul de finisaj, de locul unde a zburat preponderent (in desert, deasupra marii, la mare/mica altitudine), scara machetei, etc. Sunt zeci de variabile care conduc la aspectul final al aparatului deci si la tratamentele de dupa vopsire (dry-brushing, washing, etc). De-acum aproape totul se rezuma la experienta.

#25 Useril este offline   DGDaniel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 471
  • Inregistrat: 31-May 08
  • Location:Falticeni

Postat 19 October 2008 - 12:03 PM

O intrebare cam nelalocul ei, are cineva idee daca modelele scumpe la 1:48 gen Hasegawa contin photoetch, pentru ca vreau sa cumpar un model de FW 190 si au une pret destul de mare

#26 Useril este offline   MiG 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 827
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 19 October 2008 - 12:16 PM

Cateva contin (exp. A-7 Corsair II penrtu niste benzi de intarire, nu pentru bord) dar majoritatea nu. Photoetchurile se cumpara de obicei separat la marca asta. Idem Tamiya, Italeri, Revell, Academy, etc. De obicei prezenta PE-urilor e marcata clar pe cutie. Eduard introduce in mod curent PE la cutie pentru seriile mai scumpe gen "combo pack" sau "royal class".

Aceasta postare a fost editata de MiG: 19 October 2008 - 12:18 PM


#27 Useril este offline   crios 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4898
  • Inregistrat: 29-November 04

Postat 19 October 2008 - 12:35 PM

Metode sunt mai multe. Fardurile de la Tamiya sunt si ele o solutie.
Dry brush se poate face cu orice fel de vopsea fie ea enamel, acrilica, ulei.
Se poate folosi orice fel de culoare si combinatia culoare de baza - culoare pentru dry brush poate fi oricare. Nu tine decat de ceea ce vrei sa iasa la final.
Culoarea de baza poate fi bine mersi si culoarea deschisa si dry brush cu cea inchisa.
exemplu:Imagine postata

Ceea ce se vede in imagine nu prea merge facut cu farduri.
Exercitiu!!!

- se ia una bucata placa stiren sau ABS care se vopseste cu vopsea mata deschisa la culoare pe jumatate si inchisa la culoare pe cealalta jumatate;
- se ia una bucata hartie de scris alba de regula A4 sau A5
- se ia una bucata pensula lata (pentru uleiuri) de preferat nr.0 sau nr.1
- se ia o cutiuta cu vopsea enamel
- se ia o cutiuta/sticluta cu vopsea acrilica
- se ia un set de vopsele de ulei pentru pictura

Se cere:
1.
Pentru enamel.
- sa se inmoaie varful pensulei in vopseaua din cutiuta, se pensuleaza cu ea odata pe foaia de hartie dupa care se da cu vopseaua ramasa (pe pensula fireste) pe placa de stiren/ABS. Se observa rezultatul.
- sa se inmoaie varful pensulei in vopseaua din cutiuta, se pensuleaza cu ea de doua ori pe foaia de hartie dupa care se da cu vopseaua ramasa (pe pensula fireste) pe placa de stiren/ABS. Se observa rezultatul.
- sa se inmoaie varful pensulei in vopseaua din cutiuta, se pensuleaza cu ea de cateva ori pe foaia de hartie pana urma ramasa pe foaie este mai greu perceptibila dupa care se da cu vopseaua ramasa pe placa de stiren/ABS se repeta operatia pana la realizarea dry brush-ului dorit.

2 si 3.
Acelasi lucru ca la 1.

Daca acum 20 de ani si ceva cineva punea o intrebare legata de o tehnica avea avantajul ca-si racorea gura mai ceva decat cu guma de mestecat.
Cei de atunci am aflat depre aceste tehnici pe care fiecare le-a numit dupa cum a dorit facand zeci si sute de incercari, singurul lucru stiut fiind cum arata la final si nicidecum cum a fost facut.
De cand a aparut internetul informatia a devenit publica, iar noi, cei care pe atunci ne luam feroneri de usi la fiecare intrebare pe care o puneam, acum va punem la dispozitie informatia.
Antrenativa, incercati sa faceti ce spunem noi, incercati sa dezvoltati ce spunem noi.
Nu putem tine pensula si aerograful in mana in locul vostru chiar daca ne-am dori asta.
Modelismul static este o combinatie intre istorie, tehnica si arta si daca la istorie si tehnica nu prea putem face meri diferente, arta este cea care aduce fiecarei lucrari personalitatea celui care a realizato ori aceasta personalitate nu se dobandeste imitand stilul de lucru al cuiva ci dezvoltand fiecare tehnica pa mana voastra si asta inseamna antrenament si exercitiu.
Nimeni nu s-a nascut pictor ci doar, eventual, cu niste abilitati mai dezvoltate decat ale altora, dar asta poate fi compensat prin munca si exercitiu.
Este parte din hobbyul nostru de care, daca doriti sa aiba calitate, trebuie sa tineti cont.

V-ati prins! Teoria era pentru incepatori pentru ca cei care faceti asta de cel putin 2-3 ani stiti deja cum sta treaba.

Bafta!

#28 Useril este offline   DGDaniel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 471
  • Inregistrat: 31-May 08
  • Location:Falticeni

Postat 19 October 2008 - 12:39 PM

Ok cu wash-urile sunt lamurit, maine imprumut de la birou niste tus, alcool izopropilic am, si ma apuc de experimente.
Va rog explicati-mi si aceasta tehnica (vezi poza). Ceva tot am inteles eu, dar cred ca se aplica doar in cazul in care macheta se vopseste cu culori deschise. Nu cred ca se poate aplica la un F-117

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: A_10.jpg


#29 Useril este offline   crios 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4898
  • Inregistrat: 29-November 04

Postat 19 October 2008 - 05:01 PM

F117 , ca si alte avioane, uniforme, etc. vopsite in realitate in negru este o situaie mai speciala.
Daca vei face unul la 1/72 mai merge sa-l faci negru desi nu recomand nici acolo.
Daca il faci la 1/48 si il vopsesti negru va arata ca o gaura intr-o masa asa ca e de preferat sa-l faci gri inchis de maro sau gri inchis de albastru.
Muchiile superioare le poti face din acelasi gri mai deschis (se deschide cu alb) si adanciturile prin tehnica din imagine, folosind un negru de negru (optul de la Revell cred ca e cel mai negru eu nevazand ceva mai negru de atat). Il poti folosi si pentru muchii daca vrei.
Pentru adancituri in afara de preumbrire, postumbrire si spalare se mai poate folisi direct o scula de tip Rotring de 0,18-0,25, cu tus negru, si cu care sa "trasezi" in respectivele adancituri.

Bafta!

#30 Useril este offline   seemann 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 127
  • Inregistrat: 09-June 07
  • Location:Bucuresti

Postat 19 October 2008 - 07:14 PM

Vezi postareaZ-mare, la 18 Oct 2008, 18:47, a spus:

Nu as spune ca se vopseste, mai degraba se "murdareste". Resturile de vopsea de pe pensula trec pe macheta, "agatate" de denivelarile vopselei mate. Ca sa intelegi, urma nu apare din prima trecere a pensulei, ci abia dupa 7- 15 treceri. Vad ca esti bucurestean, de ce nu vii la intilnirile de la muzeu?

uite o sa fac la un fel si o sa vin o data la muzeu sa vorbim! e mai simplu asa.

#31 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12667
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 20 October 2008 - 08:01 AM

Citeaza

...(prin dry-brush) se intelege folosirea unei culori derivate din nuanta baza...
...In principiu dry-brush se face cu culori mai deschise decat baza....
Imi pare rau sa va contrazic, dar dry-brush este o tehnica de vopsire si se pot folosi orice nuante. Eu o folosesc pentrui simularea fumului (deci culoare inchisa), pentru a accentua liniile de panou de pe intrados, cu nuanta de cu totul alta culoare decit fondul, la motoarele de avion sau arme folosesc tot nuante inchise, de asemenea la simularea lemnului.
Daniel, ceea ce vezi tu in poze se numeste preumbrire (preshadow. Bine grăiş Crios! Da, era o vreme cind aplicam o tehnica, ca sa iasa lucrul bine, si habar nu aveam ca are o denumire in engleza! :dribble: ) si este o tehnica de evidentiere a liniilor de panou sau a detaliilor. Se aplica in cazul culorilor deschise, dar merge si pe culori mai inchise (verde, albastru). Tehnica merge numai daca folosesti aerograful. Initial, cum vezi in poza, se vopsesc, cu pensula sau aerograful, liniile de panou sau zonele din jurul detaliilor, intr-o culoare inchisa (nuante de maro, verde inchis sau gri/negru). Dupa uscare se aplica, in culoarea/culorile ceruta(e) de schema de vopsire, un start subtire de vopsea ce aproape acopera zonele de culoare inchisa, apoi se continua vopsirea dar numai pe centrul panourilor sau zonei adiacente detaliilor. In acest fel, vopseaua de culoare inchisa apare ca o umbra. Dezavantajul la aceasta metoda e ca decalurile, ce vor fi puse ulterior, ramin...curate curatele!
Si, daca tot sunt aici, probabil va urma si urmatoarea intrebare: ce este postumbrirea (Crios, se numeste postshadow! :dribble: :drinks: )? Este tot o tehnica de evidentiere a detaliilor. De data aceasta se vopseste macheta integral apoi se pun decalurile. Dupa uscare, cu aerograful in care am pus o vopsea de culoare inchisa, diluata destul de mult, vopsim numai liniile de panou pina obtinem efectul dorit. Pentru tehnica asta iti trebuie o mina nitel mai sigura pentru ca dira sa nu iasa, cum se zice in popor, ca pisatul boului!

#32 Useril este offline   DGDaniel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 471
  • Inregistrat: 31-May 08
  • Location:Falticeni

Postat 20 October 2008 - 04:33 PM

As mai aauga pentru cei ca mine care citesc acest topic
http://www.modelaces.com/

Aceasta postare a fost editata de DGDaniel: 20 October 2008 - 04:33 PM


#33 Useril este offline   DGDaniel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 471
  • Inregistrat: 31-May 08
  • Location:Falticeni

Postat 20 October 2008 - 05:44 PM

Dupa ceva chin a iesit cam asa (a se vedea doar partea de la radiator in dreapta). Arata destul de frumos parerea mea, dar niste critici (doar la partea de wash) constructive sunt binevenite.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: DSC05504.JPG

Aceasta postare a fost editata de DGDaniel: 20 October 2008 - 05:45 PM


#34 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12667
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 21 October 2008 - 07:23 AM

Citeaza

Dupa ceva chin
:dribble: Da-mi voie sa scot o butata: Machetismul e 1% plastic, 1% vopsea si 98% transpiratie! :drinks: E bine! Si e un bun exemplu pentru cei ce nu vor sa-si "murdareasca" machetele: priviti la detaliile de pa aripa stinga si la cele de pe aripa dreapta (cum priviti la monitor) si faceti diferenta!
Pe viitor incearca sa refaci baia trenului, cea data de Italeri e o abureala!

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 21 October 2008 - 07:26 AM


#35 Useril este offline   DGDaniel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 471
  • Inregistrat: 31-May 08
  • Location:Falticeni

Postat 21 October 2008 - 03:37 PM

Deci e bine, mi-ai facut o bucurie. Mersi de sfatul cu trenul de aterixare dar este o macheta de foarte mult timp (vreo 10 ani) pe care am inceput sa experimentez. Astept sa-mi vina un BF-109 la 1:48 cred ca joi si constructia caruia o sa o prezint in acest topic cu speranta sa ma ajutati cu niste sfaturi.

PS sunt din jud Suceava si sigur nu pot sa ajung la Muzeul Militar curand, Multumesc celor care m-au invitat.

#36 Useril este offline   Bill 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1879
  • Inregistrat: 06-December 04

Postat 21 October 2008 - 03:48 PM

Vezi postareaDGDaniel, la 19 Oct 2008, 12:03, a spus:

O intrebare cam nelalocul ei, are cineva idee daca modelele scumpe la 1:48 gen Hasegawa contin photoetch, pentru ca vreau sa cumpar un model de FW 190 si au une pret destul de mare

Digieiule,
Daca doresti kit de Fw 190 la 1/48 exista Eduard care are inclus in kit un set PE colorat de interior, masti, si o multime de variante de construire=piese pe care le poti folosi la alte FW-uri ulterioare. Insa sunt in jur la 40 USD.
Kiturile Hasegawa sunt pe la 20-25 USD si nu contin decit PE minimale, ba chiar deloc.
Tine cont ca vorbesc de pretul machetei fara taxele de transport(din afara sau din Ro).
Spor,
Bill :drinks:

#37 Useril este offline   DGDaniel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 471
  • Inregistrat: 31-May 08
  • Location:Falticeni

Postat 21 October 2008 - 05:09 PM

[/Tine cont ca vorbesc de pretul machetei fara taxele de transport(din afara sau din Ro).
Spor,]

Mersi, intre timp am aflat si eu de Eduard, dar in Romania nu am gasit nicaieri de cumparat si ca sa dau comanda doar de o macheta in afara mi-e cam greu

#38 Useril este offline   mersu 

  • Christian von Turela
  • Grup: Members
  • Postari: 1260
  • Inregistrat: 04-April 06
  • Location:Bucuresti (care este!)
  • Interests:StuG fan!

Postat 21 October 2008 - 05:14 PM

Citeaza

Mersi, intre timp am aflat si eu de Eduard, dar in Romania nu am gasit nicaieri de cumparat si ca sa dau comanda doar de o macheta in afara mi-e cam greu


Vezi aici

#39 Useril este offline   DGDaniel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 471
  • Inregistrat: 31-May 08
  • Location:Falticeni

Postat 22 October 2008 - 05:16 PM

:dribble: Am primit macheta care este un BF 109F-4z/Trop de la ICM, am dat comanda de PhotoE color facute de Eduard si mai am un set de figurine tot ICM, intentia mea fiind sa foc o mica diorama.
Intrebari si rugaminti:
1. Are cineva schema de vopsire, pentru ca nu mi-au trimis cutia si in instructiuni nu vad nimic decat totul gri. Asa e ca in poza? cum se face separarea intre culori?
2. Este inmatriculat in Africa si am o vopsea de la MM Sand 1706 dar ICM spune de Sandgelb RLM 79, nu e tot nisip?
3. O sa fac macheta cu capota motorului deschisa, are cineva o poza sau ceva indicatii cum sa fac sa arate motorul mai bine?
4. Are cineva o diorama sau poza cu diorama cu un BF-109 in Africa? pentru inspiratie
5. Din setul de figurine intentionez sa folosesc doar cei doi mecanici de langa avion, care unul se vopseste cu tes1720 Intermediate blue si unul cu tes1749 Flat Black, credeti ca acestea erau culorile din africa ale mecanicilor? Cel cu parasuta este vopsit Sand dar nu prea arata a pilot de vanatoare, mai degraba vreun mitralior sau navigator de bombardier
Orice alta parere sau solutii de imbunatatire a modelului este binevenita

PS sper ca nu am exagerat :drinks:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: BF_109F_4z_Trop.jpg

Imagini atasate

  • Imagine atasata: monthly_10_2008/post-1561-1224688117.gif

Aceasta postare a fost editata de DGDaniel: 22 October 2008 - 05:20 PM


#40 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12667
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 23 October 2008 - 12:14 PM

1. Schema de vopsire e data in cutie. Nu te lua dupa desenele de pe coperta ci foloseste culorile indicate, RLM 78 pe intrados si RLM 79 pe extrados. Vezi la www.parcmodels.ro sau www.machete.ro, cred ca mai gasesti. Daca nu, incearca cu Revell 122 si respectiv Revel 282 sau Humbrol 118, desi nu sunt prea exacte. Nu folosi MM 1706, cum se mai recomanda, nu are nici o legatura cu RLM 78.
Separarea intre culori o faci din pensula, daca folosesti pensula la vopsit sau cu masca daca folosesti aerograful. (Era un articol pe tema asta, am impresia ca nu mai e, nu-l gasesc.)
2. Vezi mai sus!
3. Eu zic sa nu. Ii strica toata linia. Mai mult, ai nevoie de un set din rasina, cu toate detaliile motorului, altfel nu faci mare lucru, mai ales la scara asta.
4. Intreaba-l pe tata Gugle.
5. Nu. Se cam coceau saracii. Cele mei multe poze ii prezinta in maieu sau bustul gol, cu pantaloni scurti, de culoarea nisipului. Setul este pentru zona Europei.
P.S. Sapa putin pe aici: http://www.luftarchiv.de/ Vezi, in dreapta sus, optiunea pentru limba engleza!

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 23 October 2008 - 12:27 PM


Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

9 useri citesc topicul
0 membri, 9 vizitatori, 0 utilizatori anonimi