CUM SE NASTE-UN IAR 39
#1
Postat 19 July 2005 - 07:05 PM
Este asa rar kitul asta incat trebuie sa-i urmarim si indrumam (pentru cei cunoscatori in iar39) munca lui suburban, fiecare pas, fiecare miscare...
Suburbane lasa-ne sa te privim cum bibilesti ceara aia (mama ce limbaj!)
daca n-ai aparat foto iati-l! ...ca ne foloseste...
hai varsati toti ce aveti de spus despre subiect, sa-l convingem pe suburban la lucru...
#2
Postat 19 July 2005 - 08:45 PM
Ma felicit ca n-am achizitionat acest kit, cu toate ca-l visam de mult.
Ce se vede din pozele lui suburban, imi da fiori reci. Fiind si rasina kitul e clar doar pt. avansati bine ! Personal nu cred ca suburban il va lansa in productie prea curand ... :roll: sau .. ?!
#3
Postat 20 July 2005 - 08:29 AM
Cum voi avea putin timp, voi reface articolul si cu noile poze primite.
Ca orice lucru pe care nu l-ai facut pana acum si acest kit poate sa sperie pe cineva care nu a lucrat rasina. Si Suburban s-a speriat un pic, dar i-am descantat de sperietura si zic eu ca nu numai ca-l va face, dar ii va iesi chiar bine.
Bafta!
#4
Postat 20 July 2005 - 08:50 AM
La chestia cu asamblatul inca nu sunt sigur ce voi face; deocamdata nu ma grabesc, iar motivul este evident. Am mai asamblat machete de rasina si in trecut dar nu ai iesit cum doream; ma refer la kit-ul IAR-93/J-22, Aeropoxy la 1/72. De aceea nici nu m-am grabit sa-l pun pe foum.
Pe unde se ascunde Z-mare?? Poate ne da el niste sfaturi ca lumea referitore la rasina.
#5
Postat 20 July 2005 - 09:06 AM
Trebuie doar mai multa atentie si indemanare la inbinarea pieselor.
O lipitura facuta cu un cianoacrilat este rapida si daca piesele nu sunt bine "potrivite" dezlipirea lor este foarte dificila. Este de preferat sa se faca lipiturile cu rasina epoxi (UHU+, sau oricare alta). Dupa pozitionare, piesele trebuies fixate ferm pana rasina polimerizeaza. Alte probleme nu prea vad. Daca mai ai si altele, dupa cum am spus, intreaba si ti se va raspunde.
Nu stiu la ce te referi cand spui ca n-au iesit cum ti-ai dorit.
Bafta!
#6
Postat 20 July 2005 - 10:53 AM
Informatia, dupa cum am mai spus pe acest forum, e furnizata de Jose Fernandez de la Airmagazine, intr-o mini-recenzie a acestui kit.
Voi cauta recenzia si o voi posta la acest topic.
In functie de ce zice acolo J.F putem compara cu eventuale planuri la indemana.
Ai planuri de IAR-39 Suburban ?!
#8
Postat 20 July 2005 - 11:56 AM
- destul de fragila, plasticul este mai "ingaduitor"
- praful rezultat din pilire/slefuire este toxic/iritant (zic unii ), asa ca e bine sa porti o masca antipraf cind faci asemenea operatiuni
- la lipirea pieselor grele (aripi de fuselaj de ex.) e bine sa folosesti niste "armaturi" din plastic (fire trase la cald mai gosase) sau metal (bolduri taiate la lungime de 4 -5 mm). E destul de laborioasa fixarea lor dar cu nitica experienta merge!
- lipirea cu cianoacrilat nu-ti permite sa faci mici "ajustari", cum e la plastic. Si intotdeauna e nevoie
- imi pare (poate gresesc!) ca vopseaua nu adera prea bine.
- macheta este mai grea decit cea din plastic, asa ca atentie la jambe!
In rest urmeaza sfaturile lui Crios!
Aparent kit-ul arata "jalnic" din cauaza multimii de bavuri. Nu ar trebui sa te sperie, asa e la rasina din cauza...tehnologiei (poate ne "destupa" ochii SteelMaster )
Planurile indicate de Eugen sint bune de consultat si facut eventuale corecturi
In rest...succes!
#9
Postat 20 July 2005 - 03:00 PM
Z-mare, la Jul 20 2005, 12:56 PM, a spus:
Daca suprafata este degresata, vopseaua adera bine pe suprafete, indiferent daca este vopsea acrilica sau email, dar asta este valabil si la plastic.
Ranforsarea aripilor si a jambelor cu bucati metalice este o chestie buma.
Eu recomandam lipirea cu UHU+ pentru ca rezistenta acestuia la rupere este de ~200 pana la ~300 kilograme forta pe cm patrat ceea ce confera o mare rezistenta lipiturii. Fara accelerator, polimerizarea se face intre cateva ore si o zi ceea ce permite pozitionarea si repozitionare pieselor in timp. Trebuie doar sa se aiba grija ca fixarea pana la polimerizare sa nu permita deplasarea pieselor dupa pozitionarea definitiva.
Dezavantaj : daca s-a gresit lipirea si epoxi a polimerizat, se mai poate dezlipi doar cu fierastraul. Merge si cu traforajul .
Daca lipirea se face cu cianoacrilat si te prinzi repede ca una din piese este deviata, dezlipirea se poate face cu o lama de cuter. La relipirea pieselor, prima operatie este curatarea suprafetelor de contact pana la disparitia completa a cianoacrilatului de pe acestea. In caz contrar lipirea nu se mai poate face folosind tot cianoacrilat.
Bafta!
#10
Postat 20 July 2005 - 04:28 PM
crios, la Jul 20 2005, 04:00 PM, a spus:
Eu stiu ca lipitura de UHU+ se poate "desface" prin incalzire.
Cu varful unui ciocan de lipit termostatat, se incalzeste UHU+ care devine faramicios. Nu stiu cum se comporta rasina la temperaturi mari ?!
Se topeste/inmoaie ?!
#11
Postat 20 July 2005 - 04:41 PM
UHU+ este o rasina epoxidica, bicomponenta care atunci cand da de caldura in timpul polimerizarii nu numai ca polimerizeaza mai repede dar ii creste si duritatea.
In contact cu un letcon incalzit (incins) nu prea face nimic. De sfaramat nici nu se pune problema. In cel mai fericit caz isi schimba culoarea.
Am facut multe experimente cu produsul asta. Singurul lucru pe care nu l-am test este cum se comporta la 1000 de grade, dar asta pentru ca mi s-a parut inutil.
Pot sa spun ca i-am accelerat intarirea folosindu-ma de o lampa cu gaz (din aia pentru instalatori) dupa care n-am mai putut sa-l sparg nici cu ciocanul. Mai era si armat cu fibra de carbon. Cu toate astea se taie si se pileste/slefuieste usor.
Crede-ma ca stiu bine proprietatile materialelor cu care lucrez si le studiez bine inainte de a incepe sa le folosesc "constructiv"
Bafta!
#12
Postat 20 July 2005 - 05:01 PM
Pe asta de la Bison, cel transparent si cel argintiu, l-am incercat in diverse conditii de temperatura ridicata. Nici o problema. Este ca cel de la UHU si se gaseste pe piata mult mai usor.
Bafta!
#13
Postat 20 July 2005 - 07:31 PM
crios, la Jul 20 2005, 05:41 PM, a spus:
Am facut multe experimente cu produsul asta. Singurul lucru pe care nu l-am test este cum se comporta la 1000 de grade, dar asta pentru ca mi s-a parut inutil.
Pot sa spun ca i-am accelerat intarirea folosindu-ma de o lampa cu gaz (din aia pentru instalatori) dupa care n-am mai putut sa-l sparg nici cu ciocanul. Mai era si armat cu fibra de carbon. Cu toate astea se taie si se pileste/slefuieste usor.
Crede-ma ca stiu bine proprietatile materialelor cu care lucrez si le studiez bine inainte de a incepe sa le folosesc "constructiv"
Bafta!
Eu nu ma referea la incalzirea lui, in timp ce se intareste.
Acolo ai dreptate, incalzirea accelereaza intarirea si face in final materialul mai rezistent.
Eu ma refeream la UHU+ intarit, uscat.
Pe ala, daca-l incalzesti, devine sfaramicios si poti desface lipitura.
Cu siguranta am facut asa ceva in trecut. Sper ca memoria sa nu ma insele... :roll:
Voi repeta maine la servici experimetul ...
#15
Postat 21 July 2005 - 05:57 AM
Crios; am ramas cu "sechele" de la macheta IAR-93 Aeropoxy, care era foarte poroasa(plina de gauri). Chiar daca nu cunosteam nimic despre rasina, m-am apucat totusi de lucru, foarte curajos(chiar prea curajos...). Am primit si niste sfaturi proaste in legatura cu acele gauri; mi s-a spus ca vopseaua le va astupa... aiurea :evil: ...deci am iesit cu un IAR-93 ciuruit, in realitate trebuiau kituite gaurile cele; plus vopseaua era greu de aplicat, am dat trei straturi destul de groase pentru a arata cat decat decent; este ca si cum ai incerca sa vopsesti un sapun.(Am folosit un aerograf destul de bun.)
Pacat ca cei de la Noriel nu-s patrioti, de-ar face niste IAR-uri :roll: ... fie ele caliatea mizerabila de la machetele lor de pana acum, cum ar fi F-5-ul.
Aceasta postare a fost editata de Suburban: 21 July 2005 - 05:59 AM
#16
Postat 21 July 2005 - 07:50 AM
Z-mare, la Jul 20 2005, 09:58 PM, a spus:
Aruncati o scurta privire aici :http://www.gluelines...ts/uhu41917.htm
textul este destul de clar si este putin de citit.
@Suburban, si rasina se chituieste fara probleme. Am facut la intalnire o scurta demonstratie cum se face rapid si eficient. Nu dau acum detalii. Voi reveni cand va fi cazul.
Bafta!
#17
Postat 21 July 2005 - 08:16 AM
crios, la Jul 21 2005, 08:50 AM, a spus:
textul este destul de clar si este putin de citit.
Bafta!
Bun, bun !
Dar scrie clar acolo: UHU PLUS 300 High temp epoxy.
Eu vorbea de UHU+ uzual, nu special care sa reziste la temp. inalte.
Oleaca de rabdare ! Pana la ora 4 fac experimentul.
Mai corect ar fi sa-l las pana maine sa se usuce si dupa aceea sa incerc sa-l incalzesc ...
Aceasta postare a fost editata de Blue-Max: 21 July 2005 - 08:18 AM
#18
Postat 21 July 2005 - 08:41 AM
crios, la Jul 20 2005, 06:01 PM, a spus:
Am facut precizarea care imi scapase initial 8-) si la capitolul asta (UHU + 300) nu exista un altfel de epoxi. High temp epoxy este scis ca sa sti in ce conditii il poti folosi.
Bafta!
#19
Postat 22 July 2005 - 07:08 AM
Dupa cum observati foarte scurta dar nemiloasa recenzia. Pt. cei care nu cunosc limba franceza atasez si o traducere.
“ Aceasta macheta contine vreo 40 de piese din rasina si o cupola termoformata. Dupa o comparatie cu planurile si fotografiile din Airmagazine nr.8*, se constata ca machete e complet eronata.”
Scurta si chiar ostila aceasta recenzie. Nu prea lasa loc de intors J.Fernandez …. Oricum nu prea avem motive sa ne indoim de veridicitatea celor scrie, intrucat J.Fernandez e si un modelist foarte exigent.
( * In nr. 8 din Airmagazine se gaseste un amplu si excelent articol despre IAR-37-38-39 scris de Cicos & Antoniu. Ma intreb oare de ce nu e preluat si tiparit acest articol in Aeromagazin, asa cum s-a facut cu alte articole … ?! ) :roll: :idea:
#20
Postat 22 July 2005 - 07:30 AM