Saab J 29 Tunnan 1/48
#1
Postat 13 October 2008 - 09:38 PM
Usor plictisit de lucrul la armamentul de F-16, am pornit un al doilea proiect, si anume un Saab J 29 Tunnan la 1/48, de la NeOmega.
O recenzie a kit-ului o puteti gasi aici : http://www.cartula.ro/Articole/Aviatie/SAA...Omega-1/48.html
Avionul va fi in final un J 29B , participant la operatiunile UN din Congo. Kit-ul nu are decal-uri pentru aceasta optiune, insa o sa incerc sa vopsesc sau sa printez decal-uri pentru insemnele UN, fiind destul de simple.
O imagine cu o parte din aparate:
De aici: http://www.aviastar.....php?dir=tunnan
Prima miscare a fost sa fac loc pentru piesele compartimentului trenului de aterizare. Cum e dat in kit, grosimea fuselajului este de aprox. 4-5mm, in realitate insa era vorba doar de invelisul aparatului. A fost nevoie sa elimin foarte multa rasina din zona cu pricina, pentru a putea sa montez corect piesele.
O recenzie a kit-ului o puteti gasi aici : http://www.cartula.ro/Articole/Aviatie/SAA...Omega-1/48.html
Avionul va fi in final un J 29B , participant la operatiunile UN din Congo. Kit-ul nu are decal-uri pentru aceasta optiune, insa o sa incerc sa vopsesc sau sa printez decal-uri pentru insemnele UN, fiind destul de simple.
O imagine cu o parte din aparate:
De aici: http://www.aviastar.....php?dir=tunnan
Prima miscare a fost sa fac loc pentru piesele compartimentului trenului de aterizare. Cum e dat in kit, grosimea fuselajului este de aprox. 4-5mm, in realitate insa era vorba doar de invelisul aparatului. A fost nevoie sa elimin foarte multa rasina din zona cu pricina, pentru a putea sa montez corect piesele.
#2
Postat 13 October 2008 - 09:46 PM
Dupa ce am terminat de frezat locasurile, (si de strans resturile de rasina de prin toata casa ), am trecut la potrivirea pieselor in vederea lipirii.
Surpriza cea mai mare am avut-o cand am descoperit motivul pentru care piesa de pe partea dreapta nu vroia sa se aseze corect de nici un fel. Din motive doar de cel care a facut matrita/masterul stiute, compartimentul dreapta este cu 5mm mai mic decat ar trebui (cel din stanga doar cu 1mm).
Am trecut la eliminarea partii de jos, si reconstruirea de la zero pentru a aduce piesa la dimensiunea corecta.
Surpriza cea mai mare am avut-o cand am descoperit motivul pentru care piesa de pe partea dreapta nu vroia sa se aseze corect de nici un fel. Din motive doar de cel care a facut matrita/masterul stiute, compartimentul dreapta este cu 5mm mai mic decat ar trebui (cel din stanga doar cu 1mm).
Am trecut la eliminarea partii de jos, si reconstruirea de la zero pentru a aduce piesa la dimensiunea corecta.
#6
Postat 14 October 2008 - 01:13 PM
Rabdare din plin, sper sa am suficienta... Nimic nu se potriveste cum trebuie la kit-ul asta, in cutie arata frumos, dar cand pui piesa langa piesa incepi sa te intrebi daca cei de l-au facut l-au asamblat macar o data de proba.
Incepator, o sa vina si F-16-le, dar simteam nevoia sa mai tai si eu un plastic, dupa atata munca la decaluri...
Incepator, o sa vina si F-16-le, dar simteam nevoia sa mai tai si eu un plastic, dupa atata munca la decaluri...
#9
Postat 17 October 2008 - 01:48 AM
Am terminat de vopsit si panoul de instrumente.
In kit, nu vine cu decal-uri pentru instrumente, doar niste gauri... Am folosit niste decal-uri de la Reheat, care tocmai si-au serbat majoratul (pe ele scrie 1990 ), si ca atare au dobandit multa independenta si personalitate. In final, a iesit acceptabil (evident, in realitate arata mai bine)
FlyBoy, "instalatia" e defapt un suport de mini-bormasina (coloana de gaurire), o masa in coordonate si pentru stabilirea adancimii am folosit opritorul de pe coloana. Nu-i ceva de precizie, dar pentru ce am avut nevoie si-a facut treaba. Minibormasina proxxon e cea pe care o stii. Si-a scos banii cu varf si indesat.
In kit, nu vine cu decal-uri pentru instrumente, doar niste gauri... Am folosit niste decal-uri de la Reheat, care tocmai si-au serbat majoratul (pe ele scrie 1990 ), si ca atare au dobandit multa independenta si personalitate. In final, a iesit acceptabil (evident, in realitate arata mai bine)
FlyBoy, "instalatia" e defapt un suport de mini-bormasina (coloana de gaurire), o masa in coordonate si pentru stabilirea adancimii am folosit opritorul de pe coloana. Nu-i ceva de precizie, dar pentru ce am avut nevoie si-a facut treaba. Minibormasina proxxon e cea pe care o stii. Si-a scos banii cu varf si indesat.
#11
Postat 14 December 2008 - 12:38 AM
xaba, la 11 Dec 2008, 16:04, a spus:
Vrem continuareaaaa !!!
Pai dupa ce am terminat cockpit-ul, am ajuns in situatia din poza:
Din pacate, poza nu e vreo gluma nesarata, pur si simplu doar atat se puteau inchide semifuselajele.
A trebuit sa frezez fuselajul pe interior, in jurul pieselor de cockpit, pentru a avea cat de cat loc. As fi putut sa cobor cockpit-ul, insa asta ar fi insemnat ca montarea prizei de aer ar fi devenit imposibila.
Ca veni vorba de priza de aer, am descoperit ca interiorul era varza, se vedeau imbinarile foliei de plastic folosite pentru realizarea piesei. A fost nevoie de multe sesiuni de chituit, smirgheluit, dat cu argintiu, pana am ajuns la ceva acceptabil.
Munca multa, satisfactii putine in faza asta a proiectului. Mai mult am stat sa strang mizeria produsa de praful de rasina.
Intr-un final am reusit sa-l inchid, imi pare rau ca nu am facut poze la solutia care am gasit-o pe moment sa indoi piesele de rasina ale fuselajului fara sa se rupa... Am folosit un generator de aer cald pentru lipit componente SMD, cu care am putut sa incalzesc puternic, punctual, niste 'cordoane' de indoire ca sa fac sa se alinieze cat de cat piesele.
Acum arata cam asa... Priza de aer e doar proptita acolo, inca nu am vopsit palele compresorului ca sa o pot fixa in pozitia finala. Se mai observa si ceva gauri intre semifuselaje, care au fost umplute cu rasina epoxi. Cele din poza sunt finute, pe burta are o zona unde spatiul dintre semifuselaje a fost de aproape 3mm.
#13
Postat 18 December 2008 - 02:08 AM
Am trecut la partea de conversie propriu-zisa din J29F in J29B. Adica la taiat si pilit rasina.
Aripa de B nu avea extensia la bordul de atac, si nici cutitul aerodinamic. Asa ca au trebuit taiate:
Marcata zona ce trebuie eliminata
Taiata
Pilita la profil si finisata cu smirghel fin
A iesit la fix.
O sa urmeze regravarea si modificarile necesare, inca mai studiez planurile si pozele pentru a vedea ce panouri si detalii mai trebuiesc schimbate.
O alta modificare majora este in zona motorului, J29F avea o varianta imbunatatita, cu postcombustie, fata de J29B. Asa ca era mai 'gras' in zona cozii fata de varianta mai timpurie. In poza de mai jos se vad modificarile (incercuite cu albastru), intre J29B (negru) si J29F (rosu)
Am umplut coada cu rasina la interior, datorita faptului ca urmeaza pe alocuri sa elimin material la grosimi serioase. Folosind planurile si sectiunile pe care le-am obtinut prin amabilitatea unui modelist din Suedia, am inceput sa il aduc la forma necesara (se poate vedea rasina de la interior, unde am eliminat mai mult decat grosimea peretilor fuselajului original)
Aripa de B nu avea extensia la bordul de atac, si nici cutitul aerodinamic. Asa ca au trebuit taiate:
Marcata zona ce trebuie eliminata
Taiata
Pilita la profil si finisata cu smirghel fin
A iesit la fix.
O sa urmeze regravarea si modificarile necesare, inca mai studiez planurile si pozele pentru a vedea ce panouri si detalii mai trebuiesc schimbate.
O alta modificare majora este in zona motorului, J29F avea o varianta imbunatatita, cu postcombustie, fata de J29B. Asa ca era mai 'gras' in zona cozii fata de varianta mai timpurie. In poza de mai jos se vad modificarile (incercuite cu albastru), intre J29B (negru) si J29F (rosu)
Am umplut coada cu rasina la interior, datorita faptului ca urmeaza pe alocuri sa elimin material la grosimi serioase. Folosind planurile si sectiunile pe care le-am obtinut prin amabilitatea unui modelist din Suedia, am inceput sa il aduc la forma necesara (se poate vedea rasina de la interior, unde am eliminat mai mult decat grosimea peretilor fuselajului original)
#14
Postat 20 December 2008 - 01:43 AM
Tot privind pozele cu avionul, si studiind planurile si sectiunile, am ajuns la concluzia ca partea dinspre efuzor este in realitate un trunchi de con. Cum a pili o bucata solida de rasina si a spera sa iasa perfect rotunda (avionul va fi vopsit metalic si orice imperfectiune, oricat de mica, va sari in ochi) este peste puterile mele, am hotarat sa refac de la zero zona.
Am taiat cu atentie bucata de rasina, in ideea ca daca dau gres cu reconstructia, macar pot sa o lipesc la loc sa continui.
Pentru a reconstrui zona, am trecut la construirea unei forme pe care sa pot modela folia de plastic. Am pornit de la o bucata de plastic tehnic (habar n-am ce este exact), in care am dat o gaura si am lipit cu superglue o coada de freza.
Ansamblul l-am prins in bormasina, si cu pila/cutter/ce mi-a fost la indemana, am obtinut un con la dimensiunile potrivite. Dimensiunile cu 0.5mm mai mici in diametru pentru a obtine in final o piesa corecta, din doua straturi de plastic de 0.25.
Cu ajutorul unui program am obtinut desfasurata suprafetei conului, am printat-o si am folosit-o ca sa tai bucatile de folie de plastic. La prima incercare, am pus prima bucata pe con, ajutandu-ma de apa clocotita pentru a face mai maleabila folia de plastic.
Al doilea strat a fost lipit cu adeziv lichid peste primul, si in final finisat.
Cand am scufundat din nou piesa in apa clocotita, pentru a se 'stabiliza' forma, am avut o surpriza de proportii... Adezivul prins intre folii s-a evaporat 'exploziv', iar piesa a ajuns sa arate ca in poza de mai jos
Cu lectia invatata, la a doua incercare am folosit superglue pentru laminarea straturilor. A mers perfect, n-a mai fost nici o problema.
La baza, am mai laminat inca un strat pe interior pentru a conferi rigiditate, si am adaugat si un disc lipit tot cu superglue.
Dupa ce am terminat de refacut si partea stanga a fuselajului, am lipit de proba conul pentru a vedea cum se potriveste.
Acum urmeaza netezirea si crearea suprafetelor de legatura, planuiesc sa folosesc chit epoxidic (milliput)
Am taiat cu atentie bucata de rasina, in ideea ca daca dau gres cu reconstructia, macar pot sa o lipesc la loc sa continui.
Pentru a reconstrui zona, am trecut la construirea unei forme pe care sa pot modela folia de plastic. Am pornit de la o bucata de plastic tehnic (habar n-am ce este exact), in care am dat o gaura si am lipit cu superglue o coada de freza.
Ansamblul l-am prins in bormasina, si cu pila/cutter/ce mi-a fost la indemana, am obtinut un con la dimensiunile potrivite. Dimensiunile cu 0.5mm mai mici in diametru pentru a obtine in final o piesa corecta, din doua straturi de plastic de 0.25.
Cu ajutorul unui program am obtinut desfasurata suprafetei conului, am printat-o si am folosit-o ca sa tai bucatile de folie de plastic. La prima incercare, am pus prima bucata pe con, ajutandu-ma de apa clocotita pentru a face mai maleabila folia de plastic.
Al doilea strat a fost lipit cu adeziv lichid peste primul, si in final finisat.
Cand am scufundat din nou piesa in apa clocotita, pentru a se 'stabiliza' forma, am avut o surpriza de proportii... Adezivul prins intre folii s-a evaporat 'exploziv', iar piesa a ajuns sa arate ca in poza de mai jos
Cu lectia invatata, la a doua incercare am folosit superglue pentru laminarea straturilor. A mers perfect, n-a mai fost nici o problema.
La baza, am mai laminat inca un strat pe interior pentru a conferi rigiditate, si am adaugat si un disc lipit tot cu superglue.
Dupa ce am terminat de refacut si partea stanga a fuselajului, am lipit de proba conul pentru a vedea cum se potriveste.
Acum urmeaza netezirea si crearea suprafetelor de legatura, planuiesc sa folosesc chit epoxidic (milliput)
#16
Postat 27 December 2008 - 08:49 PM
Dupa ce am lipit conul definitiv, am purces la realizarea formelor folosind chit epoxidic (milliput).
Odata terminata pilirea si fasonarea, am incercat realizarea racordajelor plate dintre coada si partea posterioara a conului. Spre surprinderea mea, au iesit cam la jumatate fata de cat erau figurate in planuri sau fata de cum se vedeau in poze.
Am reverificat dimensiunile, si am realizat ca am scalat prost planurile, pe care am masurat si mai prost, si a iesit in final aiurea (desi nu e deloc aparent). Conul era prea mare in partea din spate (cam cu 1-2mm), si asta a dat peste cap totul.
Am dat jos conul, si l-am refacut, de data asta fiind ceva mai atent la masuratori. Dupa ce l-am finisat cat de cat, l-am lipit si am trecut la refacerea formelor, tot cu chit epoxi (e bun pentru rezistenta la volume mari).
Intre timp am mai gasit niste poze pe Airliners.net cu varianta J29E lasata in aluminiu, ceea ce m-a ajutat sa determin cu si mai multa precizie formele. E destul de facil de vazut prin jocul de reflexii unde si cum se modifica forma fuselajului.
http://www.airliners.net/photo/Sweden---Ai...nnan/0874439/M/
http://www.airliners.net/photo/Sweden---Ai...nnan/0830430/M/
In final, dupa retusuri cu chit Tamiya alb, Mr.Surfacer, totul peste un obligatoriu strat de grund special pentru rasini de la Gunze, a iesit destul de decent.
Odata terminata pilirea si fasonarea, am incercat realizarea racordajelor plate dintre coada si partea posterioara a conului. Spre surprinderea mea, au iesit cam la jumatate fata de cat erau figurate in planuri sau fata de cum se vedeau in poze.
Am reverificat dimensiunile, si am realizat ca am scalat prost planurile, pe care am masurat si mai prost, si a iesit in final aiurea (desi nu e deloc aparent). Conul era prea mare in partea din spate (cam cu 1-2mm), si asta a dat peste cap totul.
Am dat jos conul, si l-am refacut, de data asta fiind ceva mai atent la masuratori. Dupa ce l-am finisat cat de cat, l-am lipit si am trecut la refacerea formelor, tot cu chit epoxi (e bun pentru rezistenta la volume mari).
Intre timp am mai gasit niste poze pe Airliners.net cu varianta J29E lasata in aluminiu, ceea ce m-a ajutat sa determin cu si mai multa precizie formele. E destul de facil de vazut prin jocul de reflexii unde si cum se modifica forma fuselajului.
http://www.airliners.net/photo/Sweden---Ai...nnan/0874439/M/
http://www.airliners.net/photo/Sweden---Ai...nnan/0830430/M/
In final, dupa retusuri cu chit Tamiya alb, Mr.Surfacer, totul peste un obligatoriu strat de grund special pentru rasini de la Gunze, a iesit destul de decent.