-HMS Norfolk (comandant C.B. Prickett)
-HMS York (comandant W.N. Custance)
-HMS Adventure (comandant A.D.H. Dibben)
In data de 12 septembrie,se receptioneaza din partea Amiralitatii Flotei- Ordinul Nr.2339/31,prin care se transmite ordinul de informare a flotei militare despre masurile care vor fi luate,privind reducerea salariilor .
Pentru o mai buna intelegere a evenimentelor ulterioare primirii acestei note,incerc sa traduc(citand) din scrisoarea amiralului Tomkinson catre Amiralitate cu privire la revolta :
“H.M.S. Hood, Portsmouth
19th September 1931
Aproximativ in jurul orei 19:30 ,in dumineca lui 13 septembrie ,am fost informat ca WARSPITE,nava care asigura intrarea in rada Invergordon,a primit un mesaj din partea unui ofiter aflat in patrula pe uscat,respectiv: “probleme in bar-solicitam suplimentarea patrulelor”.Automat,se debarca de pe WARSPITE inca o grupa de politie militara. Aparent,problema a reprezentat-o un grup izolat de marinari care vociferau impotriva masurilor de reducere a salariilor.
S-a restabilit ordinea,iar barul a fost inchis la orele 22:00,oamenii plecand grupati ,disciplinat, spre barci in vederea revenirii pe nave.
Mi s-a inaintat un raport de catre comandantul lui Warspite,insotit de mentiunile Sefului de Stat Major,care a debarcat la ordinul meu,pentru a observa deaproape situatia.
Am raportat Amiralitatii acest fapt,prin telegrama Nr.799.
…………………………………………………………………..
In jurul orei 20:00 intra in rada H.M.S. Nelson (comandant F.B. Watson)
Mi s-a predat de catre comandantul acestei nave ,scrisoarea Amiralitatii,seria C.W.8234 din 10 sept., adresata catre Flota,prin care se aratau masurile luate (legat de reducerea salariilor)si explicarea acestei masuri din punctul de vedere al Amiralitatii (“Their Lordships” in original).
Presupunand ca aceasta scrisoare a fost inaintata catre toate navele ,. am semnalizat acestora ,ca in data de14 sept. sa se procedeze la citirea de catre comandantii acestora, a paragrafelor 1 la 4 ai respectivului inscris ,catre toti ofiterii si marinarii ambarcati. Fara intarziere !
Fiins informat in cursul aceleiasi seri ca scrisoarea nu a fost primita decat de ofiterii comandanti ai lui RODNEY si ADVENTURE am dispus efectuarea de copii si distribuirea acestui inscris si restului navelor,insa posibil ca el sa nu fi ajuns decat in ziua urmatoare TARZIU ,respectiv luni 14 sept,din motive independente de vointa mea.
La orele 0800 ,luni, 14 Septembrie, WARSPITE si MALAYA parasesc portul in vederea efectuarii exercitiilor prevazute lor, pentru saptamana in curs.
In aceasi zi in port intra navele :
-HMS CENTURION (Capitan R.A.A. Plowden)
-HMS SHIKARI (Comandor R.F.B. Swinley)
-HMS SNAPDRAGON (Comandor A.W.J. Finlayson)
-HMS TETRARCH (Locotenent-Comandor M.S. Thomas)
In dimineata zilei de 14 ,ma intretineam la micul dejun (pe Hood) cu loctiitorul meu,comandantul Gruparii de Crucisatore,comandantul navei amiral,si alti cativa comandanti ai navelor aflate in rada.
La scurt timp dupa servirea mesei mi s-a raprotat ca au aparut iar probleme in acelasi bar.Am dispus trimiterea imediata a unei patrule suplimentare , de pe Hood si Valiant. S-au raportat tulburari repetate,inclusiv manifestari spontane in aer liber,insotite de discursuri si cantece.Am fost informat ca s-au remarcat si civili printre militari.
Dupa aproximativ 2 ore mi s-a raprotat ca manifestantii s-au imprastiat,respectiv urcand pe navele proprii ,insa intr-o maniera extrem de dezorganizata si zgomotoasa,cantand si scandand pana la o ora tarzie.
Dupaamiaza,Flota a fost grupata in rada pe doua coloane,astfel:
Coloana sudica: HMS Tetrarch, HMS Snapdragon, HMS York, HMS Adventure,HMS Repulse
Coloana nordica: HMS Centurion, HMS Rodney, HMS Hood, HMS Dorsetshire, HMS Norfolk, HMS Warspite, HMS Valiant, HMS Malaya, HMS Nelson
Comandantii care au servit masa de seara impreuna cu mine,au primit ordin sa se reintoarca pe navele lor si sa-mi raporteze neintarziat starea de fapt existenta la bordul acestora. In aceste circumstante,am raportat catre Amiralitate la orele 23:15 ,prin telegrama nr.800, in care am aratat ca,probabil,unul din principalele motive al nemultumirii oamenilor este tocmai vestea scaderii retributiilor banesti catre acestia.
Prin raportul primit de la comandantii navelor aflate in rada,am constatat ca starea de fapt existenta la bordul crucisatorului REPULSE,era una detensionata, dar mi s-a raportat existenta unor grupuri de mateloti la bordul navelor RODNEY, HOOD, VALIANT si NELSON,care aveau intentia de a impiedica iesirea acestora din port a doua zi si a desfasurarii programului de navigatie si manevre,dispus de catre mine pentru saptamana in curs .
Am discutat aceasta problema la bordul lui Hood,cu Amiral de Spate Astley-Ruston, Admiral de Spate -Colvin (seful statului major), Capitanul Evand (capitanul Flotei), comandantii lui HOOD si NELSON si ofiterii care au condus patrulele pe uscat ,ajungand la concluzia ca nu ar fi o solutie viabila ,renuntarea la programul stabilit pentru a doua zi , luandu-se decizia efectuarii unei investigatii complete privind nemultumirea oamenilor pe fiecare nava, in cursul zilei urmatoare. Am considerat ca o parte din nave vor indeplinii ordinele conform programului, iar restul le vor urma.
Am informat apoi Flota (prin semnalizare),la ora 00 :59 de faptul ca sunt constient de masurile luate impotriva angajatilor flotei si am solicitat comandantilor navelor din port, raportarea de urgenta si nominala a cazurilor existente la bordul fiecarei nave,pentru a putea raporta situatia exacta ,catre Amiralitate .
Am raportat apoi Amiralitatii (telegrama 801) ca din considerentele aratate mai sus,eu consider iesirea navelor pentru manevre a doua zi, ca fiind dificila.