Nave de suprafata in WW 2 " Nave mari, confortabile...."
#41
Postat 11 August 2008 - 09:14 AM
Iar ca si incursiune istorica,nu am eu pretentia sa reprezinte tocmai asta, mai mult fiind o descriere( sper eu necesara) pentru a se intelege de fapt ceea ce a reprezentat Hood pentru marina britanica.
Probabil ,celelalte nave pe care le voi mai prezenta, nu vor avea o descriere chiar atat de ampla.
Edituri romanesti ? Pai exista Modelismul,el mai scoate cate ceva,chiar daca nu se ridica la nivelul publicatiilor occidentale,macar incearca,chiar daca mai rar reuseste acest lucru. Subiecte autohtone sunt,dorinta -poate !
Inca o data ,multumesc !
#42
Postat 11 August 2008 - 10:12 PM
Revin cu cateva imagini cu unii din "protagonistii" respectivului incident.
O parte din echipajul lui Hood,in ziua de 16 septembrie,adunati la prova,impreuna cu cativa subofiteri:
Hood in apele linistite de acum,din Invergordon,respectiv 1932:
Amiralul Tomkinson :
Istoricii au considerat respectivul incident ca fiind mai degraba o revolta in cadrul Royal Navy- in adevaratul sens al cuvantului, decat o greva,mai ales daca se tine cont de amploarea schimbarilor datorate acesteia.
Una din recomandarile amiralului Tomkinson legat de aceasta a fost inclusiv de a se inlocui echipajul lui Hood,insa Amiralitatea nu a considerat necesara o asemenea masura drastica.
Solutia de "compromis"aleasa de catre Amiralitate ,a fost inlocuirea la comanda a lui W.Tomkinson cu Amiral de Spate William Millbourne James, sub comanda caruia ,echipajul lui Hood si-a inceput perioada lunga de reabilitare in ochii Amiralitatii.
Aceasta imagine este din 1932,amiralul James inspectand puntea barcilor pe Hood. insotit de noul comandant al navei , Amiral Sir Thomas Hugh Binney,fost comandant pe HMS Nelson (1928-1930) si ajuns guvernator al Tasmaniei intre 1945-51.
Hugh Binney :
William Millbourne James
S-a nascut in 22.02.1881,fiind crescut la colegiul Trinity,Glenalmond.Copil fiind a servit drept model pentru reclama la sapunul “Pear’s soap”,ceea ce i-a atras porecla de :Bubbles”
Si-a inceput cariera in marina servind pe nava HMS Brittania,ca sublocotenent in 1901.
A fost promovat si a ajuns comandantul acesteia in 1913,mai tarziu servind pe HMS Queen Mary:
Intre 1924-26 a fost directorul colegiului de marina Grenwich,dupa care a primit comanda navei HMS Royal Sovereign:
Incepand cu anul 1927 este promovat Amiral de Spate si numit in functia de sef de stat major al Atlantic Fleet,functie detinuta intre 1929-30,dupa care,la finele acestui an este numit in functia de comandant al Mediteraneean Fleet.
In 1932 va prelua comanda Escadrei de Crucisatoare de Batalie-perioada in care nava amiral ii va fi Hood.
Incepand cu 1938 ,promovat la rang de amiral,va fi numit Seful Statului Major Combinat, comanda detinuta pana in 1942,dupa care va intra in Parlamentul Britanic,in partidul conservator.S-a retras din viata publica in 1944 si a murit in 17.08.1973.
A fost considerat personajul potrivit pentru a ridica atat moralul echipajului lui Hood cat si prestigiul navei la nivelul detinut anterior revoltei,aceasta reprimind statulul de nava amiral al Home Fleet doar din anul 1934.
#43
Postat 12 August 2008 - 07:47 PM
Sportiv,cu mult bun simt si spirit organizatoric ,a avut puterea de a trage dupa el intreg echipajul lui Hood,ridicandu-i moralul pierdut in urma « uitarii » navei de catre Amiralitate , schimband in acelasi timp si mentalitatea adanc inradacinata in marina regala, conform careia ofiterii faceau parte dintr-o casta la care cei de rand nu aveau acces.
A pus la punct un cod, numit « Cele 10 porunci ale lui Rory O’Connor », cod pe care a reusit sa il impuna atat pe marea majoritate a navelor marinei britanice, cat mai ales pe Hood.
Incerc sa ii fac o traducere cat mai exacta :
1.Serviciul :-Serviciile pe nava se vor executa de indata si vor fi obligatoriu verificate de catre superiorii directi.
2.Nava :-Imaginea navei este preocuparea fiecarui om incadrat pe aceasta si toti sunt responsabili de imaginea ei.
3.Individul :-Fiecare om incadrat pe nava va avea o tinuta si atitudine corespunzatoare navei pe care este incadrat,fara exceptie.
4.Respectul:-Fiecare om dintr-un grup ,va arata prin atitudinea sa respectul fata de un superior,atunci cand acesta trece prin apropiere.In cazul in care se serveste masa sau grupul se afla in « pe loc repaus », respectul se arata prin trecerea acoperamantului pentru cap sub bratul stang,fara a se lua insa pozitia « drepti »
5.Executarea ordinelor :-Toate ordinele,inclusiv cele transmise prin portavoce si stafeta,se executa de indata si in pas alergator.
6.Prezenta :-Fiecare om,indiferent de grad,este direct responsabil,indiferent de circumstante, pentru prezenta sa la postul de lupta sau de serviciu, care ii este destinat pe nava.
7.Permisiunea :-Toti membrii echipajului,trebuie sa ceara permisiunea superiorului direct,inainte de a parasi postul incredintat.
8.Raportarea :-Orice om,indiferent de functie sau grad,la sfarsitul lucrarii incredintate spre efectuare acestuia,este obligat sa raporteze despre aceasta-de indata ,superiorilor directi. De asemenea,adunarile marinarilor pe puntile navei se raporteaza de urgenta superiorilor directi pentru incuviintare.
9.Jocurile de noroc :-Sunt permise doar in salile de mese,dormitoare si pe puntea superioara deschisa ,dar orice forma de pariuri este strict interzisa.Se va considera pariu, orice joc de noroc, in care miza este formata din orice suma de bani.
10.Cererile :-Orice om incadrat pe nava care doreste o audienta la comandant,va fi pus pe o lista detinuta de catre ofiterul insarcinat cu aceasta. In cazurile urgente,cererea se poate face catre ofiterul de cart,care o va pune in aplicare de indata , in ordinea inscrierilor.
Printre masurile pe care O’Connor a incercat (si reusit in mare masura) sa le impuna ,a fost renuntarea la rigiditatea relatiilor dintre ofiteri ,subofiteri si trupa.S-a luat inclusiv masura de a se organiza petreceri si vizite ale familiilor celor ambarcati pe nava,indiferent de grad, ocazii prin care s-a urmarit intarirea relatiilor intre toti membrii navei si ,binenteles,stimularea sentimentrului de mandrie a celor care serveau pe Hood (acestia facand oficiile de gazda).
Aici apar o serie de membrii ai echipajului,de diverse grade,la o petrecere dansanta,tinuta in dreptul castelului prova babord:
Orchestra de bord,cu un repertoriu variat,de la marsuri ceremoniale la muzica de jazz sau muzica de camera.
S-a incurajat intrarea membrilor echipajului in detasamentul de marina existent pe nava,cu care se efectuau primirile oficialitatilor la bordul lui Hood. Aici apar in uniforma tropicala si cu castile albe de ceremonie ,in timpul traversarii canalului Panama:
Masurile disciplinare au fost inlocuite cu asa zisele mustrari de constiinta,apelandu-se la oprobriul public ,in cazul celor vinovati .De exemplu :
-In cazul in care atitudinea sau faptele unui membru al echipajului ar fi afectat imaginea navei sale , atat la propriu cat si la figurat,era pedepsit nu prin indreptarea greselii comise ,ci prin dispunerea vinovatului intr-un post de « santinela » pe puntea superioara si doar in orele libere ale acestuia,cu interdictia de a parasi respectivul post ,decat dupa ce acesta surprindea un alt membru al echipajului care , prin atitudine sau tinuta, « murdarea » imaginea navei. Daca se nimerea sa vada unul, santinela avea interesul de a raporta ofiterului de serviciu al bordului respectiv si acesta dispunea ca ultimul « vinovat » sa preia locul primului.
In cateva luni doar,aceasta varietate de masuri a reusit sa schimbe mentalitatea marinarilor incadrati pe Hood, sa readuca prestigiul pierdut atat de catre nava cat si de catre cei care au servit pe ea,dupa toamna lui 1931, avand din nou sentimentul ca fac parte dintr-o familie mare : Royal Navy.
#44
Postat 12 August 2008 - 10:58 PM
Aici apar o parte din marile bastimente ale Mediteranean Fleet :
g]
Pe data de 12.01.1934 pleaca spre Gibraltar unde va participa la o serie de manevre impreuna cu marile bastimente ale flotei.
Hood in noua sa haina,Light Gray,in timpul si dupa revopsirea acesteia:
Hood,Nelson si Renown in plin mars :
Hood in plin mars,insa de data aceasta pe o mare agitata.De remarcat pozitia turelei A, datorita valurilor inalte si a siluetei joase .
Prova si pupa navei :
La incheierea unor manevre efectuate de Hood, impreuna cu HMS Renown si HMS Nelson, printr-o eroare de interpretare a comenzilor ,primele doua se ciocnesc cu efecte care le vor trimite direct in santierele de reparatii.
Coliziunea dintre Hood si Renown, s-a produs in 23 ianuarie 1935,in urma exercitiilor efectuate de navele britanice ancorate la Arosa Bay,in nord vestul Spaniei. Circumstantele care au dus la ciocnirea a 2 nave mari,pe o vreme buna ,cu mare linistita, poate fi pusa pe seama gresitei interpretari a semnalelor de manevra,de catre comandantul H.R.Sawbridge (Renown) ,a indeciziei comandantului lui Hood in vederea evitarii coliziunii si binenteles,o parte din vina ii apartine si amiralul Bailey,datorita gresitei manevre dispuse de catre acesta,la finalul exercitiului,atunci cand navele urmau sa reintre in formatie.
La ora 11 :35 Amiralul Bailey dat ordinul prin care traiectoriile celor 2 bastimente,insumand peste 75 000 tone deveneau convergente, moment in care Sawbridge(Renown),a considerat ca Hood va intoarce spre babord,astfel ca nava lui sa intre in siajul acesteia. Bailey si Tower (pe Hood) au considerat ca Renown va manevra prima ,urmand ai da timp lui Hood sa inceapa virarea spre babordul sau . Cand Bailey si Tower( Hood) au realizat ca Renown nu va manevra prima, momentul inceperii manevrei prin care s-ar fi putut evita ciocnirea, trecuse deja pentru Hood.
Devenind evident ca cele doua nave sunt pe un curs de coliziune (Renown-prova,Hood- centru-pupa tribord), pe cea din urma s-a luat de urgenta masura inchiderii portilor etanse si trecerea tuturor oamenilor in bordul babord. Cativa curiosi au fost alungati totusi de pe puntea pupa atunci cand un ofiter a strigat « -Valea ! -Nenorocitul de Renown vine peste noi ! »
Fotografie luat imediat dupa coliziune de catre un ofiter de pe Hood :
Avariile aparent neinsemnate vazute de pe puntea lui Hood:
Lovitura s-a produs in zona pupa tribord,Hood avand distruse axa portelice exterior-tribord si elicea aferenta .Nu au fost raniti ,cu atat mai putin morti, iar efectele au fost destul de reduse la ambele nave. Hood a avut o spartura in bordaj pe o lungime de cca.1 metru si o adancime de 45 cm( datorita blindajului),in schimb Renown a avut 2 compartimente prova inundate si bulbul etravei strambat, necesitand inlocuirea.
Nava in docul uscat din Portsmouth. Se vede elicea exterior dreapta avariata:
Dupa efectuarea reparatiilor provizorii la cele 2 nave, acestea s-au indreptat spre Anglia,unde,dupa efectuarea investigatiei Amiralitatii, aceasta a dispus convocarea unei Curti Martiale pentru ce 3 ofiteri implicati:Sawbridge (Renown), Bailey si Tower (Hood).
Procedura s-a tinut la finele lunii februarie,(dupa toate regulile vremii)in marea cabina a amiralului Nelson, pe corabia HMS Victory,aflata in Portsmouth.
S-a admis prezenta oricarui membru al echipajelor celor 2 nave implicate (un fel de sedinta publica,daca vreti).
Sesiunea inchisa a sedintelor de judecata a dezvaluit Amiralitatii, divergentele mari de opinii si comenzi presupuse a fi fost corecte, dintre Bailey si Tower pe de o parte ,insa lucru mai grav,s-a constatat ca Sawbridge (Renown) ceruse modificarea pe harti a traseului de urmat al navei sale,fara a anunta aceasta schimbare si navigatorilor lui Hood, pentru a se efectua corectia navigatiei si a manevrelor.
Sawbridge a fost gasit vinovat insa nu i s-a luat comanda navei, Bailey si Tower fiind achitati in parte.
Verdictul in prima instanta,a adus satisfactie in randul marinarilor de pe Hood, insa a provocat dezgust pe Renown.
Amiralitatea, prin sentinta pronuntata 3 saptamani mai tarziu suna cam asa:
"...
Dupa examinarea tuturor probelor in procesul intentat impotriva Amiral de Spate Bailey,Curtea constata urmatoarele :
-Acesta a adoptat o procedura inadecvata in conducerea celor 2 nave, aducandu-le prea aproape una fata de cealalta,prin aceasta conducand la avarierea celor 2 bastimente.Deoarece el a fost singurul care a dat ordinele si tot ceea ce a rezultat din acestea,responsabilitatea manevrei ii revine in principal acestuia,insa se are in vedere faptul ca ordinele sale nu au fost clare,lasand loc interpretarii.
-Din aceste considerente, Curtea nu il poate absolvi de partea sa de vina.
In ceea ce il priveste pe comandantul Sawbridge,Curtea a cazut de acord ca se face vinovat de schimbarea traseului unui exercitiu naval fara anuntarea superiorului direct,insa avand in vedere elementele expuse mai sus,nu considera necesara luarea unei masuri disciplinare severe impotriva acestuia.Va putea sa isi mentina comanda navei HMS Renown.
In ceea ce il priveste pe comandantul Tower,Curtea considera ca acesta avea obligatia de a lua masuri din timp pentru evitarea incientului,insa,comanda manevrei fiindu-i incredintata amiralului Bailey,il absolva pe primul de partea sa de vina."
...
In urma acestei deciziei stabilite de Amiralitate ,intre echipajele celor 2 nave incepe sa se piarda spiritul camaraderiei.
Cel mai concludent exemplu este cel in care HMS Hood,in urma Regatei tinuta de catre Home Fleet la Scapa Flow doua luni mai tarziu, va fi desemnata castigatoare detasat, iar singura nava care nu saluta trecerea castigatorului este tocmai HMS Renown !!!
Acestea fiind spuse, incheiem dezbaterile pe ziua de azi !
Multumesc pentru rabdare
#45
Postat 13 August 2008 - 08:57 PM
Oricum,daca a ajuns discutia la"Renown",hai sa-l vada si lumea;iata-l:
#46
Postat 13 August 2008 - 09:24 PM
In a doua poza:Renown impreuna cu HMS Valliant(in plan indepartat-dreapta) si cu mult mai vanjosul "Richelieu"(plan secund-stanga)poza datata 12.05.1944 si luata dintr-un avion decolat de pe"USS Saratoga".
#47
Postat 15 August 2008 - 06:42 PM
@ Longinus :
E binevenita completarea ta,insa nu cunosc in ce masura echipajul lui Renown ar fi avut temeri legat de rezultatele concursurilor de tragere la care ar fi participat cele 2 nave in cauza. Rezultatele lui Hood sa fi fost 'ajutate' nu prea cred, avand in vedere statutul lui Hood fata de cel al lui Renown in cadrul marinei britanice (exceptand perioada 1931-34 ) –poate-,insa nu stiu cat e adevar si cat doar speculatie.
Nu ar trebui sa intru in prea multe amanunte legat de cea de-a doua nava ,nu este subiectul prezentat (deocamdata), ceea ce ar trebui spus despre ea ,e legat de faptul ca in marina britanica au fost inregistrate nu mai putin de 11 nave cu acest nume,primele 2 in 1651 si 1754 (capturate de la flota franceza) iar ultimul inregistrat,in 1967 ,fiind un submarin.
Depinde ,deci ,de care Renown vorbim,cel lansat in 1915- clasa Revenge (cuirasat),sau cel lansat in 1916-clasa Renown (crucisator).Sunt sigur ca tu te-ai referit la cel din urma.
In alta ordine de idei,nu cred ca o nava mai mica atat ca si talie cat si ca si numar de piese de artilerie ,ar fi avut prea multe de impartit cu Hood, din considerentele expuse de tine,la urma urmei,toate bastimentele grele ale marinei britanice de la acea vreme ar fi trebuit sa aiba un dinte impotriva navei amiral a flotei britanice,nu ?
Si daca tot am inceput, hai sa mai vedem cateva amanunte legat de crucisatorul HMS Renown :
Pusa pe cala de motaj la santierele din Glasgow-25 January 1915
Lansata la apa pe 4 martie 1916
Completata pe 20 septembrie 1916
Deplasament :cca 37 000 tone,dupa modernizarea din 1942
Armament: principal-6 x 381 mm, (3x2); 20 x 115 mm(10x2),24x 20mm.
Tuburi lanstorpile 8 (4x2),cu tragere la suprafata (doar din 1942,dupa a 3-a modernizare)
Motoare- 4 turbine Parson de 130 000 CP=29 noduri,prin antrenarea a 4 elici (logic !) alimentate de 3 (!) cazane clopot.
Si ceva imagini,cum bine ziceai tu :
In 1919,
In 6 ianuarie 1927: HMS Renown la Portsmouth, Anglia,pregatindu-se de plecarea in a 4-a croaziera "Empire Cruise",impreuna cu Majestatea Sa Printul Albert-ducele de York (ulterior- Regele George VI) si Majestatea Sa Printesa Elizabeta
Inaintea intrarii in canalul Panama,acelasi an :
Aceasi nava,secondata de catre HMS Courageous si HMS Furious,in 1934 :
1942:
2 profile -pentru comparatie :
Si o ultima imagine,zic eu cea mai frumoasa :-HMS Renown vazuta de pe HMS Ark Royal,ambele facand parte din "Force H",despre care o sa vorbim mai tarziu :
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 15 August 2008 - 07:03 PM
#49
Postat 15 August 2008 - 07:30 PM
AdiP, la 15 Aug 2008, 19:42, a spus:
Sunt sigur ca tu te-ai referit la cel din urma....
2.Desi mai am habar de ceea ce am citat mai jos,nu gasesc (inca) legatura cu :
"...temeiul "urii"dintre echipajele celor doua nave mai avea o radacina,ceva mai veche si mai mocnita,anume rezultatele pe care tunarii de pe"Hood"le inregistrau la concursurile de trageri cu artileria,organizate de Amiralitate,.." ,
in linkul pus de tine.
Insa ne vom contrazice mai in amanunt duminica !
#50
Postat 15 August 2008 - 07:51 PM
1) Renown nu era crucisator ci crucisator de batalie(asa cum l-au clasificat englezii si pe Hood,de altfel)si am aratat(prin link-ul ala)ca ma refeream la nava din 1916,care era mai mica decat Hood(corect)dar cu un echipaj la fel de ambitios(cel putin) si tunuri la fel de mari(ce-i drept ca numai 6 de 38 cm);
2)treaba cu concursurile de tir o discutam,odata,in viitor,problema acestor competitii fiind un ghimpe in... si pentru alte echipaje de mari bastimente din RN.
Si apropos de poze "faine"-ce zici de asta?
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 15 August 2008 - 08:34 PM
#51
Postat 15 August 2008 - 09:50 PM
In 1935 participa la o serie de manevre,efectuand multe drumuri intre Portsmouth,Portland ,Scapa Flow si Gibraltar.
Ca si evenimente mai deosebite :
In iulie, cu ocazia sarbatoririi « Silver Jubilee », respectiv trecerea regelui George V cu iahtul regal ‘Victoria&Albert’,se organizeaza prima trecere (majora) in revista a navelor Royal Navy, ultima fiind efectuata in 1914.
Iahtul regal :
In data de 12 iulie se formeaza la Spithead,special pentru aceasta ocazie,flota combinata, repectiv ‘Mediterranean Feet’-‘Home Fleet’ si 3 zile mai tarziu-‘Reserve Fleet ‘
Doar Home Fleet s-a dispus pe 9 coloane,totalizand 150 de nave de razboi,adaugandu-se (la invitatia primului lord al Amiralitatii) inca aproximativ 30 de nave comerciale.Binenteles ca in centrul formatiei a stat HMS Hood, impodobita de la prova la pupa cu fanioane de semnalizare.
Vedere de pe Hood :
In 16 iulie,la ora 11 :00 primii 500 de ofiteri invitati ,urca la bordul lui Hood,pentru a lua parte la spectacol.
3 ore mai tarziu,iahtul regal va trece in revista flota,iar aceasta saluta trecerea cu 21 de salve de tun trase simultan de TOATE navele mari prezente.
A urmat trecerea in revista a flotei de catre cei de pe iaht, secondat de catre cuirasatul Queen Elisabeth,echipajele navelor fiind aliniate pentru salut !
A urmat aviatia Fleet Air Arm,iar incepand cu orele 22 :00 pana la miezul noptii, toate navele au fost iluminate ,oferind un spectacol feeric.
Hood:
La ora 23 :59 luminile s-au stins pe toate navele,lasand loc focurilor de artificii.
Iahtul regal :
A 2-a zi,a urmat un alt foc de artificii (aviz Longinus) in care au fost implicate:
Hood-Renown
Valiant
Barham (scufundat in urma unei explozii , pe 25.11.1941 ,in urma torpilarii de catre U-331 langa Sollum-Libia)
http://www.youtube.c...h?v=3HSY94QVIss
In sensul ca :
S-a organizat o tragere impotriva tintelor plutitoare,trase de fiecare nava la o viteza de 20 de noduri,urmate apoi de un set de lovituri trase impotriva unei tinte remorcate de catre HMS Curacoa,tot la o viteza de 20 de noduri si distanta de 12-14000 de metri.
Curacoa:
Hood a realizat 6 din 8 lovituri ,Renown doar 4 din 8 (din nou aviz longinus),dupa care toate navele participante la manevre au fost ‘conduse’ in port de catre iahtul regal.
Dupa dispunerea la ancora a acestora, s-a semnalizat ‘Splice and mainbrace’,permitand oricarui membru al oricarei nave ,sa bea (daca dorea) o masura de rom in plus pentru ziua respectiva,cu conditia de a inchina pentru sanatatea regelui .
Imagine de pe Hood in timpul tragerilor :
Au urmat apoi,in decembrie 1935 si in luna mai 1936, vizitatele regelui Etiopiei- Haille Sellasie.
#53
Postat 16 August 2008 - 12:14 PM
@ RamsesII
Da,e impresionant,insa am constatat (cu neplacere) ca de foarte multe ori, pe canalele asa zise specializate in istorie,gen Discovery Channel, History,Civilisation,etc,se prezinta acest filmulet in alt context-respectiv,ca ar fi vorba despre scufundarea lui Yamato in macelareala de la Okinawa, sau reprezentand scufundarea lui Bismark, ba chiar ca ar fi fost ultimele clipe ale Lusitaniei !!!
-Nimic mai neadevarat, asa ca -aviz privitorilor !
Revenind la Hood,ziceam ca nava a fost vizitata de catre regele Haile Selassie,dupa ocuparea Etiopiei de catre Italia fascista (incepand cu 03.10.1935)
In perioada in care acesta a fost exilat (1936-41) ,a locuit in Anglia de unde a condamnat constant masacrul impotriva populatiei tarii sale, act datorat trupelor italiene de ocupatie care nu s-au sfiit sa foloseasca chiar si arme chimice impotriva luptatorilor de gherila etiopieni,sfidand in totalitate Conventia de la Geneva.
2 imagini cu Selassie pe Hood,prima in 1935,a doua in 1936, acesta fiind flancat in stanga sa de catre amiralul Sidney Bailey,in dreapta se vede noul comandant al lui Hood, Sir Francis Pridham,in plan secund fiind fiica lui Selassie-printesa Sehai si probabil doamna Bailey:
pg]
Cateva completari (din nou):
Incepand cu luna februarie 1936, la comanda navei este pus Sir Arthur Francis (Toby) Pridham,inlocuindu-l pe Thomas Butler Tower (comandantul lui Hood din perioada ciocnirii cu Renown).
Arthur Francis Pridham, s-a nascut in 3 iunie 1886 in Honiton, Devon,urmand cursurile scolii de litere Hallows.
In marina acesta a debutat in 1901,prin incadrarea ca ‘mus’ pe HMS Britannia (scufundata cu doar 2 zile inaintea semnarii armistitiului din 11.11.1918) .
Intre 01.02.1936 si 03.05.1938 a avut comanda lui Hood ,participand impreuna cu aceasta la cateva operatiuni in perioada razboiului civil din Spania.
Ca o paranteza : In perioada in care a avut comanda lui Hood,fiica sa mai mare-Anne,s-a casatorit la bordul navei cu Locotenent Comandor James Graham Gould, pe data de 28.07.1937,in Malta.A fost singura ceremonie de acest gen tinuta la bordul lui ’Mighty Hood’.
Poza de familie,Pridham-primul din dreapta:
Dupa razboi,in 1946 a fost ridicat la rangul de cavaler de catre regele George VI.
Moare pe data de 27 ianuarie 1975,la varsta de 88 de ani,cenusa fiindu-i imprastiata pe mare,langa Portland de catre HMS Jupiter (comandant fiind nepotul sau , Lt.comandor David Gould.
Dupa ciocnirea lui Hood si Renown,in urma dispozitiilor Amiralitatii,nava a fost extrem de "protejata',fapt care a dus la emiterea unor critici extrem de severe din partea noului comandant,atat la adresa lui Thomas Tower( ca stil de conducere) cat si a navei insesi. Fiind un ofiter de "moda veche",Pridham a criticat chiar si nivelul curateniei pe nava,considerand-o a fi "sub limitele standard acceptate" in Marina Regala.
In jurnalul sau,acesta a facut urmatoarele mentiuni legat de Hood:
"...a trebuit sa treca ceva vreme pana sa ma conving de ceea ce imi vedeau ochii :cea mai mizerabila nava pe care am vazut-o vreodata in toata cariera mea.O mizerie de nedescris existenta intre punti;salile de mese erau dezgustatoare si colcaiau de gandaci.Aceasta invazie poate fi usor eradicata-daca sti cum,insa Tower -se vede treaba-nu stia !
-Primul meu ordin catre secundul navei a fost eradicarea gandacilor si consider ca le-am oferit un termen arhisuficient pentru asta :6 saptamani ! "
Din pacate insa,chiar si dupa cateva luni,problema inca exista !
Stilul sau mai dur de a conduce atat echipajul cat si nava insesi, ia revigorat insa pe cei incadrati pe ea,astfel incat,la plecarea acestuia de pe nava,in 1938, toata lumea a regretat pierderea unui comandant ferm.
Plecarea lui Pridham,in 1938,salutata de catre echipaj :
Cateva imagini cu nava,in perioada in care Pridham a fost comandantul acesteia:
Hood,intrand prin forte proprii (la o viteza de 8 noduri) in rada portului din Malta,fara ajutorul impingatoarelor de manevra.In imagine se vede parama prova lasata libera (cazuta) gata de a fi preluata pentru darea legaturii la mal - momentul efectuarii manevrei nepermitand greseli !
Hood in centrul Grand Harbour,Malta.De remarcat lungimea navei fata de maluri si fata de pilotina cu abur ,"lipita" de babordul navei:
Acelasi port,bordul liber fiind aliniat pentru salut ,in planul secund (stanga) se vede spitalul marinei :
In Mediterana:
Anticipand un eventual atac impotriva Maltei, in luna august ,Amiralitatea ia decizia de a trimite o parte din flota din Mediterana sa patruleze in apropierea Alexandriei,incluzand in aceasta formatiune si nave din Home Fleet,printre acestea numarandu-se si Hood.
Masura luat de englezi la facut pe Mussolini sa mute de urgenta o parte din trupe in Libia,temandu-se de o eventuala blocada pe care navele sale de transport, ar fi putut-o intampina din partea marinei britanice sau franceze.
#54
Postat 16 August 2008 - 12:28 PM
Incet,incet,insa,ajungem si la ceea ce am vrut sa spun atunci cand am afirmat ca "Hood" nu era apreciat de catre toata lumea in RN-ba poate dimpotriva,multa lume il privea cu ochi mai putin ingaduitori(ca sa folosesc o sintagma"usoara")-aici poate sta drept exemplu,tocmai atitudinea lui A.F.Pridham.
#55
Postat 16 August 2008 - 12:51 PM
Longinus, la 16 Aug 2008, 13:28, a spus:
Incet,incet,insa,ajungem si la ceea ce am vrut sa spun atunci cand am afirmat ca "Hood" nu era apreciat de catre toata lumea in RN-ba poate dimpotriva,multa lume il privea cu ochi mai putin ingaduitori(ca sa folosesc o sintagma"usoara")-aici poate sta drept exemplu,tocmai atitudinea lui A.F.Pridham.
Binenteles ca nu era privit cu ochi buni de toata lumea !
- Mai ales daca ai in vedere si "boacana" din septembrie '931, unul din cei care nu a mai avut nava la suflet a fost chiar amiralul Tomkinson,sau ultimul sau comandant- Tower,prin prisma evenimentului cu Renown,sau poate ar trebui sa il adaug aici si pe Sir Roger Backhouse-seful statului major al Home Fleet,care a "ajutat" la punerea la comanda lui Hood pe Pridham,si caruia ia si pus in vedere printr-o scrisoare secreta urmatoarele :
Insa,raportat la perioada despre care vorbim si raportat la toata fosta flota a atlanticului,care la momentul respectiv cam statea sa taie frunza la caini prin porturile majestatii sale,cred ca toata lumea era satula de toata lumea.
-De exemplu,stiai ca pe Hood,in 1936,plictisit de inactivitate, atat a flotei cat si a navei sale ,un masinist "amabil dar plictisit la culme",ca sa creeze ceva activitate la bord,a avut ideea de a indesa lame de ras in dinamul principal al navei,scotandu-l din functiune ?
Atitudinea de vadita ostilitate era intre toate navele Majestatii Sale,atata timp cat unele aveau parte de "actiune" iar celelalte ba !
De acord ca a fost cocolosit,insa acelasi lucru l-as putea spune despre Queen Elisabeth sau chiar de Renown, plimbat aiurea pe banii imperiului in 4 (patru !) croaziere in jurul lumii !!!
Incet,incet,ajungem la perioada razboiului civil din Spania si acolo o sa fie ceva mai multa activitate.
#56
Postat 16 August 2008 - 07:43 PM
Hitler trece peste toate clauzele Tratatului de la Versaille ,iar in martie 1936 va dispune intrarea armatelor germane in Renania (demilitarizata). Patru luni mai tarziu,va incepe razboiul civil in Spania.
In aceste imprejurari,Anglia este nevoita sa isi revizuiasca total distribuirea fortelor navale,mai ales daca tinem seama de noile nave aparute pe intinderile marilor.
Dupa inceperea razboiului civil in Spania,Anglia va lua masura trimiterii elementelor din Royal Navy, in porturile franceze,de unde acestea sa poata juca un rol umanitar.Astfel,in luna iulie 1937 se aproba de catre Amiralitate trimiterea in Franta a unui grup de distrugatoare, binenteles si prin suplimentarea cu nave grele, una din acestea fiind Hood.
Nava in perioada in care a facut curse intre porturile franceze si Gibraltar:
S-au organizat chiar si intreceri sportive,in urmatoarele imagini sunt prezentate concursuri de innot si un meci de polo,intre echipajul lui Hood si echipa de polo a Frantei. Meci pierdut de francezi cu 0-6 !!!
pg]
O imagine mai interesanta:
Era proverbiala in epoca,"stabilitatea" laterala a navei,aceasta avand un ruliu (chiar si pe o mare doar usor montata) de pana la 17 grade !!!. Din acest motiv,echipajul a poreclit-o" the Seven B's",adica "Britain's Biggest Bullshitting Bastard Build By Brown".
In legenda fotografiei scrie ca pe puntea barcilor se tine o petrecere !!!
In luna septembrie se ia decizia vopsirii turelei B in dungi rosu-alb-albastru,pentru a putea fi identificata mai usor ca facand parte din patrulele ‘non-interventie’,existente in apele Spaniei.
Postura tot mai agresiva insa, a dictatorului Franco,fata de navele care aprovizionau porturile republicane,a facut din ce in ce mai necesara prezenta navelor britanice in Gloful Biscaya .
In data de 6 aprilie 1937,incercarea traulerului armat Galerna (iar mai apoi a crucisatorului Almirante Cervera) de a bloca intrarea in portul Bilbao a navei SS Thorpenhall,a facut necesara interventia a 3 distrugatoare britanice.Interventie necesara datorita faptului ca Marea Britanie aproviziona armata republicana cu material de razboi.Asa incat,prima intrebare care a fost pusa sefilor Amiralitatii a fost :-‘Unde-i stationat in prezent Hood ?’
Pe data de 10.04.1937 se ia decizia trimiterii lui Hood din Gibraltar-direct in apele din golful Biscaya,(sub comanda amiralului Geoffrey Blake) pentru a ridica presupusa blocada a portului Bilbao.
Prezenta navei in apropierea tarmului,a ridicat de multe ori moralul bascilor aflati pe tarm.
S-a luat masura testarii insurgentilor prin trimiterea unui convoi format din 3 nave comerciale catre Bilbao ,protejate de Hood si distrugatoarele HMS FIREDRAKE si HMS FORTUNE.
In noaptea de 22 aprilie,navele comerciale MaccGregor,Hamsterley si Stanbrook parasesc portul francez St. Jean de Luz si pun cap vest spre Bilbao,cu viteza medie de 6 noduri.Planul pus la punct de catre Blake era ca aceste nave sa ajunga in apropierea portului in seara de 23.
Galerna si Almirante Cervera,patruland in zona, incearca blocarea intrarii in port,insa pe Hood se ia masura interpunerii navei intre convoi si tarm,cu rotirea turelelor spre impertinetul Almirante Cervera, comandat de capitan de nava Manuel Moreu,care renunta la urmarirea convoiului si se retrage.
Cateva imagini cu Almirante Cervera
]
Patru zile mai tarziu,Hood va intra in Portsmouth, pentru a fi prezent la ceremonia incoronarii regelui George al VI-lea.
#57
Postat 16 August 2008 - 08:15 PM
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 16 August 2008 - 08:17 PM
#59
Postat 16 August 2008 - 11:00 PM
De data aceasta,navele participante la eveniment au fost in numar mult mai mare,datorita invitatiei facute tarilor cu traditie in constructia navala,nu mai putin de 18 bastimente ale unor tari straine fiind prezente in rada portului Spithead,printre ele numarandu-se nave care vor deveni celebre peste doar cativa ani.
Sa vedem o parte din ele :
Admiral Graf Spee (sabordat in Rio Plata in 1939)
De remarcat stindardul pupa, peste marimea standard admisa atat in marina germana cat si la evenimentul in cauza :
Crucisatorul japonez Ashigara,care va deveni foarte cunoscut aliatilor peste 5 ani,in Marea Java,aici fiind in Gibraltar,in pupa lui Hood:
Cuirasatul francez Dunkerque,a carui sfarsit a fost strans legat de Hood, peste doar 3 ani, la Mers-el-Kebir ( voi reveni asupra acestui subiect )
Cuirasatul Conte di Cavour,reprezentand Italia :
Din partea SUA a fost prezent la eveniment Amiralul Hugh Rodman,comandantul Escadrei a 6-a Crucisatoare grele,cu nava amiral USS New York
Royal Navy a prezentat noile venite in "clan",respectiv ,HMS Newcastle si HMS Southampton :
Trecerea in revista s-a efectuat aproximativ dupa model celei din 1935.
O harta a portului Spithead cu dispunerea navelor si traseul iahtului regal :
A urmat apoi ,la caderea intunericului,spectacolul de lumini al navelor,insa nu si tragerile artileriei navelor aliniate !
Acest eveniment a fost ultima mare concentrare de nave de razboi a Imperiului,inaintea celui de-al doilea razboi mondial.
Din cele 145 de nave britanice prezente la eveniment,la terminarea razboiului,doar 81 mai existau,restul terminandu-si cariera in alt mod….
Aceasta postare a fost editata de AdiP: 16 August 2008 - 11:03 PM
#60
Postat 17 August 2008 - 11:26 PM
Inca ceva istorie :
In septembrie 1937,datorita ‘razboiului neoficial declarat’ impotriva navelor comerciale de catre submarinele si aviatia italiana, a rezultat conferinta de la Nyon-Elvetia, conferinta la care au participat doar Marea Britanie si Franta, Germania si Italia boicotand discutiile purtate intre parti, prin retragerea lor din Comitetul de Noninterventie in luna iunie,dupa ce acestea au pierdut oameni, ucisi de atacurile republicanilor in zona insulelor Baleare.
Intre Marea Britanie si Franta s-a stabilit un acord prin care acestea au convenit dispunerea catorva rute navale pentru transporturile comerciale,rute protejate de catre nave militare ale celor 2 tari.
Acest acord a dus la trimiterea lui Hood in bazinul vestic al Mediteranei, nava avand cel putin 3 misiuni intre octombrie 1937 si februarie 1938, atat de recuperare a refugiatilor din zona Palma de Mallorca, transportati in marea majoritate catre porturile franceze, cat si patrulare si protectie ,in zona mai sus amintita.
Refugiati spanioli:
Baza navala din Malta a fost ‘casa’ lui Hood pentru aceasta perioada, unde, intre noiembrie 1937 si ianuarie 1939, acesteia i s-au efectuat o serie de modernizari (intercalate cu misiuni de patrulare in zona de coasta a Spaniei) prin inlocuirea unora din piesele de artilerie si montarea de arme AA, toate aceste schimbari survenind in urma necesitatii detinerii unui armament antiaerian prin care nava sa fie cat mai aproape (ca dotari) de cerintele unei lupte moderne.
Nava aflata in docul Parlatorio,Malta:
S-au inlocuit piesele simple de 5,5 cu duble de 4,5 inch:
S-a intarit blidajul stricturii navei pentru protectia pieselor de 4,5 :
S-au montat cvadruple de 0.5 inch :
Cea mai potrivita imbunatatire AA,sistemul pom-pom de 40 mm cal., cel din tribord fiind numit Sammy,cel din babord Peter:
pg]
Incarcarea munitiei :
Ca urmare a discursului din 12 septembrie 1938 tinut de catre Hitler la Nuremberg ,prin care acesta isi manifesta fatis interesul pentru alipirea regiunii sudete la Germania Mare, condamnand politica Cehoslovaciei fata de aceasta zona , Amiralitatea ia decizia de a trimite in 27 septembrie pe Hood de urgenta in Atlantic , pentru a asigura trecerea prin stramtoarea Gibraltar a navei Aquitania, rechizitionata pentru transport trupe. Aceasta masura a fost luata si datorita presupusei prezente (intemeiata de altfel) a cuirasatului de buzunar Deutschland,in apropierea portului Tanger si care ar fi putut intercepta Aquitania in apele internationale impiedicandu-i trecerea prin stramtoarea Gibraltar .
Aquitania