Forum Machete,Modelism,Hobby: Saab J 29 Tunnan 1/48 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Saab J 29 Tunnan 1/48

#1 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 13 October 2008 - 09:38 PM

Usor plictisit de lucrul la armamentul de F-16, am pornit un al doilea proiect, si anume un Saab J 29 Tunnan la 1/48, de la NeOmega.

O recenzie a kit-ului o puteti gasi aici : http://www.cartula.ro/Articole/Aviatie/SAA...Omega-1/48.html

Avionul va fi in final un J 29B , participant la operatiunile UN din Congo. Kit-ul nu are decal-uri pentru aceasta optiune, insa o sa incerc sa vopsesc sau sa printez decal-uri pentru insemnele UN, fiind destul de simple.

O imagine cu o parte din aparate:
Imagine postata
De aici: http://www.aviastar.....php?dir=tunnan

Prima miscare a fost sa fac loc pentru piesele compartimentului trenului de aterizare. Cum e dat in kit, grosimea fuselajului este de aprox. 4-5mm, in realitate insa era vorba doar de invelisul aparatului. A fost nevoie sa elimin foarte multa rasina din zona cu pricina, pentru a putea sa montez corect piesele.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: _MG_5977.jpg


#2 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 13 October 2008 - 09:46 PM

Dupa ce am terminat de frezat locasurile, (si de strans resturile de rasina de prin toata casa :friends: ), am trecut la potrivirea pieselor in vederea lipirii.
Surpriza cea mai mare am avut-o cand am descoperit motivul pentru care piesa de pe partea dreapta nu vroia sa se aseze corect de nici un fel. Din motive doar de cel care a facut matrita/masterul stiute, compartimentul dreapta este cu 5mm mai mic decat ar trebui (cel din stanga doar cu 1mm).
Imagine atasata: _MG_5978.jpg

Am trecut la eliminarea partii de jos, si reconstruirea de la zero pentru a aduce piesa la dimensiunea corecta.
Imagine atasata: _MG_5980.jpg

Imagine atasata: _MG_5981.jpg

#3 Useril este offline   goposaurus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2091
  • Inregistrat: 22-June 06
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatia, in general

Postat 14 October 2008 - 06:32 AM

De cand asteptam sa te apuci de Tunnan! :friends:
Mult succes si... rabdare, dupa cate am remarcat!

#4 Useril este offline   incepator 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 184
  • Inregistrat: 26-June 07

Postat 14 October 2008 - 08:06 AM

Cartula...
Ti-am zis ca esti zgarcit
Da acuma iti spun ca esti rau
Adecă eu astept salivand :friends: după pozele alea ale F 16 si tu imi spui ca te-ai plictisit :drinks:

Oricum, astep sa vad cum va fi Saab-ul
Pana acu-munca de chinez: tutun si rabdare

#5 Useril este offline   mersu 

  • Christian von Turela
  • Grup: Members
  • Postari: 1260
  • Inregistrat: 04-April 06
  • Location:Bucuresti (care este!)
  • Interests:StuG fan!

Postat 14 October 2008 - 09:07 AM

Citeaza

Pana acu-munca de chinez: tutun si rabdare


Corect este: Tutunnan si rabdare! :drinks:

Abia astept si restul serialului! Asta este unul dintre avioanele mele preferate! :friends:

#6 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 14 October 2008 - 01:13 PM

Rabdare din plin, sper sa am suficienta... Nimic nu se potriveste cum trebuie la kit-ul asta, in cutie arata frumos, dar cand pui piesa langa piesa incepi sa te intrebi daca cei de l-au facut l-au asamblat macar o data de proba.

Incepator, o sa vina si F-16-le, dar simteam nevoia sa mai tai si eu un plastic, dupa atata munca la decaluri...

#7 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 14 October 2008 - 06:50 PM

Am trecut la vopsirea cockpit-ului...Care oricum nu se potriveste in interiorul fuselajului, dar asta-i o alta problema. Au ceva grosime piesele, sper sa pot sa pilesc suficient dupa asamblare pentru a-l convinge.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: _MG_5982.jpg


#8 Useril este offline   FlyBoy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1937
  • Inregistrat: 24-February 06
  • Location:Bucuresti

Postat 15 October 2008 - 07:43 AM

Corectie: "sa mai tai si tu o rasina" :friends:

Gabi, sunt tare curios despre instalatia de frezare...e ceva artizanal sau ai cumparat cumva un Proxxon?

In ceea ce priveste potrivirea, sporuri...:drinks:

Aceasta postare a fost editata de FlyBoy: 15 October 2008 - 07:43 AM


#9 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 17 October 2008 - 01:48 AM

Am terminat de vopsit si panoul de instrumente.

In kit, nu vine cu decal-uri pentru instrumente, doar niste gauri... Am folosit niste decal-uri de la Reheat, care tocmai si-au serbat majoratul (pe ele scrie 1990 :dribble: ), si ca atare au dobandit multa independenta si personalitate. In final, a iesit acceptabil (evident, in realitate arata mai bine) :drinks:

Imagine atasata: _MG_5994.jpg

FlyBoy, "instalatia" e defapt un suport de mini-bormasina (coloana de gaurire), o masa in coordonate si pentru stabilirea adancimii am folosit opritorul de pe coloana. Nu-i ceva de precizie, dar pentru ce am avut nevoie si-a facut treaba. Minibormasina proxxon e cea pe care o stii. Si-a scos banii cu varf si indesat.

#10 Useril este offline   xaba 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 681
  • Inregistrat: 29-September 08
  • Location:Cluj-Napoca
  • Interests:Aviatie

Postat 11 December 2008 - 04:04 PM

Vrem continuareaaaa !!! :dribble:

#11 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 14 December 2008 - 12:38 AM

Vezi postareaxaba, la 11 Dec 2008, 16:04, a spus:

Vrem continuareaaaa !!! :dribble:


Pai dupa ce am terminat cockpit-ul, am ajuns in situatia din poza:
Imagine atasata: _MG_5995.jpg

Din pacate, poza nu e vreo gluma nesarata, pur si simplu doar atat se puteau inchide semifuselajele.

A trebuit sa frezez fuselajul pe interior, in jurul pieselor de cockpit, pentru a avea cat de cat loc. As fi putut sa cobor cockpit-ul, insa asta ar fi insemnat ca montarea prizei de aer ar fi devenit imposibila.
Ca veni vorba de priza de aer, am descoperit ca interiorul era varza, se vedeau imbinarile foliei de plastic folosite pentru realizarea piesei. A fost nevoie de multe sesiuni de chituit, smirgheluit, dat cu argintiu, pana am ajuns la ceva acceptabil.

Munca multa, satisfactii putine in faza asta a proiectului. Mai mult am stat sa strang mizeria produsa de praful de rasina.

Intr-un final am reusit sa-l inchid, imi pare rau ca nu am facut poze la solutia care am gasit-o pe moment sa indoi piesele de rasina ale fuselajului fara sa se rupa... Am folosit un generator de aer cald pentru lipit componente SMD, cu care am putut sa incalzesc puternic, punctual, niste 'cordoane' de indoire ca sa fac sa se alinieze cat de cat piesele.

Acum arata cam asa... Priza de aer e doar proptita acolo, inca nu am vopsit palele compresorului ca sa o pot fixa in pozitia finala. Se mai observa si ceva gauri intre semifuselaje, care au fost umplute cu rasina epoxi. Cele din poza sunt finute, pe burta are o zona unde spatiul dintre semifuselaje a fost de aproape 3mm.
Imagine atasata: _MG_6007.jpg

#12 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 15 December 2008 - 03:35 PM

Am terminat de vopsit si palele compresorului, ca sa pot monta ansamblul prizei.
Imagine atasata: _MG_6008.jpg
Imagine atasata: _MG_6010.jpg

Priza e vopsita la interior cu Alclad aluminiu, fata compresorului este magneziu cu un wash ProModeler negru.

#13 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 18 December 2008 - 02:08 AM

Am trecut la partea de conversie propriu-zisa din J29F in J29B. Adica la taiat si pilit rasina.

Aripa de B nu avea extensia la bordul de atac, si nici cutitul aerodinamic. Asa ca au trebuit taiate:
Marcata zona ce trebuie eliminata
Imagine postata
Taiata
Imagine postata
Pilita la profil si finisata cu smirghel fin
Imagine postata
A iesit la fix.

O sa urmeze regravarea si modificarile necesare, inca mai studiez planurile si pozele pentru a vedea ce panouri si detalii mai trebuiesc schimbate.

O alta modificare majora este in zona motorului, J29F avea o varianta imbunatatita, cu postcombustie, fata de J29B. Asa ca era mai 'gras' in zona cozii fata de varianta mai timpurie. In poza de mai jos se vad modificarile (incercuite cu albastru), intre J29B (negru) si J29F (rosu)
Imagine postata

Am umplut coada cu rasina la interior, datorita faptului ca urmeaza pe alocuri sa elimin material la grosimi serioase. Folosind planurile si sectiunile pe care le-am obtinut prin amabilitatea unui modelist din Suedia, am inceput sa il aduc la forma necesara (se poate vedea rasina de la interior, unde am eliminat mai mult decat grosimea peretilor fuselajului original)
Imagine postata

#14 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 20 December 2008 - 01:43 AM

Tot privind pozele cu avionul, si studiind planurile si sectiunile, am ajuns la concluzia ca partea dinspre efuzor este in realitate un trunchi de con. Cum a pili o bucata solida de rasina si a spera sa iasa perfect rotunda (avionul va fi vopsit metalic si orice imperfectiune, oricat de mica, va sari in ochi) este peste puterile mele, am hotarat sa refac de la zero zona.

Am taiat cu atentie bucata de rasina, in ideea ca daca dau gres cu reconstructia, macar pot sa o lipesc la loc sa continui.
Imagine postata
Imagine postata

Pentru a reconstrui zona, am trecut la construirea unei forme pe care sa pot modela folia de plastic. Am pornit de la o bucata de plastic tehnic (habar n-am ce este exact), in care am dat o gaura si am lipit cu superglue o coada de freza.
Ansamblul l-am prins in bormasina, si cu pila/cutter/ce mi-a fost la indemana, am obtinut un con la dimensiunile potrivite. Dimensiunile cu 0.5mm mai mici in diametru pentru a obtine in final o piesa corecta, din doua straturi de plastic de 0.25.
Imagine postata

Cu ajutorul unui program am obtinut desfasurata suprafetei conului, am printat-o si am folosit-o ca sa tai bucatile de folie de plastic. La prima incercare, am pus prima bucata pe con, ajutandu-ma de apa clocotita pentru a face mai maleabila folia de plastic.
Al doilea strat a fost lipit cu adeziv lichid peste primul, si in final finisat.
Cand am scufundat din nou piesa in apa clocotita, pentru a se 'stabiliza' forma, am avut o surpriza de proportii... Adezivul prins intre folii s-a evaporat 'exploziv', iar piesa a ajuns sa arate ca in poza de mai jos
Imagine postata

Cu lectia invatata, la a doua incercare am folosit superglue pentru laminarea straturilor. A mers perfect, n-a mai fost nici o problema.
Imagine postata

La baza, am mai laminat inca un strat pe interior pentru a conferi rigiditate, si am adaugat si un disc lipit tot cu superglue.
Imagine postata

Dupa ce am terminat de refacut si partea stanga a fuselajului, am lipit de proba conul pentru a vedea cum se potriveste.
Imagine postata

Acum urmeaza netezirea si crearea suprafetelor de legatura, planuiesc sa folosesc chit epoxidic (milliput)

#15 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 20 December 2008 - 01:21 PM

;-) Bravo Gabi,faci un lucru grozav :whistle: Felicitari,buna treaba,intr-adevar.

#16 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 27 December 2008 - 08:49 PM

Dupa ce am lipit conul definitiv, am purces la realizarea formelor folosind chit epoxidic (milliput).

Imagine postata

Odata terminata pilirea si fasonarea, am incercat realizarea racordajelor plate dintre coada si partea posterioara a conului. Spre surprinderea mea, au iesit cam la jumatate fata de cat erau figurate in planuri sau fata de cum se vedeau in poze.
Am reverificat dimensiunile, si am realizat ca am scalat prost planurile, pe care am masurat si mai prost, si a iesit in final aiurea (desi nu e deloc aparent). Conul era prea mare in partea din spate (cam cu 1-2mm), si asta a dat peste cap totul.

Am dat jos conul, si l-am refacut, de data asta fiind ceva mai atent la masuratori. Dupa ce l-am finisat cat de cat, l-am lipit si am trecut la refacerea formelor, tot cu chit epoxi (e bun pentru rezistenta la volume mari).
Imagine postata

Intre timp am mai gasit niste poze pe Airliners.net cu varianta J29E lasata in aluminiu, ceea ce m-a ajutat sa determin cu si mai multa precizie formele. E destul de facil de vazut prin jocul de reflexii unde si cum se modifica forma fuselajului.
http://www.airliners.net/photo/Sweden---Ai...nnan/0874439/M/
http://www.airliners.net/photo/Sweden---Ai...nnan/0830430/M/

In final, dupa retusuri cu chit Tamiya alb, Mr.Surfacer, totul peste un obligatoriu strat de grund special pentru rasini de la Gunze, a iesit destul de decent.
Imagine postata
Imagine postata

#17 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 27 December 2008 - 09:42 PM

Decent ? Esti modest !
Sunt convins insa ca a meritat munca depusa . Eu unul sunt curios sa vad vopsirea in acea zona, avand in vedere ca nuanta folosita nu lasa loc de intors.
-Sa ai chef de lucru la el, macar ca si pana acum. Merita !
Adi

#18 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 27 December 2008 - 09:47 PM

Si eu astept sa vad cum o sa fie, pana atunci insa mai trebuie cateva maini de grund.

Pana atunci o sa fac un test cu cerneala argintie, ca sa vad ce si cum mai trebuie facut...

#19 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 27 December 2008 - 10:18 PM

Rezultatul testului (ca de obicei, cerneala argintie):

Imagine postata
Imagine postata

Sunt cateva probleme absolut minore de finisare, dar se rezolva la grunduire fara probleme

#20 Useril este offline   alexelu_marinelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1783
  • Inregistrat: 21-October 08
  • Location:Bucuresti

Postat 28 December 2008 - 12:33 AM

Zici ca nu e facatura?
Felicitari! Bricolajul e cea mai nasoala munca, dar e si cea mai rasplatitoare (n-am gasit alta rima).

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

3 useri citesc topicul
0 membri, 3 vizitatori, 0 utilizatori anonimi