Citeaza
privit de la sol ,un vehicol isi tradeaza prezenta in primul rand prin silueta .
Eu zic asa ( ma repet putin) : Silueta / forma ( din aer sau de pe pamant ) o poti distinge datorita a umbrei si luminii ce cade pe obiecte .Daca " distrugi " asta faci ca forma obiectului sa nu mai poata fi perceputa cu usurina . ( cel putin teoretic) .
Uite de exemplu englezii isi vopseau blindatele ( M3 sau M4.) cu alb imediat sub bot pentru ca umbra din acea zona sa fie mai putin vizibila cand tancul era vazut din fata sau din contra partea pe care cade lumina in negru pentru a crea o umbra acolo unde e lumina . La altele din contra incercau sa le schimbe forma cu ajutorul luminilor si umbrelor .De ex.,la Crusadere incercau sa creeze o iluzie, vopsind umbre false sau lasand alte detalii in culori deschise pentru a da impresia unui alt vehicol ( un camion ) . Toate urmareau acelas lucru : ascunderea formei (reale) vehicolului .
Asta incercau si nemtii insa cu obiecte din mediul inconjurator , vegetatie , etc. dispuse in zonele cu umbra si lumina puternica sau ascunzand formele pe care ochiul le distinge usor . Aproape sigur ca si ei , la fel ca ceilalti si-au fotografiat masinile din diferite pozitii sau/si din aer si au incercat sa ascunda intr-un fel forma .
Citeaza
De la o distanta mai mare,oricum vezi prima data alte contururi decat forma rotilor. S-ar putea sa nici nu observi rotile chiar daca te uiti prin binoclu,datorita musuroaielor,vegetatiei pitice,etc.
Aici nu prea stiu ce sa spun . Nu am cautat ( sau n-am dat atentie) inca fotografiilor luate de la mare distanta de la sol in desert .Mai e acel fenomen ... datorita caldurii ( nu stiu cum sa-i spun acum ) ... care face ca obiectele sa para ca plutesc deasupra solului .Mai studiez ...
Citeaza
privit din aer (hai sa zicem dintr-un Hurricane venind "in fuga mare" cu vreo 400 km/h ,daca nu mai mult),vehicolul se da de gol prin alte detalii- in primul rand cred ca dupa urmele lasate pe sol.Nu cred ca la viteza aia,pilotul de pe Hurry mai avea atata timp incat sa vada(sau sa nu vada,datorita camunflajului)rotile unui camion german.
Nu . Toti si aliatii si cei din axa au invatat cum sa stearga acele urme . Btw ., am vazut manualul american de camuflare ( e la liber pe net ). Astia aveau pe langa acele carticele si filme (pana si desene animate < cu ceva crocodil smecher> ) care-i invata .
In manual aveai tot , babeste si foarte bine documentat. Ce se vede de sus , cum se circula , pe unde se circula ,cum si unde se stationeaza , cum se sterg urmele ,cum si unde sa parchezi sau sa muti vehicolul in functie de umbra care se schimba in functie de ora , cum se dispun plasele de camo ,cum se camufleaza ,etc . , etc., cu ce e gresit sau cum e corect sa procedezi . Nu tin minte daca faceau referire la roti ca altfel , de mult dadeam un link ; la partile vitrate ,in mod sigur faceau referire .E extraordinar pentru realizarea dioramelor .
Toate fortele angrenate in conflict au avut astfel de manuale . Tocmai de asta mi-e ciuda , ca nu am l-am vazut pe cel german , nici macar pe bucati . Sint foarte curios sa stiu cum se gandeau ei . Am mai vazut de ex. doar fragmente
![:bang:](http://www.cartula.ro/forum/public/style_emoticons/default/wallbash.gif)
din cel englezesc ( din '40 sau '41) . E foarte interesant si asta de pilda in ce priveste vopsirea tancurilor , cum trebuiesc dispuse petele etc.
Parca mai vream sa mai zic ceva , da' mi-e tare somn .
Daca mai sint doritori ,inafara de Longinus sau mine sa-si dea cu parerea fata de acest subiect , tare m-as bucura ...